Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Speer8

Barbersåpe stick

Recommended Posts

Er det mange her som brukar stick i staden for vanleg såpe eller krem?

Og kva slags erfaring har de?

Eg har nokre dagar brukt ein Erasmic shaving stick kjøpt på Spar Kjøp, altså noko av det billegaste du får tak i. Og utruleg nok så har eg fått eit heilt superbra resultat.

Eg meiner å ha lest ein plass at fordelen med stick er at du då får mest skum der du har mest bruk for det altså der skjegget er tettast. Når ein då brukar metoden med å gni sticken i ansiktet. Hovedgrunnen til at nokon brukar stick er vel ellers at den er grei å ha med på reiser.

Er resultatet så bra fordi eg brukar stick eller er det Erasmic som er så bra? Når eg las anmeldelsar på B&B så får den jo forholdsvis bra resultat,men eg synes faktisk den er bedre enn det aller mest eg har prøvd av barberkremar og såper.Og eg har prøvd både dyre og billige produkt.

Foresten har ein stick ein anna samansetning enn ei såpe av samme merke ? Eller går det an å bruke såpe på samme måte om ein da klarer å få eit godt tak slik at den ikkje glir ut av hånda.

Jeg bruker en tyrkisk stick, og det fungerer veldig bra. Gnur den bare litt i sjegget, og tar kosten, som har godgjort seg endel i varmt vann, og kjører på, blir godt og fint skum, raskt.

Selv bruker jeg det mest pga latskap, det går fort, blir bra, i det heletatt, grei løsning.

En stick er vel en såpe, ikke noe spesielt med den, kanskje noe mykere?, så hvis du rubber en såpe i trynet så blr det vel tett oppimot det samme?

Ulempen jeg ser iblant med stick dog, er at det blir litt lite skum noenganger, så etter en runde eller to, så må jeg bruke den igjen for å få litt til, og siden da mesteparten av sjegget er borte, så er det lite friksjon og mindre godt resultat, men som oftest blir det nok.

Av sticks så har jeg den tyrkiske (Arko), Tabac, og Palmolive.

Palmoliven har jeg ikke helt dreisen på, og Tabac er nært, men Arko'n fungerer best.

Har ikke sett Erasmic i Norge, har hørt mye bra om den såpa, så jeg må vel titte litt rundt igjen.

Men Spar Kjøp?, mener du katalogbutikken?

Nei eg kjøpte den faktisk ein gong eg var innom Spar Kjøp i Førde. Trur ikkje du finn den i katalogen.

Det er mulig eg har på litt vel mykje såpe frå sticken då eg gnir den inn, i alle fall fekk eg veldig masse godt skum.

Har og ein Speick stick ,men har ikkje prøvd den enda.

Begge desse inneheld tallow(talg) som ifølge einkelte skal vera bra i såpe/stick. Men er usikker på om Erasmic kan ha endra litt på sammensetning slik at den er uten dette stoffet no. Men det ser ein på innholdslista.

På min Erasmic står det sodium tallowate, og på Speicken potassium tallowate.

Selv har jeg nettopp skaffet meg en Tabac-stick fra Coop Obs på Lade her i Trondheim.

Har tidligere hatt Tabac-såpe i bolle, med blandede resultater. Bruken generelt krem fremfor såpe, noe som kanskje er litt av grunnen til at jeg synes det var vanskelig å beregne såpemengden på kosten. Når det er sagt så er jo tabac-lukten legendarisk, så jeg var glad da jeg kom over en stick her i byen.

Har bare brukt sticken en gang, men synes resultatet var veldig bra. Gnidde inn til jeg ble halvveis hvit i kjakene, og begynte å skumme opp med en passe våt Simpsons CH1. Ikke like classy som en skål, men kommer nok til å bruke sticken mye :) Meget mulig den blir reisekamerat når juleferien snart setter inn.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this