Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
barberer'n

Thiers-Issard 5/8 RAZOR SINGING LA MOUETTE BLACK PLASTIC

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om min siste ervervelse, en Thiers-Issard 5/8 RAZOR SINGING LA MOUETTE BLACK PLASTIC fra fitjarsoap. Dette er den billigste kniven i fitjarsoaps egen signaturserie fra TI.

Jeg ble svært oppglødd over at Jorunn på fitjarsoap fikk sin egen serie kniver, desverre fikk hun de inn på ett tidspunkt hvor jeg akkurat hadde gjort en bestilling av to nye stropper, en Böker "Edelweiss" og to barberhones så finansene var litt tynnslitt.. Derfor grunnen til at det ble den billigste modellen.

La det dog være sagt at det er intet som virker "billig" på denne modellen.Til tross for bladet på 5/8 og full hollow slipingen er kniven overraskende tung og massiv. Ok, så er skaftet i plast, (noe som etter min mening forresten er bedre gjennomført enn plasthåndtakene på Dovo sine kniver), men jeg kan godt leve med det. Det er heller ingen gulldekor på denne kniven, noe som etter min smak også er helt greit.

Kvaliteten er det ingenting å si på, stiftene er plassert nøyaktig i senter på skaftet i begge ender. Bladet går akkurat passe tregt i skaftet, noe som er en fordel både under stropping og sliping. Bladet sentrer perfekt i midten av skaftet,finish og trykk er upåklagelig. I det hele tatt, førsteinntrykket er at dette er mye kniv for pengene.

Og hvordan er den så å barbere seg med? TI skal etter sigende (SRP) ha bedre fabrikkegger enn Dovo og Jorunn videreformidler fra TI på hjemmesiden sin at kniven skal være barberingsklar fra fabrikken.

Jeg kjenner etterhvert mitt eget "tryne" såpass godt så noen få tester avslører om kniven skal brukes eller ikke. TI kniven falt igjennom på testene og det var egentlig forventet så frem med brynene.

Startet på shapton 4k opp til shapton 8k og avsluttet på naniwa 12k. (Bladet var forresten nærmest perfekt rett og lå paddeflatt på brynet) Stropping på SRD's premium 1 stropp 60/60. Testbarberingen avslørte at jeg var inne på noe, men jeg var ikke helt fornøyd, kniven lugget ørlite og føltes dessuten litt "rå" mot huden.

Ny tørn ved brynene, samme som sist, 4k-8k og 12k. Denne gangen brukte jeg litt bedre tid og fikk den opp på ønsket nivå og avsluttet med 10 runder på chrom for komfortens skyld.

Denne gangen fungerte barberingen mye bedre, den barberte svært tett og uten lugging, komforten var også mange hakk bedre. Den føltes fremdeles litt "rå" mot huden men det var overhodet ingen irritasjoner i huden, verken rett etter barberingen eller nå, 4 timer etter. I det hele tatt så er jeg svært fornøyd og sitter igjen med intrykket jeg hadde før jeg prøvde den, dette er mye kniv for pengene og den seiler rett inn i rotasjonen min. Når det gjelder komforten så er det overhodet ikke noe problem, men jeg kommer nok til å teste ut litt både på barberhones og SRD's filtstropp med diamantspray som er underveis i posten for å se om det er mer å hente :)

Når det gjelder bilder så synes jeg ikke jeg fikk tatt noen bilder som ytet kniven rettferdighet så jeg anbefaler heller å gå inn på fitjarsoap.no og sjekke ut bildene der :)

Tusen takk barberer'n.

All honør til deg som tar deg tid til å formidle til oss andre det du har erfart med kniven fra Thiers-Issard. Glad for å lese at en kniv kan være god uten å være kanondyr.

Lysten på ny kniv ble ikke mindre etter dette.

Barberer´n sitt innlegg gir grunn til eftertanke. Jeg vil sannsynlig motta om ikke så lenge en tilsvarende kniv. Jeg vil følge fabrikkens råd, og så se om jeg får samme resultat. Når fabrikken sier at knivene er ferdig oppsatt, må vi tro dem på det, men er det så sikkert at knivmakerne kan sitt fag slik de gamle kunne. Ifølge Biedermeier fabrikken, kunne disse fortelle meg at det var vanskelig i dag å få gode knivmakere. Knivmakerne kan lage vakre og pene kniver, selvsagt er mange av disse gode kniver, men kan de sette opp knivene? Når Thiers-Issard anbefaler handholdt stropp, og at dette skal være godt nok (riktignok med slipepasta av og til), da begynner jeg å tvile. T.I. har det nest hårdeste stålet. Hvordan kan vi slipe opp en kniv på en slik stropp? Jeg stilte fabrikken dette spørsmålet, og de hadde ikke noe imot en slipesten eller hengende stropp, men det virket som om dette svaret satt langt inne. Barberer´n fikk kniven oppe å gå, også jeg fikk en T.I. skarp til slutt, men det tok tid. Og det er nu jeg skal komme med en del betraktninger, som kan virke som at jeg banner i kirken!

Jeg så en video fra Dovofabrikken. Til slutt kom kniven til en kvinne, som kjørte kniven over en sten, frem og tilbake i små, les hakkede bevegelser, i samme retning, for så å snu kniven for å gjøre det samme i motsatt retning. Uten å prøve kniven, la hun den i et etui. Nu er det muligheter at oppsettet av kniven ble gjort tidligere, de kan jo ikke sende alt, men det gjorde ikke saken bedre på den måten som hun gjorde. Er det noe som er gått tapt underveis.

Her må vi samle oss. Vi kan ikke la dette passere. Gjør vi det, blir det aldri bedre. Det ser ut til at med dyktig sliping, vil det være mulig å få en god kniv selv om den er billig. Nu skal jeg prøve min kniv for å se om jeg får samme resultatet som Barberer´n. Hvis så er, da vil jeg kontakte Fitjar såpekokeri, slik at hun kan formidle en klage til fabrikken. Jeg vil gjøre dette, uavhengig hva andre gjør. Vi må konfrontere fabrikken, og samtidig stille spørsmål om de virkelig kan dette med sliping.

Når de lager sverd i Japan, bruker de minst en måned å lage sverdet. De som skal gjøre det skarpt bruker minst 14 dager, inkludert polering. Da holder det ikke å motta kniven, og iløpet avett minutt å slipe den!

Hva men oss som ikke har mer enn en stropp. Selv har jeg ikke stein, og langt ifra penger til å kjøpe noen ny stein.....

Er det slik med alle knivene? Da må jeg i så tilfelle kjøpe en billigere kniv for så å kjøpe 1 (kanskje 2) nye steiner

Det er helt sikkert ikke slik med alle knivene. Det er også gode kniver, og disse kan også være rimelige. Men vi kan kjøpe 2 identiske kniver, og den ene behøver ikke å være så god som sin tvilling. Poenget mitt er at fabrikken ikke må sende ut kniver som ikke holder mål, og muligens ikke kan slipe dem heller. Jeg har en dyrere Thiers.Issard kniv som heller ikke holder mål, men jeg fikk den skarp til sist, selv om den ikke er av de beste. Har du en kniv og kan holde denne på en hengende stropp, intet er bedre enn dette? Med riktig stropping kan du holde en kniv meget lenge, og skulle du få problemer, da er det dyktige slipere på Forumet.

Nok en gang, vi må stille fabrikken til "ansvar".

Jeg glemte visst å nevne det, men kniven var faktisk svært skarp når jeg fikk den, men var den skarp nok for meg? Nei! Jeg har kalibrert meg inn på tester som jeg vet fungerer for meg og når kniven ikke passerer disse ser jeg ikke noe poeng i å prøve den! For noen ville den sikkert gitt en bra barbering i den tilstand den var fra fabrikken, mens for andre, deriblant meg, så holdt den ikke helt mål.

Stålet er forresten, som Tyfonikus sier, ganske hardt, noe jeg også har erfart på en annen TI kniv jeg har.

Jeg har nå foretatt to barberinger til med TI Singing La Mouette. Først tok jeg den 10 runder over ett Franz Swaty barberhone, så stropping 60/60. Kniven var nå merkbart bedre og mere "smooth" enn ved foregående barbering og jeg ville nok vært fornøyd med det hadde det ikke vært for den filtstroppen og diamantsprayen fra SRD som jeg nettop hadde fått og ville prøve ut...

Jeg ga den 6 runder på filtstroppen med 0.5 my diamantspray. Diamant spray har rykte på seg for å gjøre eggen skarpere, men også litt "råere" så jeg ga den 7 runder på chrom etterpå for godt mål. Så stroppet jeg igjen 60/60 og foretok noen tester på armhår. Den la hårene pent og stille ned uten lugging og den påfølgende barberingen var simpelthen utrolig bra. Den barberte svært tett og behagelig.

Det tok litt tid og noen forsøk/eksperimentering å få denne opp å gå, men det var det virkelig verdt. Jeg er svært fornøyd og etter min mening er dette ett godt kjøp :)

Når det gjelder filtstroppen så har jeg foreløpig så spedt grunnlag så jeg vil nok teste ut litt til før jeg kan gi noen anbefalinger selv om den utgjorde en markant forskjell i dette tilfellet.

Jeg har nu foretatt 3 barberinger med T.I. Singing La Mouette, den første direkte slik den var fra fabrikk, og den andre, efter at jeg har satt den opp selv på vannsten, og den tredje skal jeg komme tilbake til. Før jeg går inn på selve resultatet, må jeg komme med en del betraktninger angående god og dårlig kniv. Alle skjegg er forskjellig. Der en kniv kan være "god" hos en, er ikke ensbetydende med at den er god for en annen. Jeg husker at de "gamle" barbererne aldri brukte såkalt fransk slipt kniv hvis kunden barberte seg med maskin. Jo mer hulslipt en kniv var, jo bedre gikk den gjennom et slikt skjegg. De hulslipte knivene var i de fleste situasjoner aldri noen problemer med, mens de franskslipte knivene var mer en vitenskap å bruke. Men den beste barberingen kom med disse hvis vi gjorde det rett (med unntak av skjegg der kunden hadde brukt maskin.

Jeg vet ikke hva som har skjedd med de nuværende kniver. Før hadde vi kun en vanlig natursten, og en god hengende stropp. Og det var aldri noe problem å få knivene sylskarp, men i dag må jeg arbeide mye mer for å få en kniv skarp. Jeg sier ikke at det er galt å bruke mange stener, mange stropper og lignende. Men skulle dette egentlig være nødvendig? Men, det viser seg at det ser slik ut. Og dette medfører at jeg selv må gjøre dette. Jeg har en natursten, og den er perfekt til Dovo knivene. Efter ca. 120 barberinger satt jeg opp Dovoen (den kunne sikkert klart mange barberinger til), jeg brukte gamlemetoden, ca. 25 minutter, og kniven ble perfekt. Noe tilsvarende med T.I. kniven, ikke mye bedre. En annen T.I kniv fikk jeg rimelig god, men jeg måtte bruke syntetisk bryne. Men min stahet gjorde at jeg ikke ville bruke syntetisk bryne på min siste kniv, men fulgte et råd som jeg fikk for en tid siden.

Thiers-Issard kniven Singing La Moutte var ikke god når jeg fikk den. Jeg hadde intet problem med å få en god barbering, men jeg måtte arbeide mer enn det jeg satte pris på for å få den gode barberingen. Så satte jeg kniven opp på vannsten, og stroppet den godt. Den ble litt bedre. Den tredje gangen fulgte jeg det rådet som jeg fikk. Jeg opplevde den fineste polering med å ta olje på stenen. Jeg strøk kniven i ca. 15 min. på vannstenen som var innsmurt med olje og resultatet ble meget godt. Nu må jeg prøve de forskjellige stroppene som jeg har, og da tror jeg at kniven kan brukes i salongen. Den er fremdeles litt hård å barbere seg med (hård, muligens det samme som barberer´n mener med at kniven er litt rå).

Jeg vil gi beskjed til Fitjar Såpekokeri, slik at de kan formidle til T.I. at knivene i utgangspunktet må settes opp efter at de er mottatt.

Rob

Med "rå" mener jeg hård ja. Jeg har fått tonet dette atskillig ned etter den siste "runden" jeg hadde med kniven og jeg synes nå den er mye mere myk og behagelig, såpass myk og behagelig så den har fått en plass blant knivene jeg bruker i rotasjon min.

Jeg er i utgangspunktet enig i at det kan bli vel mye steiner og stropper og "styr". Jeg må vel også nevne at jeg i utgangspunktet ikke er tilhenger av verken pasta eller en stropp til ditt og en stropp til datt. Og i 90% av tilfellene når jeg skal slipe opp en kniv så bruker jeg 4k, 8k og 12k bryne og avslutter på en fast stropp jeg bruker. På kniver som i utgangspunktet er skarpe, men trenger en oppfrisking bruker jeg 8k og avslutter på 12k. Nå som jeg endelig har fått tak i ett barberhone av den gamle sorten vil jeg prøve ut å bruke kun dette til oppfrisking Her forleden klarte jeg å kløne det til under en barbering og klarte å slå hakk i kniven. Da var det innmari kjekt og ha ett 2k bryne å ta ut hakket på før jeg fortsatte progresjon oppover i grit. Hadde hakket vært stort nok ville jeg gått så langt ned som 325 grit for å få det ut innom rimelig tid. Så det er liksom "alt til sitt bruk".

Ellers liker jeg å eksperimentere, derfor også grunn til at jeg ville prøve ut filt og diamantspray. Er det nødvendig?! Sannsynligvis ikke, jeg har fått utmerkede barberinger uten, men det er alltid moro når man ser at ting man var fornøyd med kan forbedres.

Ellers er jeg også enig med deg i at ting kanskje har gått litt tapt underveis, jeg synes det er mye enklere å slipe opp de "antikke" knivene mine, enn mange av de nye, bedre barbering gir de ofte også mtp komfort.

Smart triks med olje på stenen forresten, er det derfor min Swaty bar tydelig preg av å være brukt med olje?!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this