Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
padda

Første gang med såpe

Recommended Posts

Har de siste månedene brukt Proraso grønn krem på tube, og vært fornøyd med det, men jeg syntes det var på tide å prøve noe nytt. Derfor bestilte jeg meg en pakke med noen nye kremer, og også noen såper.

Jeg brukte Fitjar sin Vanilla Absolu for første gang i dag, men jeg ble ikke særlig fornøyd..

Fremgangsmåten var stort sett som når jeg bruker krem: Lar kosten stå i varmt vann mens jeg dusjer, så rørte jeg kosten rundt i såpen en liten stund før jeg fortsatte å røre i koppen min. Jeg klarte å få et ganske bra skum, la til ekstra vann innimellom for sikkerhets skyld, og fikk ganske mye. Begynte da å børste det rundt på kjakene, men her begynte det å kjennes mer ut som noe tynt noe som bare la seg utenpå huden, istedetfor den følelsen av kremen som går litt inn i porene for å skape god glid. Huden ble litt tørr nesten under såpen, og høvelen gled ikke bra. I tillegg kuttet jeg meg på første pass (WTG), noe som aldri har skjedd før.

Hva er det som er trikset med såpe i forhold til krem?

Og hva gjør jeg forresten med såpeskålen, må jeg tørke ut av den etter å brukt den, eller gjør det ikke noe at den står våt?

padda,

jeg har ved flere anledninger kommet inn på dette med å skumme opp sepen for så å sepe seg inn. Efter min mening er denne fremgangsmåten meningsløs. Jeg ser selvfølgelig at det er mulig å lage et godt skum av noen kremer, men jeg opplever på nettet at det er mye "fiasko". Når dere absolutt foretrekker dette med skum, har jeg følgende råd som fungerer best for meg ( når jeg er nødt for å lage skum i salongen). Ta et godt stykke av sepen ned i skålen, ikke nøyaktig den sepen som skal brukes til kun en barbering, men 20-30 barberinger. Fukt kosten med varmt vann, og begynn å skumme opp. Ikke rist av vann fra kosten, normalt skal det vannet som kosten "absoberer" være nok. Nu vil du se at du får et godt skum, og om nødvendig, tilsett noen dråper med det varmeste vannet som du har. Når du er ferdig, skyll skålen med kaldt vann, og la det lille skummet som er igjen (hvis det er noe) være der. Neste gang gjør du det samme.

steinar-lund

Jeg skal svare deg helt konkret på det du spurte om, men først: Før jeg startet salongen, trente jeg på å lage skum. Dette var vanskelig med proraoskremen, omega var bedre. Det er ingen forskjell på disse når jeg seper meg selv inn. Andre har sikkert opplevd det motsatte, så her er jeg ikke bastant. Når jeg legger sepe i skålen, da får jeg et godt skum, men ikke så godt som det ville bli hvis jeg brukte kost i kundens ansikt. Jeg mener å huske at de sepene som vi brukte før i tiden, fortsatte å lage skum under innsepningen av kunden, noe som jeg ikke har opplevd med de seper og kremer som er i dag. Når jeg nu tar sepe i skålen for å skumme opp, da får jeg et fint skum, men heller ikke dette "utvikler" seg når jeg bruker hendene til innsepningen. Fordelen med dette sepeskummet er at det holder litt lengre. Jeg har en kost som er lengre enn de vanlige, perfekt til innsepning og jeg bruker lite vann. Jo mer vann vi bruker, jo tynnere vil sepen i de fleste tilfeller bli. Skulle jeg få et brukbart skum, da måtte jeg bruke minst 4-5 cm av tubesepen. Dette er efter min mening å kaste vekk sepe.

Historisk sett tror jeg at dette med sepeskål "kun" var forbeholdt barberen. Jeg husker at min far varmet opp vann (vi hadde ikke varmt springvann den gangen) for så å barbere seg. Dette vannet tok han over på et vaskefat Jeg husker også at han dyppet kosten i vannet og deretter gned denne mot sepen for så å sepe seg inn. Ser vi artiklene som selges på forumet kan vi se: Truefitt&Hill tradisjonell barberskål. Slike skåler er meget gamle, muligens flere hundre år. Her er jeg rimelig sikker på at sepen legges oppå, og varmt vann i selve beholderen. Jeg er også rimelig sikker på at kosten ble dyppet i det varme vannet for så å gni denne mot sepen for så å smøre denne mot huden uten å ta kosten ned i det varme vannet for å lage skum, en prosess som sikkert ble gjort flere ganger (beholderen hadde samme funksjon som min fars vaskefat). Så til ditt spørsmål:

Jeg foretrekker ikke å legge kosten en liten stund i varmt vann. Jeg foretrekker en stiv kost, og denne har lett for å bli for myk hvis den ligger for lenge i vann. Jeg mener at kosten skal "rive" litt i skjegget. Når jeg har dusjet eller vasket meg i ansiktet, da tørker jeg ikke de stedene som jeg skal barbere meg. Jeg tar da i cm med tubekrem på haken. Så tar jeg kosten under varmt vann slik at det er godt med varmt vann på den. Jeg rister litt vann av kosten. Så tar jeg kosten direkte på sepen som er på haken og smører denne med det samme utover de stedene som skal barberes. Har jeg sepe i skål, tar jeg kosten ned i skålen, "visper" litt rundt, og fører kosten mot barberingsstedene for innsepning. Har jeg krem i en skål, tar jeg kosten ned i skålen, slik at kostetuppen er dekket med ca 2 mm krem.

For å spissformulere: Jeg bruker ansiktet til såpeskål. Jeg kaster ikke vekk energi for å lage skum i en skål når jeg kan bruke samme energi med å bruke ansiktet som skål! Under selve innsepningen må vi muligens tilsette litt mer vann. Hold kosten lodrett opp mot springvannet som nærmest må dryppe. Drypp litt på kosten (vannmengde, mindre en en teskje), og fortsett innsepningen. Du vil se at du aldri har fått et bedre skum. På slutten ruller du sepekosten på haken for å få ut store sepemengder fra kosten. Fordel dette, du har nu fått skum som er hvitere enn sne. Hvis du tar kosten og holder fingrene i en ring rundt busten før du ruller den mot haken, for å få ut "store" mengder skum med å knipe fingrene sammen, for å presse ut skummet fra kosten, vil det være store muligheter for at det skummet som du da får, vil ha en mye finere konsistens enn det skummet som du får ved å bruke skålen til å lage skummet der. Du skal heller ikke se bort fra at den mengden som er igjen på kosten er like mye som den mengden med skum som du får når hvis du bruker skålen. Jeg har skrevet mye angående dette emne tidligere, jeg håper at du har sett disse innleggene.

Vennlig hilsen, Tyfonikus

Nå har jeg prøvd en metode som ihvertfall er litt nærmere den du anbefaler, enn det jeg gjorde første gang.

Jeg har varmet opp kosten, for så å svirre den litt i såpen. Etter det har jeg tatt den to-tre runder i skålen min til jeg ser at det begynner helt forsiktig å skumme, for så å ta den over i ansiktet og gjøre selve oppskummingen der.

For meg var dette en helt annen virkelighet enn ved metoden jeg prøvde først. Jeg fikk et godt og tjukt skum som la seg godt inni skjegget, og fikk til en meget bra barbering.

Har prøvd dette nå både på såpen fra Mama Bear, og den fra Fitjar, og syns kanskje at Fitjar sin ikke var like bra når det gjaldt den andre innsåpingen, men som jeg har fostått tidligere så er ikke du, Tyfonikus, tilhenger av å måtte ta flere pass med høvelen. =)

Uansett, takk for tipset, det hjalp veldig!

Godt å høre. Normalt skal de ikke være noen problemer med et godt skum når det gjøres på denne måten. Jeg har prøvd flere barberprodukter, og til nu er det kun Tabac som jeg har litt problemer med. Proraso er vanskelig å skumme opp i en skål, men den er glimrende å sepe seg inn med på den måten som jeg har beskrevet. Men her har sikkert de fleste av oss forskjellige erfaringer.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this