Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
AjaxX

Valg av dimmensjon på blad

Recommended Posts

Meg som mange andre har jeg sett at fitjarsoap har kommet med nye kniver! Jeg sitter å ser på en Thiers-Issard 7/8, Thiers-Issard HISTORIC 6/8 og Thiers-Issard HISTORIC 5/8.

Så jeg lurer på om bredden på bladet har noe å si på barberingen? Noen fordeler og ulemper med bredt/ smalt blad?

Noen formeninger. Anbefalinger?

Jeg har ikke så lang erfaring med kniv. Ei heller har jeg så stort utvalg. Knivene jeg har er 5/8. De fungerer aldeles utmerket. Størrelse og alt fungerte helt fint for meg. (Både som nybegynner og som en ett års "veteran.")

Et meget godt spørsmål som du stiller AjaxX. En av grunnene til at de hulslipte knivene var å foretrekke fremfor de såkalte franskslipte knivene, var at de var stødigere. De F.S. knivene hadde et smalere blad, og de måtte føres på en annen måte enn de hulslipte. Jeg tok min utdannelse med F.S. som jeg den gangen mente var en stødigere kniv (sensorene likte ikke at jeg brukte F.S. kniv), og jeg barberte i 3 år efter endt utdannelse med denne kniven. I dag våger jeg ikke å bruke den på mine kunder, men jeg barberer meg selv med den.

De hulslipte knivene går hurtigere igjennom skjegget, og min erfaring er at de er lettere å barbere med når bladet er bredt, men alt har sin grense. Jeg må understreke at mine erfaringer med bredt og smalt blad er begrenset. Når jeg har satt opp gamle kniver, er de med det bredeste bladet best, men dette kan ha andre årsaker, kvalitet og lignende.

Jeg ser også at mange bruker limbånd på bladets rygg. Først: Riktig bruk og stropping av kniv gjør at en kniv normalt skal settes opp på sten ytterst få ganger i ens liv, og det må efter min mening være misbruk av slipestenen hvis en rygg slipes ned, eller mangel på riktig føring av kniven over stenen. Jeg har sett kniver hvor ryggen er slipt ned, men jeg tror at det motsatte, at bredden på bladet er halvert og ryggen så godt som "urørt" er mer relevant. Jeg har vært i en del bruktbutikker og sett på gamle kniver. Ikke en eneste kniv hadde ryggen slipt ned. 2 kniver hadde bladet nesten halvert, og ryggen nesten ikke slitt. Mine undersøkelser er selvsagt ikke absolutt vitenskap.

Jeg håper at flere med erfaring kan komme inn med synspunkter angående hvilken kniv som er best, smalt blad, kontre bredt. Min erfaring på dette punltet er som jeg nevnte, begrenset.

Eg har så lite erfaring med barberkniv som det er mogleg, men eg skal likevel våga meg med eit utsagn. Eg har sett på videoar på youtube, samt lese på utanlandske forum, og har forstått det slik at kor ofte ein må rensa kniven er ein direkte konsekvens av breidda på eggen. Brei egg --> held meir skum --> kan venta lengre før rensing. Dette synest eg verkar som ein konsekvens av mindre betyding, men som sagt: Eg har ingen erfaring når det kjem til bruken av barberknivar.

Men det er vel ein ting å ha i tankane, likevel?

Bredden på bladet er først og fremst en personlig preferanse - og den preferansen endrer seg vanligvis over tid. Dette er første kniven din går jeg ut fra?

Da ville jeg ha valgt 6/8 som første kniv, så kan du se om du vil gå opp eller ned på den neste.

Av en eller annen grunn får jeg de mest komfortable barberingen mine med "full hollow" eller "extra hollow" knivene i 5/8 størrelse. Jeg vet ikke hvorfor egentlig, men det er noe med følelsen av det tynne fleksible bladet som føles bedre enn de grovere hulslipingene. Kanskje det er pga min ømfintlige hud og grove skjeggvekst?! Når det gjelder størrelsen vil jeg anbefale å starte med 5/8 som første kniv. Mest pga at det kan være lettere for en nybegynner å manøvrere ett smalere blad i starten.

Når det gjelder å bruke limbånd på ryggen av kniven under sliping så kan faktisk dette forsvares. Jeg tenker da på kniver med dekorerte rygger eller på restaureringsobjekter med konkav egg, hvor eggen må rettes opp først for så å sette ny bevel, gjerne på ett 1000 grits bryne eller grovere. Uten tape vil dette gi unormalt mye slitasje på ryggen. Man trapper da gradvis ned fra flere lag tape til null eller beholder det siste laget om man vil.

Men i utgangspunktet er det nok politisk ukorrekt å bruke tape. Dette har vært diskutert opp og i mente på utenlandske fora og det har både sine tilhengere og motstandere. Men som med så mye annet: "whatever works for you" :unsure:

Ja, for grunnen til at jeg lagde posten var fordi at jeg vurderer å INVITERE i en ny kniv. Og det er da lite gunnstig å betale mye penger for en 5/8 for å finne ut at jeg heller vill ha en 7/8.

Tenker at 7/8 eller 8/8 kan bli veldig "klumsete" å barbere seg med. Men har falt for Thiers-Issard 7/8 RAZOR SINGING LA MOUETTE RAMS HORN. Ekstra Bredt, "syngende" knivblad. Med 24K gulldekor lagt på for hånd. Skaft i bukkehorn.

Men er redd at en 5/8 blir litt. Hva skal man si..... Sjør...

For tiden barberer jeg meg med en DOVO Shavette. og klør i nevene etter en real kniv!

Så har bredden noe reelt å si mtp barberingsresultater?

Men blir en shave med en bred kniv mer klumsete?

Når først teknikken sitter spiller det ingen rolle, da er det mer ett spørsmål om smak og behag. Noen foretrekker de litt smalere bladene og noen de bredere. En på SRP dro det ganske langt da han fikk lagd en custom kniv i 12/8 bredde. En skikkelig kjøttøks, som visstnok var svært god å barbere seg med. En vakker kniv var det også, fant desverre ingen bilder å linke til.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this