Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

Barberkniver

Recommended Posts

Hei

I forbindelse med diskusjoner rundt innkjøp av kniver, føler jeg bare for å minne om at det også kan være vel verdt å titte til bruktmarkedet for å finne gode kniver :)

Mens en ny barberkniv er å få for fra ca. kr 500,- og oppover til flerfoldige tusenlapper, er det fullt mulig å kjøpe et stort antall svært gode bruktkniver for under tusenlappen ;) . Selv om en del er skeptiske til å kjøpe f.eks på eBay, vil jeg påstå at man her kan gjøre kupp, om man gjør en god vurdering av kniv og selger før man velger å legge inn bud. Enkelte seriøse selgere har også spesialisert seg på å kun selge (ofte også å restaurere) gode kniver og annet barber-utstyr. Fra disse er det veldig trygt å kjøpe brukte kniver. Enkelte barber-fora har også sider hvor man kan kjøpe og selge forskjellig barberutstyr.

En kombinasjon av tydelige bilder og grundig omtale av kniven, sett opp mot selgerens "rating", gir som oftest et godt grunnlag for å bedømme knivens tilstand. Om man også sonderer bruktmarkedet for kniver i forkant, og gjerne plukker ut og følger med på hva enkelte kniver ender på, får man også en pekepinn på hvor man bør sette grensen på tilsvarende kniver.

Å kjøpe en helt ny og ubrukt kniv, er en flott følelse som man nok bør unne seg, men å gjøre et kupp på en brukt kniv, er nesten enda bedre :D . Da overtar man til en relativt billig penge, en kniv som gjerne kan være minst 100 år gammel, men som om den er bra behandlet, kan gi 100 nye år med topp barbering. Disse er ofte også minst like gode som helt nye, "moderne" kniver, og enkelte mener at bl.a. metall-kvaliteten har blitt dårligere i disse. Det er også spesielt å bruke et så gammelt og klassisk redskap - fullt av historie.

Under legger jeg ved et bilde av noen tilfeldige kniver jeg har vunnet på eBay. Ingen av disse har kostet meg mer enn kr 500,-, men de har alle blitt helt ypperlige kniver, som gir førsteklasses barberinger. De står heller ikke tilbake for nye, langt dyrere kniver jeg har kjøpt, og jeg får vel så mye glede av dem. Jeg mener i alle fall at det å kjøpe brukte kniver er en flott måte å anskaffe kniver på, om man bare gjør litt forarbeide før man handler :D

Fra venstre mot høyre vises:

Dubl Duck Special no 1

Wade & Butcher med benhåndtak

Wade & Butcher The Celebrated

The Magnetic Razor Marque L'Alpin

post-92-12690058213_thumb.jpg

hmmm.... kanskje være forsiktig med disse brukte knivene:

Sparks, Nevada Police report last night Homer La Fong Died while shaving with his straight razor. His wife reported he was using his Iwasaki Razor and while shaving his neck it just seemed to have a mind of its own and came to life and cut his throat. Subsequent investigation revealed the razor belonged to Toshiro Kawasaki a WWll Kamakazee pilot who was killed when his plane slammed into the USS Yorktown. His last act was to shave with that razor. It is suspected the razor is haunted.

Jeg får kanskje følge opp overnevnte post med ett lite knippe av mine egne E-bay kniver:

post-71-126943563235_thumb.jpg

Fra venstre mot høyre: C-Mon HF 9/16, C-Mon Blackie 5/8, Theo A.Kochs "Marcella" 5/8, Wade&Butcher The genuine "Bow Razor" 6/8.

Prisen på disse har ligget mellom ca 150 kr for den billigste (Marcella'n) og opp til rundt 500 for den dyreste (W&B'n). Alle knivene kom i god stand og er ikke gjort noe med bortsett fra litt autosol på ett par av de og alle er utmerket å barbere seg med. Hvis man bare er litt om seg så kan man faktisk gjøre ett kupp på "bayen".

Skal sei, eg vart litt overbevist om at "bayen" kanskje er staden for min fyrste barberkniv (unntaken arvgodsa). Eg har hatt mareritt om nye barberknivar til 2000,-, då eg skal byrja å studera til hausten:O

Eg skal sjekka litt der, og sjå kva knivar fell for. Kva bør eg sjå etter på kniven? Ei lita sjekklite hadde vore hjelpsamt:

- bølgjete egg

- rust osb

- dårleg / øydelagd handtak

- hakk i eggen

Noko meir eg bør ha med, evt noko som ikkje treng vera der?

Compaq

Skal sei, eg vart litt overbevist om at "bayen" kanskje er staden for min fyrste barberkniv (unntaken arvgodsa). Eg har hatt mareritt om nye barberknivar til 2000,-, då eg skal byrja å studera til hausten:O

Eg skal sjekka litt der, og sjå kva knivar fell for. Kva bør eg sjå etter på kniven? Ei lita sjekklite hadde vore hjelpsamt:

- bølgjete egg

- rust osb

- dårleg / øydelagd handtak

- hakk i eggen

Noko meir eg bør ha med, evt noko som ikkje treng vera der?

Compaq

Du bør unngå kniver med:

- Hakk i eggen

- Rust

- Kniver med egg som ser ut som en "sur munn" d.v.s konkav egg.

- Personlig liker jeg heller ikke kniver med for mye ryggslitasje.

Du ser det på at ryggsiden er slipt svært flat med pågølgende bred bevel.

Altså, minst mulig slipeslitasje.

- Sprekker eller noe som kan minne om dette i bladet.

- Unngå for all del alt som er lagd i Kina eller India. Tyske kniver pleier

å være ett sikkert kort, i tillegg til Engelske og Franske.

Det er også endel bra Amerikanske merker der ute.

Om håndtakene er ødelagt er ikke så farlig, de kan byttes lett selv for

en rimelig penge. Men det er jo ingen ulempe at de er hele og pene.

Ellers: sjekk bildene nøye og still gjerne selger spørsmål. Er du i det

minste tvil så la være og by. Det kommer alltid flere anledninger.

Hold deg også til selgere med høy positiv feedback.

Håper dette var til litt hjelp.

Jeg har nu mottatt min Thiers-Issard Hollow Ground til ca. Kr.1000.-. Jeg hadde ventet at Fitjar ville sende en dyrere, så jeg ble litt overrasket. Jeg har tidligere hevdet at jeg ikke vil befatte meg mer med billigere kniver, siden disse ikke er god nok. Og det var heller ikke denne kniven, men jeg fikk skjegget av efter flere strøk på kryss og tvers. Jeg vil nu sette den opp selv for å se om den blir bedre, men erfaringene sier at en slik billig kniv ikke gir så mye mer fra seg. Skulle jeg få kniven merkbart bedre, vil jeg kontakte fabrikken og be dem om ikke å reklamere slik som de gjør.

Jeg vil nu komme med en del tanker angående gode og dårligere kniver. En kniv av samme merke kan koste 600 til 1000 kroner, og en annen kniv av samme fabrikant kan koste kr. 3000 til 4000. Skaftet på de dyre knivene er selvsagt dyrere, men kan et skaft være 2 til 3000 kroner mer. Da skulle en billig kniv til kr.1000,- med et enkelt skaft være like god som en dyr kniv til kr. 4000,- hvis skaftet til den dyreste kniven er kr. 3000,-. La meg fortsette fra en annen parallell.

Sier knivlageren følgende: - I dag skal vi lage en billig kniv (fremdeles bruker de Sheffield), men vi gjør en del "feil" på den, eller vi gidder ikke å gjøre den ordendtlig-. Så lager de 100 kniver, men de må også lage kniver som er 500 kroner dyrere enn de billigere, og nu gjør de dem litt bedre osv. Og så legger de all sin flid når de skal lage de dyreste, osv. Jeg tror ikke at det fungerer slik, og derfor vil jeg trekke frem en ny parallell. De klassiske gitarbyggerne.

Jeg skal trekke frem en av de mest berømte, Ramirez. For 30 år siden kostet en slik gitar fra kr.15000 til kr. 30000 (Kono gitaren kostet kr. 50000). Hvordan vurderes så prisen på gitaren? Ramirez lager gitaren av samme oppskrift, men prøver den når den er ferdig. Hans yrkesstolthet kan gå god for alle prisforskjellene, mao, det er så små nyanseforskjeller at han kan sette sitt navn på gitaren. Er det på samme måten med knivmakerne.

Jeg tror at de vurderer knivene når de er ferdig, og fastsetter prisen derefter. Men en billig kniv er så markant dårligere enn en dyr en (normalt sett), at de burde ha mer yrkesstolthet og aldri kalle kniven for Dovo eller Thiers-Issard hvis den ikke holder mål, men gi dem ut i et annet navn! Jeg er blitt fortalt at det er slik gitarbyggerne gjør hvis de ikke kan gå god for kvaliteten.

Nu har jeg 2 T.I. kniver som ikke holder mål. Men dette tenner meg, jeg vil derfor om ikke så lenge bestille en av de dyreste knivene fra T.I.

Det skal bli spennende å høre resultatet når du har fått satt den opp. Min TI var heller ikke bra nok "ut av esken", men etter et par runder på brynene ble den svært bra. Jeg har nå foretatt ytterligere justering av den og poster resultatet så snart jeg har fått prøvd den :)

Ny kniv.

Jeg har tidligere vært inne på kniver, de før, og nu. I barberyrket brukte vi kun betegnelsene, mykt stål og hårdt stål, og svenskt stål. Jeg husker at de svenske knivene fra Eskiltuna var meget gode, men jeg husker ikke navnene på knivene. Det som jeg er rimelig sikker på er at navnet "Berg" var på knivene. Jeg trodde at "Eric A. Berg" kunne være en av disse knivene, men nu mener jeg å huske at de knivene som mest var brukt var "Helberg". Men Eskiltuna er Eskiltuna, så jeg har nettopp prøvd en ny kniv som kom i dag, og den heter "Heljestrand".

Første inntrykket var ikke godt. Onde tunger hevder at herrefrisørfaget ble ødelagt efter at kvinnene begynte som herrefrisører. Hadde det ikke vært for at jeg vet at det ikke var kvinner i faget i min tid som frisør, og absolutt ikke som barbererer, ville jeg trodd at Heljestrandkniven var laget for kvinner. Den er meget liten, og den passer ikke for en maskulin hånd. Men hvordan var kniven ellers?

Kniven har delvis en fransk spiss. Jeg må her rette opp en mulig misforståelse i begrepet "franskslipt". Når vi sa "franskslipt", da tenkte vi ikke kun på spissen, men hele kniven. Og begrepet var synonymt med et mykere stål. Min nye kniv har et stål som ikke kan karaktiseres som "franskslipt". Dette er min førstevurdering, men jeg tar min uttalelse med et forbehold, jeg må prøve kniven mer.

Jeg prøvde kniven, og den var ikke dårlig. Jeg barberte meg et lite stykke. Så slipte jeg den på en handholdt stropp, og den ble bedre med det samme. Den ble faktiskt slipt opp av stroppen, noe som jeg kun har opplevd med en "franskslipt" kniv. F.S. kniv skal aldri slipes på en sten, et unntak er det, til nød en oljesten. Da jeg var aktiv barberer eksisterte det ikke (så langt jeg vet) syntetiske stener. Jeg vil nu slipe kniven opp på en syntetisk sten, og jeg vil holde dere orientert. Så vil jeg prøve den i noen dager med forskjellige stroppe teknikker.

Ny kniv.

Jeg har tidligere vært inne på kniver, de før, og nu. I barberyrket brukte vi kun betegnelsene, mykt stål og hårdt stål, og svenskt stål. Jeg husker at de svenske knivene fra Eskiltuna var meget gode, men jeg husker ikke navnene på knivene. Det som jeg er rimelig sikker på er at navnet "Berg" var på knivene. Jeg trodde at "Eric A. Berg" kunne være en av disse knivene, men nu mener jeg å huske at de knivene som mest var brukt var "Helberg". Men Eskiltuna er Eskiltuna, så jeg har nettopp prøvd en ny kniv som kom i dag, og den heter "Heljestrand".

Hei.

Ja, svensk stålindustri har vært en enorm industri, og de har laget et vell av bl.a barberkniver opp igjennom årene.

Veldig godt ansett av mange er de og.

Her er noen av produsentene:

D.W. Dahlgren

John Engström

C.V.Heljestrand

Erik Anton Berg

Järnbolaget

J A Helberg

Klas Thörnblom

P.W. Söderén

Edv. Neiström

Det er sikkert flere og, dette var de jeg har lest om i senere tid.

En god tråd for å se mye stas fra Sverige er denne tråden på SRP

FillyMan

Jeg har en mistanke om at Heljestrand knivene som selges hos Gent er "oppkjøp" fra en nedlagt bedrift. Jeg er heller ikke trygg på at knivene kan være litt brukt også, og at de er "sjeinet" opp. På knivhalsen, der som fabrikkmerket står, er noen bokstaver nedslitt.

Vet du om disse, eller noen av produsentene av disse knivene fremdeles er i aktivitet?

Robert

Hei alle sammen.

Da jeg startet mine skriverier på forumet kom jeg med mange betraktninger, og litt provoserte jeg også. Noen ganger må dette til for å få "adrenaliet" frem hos forum-medlemmene. Derfor, for å forstå innlegget mitt nu, må mye av mine tidligere innlegg leses av nye medlemmer.

Nu har jeg en god kniv, og jeg kom en gang med en tanke at en kniv kan holdes et helt liv hvis vi stropper den riktig. Jeg var ikke helt overbevist om dette selv, men noen få ganger på sten iløpet av 60 år, ja, kanskje. Dovo kan fortelle at en kniv ikke bør settes opp på sten hvis det ikke absolutt er nødvendig. I dag var det en stille dag på jobben, og jeg laget et regnestykke.

I mine 4 år som lærling, pluss 3 år med intens barbering som aktiv barberer, 38 år som personlig bruker av kniven, den samme kniven, ca 47 år i alt kan følgende sies:

En og samme kniv har barbert minst 8000 personer! Dette er ikke trykkfeil, åtte tusen" Og kniven har aldri sett en sten! Det er kun brukt stropp, handholdt stropp av den gamle typen.Hvis vi barberer oss i 60 år, vil dette telle rundt 21000 barberinger. Derfor bør en kniv holde minst 20 år med barbering hver dag. Og hvis vi barberer oss hver tredje dag bør kniven holde i 60 år. Hva skal vi "egentlig med stener"? Jeg forstår selvsagt at vi har mange stener. Vi har flere kniver, vi liker å ekspremitere, og jeg er ikke noe unntak. Men det som jeg nu skriver bør være til eftertanke, hva gjør vi feil? Kniven min har muligens et mykt stål, men den handholdte stroppen er ikke så "røff" som en hengende stropp. Hvorfor kan ikke da en Dovo kniv holde like lenge med en "røffere" stropp?

Det er ikke noen frase eller floskel når jeg sier at jeg har lært utrolig mye i min tid på forumet. Av personer som har minst like greie på tingene som jeg har, og muligens også mer. Men en ting gjør jeg intet kompromiss på. Ikke en eneste som jeg har sett på nettet, og muligens mange/alle på forumet, kan stroppe en kniv. Beklager å måtte si det, det satt langt inne.

Vennlig hilsen, Robert Aarbert

Jeg vil nu komme med en del tanker angående gode og dårligere kniver. En kniv av samme merke kan koste 600 til 1000 kroner, og en annen kniv av samme fabrikant kan koste kr. 3000 til 4000. Skaftet på de dyre knivene er selvsagt dyrere, men kan et skaft være 2 til 3000 kroner mer. Da skulle en billig kniv til kr.1000,- med et enkelt skaft være like god som en dyr kniv til kr. 4000,- hvis skaftet til den dyreste kniven er kr. 3000,-. La meg fortsette fra en annen parallell.

Sier knivlageren følgende: - I dag skal vi lage en billig kniv (fremdeles bruker de Sheffield), men vi gjør en del "feil" på den, eller vi gidder ikke å gjøre den ordendtlig-. Så lager de 100 kniver, men de må også lage kniver som er 500 kroner dyrere enn de billigere, og nu gjør de dem litt bedre osv. Og så legger de all sin flid når de skal lage de dyreste, osv. Jeg tror ikke at det fungerer slik, og derfor vil jeg trekke frem en ny parallell. De klassiske gitarbyggerne.

Skal ærlig talt innrømme at jeg ikke har en døyt peiling på barberkniver. Derfor jeg er inne og leser meg litt opp på gamle poster før jeg evt går i anskaffelse av en. En ting jeg har derimot litt peiling på er stålkvaliteter og herding av disse. Og det er nettopp her jeg kan anta at prisforskjellen på selve bladet ligger, hvis vi trekker i fra prisøkningen grunnet et penere skaft etc. Har sett at TI har en kniv med hardhet på 65 Rockwell. Mot en hardet på 60-62 Rockwell på sine gamle modeller. Også hadde de mykere kjernestål for å unngå sprøhet. Jeg kan skjønne at Dovo anbefaler ikke å slipe en kniv for mye hvis dette er tilfelle for deres kniver også. At de og er overflateherdet. For da vil du tilslutt fjerne det laget som er herdet. Men dette er dog bare antagelser fra min side.

-Krister

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...