Jump to content
Barbershop.no forum
AjaxX

Hjelp til en nybegynner!

Recommended Posts

Begynnte å barbere meg med DE- høvel for en liten stund tilbake, men hoppet raskt over til kniv. Fikk en billig kniv av fammilien (DOVO Shavette barberkniv for utskiftbare blader).

Men hver gang jeg skal barbere meg har jeg en problemstilling: 1. Barbere meg slik at jeg blir helt glattbarbert i ansiktet 1 dag og senere få barberkviser over HELE halsen. eller 2. ikke få en god barbering og ha mye hår igjen på halsen.

Slik gjør jeg det:

1. Dusjer i varmt vann

2. Smører den fuktige huden inn med Proraso Pre krem

3. Skummer opp barberskummet (Proraso barberkrem eukalyptus i tube).

4. Tar på barberskummet med kost

5. kutter kjinnet og ned

6. skyller huden med varmt vann

7. Tar på barberskum med kost

8. kutter fra halsen og opp mot kjinnet

9. skyller med varmt vann

10. *tar på skum

11. *kutter fra utsiden og inn mot senger (mot hårene)

12. skyller huden med kaldt vann

13. tar på Proraso Liquid Cream Aftershave på fuktig hud

Så, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med teknikker til barbering med kniv og tips og triks til hvordan jeg kan slippe barberingskviser. Gjør jeg noe feil?

Vill det hjelpe om jeg skifter til en annen type barberskum og aftershave?

Takk for alle svar!

Hei

Fra det du beskriver, gjør du alt riktig i teorien. Men, det er vanskelig å bedømme om du utfører teknikkene riktig i praksis, bare ut fra din omtale. Derfor er det vanskelig å komme med konkrete råd på hvordan du skal unngå barberkviser og eventuelle andre problemer.

Min første tanke når jeg leste din barber-rutine, var imidlertid at tre "omganger" høres for mye ut :o . Dette gir en ganske røff behandling av huden, og jeg ville nok anbefale deg å begrense deg til to omganger.

Her kan du forresten se at det kan holde med én omgang, om kniven er skarp (noe en Shavette med ferske blader bør være) og teknikken er riktig:

Kanskje du en periode kunne forsøke å benytte "kun" to omganger, og la begge disse være WTG (With The Grain - Med hårene - vanligvis nedover ansiktet). Pass på å strekke huden godt ut der du barberer deg, og BRUK KUN ET MEGET LETT TRYKK PÅ KNIVEN. Kniven bør være så skarp, at den lett skjærer skjegget i det den passerer - pass på vinklelen, ca. 30 grader mot huden.

Å barbere seg mot hårene blir vanligvis ikke anbefalt, men jeg gjør det selv under 2. "omgang". Imidlertid fører jeg da kniven i en mellomting mellom rett opp og sideveis, og med meget lett hånd.

Det er også viktig å fukte skjegget godt med vann og barberskum før du begynner, og selv om du beskriver at du gjør dette, er det viktig at du gjør dette på riktig måte, og grundig. Se her http://www.barbershop.no/artikler for tips om flere av teknikkene man bør beherske.

Jeg har liten tro på at det vil hjelpe å skifte barberkrem og after shave - de du bruker er mer enn gode nok :) (selv om du sikkert kan tørke ansiktet med et håndkle før du påfører Proraso AS. Eventuelt kan du la ansiktet være fuktig, og i stedet smøre deg inn med Proraso PrePost-krem - da denne krever et fuktig ansikt for ikke å klumpe seg).

Generelt er det veldig lærerrikt å se på forskjellige barberingsvideoer eks på YouTube. Her får man mange gode tips om alt fra oppskumming av krem, stropping, teknikker med DE-høvel og kniv, m.m.

For å oppsummere: Begrens deg til to "omganger", og la disse kun være med hårene/nedover en periode. Strekk huden godt ut der du barberer deg, og benytt en meget lett hånd. Det siste er trolig det viktigste for å unngå hudproblemer i forbindelse med barbering.

Se om du får noen forbedring, og gi en tilbakemelding om en stund ;)

Lykke til

Ser (og leser) at jeg fortsatt gjør en del små feil. Skal gi tilbakemelding om en liten stund for å fortelle hvordan det går.

Vet at jeg ikke skal bruke mye trykk når jeg barberer meg, men høvelen er laget av tynn plast og aluminium. Så det er ikke vekt i kutteren.

Har sett en del på youtube og har kommet fram til at jeg har sensetiv hud og dype porer. Vill dette har noe å si?

Kviser kan også komme av overstrekt hud. Du strekker huden slik at håret kommer mer frem også slipper du den igjen og håret vil komme innenfor huden og begynne å presse mot huden når den ikke får vokse fritt lengre. Dermed oppstår en barberkvise. Står bedre forklart HER enn det jeg har klart å få frem:

13. tar på Proraso Liquid Cream Aftershave på fuktig hud

Ser at posten din er gammel, fant du noen løsning?

Hadde disse problemene selv før jeg gikk over til kniv, da ble både irritasjon og halskviser borte.

Et lite punkt til som jeg bør nevne uansett er aftershave kremen. Har erfaring med at noen av disse gir barberkviser hos meg selv mens andre ikke gjør det. Prøv en annen krem og se, kanskje du kan beholde resten av rutinen din?

Lykke til!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...