Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
AjaxX

Hjelpt til valg av ny kniv

Recommended Posts

Sitter å tenker på å kjøpe en ny kniv.

Men er ikke sikker på hvilke kniv jeg bør velge. Har lyst til å kjøpe en kniv som er stilren (tree håndtak osv). Gjerne med raveringer på bladet.

Er det noe som har noen tips til kniv?

Trengs alle kviner sliping på stein før de blir barber skarp?

Noe slik som dette

TimZowada.jpg

Valg av ny kniv.

Siden ingen andre har svart, skal jeg prøve å gi deg en hjelpende hånd. Jeg pleier å si at vi har 3 typer kniver, den middelmådige, den gode, og den perfekte. Og her må vi stort sett følge de vanlige "fakta" i "alt" det vi kjøper, uansett hva: -Vi får det som vi betaler for-. Den middelmådige kniv er verken god eller dårlig. Vi må bruke lang tid til å slipe den, og prisen er fra kr.600, og muligens opp til kr.1500. Den gode kniv er dyrere, og den kan "kjøpes". Kniven har et godt stål, og den kniven som jeg barberer med i salongen er en Dovo til kr.2000,-. Denne har jeg til nu barbert ca. 120 kunder med, og den er ikke satt opp på sten, men kun holdt på en hengende stropp. Kunsten å holde en kniv god er stroppingen. Og her er jeg en ensom ulv, angående resten av verden, så langt som jeg har forstått, når det gjelder riktig stropping.

Vi kan aldri gå inn i en forretning for å kjøpe den perfekte kniv. Den gode kniv er ikke bare lett å slipe, den søker også skjegget. Den perfekte kniv søker ikke skjegget, men skjegget søker kniven! Kniven oppfører seg som en "støvsuger", og det spiller ingen rolle om vi barberer med eller mot skjegget. Den perfekte kniv må kun komme? Med andre ord, av 50 gode kniver, er det kun en perfekt (en spissformulering).

Jeg foretrekker Dovo knivene. Jeg har også en T.I. kniv som kostet kr.1500,-. Denne ble sendt fra forretning til en sliper i USA. Da ble kniven ubrukelig. Det er urettferdig av meg å hevde at disse knivene er dårlig, jeg har også slipt Dovo kniver til samme pris som som heller ikke er god. Jeg er også uenig i reklamen på forskjellige forumer, eller andre steder som selger billige kniver av merkevareknivene, hvor vi kan lese (fritt efter hukommelsen). "En vakker kniv av god kvalitet" osv. Det burde heller stå: "En middelmådig kniv, ikke av de gode, derfor denne prisen".

Jeg har kontaktet to steder for å kjøpe en ny kniv. Begge har tilbudt meg å returnere kniven hvis den ikke er god. En av knivene er svensk og den andre er T.I. Derfor råder jeg deg å vente med å kjøpe kniv til jeg har prøvd T.I. Resultatet av knivtesten vil jeg komme med i forumet. Skulle du ha problemer med å vente, da anbefaler jeg en Dovo til kr.2000,-.

I min tid som aktiv barber, var alle kniver ferdig oppsatt når vi fikk dem. Jeg har aldri i nyere tid lest at de kniver som vi i dag kjøper ikke skal være ferdig til bruk, snarere det motsatte. Men det er de som er på forumet som hevder det motsatte, og disse har jeg stor tillit til. De er helt sikkert mer orientert angående dette problemet som nu eksisterer i den nyere tid enn det som jeg er, når det gjelder kniver. Les derfor godt på produktet om hva det står der.

Vennlig hilsen, Tyfonikus

Har nå sett meg ut 2 kniver.

Den ene er Thiers-Issard barberkniv 5/8, og den andre er Bergischer Löwe" 5/8" (sistnevnte er favoritt)

Lurer bare på om det er noe jeg bør vite om de knivene....

Det er sikkert mange Thiers-Issard kniver med 5/8. Fitjar såpekokeri har en, og den er syngende, muligens er det den kniven som jeg vil motta. Hvem lager Bergischer Løve? De beskrivelsene som du kommer med er ikke dekkende. Derfor: Hvor er det du vil kjøpe dem? Hva er prisene?

Vh, Tyfonikus

Det er sikkert mange Thiers-Issard kniver med 5/8. Fitjar såpekokeri har en, og den er syngende, muligens er det den kniven som jeg vil motta. Hvem lager Bergischer Løve? De beskrivelsene som du kommer med er ikke dekkende. Derfor: Hvor er det du vil kjøpe dem? Hva er prisene?

Vh, Tyfonikus

Ettersom at det er så godt som tomt for kniver på barbershop.no så kniven blir mest sansynelig kjøpt på fitjarsoap.no.

Prisen på kniven blir ca 2000 ferdig slip ifølge fitjarsoap.no.

Hadde tenkt å kjøpe en middelmådig kniv til 800 kr, men kjøper heller en dyrere kniv å ser på det som en invistering.

Begge knivene selges inne på fitjarsoap.no

-Bergischer Löwe" 5/8" kniv med skaft i ekte bøffelhorn

-Thiers-Issard barberkniv 5/8

Singing razor Wheat Berry Sculpted Bijou de France with ebony handle

Hei igjen.

Kjøper du den "syngende" kniven, da vil du få samme kniv som jeg. B.L. kniven ser også tiltalende ut, og den har karbonstål, noe som jeg ser som en fordel. Jeg tror at du gjør et godt valg, uansett hva du velger. Og du må opp i den prisen for å få en god kniv. Dovo knivene er lett å sette opp. Selv om vi kjøper samme kniv, så kan de være forskjellig, og som tidligere nevnt, jeg vil sende den tilbake hvis min ikke holder mål. La oss holde kontakten, det blir spennende å høre fra deg.

Eg vel å tru at du, Tyfonikus, er same personen som hadde dei fantastiske videonane om knivvedlikehald under "Tips og artiklar". Du får bare leva med nynorsken min; eg la merke til det konservative riksmålet ditt ;) Eg må unnskulda for dårleg termologi innanfor denne vitskapen!

Sjølv om eg ikkje skal kjøpa meg barberkniv endo (eg er framleis ganske ny innanfor tradisjonell høvelbruk, og har ikkje vendt meg til skarpe objekt. Under den tommelfingertesten din der du sjekka om kniven var skarp, sat eg med hjarta i halsen, hehe), prøver eg å suga til meg den informasjon om denne typen barbering. Eg har forstått det slik at somme knivar har ein eggg som er kurva, medan somme ikkje har det. Kva konsekvensar har dette for stropping og barberinga? "Tuppen" på eggen (eggen er sjølve metalldelen av kniven, sant?) har også varierande form, frå rund til skarp til flat. Har dette noko å seia anna enn utsjånad? "Syngande kniv", kva legg ein i det uttrykket?

Helsing Compaq

Hei igjen.

Kjøper du den "syngende" kniven, da vil du få samme kniv som jeg. B.L. kniven ser også tiltalende ut, og den har karbonstål, noe som jeg ser som en fordel. Jeg tror at du gjør et godt valg, uansett hva du velger. Og du må opp i den prisen for å få en god kniv. Dovo knivene er lett å sette opp. Selv om vi kjøper samme kniv, så kan de være forskjellig, og som tidligere nevnt, jeg vil sende den tilbake hvis min ikke holder mål. La oss holde kontakten, det blir spennende å høre fra deg.

Hva mener du med den "syngende" kniven?

Tror jeg går for B.L kniven! Og skal selvsagt gi tilbakemelding om hvordan kniven oppfører seg :)

Den "syngende" kniven er en kniv som er så mye hulslipt at den gir en sterk lyd fra se. "Syngende" kniv er et bedre uttrykk en "skrapelyd". Jo mer hulslipt en kniv er, jo bedre vil den være i utgangspunktet. Men dette er ingen absolutt lov. Jeg har selv en kniv som ikke er hulslipt, og en bedre kniv enn denne har jeg aldri opplevd.

Takk til Compag for den rosen jeg fikk for mitt Riksmål. Nynorsk er et pent sprog, og bevar dette i den rene form som det er nu. Jeg respekterer dette sproget mer enn bokmål, som er mer enn noe annet norsk sprog oppkonstruert.

Lørdag for snart 3 uker siden hadde jeg besøk av en journalist og en fotograf, begge frilansere. Journalisten fotfulgte meg halve lørdagen. De skulle også intervjue en annen frisør som også barberer, men problemet deres var å finne noen som barberte på en konservative måten. Deres reportasje vil komme i Dagens Næringsliv sitt Fredagsmagasin. I morgen er det fredag, men jeg kan ikke garantere at det kommer da. De som har muligheten kan jo gå til en kiosk og bla hurtig igjennom magasinet.

Eg skal sjekka Dagens Næringsliv. Det hadde vore kjekt å lesa reportasjen. Eg var ikkje klar over at det fantes slike konservative barbersalongar i Noreg.

Ein liten avstikkar: Eg er einig i at språka burde haldast i deira konservative form. Nynorsk er særs ulikt Aasen-normalen, og bokmål er heilt ulikt riksmål. Eg har meir respekt for riksmål enn bokmål, faktisk, sjølv om ein kanskje kan argumentera for at bokmål er "norskare". I den nye nynorskreformen som det vert jobba på i dag, skal dei mest sannsynleg fjerna klammeformene, som blant anna inneheld i-ending i hokjønn eintal bestemt form (ei sol, soli). Litt synd, meiner eg. Men men, dei får styra på, Språkrådet. Eg har sikkeleg sansen for riksmål, eigentleg. Språket opnar for fine og vakre formuleringar. "Nu", "sne" og "efter" er ord som eg har sansen for. På skulestilar skriv eg anten konservativ nynorsk, eller konservativ bokmål (riksmål er jo ikkje "lov"). Dei liberale formene er nesten heilt like på kvarandre. Ein konsekvens av samnorskrørsla opp mot 50-talet.

Tror jeg går for B.L kniven! Og skal selvsagt gi tilbakemelding om hvordan kniven oppfører seg
B.L er etter min erfaring bra kniver og jeg tror du gjør ett godt valg, superlekre å se på er de også :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this