Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sten

Restaurering av kniv, Dixie Blue Steel

Recommended Posts

Jeg mottok for noen dager siden noen ebaykjøpte kniver i posten. En av disse var en Dixie Blue Steel i dårlig forfatning. Det passet meg bra da jeg ikke har restaurert noen barberkniv før, så jeg tenkte at den kunne være interessant som treningsstykke.

Kniven hadde en god del rust på den ene siden og en del pitting over det hele. Håndtakene var i bra stand så jeg bestemte meg for ikke å ta den fra hverandre.

Her er kniven slik den så ut da jeg fikk den:

post-435-126954386086_thumb.jpgpost-435-126954392212_thumb.jpg

Jeg startet med å pusse kniven i 120 grit sandpapir, noe som hurtig avslørte at skadene var betydelig mindre enn fryktet. Et par timers arbeid med rengjøring og pussing gav et helt annet inntrykk:

post-435-12695440819_thumb.jpgpost-435-126954413025_thumb.jpg

Det gjensto fremdeles en del pitting, men kniven så nå absolutt ut som om den kunne berges. Jeg fortsatte å pusse til det meste av pittingen var fjernet, nok til at jeg var fornøyd. Deretter gikk jeg hurtingere over kniven med finere og finere sandpapir. Jeg benyttet korningene 120, 240, 400, 600, 800 og 1200.

Jeg trenger fremdeles å gå over håndtakene med noe plastikkvennlig poleringsmiddel før jeg kan si at den er helt ferdig. Jeg mottok poleringsbryner i posten i dag men sliping og testbarbering får vente til i morgen.

Ett siste bilde for å vise resultatet etter slip med 1200 grit. Kniven er enda ikke polert.

post-435-126954475364_thumb.jpg

Hatten av for den jobben. :D

Jeg skjønner ikke at du tør begynne med slike prosjekt.

Det hadde vært stilig om vi hadde fått en som kan restaurere kniver i Norge. Da hadde vi blitt "selvhjulpet" her til lands.

Har nå slipt kniven og gjennomført testbarbering.

Det gikk over enhver forventning - den gav en tettere og mer behagelig barbering enn den jeg kjøpte som "shave ready". (Jeg har nå for øvrig en tese om at den kniven var grundig slipt, men at poleringen ikke hadde tatt spesielt lang tid, for å uttrykke det slik).

Så da gjenstår det vel bare å konkludere med at restaureringen er fullført :)

Åhh, eg gleder meg til eg får restaurert min fyrste barberkniv til brukeleg tilstand!

Det såg ut som du gjorde eit særs godt arbeid. Du får satsa fulltid på dette ;)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this