Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
AjaxX

Restaurering av kniv

Recommended Posts

Fant en kniv på hytten, som har hengt på veggen i 20-25 år minst. Den har mindre skader (oksidering), men trenger en pussing!

Eggen er VEEEEEELDG sløv. Den kan ikk kutte noe som helst.

Så lurer på om det er noen på forumet som driver med restaurering og sliping.

post-414-126877221496_thumb.jpgpost-414-126877228212_thumb.jpgpost-414-126877238589_thumb.jpgpost-414-126877243824_thumb.jpg

Har akkurat kjøpt noen kniver på nettet og lurte på det samme. Har ikke restaurert kniv før men skal starte så snart de havner i posten her. Så får vi se da, om det er noen av de som har bergingspotensiale.

Fant ellers en ganske bra video tutorial om restaurering, som totalt utgjør det meste jeg vet om emnet.

Jeg kan poste en link dersom det er tillatt, eller sende per epost.

Ok, poster linker :)

Videolink, en drøy time med flott restaureringsinfo:

http://www.straightrazorplace.com/forums/videos/50218-video-straight-razor-restoration-start-finish.html

Bra bildelink:

http://www.straightrazorplace.com/forums/workshop/50158-walking-w-b-though-buffers-illustrated.html

Og endelig en tekstlink som forklarer fremgangsmåte og teknikker:

JoeD's restoration tips: http://straightrazorplace.com/forums/workshop/50265-joeds-restoration-tips.html

Har også ellers funnet masse myttig info om restaurering og tilhørende på StraightRazorPlace, f.eks om fjerning/re-pinning av håndtak, samt linker til forhandlere som selger de merkeligste ting - som feks nye pins. (Heter det pin eller nagel, mon tro)

Har lett overalt etter slike buffingmaskiner/poleringsmaskiner som de bruker i videoen, men det virker umulig, både i norge og i sverige.. Det nærmeste jeg har funnet er vel en benkesliper (100% uegnet men kan kanskje modifiseres) eller en poleringsskive til montering på en ordinær hånddrill - ingen av disse alternativene synes ideelle. Håndpussing med stålull/slipepapir eller en dremel blir kanskje den mest praktiske løsningen for restaurering av bladene, avhengig av hvor mye arbeid det blir på den enkelte kniven.

Har ca 10 kniver i posten nå, så det blir vel en del arbeid :)

Har tenkt å bevare knivene som originale der det lar seg gjøre, og lage nye håndtak der der er nødvendig, jeg har noe valnøtt og annet "rask" liggende fra andre prosjekter som kanskje kan vise seg egnet.

Og så er det jo dette med bryner da, heller ikke en lett avgjørelse. Disse naniwa brynene er jo ikke billige akkurat, men jeg må vel snart bestemme meg.

Det hadde vært morro å høre andres erfaringer, Jeg kan poste mer info når det skjer mere på min side.

Ok, poster linker :)

Videolink, en drøy time med flott restaureringsinfo:

http://www.straightrazorplace.com/forums/videos/50218-video-straight-razor-restoration-start-finish.html

Bra bildelink:

http://www.straightrazorplace.com/forums/workshop/50158-walking-w-b-though-buffers-illustrated.html

Og endelig en tekstlink som forklarer fremgangsmåte og teknikker:

JoeD's restoration tips: http://straightrazorplace.com/forums/workshop/50265-joeds-restoration-tips.html

Har også ellers funnet masse myttig info om restaurering og tilhørende på StraightRazorPlace, f.eks om fjerning/re-pinning av håndtak, samt linker til forhandlere som selger de merkeligste ting - som feks nye pins. (Heter det pin eller nagel, mon tro)

Har lett overalt etter slike buffingmaskiner/poleringsmaskiner som de bruker i videoen, men det virker umulig, både i norge og i sverige.. Det nærmeste jeg har funnet er vel en benkesliper (100% uegnet men kan kanskje modifiseres) eller en poleringsskive til montering på en ordinær hånddrill - ingen av disse alternativene synes ideelle. Håndpussing med stålull/slipepapir eller en dremel blir kanskje den mest praktiske løsningen for restaurering av bladene, avhengig av hvor mye arbeid det blir på den enkelte kniven.

Har ca 10 kniver i posten nå, så det blir vel en del arbeid :)

Har tenkt å bevare knivene som originale der det lar seg gjøre, og lage nye håndtak der der er nødvendig, jeg har noe valnøtt og annet "rask" liggende fra andre prosjekter som kanskje kan vise seg egnet.

Og så er det jo dette med bryner da, heller ikke en lett avgjørelse. Disse naniwa brynene er jo ikke billige akkurat, men jeg må vel snart bestemme meg.

Det hadde vært morro å høre andres erfaringer, Jeg kan poste mer info når det skjer mere på min side.

Dokumenter arbeidet! Ta mye bilder. Før og etter restaureringen!

Barbereren i Sevilla:

Du verden. Det ser ut som om vi får en kommende "handyman" inn i vårt forum. Det hadde vært dritstilig om kniver kan bli restaurert i Norge. Gleder meg til å se bilder.

Jepp. Bryner er ganske dyrt, men tror de Naniwa-brynene du har kikket på, gjør susen. Jeg har tre, men mangler et grovt (1k). Ikke gjør samme feil som meg. Kjøp meg et på 1k også dersom du først bestemmer deg.

Ellers så kan du jo kikke på disse. Jeg tenker jeg skal kjøpe et på 1k derfra.

Lykke til med dine prosjekter. Beundrer ditt pågangsmot og takk for linker. Alltid artig med knivstoff.

I dag kom knivene mine. Har ikke hatt alt for mye tid til å orientere meg i samlingen enda, men startet riskt med den jeg vurderte som værst og minst verdifull. Foreløpig har jeg plukket den fra hverandre, gitt den en innledende runde med sandpapir og foretatt en smørknivoperasjon. Eggen var litt S-formet så det måtte gjøres. Har litt pitting å fjerne, og den bærer foreløpig preg av et møte med litt ublitt sandpapir (249 grit), men så langt må jeg si at det er oppløftende erfaringer.

Har bedre bilder på kamera men ikke tid til å laste ned og redigere, så foreløpig legger jeg bare ved bilde av hele lotten jeg kjøpte.

post-435-126937236869_thumb.jpg

Noen av knivene ser bra ut. Det er glimrende at du prøver deg på restaurering av kniver. En av de beste læremestre er å feile, og å utvikles gjennom erfaring. Håper at du holder oss orientert hele tiden. Er det mulig å finne navnene på knivene? Vi hadde noen kniver da jeg gikk i lære, og ett merke var foretrukket av de gamle mestre,sammen med Biedermeier, men jeg husker ikke navnet. Er dette navnet på en av knivene, vil jeg sikkert huske det.

Det er navn på alle knivene utenom en.

I usortert rekkefølge:

The Torrey Razor Co, Worchester Mass USA, 5/8

Quick Cutter 5/8

Otto Busch Solingen, modell Weltmeister, 5/8

En umerket 6/8 Full hollow (tror jeg, hehe)

Union Razor Cutlery Co, Union City Ga, 6/8 Half Hollow

F. T. Worth, Half hollow, 5/8

Spike, Union Cotlery Co, Olean NY, 5/8

Dixie Blue Steel, Dixie MFG Co, Union City GA

Ellers har jeg forsøkt å finne en Wade & Butcher, foreløpig uten suksess, men det har ingen hast. Har en Anton Berg Eskilstuna også i posten, men også den trenger litt restaurering.

Mange av disse knivene ser bra ut, etter første inspeksjon, lite rust og alle borstett fra en ser ut som om de kan bli bra etter en overhaling. Den Spike-kniven har masse bryneslitasje mot tuppen, så det er vel den som får tjene som forsøkskanin. Og den Weltmeisteren har jeg stor tro på, så den tar jeg sist når jeg har feilet litt.

Nå trenger jeg bare nye pins og et sted å kjøpe noe tre til nye håndtak, er det noen som har et tips her? Har funnet er sted i usa som har alt hva hjertet begjærer (kirsebær, bocote, wenge, valnøtt, rosentre m.m) men det hadde vært fint om det fantes noen innenlands som kunne levere noe slikt.

Og alle trenger sliping, selvfølgelig.

I dag arbeidet jeg en del på den Dixie Blue Steel kniven jeg fikk, det er den som er nr 3 fra venstre på bildet over. Som vist på bildet hadde den nokså mye rust, og jeg hadde ikke stort håp om at denne kniven kunne berges. En times pussing senere ser den helt annerledes ut. Den er langt fra ferdig, men all rust er fjernet, håndtakene er rene og pene og det meste av kniven nermer seg presentabel. Jeg har bare vasket og pusset med 120-grit sandpapir, det gjenstår en del pitting men jeg er nå overbevist om at denne kniven vil bli helt fin. Hadde tenkt å poste noen bilder men det må dessverre vente litt, de bildene jeg tok ble nokså skrekkelige.

Barbereren i Sevilla, Takk for navnene. Jeg vet at det i min læretid ble brukt mye svenske kniver, fra Eskilstuna. Og Anton Berg gir meg en liten erindring, men det er 40 år siden jeg var aktiv barber i Bergen, og da var det ikke så interessant med navnet på knivene. Det skulle også vært interessant at du kommer med et bilde av denne.

Hei Tyfonikus, jeg fant frem auksjonsbildet av kniven - det er foreløpig det eneste jeg har da jeg ikke har mottatt den enda. Korrekt navn på kniven er vistnok Eric Anton Berg, men jeg vet mere sikkert når den ankommer.

Den ser jo ikke så aller værst ut heller, håper å kunne beholde den i original utgave.

post-435-126946813246_thumb.jpg

Fasongen på denne kniven var "ukjent" tidligere, men det betyr ikke at de ikke laget forskjellige kniver. Jeg er rimelig sikke på at det er Anton Berg knivene noen barberer brukte. Og da skal det være en god kniv. Jeg håper at du vil orientere oss om resultatet når du har satt den opp?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this