Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
vesteraas

Aldri mer Fusion eller Mach3

Recommended Posts

For to-tre år siden var jeg nede på Youngstorget i Oslo og rotet litt i kassene ved en bod som solgte brukte militæreffekter. Der fant jeg en Gillette barberhøvel med butterfly-hode for double edge barberblader. Min far hadde en gang noe lignende så jeg gjenkjente modellen straks. Høvelen var fortsatt i originalinnpakningen som så veldig 1970 ut, og ikke brukt så vidt jeg kunne se. Etter hvert har jeg klart å identifisere høvelen som en andregenerasjons Gillette Slim Twist, produsert på 80-tallet.

Etter å ha saumfart diverse matbutikker etter en pakke med gode gamle double edge blader uten å finne noe, så ble høvelen bokstavelig talt lagt på hylla. Ved et senere tidspunkt fant jeg på en bruktbutikk en nokså tilårskommen eske med barberblader. Jeg husker ikke merket, men bladene var blåsvarte på farge, nesten som fjærstål. De virket skarpe nok, og passet i høvelen. Så jeg bestemte meg for å prøve. Ikke engang med Bic engangshøvler har jeg klart å skjære meg så mye som jeg gjorde da. Fyttigrisen som jeg blødde.

Jeg tror nok at kombinasjonen dårlig teknikk og bruk av nymotens Gillette Shaving Gel var synderen her...

Her i forrige uke leste jeg en eller annen diskusjon på nettet som omhandlet barbering, og som linket til barbershop.no. Etter å ha sett litt på de fete produktene som finnes innen barbering, bestemte jeg meg for å gi denne typen barbering en sjanse til. Jeg bestilte en pakke Feather-blader og en Col. Conk barbersåpe, pluss litt barberolje. I tillegg bestilte jeg en barberkost, type grisebust.

Etter mye eksperimentering på badet, med mye mislykket såpeskumming, fikk jeg omsider dradd høvelen over trynet. Det ble ganske mye blod denne gangen også, men jeg hadde ikke lyst til å gi opp denne gangen. Prøvde på nytt igjen etter etpar dager. Denne gangen etter å ha sett en god del videoer på youtube med teknikker osv. Det gikk MYE bedre!

I dag kjøpte jeg en ny barberkost, av best badger kvalitet. Det var noe helt annet enn grisebusten må jeg si. Har nettopp barbert meg, og sitter igjen med en nybarbert-følelse jeg aldri har hatt før.

Aldri mere Mach3 eller Fusion på meg, det er sikkert!

Werner

Flott å høre at du fant ut av det :).

DE barbering gir en følelse ingen andre metoder kan matche. I tillegg er det alle de flotte produktene en kan velge mellom. Jeg hørte selv til de som trodde at det omtrent ikke fantes annnen barbersåpe enn den guggen en fikk kjøpt på boks på REMA. Heldigvis snublet jeg også over en tråd på nettet som til slutt brakte meg hit til Barbershop.

Haha, de blåsvarte bladene, de hadde sikkert serienummer også?, de er gørrgamle, og der på ingen måte anbefalt for barbering :)

Har noen slike liggende selv, de er fortsatt skarpe, men skal aldri i ansiktet :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this