Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
asbjorn

Blooming

Recommended Posts

Hvordan blir de forskjellige kostene etter endel bruk?, altså full bloom, eller hva man kaller det, hvor stort blir omfanget?

Hvis jeg på noen måte klarer å pælme ut et bilde engang, så skal jeg ta bilde av merkur silvertip'en, den ble stoor, ikke noen ulempe for meg, men jeg så at Edwin Jagger som fatzy la ut bilde på, så ut til å være veldig tett i knotten etter en mnds bruk?, det virker litt interresant..

Ikke for det, min gamle bristle er veeldig tett, men så er den stein hard også da.. :lol:

Sånn er min Merkur Silvertip etter ca 1.5 mnd bruk:

DSC_7401-1.JPG

Tok et nærbilde av kosten min, Edwin Jagger Best Badger (bildet er litt uklart!) Her har den akkurat vært brukt og ristet vannet av. Den er ikke akkurat gammel, da, men den er brukt så og si hver dag i vel 2 mnd. (Sorry, det sto feil i produktomtalen først). Har ikke prøvd de store kostene, men denne passer meg, jeg får skummet på overleppen uten å fylle neseborene (det har skjedd, fysjom). Synes dette er vel anvendte penger. Så hvis den holder seg slik, så stemmer det vel at den kan vare både 10 og 15 år.... :D

tiltørk.JPG

Legger ved et par bilder av mine andre koster:

- Rooney Style 3 Large Silvertip

- Merkur Vision SIlvertip

- "Kinakosten"

Etter å ha hengt på tørk et par dager:

Rett etter de har vært fuktet og ristet:

Jeg har også en Dr Harris kost, men den fikk jeg i dag så jeg venter til den har vært i bruk en stund før jeg legger ut bilder av den.

IMG_0452.jpg

IMG_0455.jpg

Nå har jeg brukt kosten min (Edwin Jagger Best Badger) ca. et halv år, og jeg er godt fornøyd med den. Den er er ordentlig arbeidsjern, behagelig og lett å lage skum med. Den har ikke endret seg mye siden siste innlegg, men jeg merker at den har blitt mer rufsete i kanten (de ytterste hårene legger seg mer ut og krøller seg).

Nå skal det sies at den akkurat har vært med på ferie med en noe kummerlig oppbevaring (inni tomhylsen på en dorull, nedi en liten væske). Tror ikke den tok noen skade av det, den passet fint inni og var tørr. Men den har kanskje beveget seg litt frem og tilbake inni der?...

Det er ikke noe problem, kun estetisk kanskje. Er det er noen som har lignende erfaringer?

IMG_0031.JPG

Jeg har også reist med kosten inni en rull, jeg måtte bruke tommhylsen fra en tørkerull da, siden kosten er litt stor, men den tar ikke noe skade av det, noen hår rundt ytterst ser jeg blir litt krøllete og frynsete, men det er bare usteendemessig, virker som den går seg til etterhvert.

Jeg brukte dog elektrikkertape og satte et kryss på ene enden, så jeg slapp kosten med håndtaket først, og da satte den seg fast i tapen, så den rørte ikke så mye på seg.

Ellers er jo busta litt stiv når du samler den også da, så den gir litt motstand, så den trykkes ikke sammen noe særlig.

Jeg har også reist med kosten inni en rull, jeg måtte bruke tommhylsen fra en tørkerull da, siden kosten er litt stor, men den tar ikke noe skade av det, noen hår rundt ytterst ser jeg blir litt krøllete og frynsete, men det er bare usteendemessig, virker som den går seg til etterhvert.

Oisann, da var jeg visst ikke alene om denne løsningen. :D Jeg trodde det var hjelpeløst hjemmesnekra, men det funka faktisk brukbart. Har sett etter mer permanente hylser, men ikke funnet egnede objekt enda.

Jeg brukte dog elektrikkertape og satte et kryss på ene enden, så jeg slapp kosten med håndtaket først, og da satte den seg fast i tapen, så den rørte ikke så mye på seg.

Jeg lurte også litt på om jeg skulle prøve dette, men jeg lot det være (vel, glemte hele opplegget i stresset før vi dro). Fant vel egentlig ut at det var greit at begge endene var åpne, for da kunne jeg legg inn og ta ut kosten ut MED hårene. Ulempen var som sagt at kosten kan bevege seg litt frem og tilbake inni hylsa....

Men mer blooming: nei jeg synes ikke det.

Jeg tenkte også på å bruke en dorullhylse :lol:

Men det ble til at jeg bare lot min 2235 ligge ubekyttet i toalettmappen og det gikk helt fint :D

De ytterste hårene krøller seg på Vulfixen min og, så jeg tror det bare har med generell bruk å gjøre. Jeg roterer kosten en del når jeg skummer opp og tenkte det kanskje kommer av det :?:

Her er bilder av B&B's Essential kost, liten rakker på 22mm, 54mm hårlengde, 50mm skaftlengde, skaftet har tykkelser mellom 36 og 22mm.

Man ser såvidt "glueline" på kosten, noe som har opprørt endel på B&B, noe jeg ikke helt skjønner siden du på trøkke øya inni kosten for å se den, samt at den har en god forklaring:

Knot'en er etterfylt med lim for å gjøre den noe stivere, samt at håndtaket er gjennomsiktig så det ser ikke pent ut om man senker knotten dypere i håndtaket. nu vel.

Bildene her yter ikke full rettferdighet, siden første bildet er i tørr tilstand, og det siste er i våt tilstand, når kosten har tørket til dagen etter, så er den nesten i opprinnelig fasong, så den holder godt på formen.

Den røyta litt de første dagene da, men det har sluttet nå, idag røytet den ikke i det heletatt. Røytinga er pga manglende børsting fra fabrikk, men så lenge man vet det er årsaken, og man sparte et par kroner med å børste den selv så går det greit.

Dette er jo tross alt en kost til $50, og av en eller annen snodig grunn så glei den under Toll-radaren..

DSC_7566.jpg

DSC_7587.jpg

Jøss, har tollerne strøket deg fra lista? De stoppet jo alt som var tidligere i sommer, gjorde de ikke? Kanskje de ivrige sommervikarene har sluttet og de faste er tilbake så man nå faktisk kan være heldig en gang iblant igjen!

Da har jeg endelig bestilt arvtageren til min Vulfix pure badger, nemlig en Simpsons Commodore X3 Best. Bestilte den sammen med en Tabac-såpe og Mama Bear's Awakenings (har blitt soap convert). Forsendelsen kommer som servicepakke denne gang, men jeg tipper jeg har den til fredag eller senest lørdagen. Kommer til å ta litt bilder pre og post bloom, samt sammenligningsbilder med min Vulfix pure badger. Oppdaterer i denne posten :)

Det blir spennede å høre hva du synes om Simpson kosten! Har siklet litt på en av de selv, men jeg trenger den absolutt ikke så jeg får se... AD´n kommer nok imidlertid til å vinne over fornuften etter hvert uansett. :?

Ja, det blir gøy å høre hvordan du liker Commodore'n, Hrti.

Så du har ikke latt deg skremme av B&B's group buy, Asbjørn ;)

Hvordan liker du den i forhold til dine andre koster?

Vel, jeg lot meg skremme såpass at jeg ikke kjøpte LE kosten.. :D

Men tenkte at $50 måtte jeg prøve, kosten synes jeg er suveren, har ikke funnet noe å utsette på den enda.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this