Jump to content
Barbershop.no forum
jimaxl

SCUTTLE

Recommended Posts

Jeg har en stund vært i kontakt med en lokal keramiker, og hun har klart å lage en prototype av en scuttle. Jeg har fått to stykker, og nå har jeg sendt dem til en som har lovt å vurdere dem. Jeg håper at han er fornøyd med hva han får se. I så fall vil det sikkert komme tilbakemeldinger her på forum.

Er noen av dere interessert i å sjekke ut koppene så send meg en PM med navn og adresse. Skal så forsøke å sørge for at pakka kan sendes til deg. Hvor lenge du vil ha dem på prøve får bli helt opp til deg, men skulle det bli rift om godsakene så håper jeg at du tar hensyn til det.

Jeg må si at portoen på pakka er rimelig høy, så dere må regne med et lite utlegg for videresending. Jeg har lagt noen kroner i pakka slik at de som har dårlig råd skal kunne klare med portoutgiftene. Det hadde i alle fall vært fint om vi kunne ha spleiset på portoen slik at så mange som mulig kan få prøvd å piske opp skum i en scuttle.

Jeg understreker at disse to er å anse som PROTOTYPER. Det betyr at forslag til endringer vil kunne bli utført, så sant det er mulig. Alle tilbakemeldinger og forslag til forbedringer vil bli videresendt til keramikeren.

Jeg har et blått bad. Derfor er scuttlene blå. Tror keramikeren strekker seg langt for å etterkomme fargeønsker. Initialene på koppene er mine. Andre får sine intitialer/navn dersom de måtte ønske det.

Dersom det er noen som ønsker å bestille en av disse så kan dere får mailadresse hos meg slik at du kan komme i direkte kontakt med keramikeren. Slik kan du få en scuttle som blir etter dine ønsker.

Skulle det være noe du lurer på, så spør. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan. Dessuten vet jeg at det er noen erfarne scuttle-brukere her på forum. Kan ikke jeg svare så tror jeg likevel det er svar å få.

Jeg har dessverre ikke fortapparat, men dersom det er noen som føler seg kallet så.... be my guest. Det er sikkert mange som gjerne vil se bilder av de første(?) norskproduserte scuttlene ever.

Nå har første tilbakemelding kommet. Det er fremdeles anledning til å melde seg på for å ta scuttlene i øyesyn.

Vil understreke at dette er prototyper. Jo flere konstruktive innspill som kommer, jo bedre vil sluttproduktet bli.

Hei igjen

Nå har jeg fått testet begge scuttle'ne i praksis, og her er mine inntrykk:

Utseende: Jevnt over, meget lekkert, delikat og proft utseende, med litt trekk for noe "røffe" festepunkter på håndtakene

Størrelse/håndterbarhet: Praktisk og hendig størrelse, men kunne kanskje vært litt høyere (ca. 1 cm) og hatt en noe større innvendig diameter, f.eks 2 cm (men ikke på bekostning av de tykke, varmeisolerende veggene, altså burde i så fall den utvendige diameteren også økes tilsvarende). Dette gir rom for litt mere bevegelse med barberkosten. Kostene kommer i forskjellige størrelser, men jeg har testet med tre koster av "normal", god størrelse, og savnet litt mer innvendig plass. Jeg tror kanskje også at begge modellene, men spesielt den med blå innside, kunne ha hatt kraftigere håndtak. Håndtaket på min modell er 2-3 ganger kraftigere enn disse, og jeg ser at håndtakene med fordel kan være konstruert for å motstå kraftige bevegelser i scuttlen, f.eks under oppskumming.

Varmebestandighet: Jeg fyllte før bruk, vasken med veldig varmt vann, senket scuttlen ned i vannet til over kanten, og lot innsiden fylles med vannet. Etter 60 sekunder helte jeg av alt vannet og tømte vasken. Deretter fyllte jeg det innvendige rommet med varmt vann, og tok en passende mengde Proraso barberkrem i bunnen av scuttlen. Så forvarmet og fuktet jeg en kost, og begynte å vispe opp skum fra bunnen av scuttlen. Etter å ha opparbeidet tilstrekkelig skum (se "oppskumming" under), barberte jeg meg i to "omganger", til sammen i ca. 15 minutter. Jeg synes begge scuttle'ne holdt meget godt på varmen, og merket ingen forskjell på de to modellene. Skummet var behagelig varmt under hele barberingen.

Oppskumming: Jeg opplevde at det tok noe lenger tid å opparbeide et godt skum i begge disse enn i min egen scuttle. Forskjellen slik jeg ser den, er at min modell har ganske grove, sirkulære riller på innsiden, fra bunnen av og nesten opp til kanten på scuttlen. Den har også en noe større innvendig diameter, som kan ha litt å si for bevegelsesrommet for kosten.

Helhetsinntrykk: Jeg ville helt fint kunne ta disse to modellene i daglig bruk slik som de er, selv om jeg synes oppskummingen - som jo er ganske relevant - tok lenger tid enn normalt. Som sagt mistenker jeg at dette kan skyldes den svært glatte innvendige overflaten, som ikke gir tilstrekkelig friksjon mellom krem/såpe og overflate. De andre punktene har jeg nevnt over - diameter og høyde på selve scuttlen, samt fester og størrelse på håndtak.

Alt i alt et vellaget og funksjonelt produkt som helt klart vil kunne konkurrere (litt avhengig av pris) med utenlandske tilsvarende versjoner. Gratulerer med en svært god idé, og utarbeidelsen av disse prototypene.

Takk også for anledningen til å være med på å teste ut disse, trolig Norges første modeller av en tradisjonell scuttle.

Disse så jo flotte ut. Personlig så likte jeg designet på "tuten" på en med blå innside bedre, men jeg likte fargevalget bedre på den andre. Hvit på innsiden så bedre ut. Ellers så må jeg legge til at riller på innsiden jo er strekt å foretrekke.

Noen idé om hvor mye disse muligens kan komme til å koste?

Forresten, har du noen mål? innvendig diamenter og dybde?

Hei.

Fargevalget kan du nok få lov til å bestemme sjøl. Jeg liker best den som er blå inni. Da ser jeg skummet som danner seg bedre. Jeg er litt enig med deg når det gjelder tuten. Den fineste tuten ble laget til den første. Den andre ble laget slik fordi jeg ville minske varmetapet mest mulig. Det ble hipp som happ. Er helt enig med deg når det gjelder rillene. Keramikere skal liksom lage alt så glatt og fint. Den første er helt glatt inni. Den andre er noe bedre, men langt fra perfekt.

Nå har jeg ikke scuttlene her så jeg får ikke målt dem. Kanskje han som har dem nå kan legge ut den informasjonen.

Kari sier at hun vil ha 300 kr for koppen + porto.

EN NY VURDERING AV SCUTTLE FRA KARIS KERAMIKK.

Heisann

Da er scuttlene testet, dette er faktisk første gang jeg prøver noe slikt så uten å ha noe å sammenligne med så er dette mine inntrykk:

Finish og utseende: Virker solide, veldig bra og pent gjennomført.

Oppskumming og brukervennlighet: Jeg testet begge med både såpe og krem og synes det gikk greit å skumme opp begge deler innom rimelig tid og uten for mye anstrengelser. Jeg ser dog fordelen med å føye til riller i bunn og på sidene. Dette ville nok ha forkortet oppskummingstiden endel. innvendig diameter (som jeg forøvrig målte til 9,8 cm) fungerte bra på liten og medium kost, men jeg ser at de kanskje kan bli litt trange for større koster. Høyden (som jeg målte til 6,8 cm) kunne nok vært litt større, 1 cm som ble foreslått høres passe ut. På den ene scuttlen fikk jeg plass til to fingre i håndtaket og dette ga god kontroll under oppskummingen. på den andre var "øret" såpass trangt at jeg kun fikk plass til en finger og dette føltes både ukomfortabelt og en smule ukontrollert og er noe som bør rettes på (hvilket kanskje allerede er gjort siden det var god plass på den ene?)

Varmebestandighet: Denne synes jeg var helt upåklagelig. Begge scuttlene holdt godt på varmen gjennom to pass eller ca 15-20 min.

Oppsummering: Alt i alt synes jeg dette er bra og funksjonelle produkter, prisen som nå har blitt opgitt til 300 kr er også helt akseptabel.

Hmm. Interessant.

Dette høres jo bedre og bedre ut. Dersom det er muligheter for å bestille en med riller på innsiden, så er det nok mulig at jeg kommer til å bestille meg en slik en når bank-kontoen smiler litt mere til meg.

Tusen takk for infoen, jimaxl. :)

Scuttlene fra Karis keramikk har kommet fram til Fitjar Såpekokeri, og her er inntrykk derfra.

Barberkopper med varmeisolering er ankommet, og de er veldig fine! Det er imponerende at hun har fått til dobbel vegg i de. De er stødige og virker som om de vil lagre masse varme når de er fylt med varmt vann.

Et forbedringspunkt jeg kan komme på er at innsiden/bunnen burde være litt mindre glatt, for å få maksimal skummeevne. Jeg vil foreslå enten en sjamottblanding og en matt glasur inni bollen, eller å forme til noen riller under dreiingen. Dette finner Kari sikkert en løsning på.

Jeg lurer også på hvorfor hun har laget håndtaket på den måten hun har gjort, er det noen spesiell grunn til at det er utformet slik? Er det fordi de fleste holder barberbollen med tommelen gjennom håndtaket, kanskje? Estetisk sett foretrekker jeg hank som har buen vendt oppover, men jeg må be mannen min om å prøve en av koppene og kjenne etter om det er mer praktisk å bruke tommelgrep i hanken, da har jo fasongen en hensikt som gjør at den må utformes slik.

Kan du spørre Kari hva slike barberkopper vil koste? Jeg vil bestille tre stk til å ha i min butikk, går ut fra at jeg får bestemme fargen på glasuren og at hun lager bunnen litt røff eller ruglete slik jeg antydet. Eller vil du kanskje at jeg skal kontakte Kari direkte for å bestille?

Og selvsagt kan du sitere Fitjar Såpekokeri på barbershop.no det er som sagt en ære å få lov til å teste disse før de går ut på markedet.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...