Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

Salong Lady & Lord

Recommended Posts

I forbindelse med en hårklipp, havnet jeg i dag på Salong Lady & Lord i Grimstadgt. 30 i Oslo. Etter litt research på forhånd, hadde jeg en mistanke om at dette kunne være noe i nærheten av en god, gammeldags frisørsalong. Og jeg fikk rett ;)

Salongen er delt i separate avdelinger for kvinner og menn, og her lyste det kvalitet og yrkesstolthet over de svært hyggelige ansatte. Dette var voksne frisører av begge kjønn, og det var heldigvis lite glam-faktor over både ansatte og lokalet.

Mens poden ble klipt, fikk jeg sjansen til å se meg om i lokalet. Til min store glede, var det flere montere på veggene, hvor det var utstilt en rekke godt brukte barberkniver, barberkoster, DE-høvler, skjerpestropper, såpekopper mm. Dessverre var innehaveren, Bastiansen, opptatt med andre kunder hele tiden, slik at jeg ikke fikk spurt ham ut om samlingen hans.

Salongen var som et lite museum for barber-saker, og det var veldig interessant å se på alt som var utstilt. Dessverre tilbyr de ikke barbering med kniv (men med høvel, opplyste de).

Så for de som har anledning til å besøke denne salongen på Sagene i Oslo, vil man kunne få en skikkelig kvalitets-klipp, samt sjansen til å se (og kanskje høre om) de forskjellige, gamle barberartiklene som pryder veggene. Her er også en link til andres tilbakemeldinger fra denne salongen: http://vibb.no/Compa...g+lady+%26+lord

Et besøk anbefales :)

Fin beskrivelse som du kom med Sandman, og det får mine tanker tilbake i tid. Den gang herresalongene var for seg selv, eller en kombinasjon, adskilt fra hverandre. Jeg husker som liten gutt og frem til tenårene hvor godt det duftet hos frisøren. Duften av godt barbervann, men først og fremst av hårvann. Alt dette er nu vekke, og kommer vi inn i en kombisalong kan vi risikere å kjenne en lukt som i noen tilfeller kan minne om "kloakklukt". Dette kommer ikke av uhygiene, men lukten av permanentoljer. I min barndom og ungdom følte jeg meg alltid så "ren" da jeg kom fra frisøren. God lukt i håret var noe vi alltid satt pris på.

Jeg mener også at herresalongene også ble kalt barbersalong, og kun dette. At ordet barber var synonymt med frisør, og at dette siste ble mer vanlig rundt 1960 tallet. Jeg er ikke sikker på dette, og hvis noen vet dette ville det være av interesse.

2. november starter jeg opp barbersalong i Skien. Jeg har fått et godt egnet lokale, hvor barberingen vil bli gjort i et eget rom og klippingen i hovedrommet. Forretningen skal kun være for menn i "alle" aldre, med "gamle" produkter, i hovedsak. Dessverre må jeg ta inn vox og gele, for de som vil ha håret "uten mål og mening". Dette betyr bustet hår som stritter ut alle steder. Dette uttrykket er kommet fra meg, jeg døpte disse hårfasongene, "uten mål og mening" for minst 6 år siden.

Jeg forhandler nu med en del produsenter, men det viser seg helt umulig å selge Caswell og Messey. Dette merket er amerikansk, og de er helt uvillig å selge dette i Europa. Men jeg har muligens en lur måte å gjøre dette på.

Jeg er spent på hvordan dette vil gå.

Fin beskrivelse som du kom med Sandman, og det får mine tanker tilbake i tid. Den gang herresalongene var for seg selv, eller en kombinasjon, adskilt fra hverandre. Jeg husker som liten gutt og frem til tenårene hvor godt det duftet hos frisøren. Duften av godt barbervann, men først og fremst av hårvann. Alt dette er nu vekke, og kommer vi inn i en kombisalong kan vi risikere å kjenne en lukt som i noen tilfeller kan minne om "kloakklukt". Dette kommer ikke av uhygiene, men lukten av permanentoljer. I min barndom og ungdom følte jeg meg alltid så "ren" da jeg kom fra frisøren. God lukt i håret var noe vi alltid satt pris på.

Jeg mener også at herresalongene også ble kalt barbersalong, og kun dette. At ordet barber var synonymt med frisør, og at dette siste ble mer vanlig rundt 1960 tallet. Jeg er ikke sikker på dette, og hvis noen vet dette ville det være av interesse.

2. november starter jeg opp barbersalong i Skien. Jeg har fått et godt egnet lokale, hvor barberingen vil bli gjort i et eget rom og klippingen i hovedrommet. Forretningen skal kun være for menn i "alle" aldre, med "gamle" produkter, i hovedsak. Dessverre må jeg ta inn vox og gele, for de som vil ha håret "uten mål og mening". Dette betyr bustet hår som stritter ut alle steder. Dette uttrykket er kommet fra meg, jeg døpte disse hårfasongene, "uten mål og mening" for minst 6 år siden.

Jeg forhandler nu med en del produsenter, men det viser seg helt umulig å selge Caswell og Messey. Dette merket er amerikansk, og de er helt uvillig å selge dette i Europa. Men jeg har muligens en lur måte å gjøre dette på.

Jeg er spent på hvordan dette vil gå.

Det finnes heldigvis enkelte av produktene fra gamle dager, å få tak i.

Disse husker jeg spesielt godt fra herrefrisøren min- Keratin Hårvann http://www.gahns.se/no_keratin.htm

Disse er jo også mulig å få tak i:

http://www.brylcreem...al-red-pot.html

http://www.clubman.com/PINAUD.shtml

http://www.clubman.com/JERIS.shtml

http://www.pomade-sh...ObjectID=623559 (Black & White Hair Dressing Pomade - her er i alle fall en hårvoks/pomade med lange tradisjoner)

http://www.cachebeau...k/Osage_Rub.htm - for hode og ansikt.

Der bør derfor være mulig å føre gamle, velduftende hårprodukter, som stort sett gjør samme nytte som moderne produkter :D

Hei Sandman:

Takk for gode tips. Brykcrem husker jeg godt, også Keratin. Keratin selges fremdeles i Norge, men dessverre er lukten litt anderledes nu enn den opprinnelige. Dette hårvannet var meget eksklusivt da jeg gikk i lære, og kunden måtte betale 1 krone ekstra for å få det i håret. Det var mye penger når vi tar i betraktning at hårklippen kostet rundt 5 kroner. Den opprinnelige Keratin inneholder Keratinmolykiler som er godt for hud og hår. Saueullen er sterkt preget av dette, og Keratinen ble utvinnet av ullen. Hvis vi lukter på håret, dagen efter, kan vi muligens kjenne en liten fåre lukt.

Jeg har vært i kontakt med en del produsenter av forskjellige produkter. Caswell og Massey nekter å selge til Europa, og andre produsenter godtar ikke bare Brønnøysund registeret, de skal også ha bilder av forretningen. Nu er den ferdig, og bilder skal de få. Men det tar tid å innarbeide salongen, og dette må være i boks før jeg tar inn for mye.

Har også skaffet gammelt barberutstyr og klippeutstyr. Går alt efter planen vil jeg ha utstilling av dette i salongen. Om ikke lenge vil jeg muligens skaffe en skoeske med barberblader som jeg aldri har hørt om, pluss en rekke høvler. Og rosinen i pølsen, en skoeske full av gamle barberseper.

Nu er jeg i den situasjonen at jeg ikke behøver å tjene penger på dette foretaket, men jeg har selvsagt ikke noe imot dette. Det er alle dere på forumet som inspirerte meg, jeg fikk gløden tilbake. Og tro det eller ei, jeg har lært svært mye av dere. Jeg er blitt mer nostalgisk.

Derfor heter salongen: "Good Old Days Barbershop".

Tyfonikus:

Jeg håper du legger ut noen bilder her på forum også slik at vi også kan få se åssen du har det.

Må vel tenke på en tur til Skien bare for å få meg en profesjonell barbering. :D

Hvis noen på forumet har vært der så send en rapport. Nyttig både for Tyfonikus og andre som har lyst på en slik "opplevelse." ;)

Er alt gått efter planen skal bilder av salongen nu vises. Åpner i morgen. Hvis noen på forumet ønsker barbering, vent en stund, slik at jeg først kan trene meg på de 10 første. Jeg går ut fra at disse ikke kommer igjen. Dette var en spøk. Men jeg må medgi at det vil gå en tid før jeg har samme teknikken som tidligere.

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/14.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/11.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/10.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/9.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/8.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/6.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/5.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/4.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/3.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/7.JPG

Edited by Tyfonikus

Er alt gått efter planen skal bilder av salongen nu vises. Åpner i morgen. Hvis noen på forumet ønsker barbering, vent en stund, slik at jeg først kan trene meg på de 10 første. Jeg går ut fra at disse ikke kommer igjen. Dette var en spøk. Men jeg må medgi at det vil gå en tid før jeg har samme teknikken som tidligere.

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/14.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/11.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/10.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/9.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/8.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/6.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/5.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/4.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/3.JPG

/Users/robertaarberg/Desktop/beste.rar Folder/7.JPG

Hei Tyfonikus

Gratulerer med en flott, gammeldags barbersalong. Jeg likte spesielt godt det forseggjorte skiltet over døren og vindusmerkingen, men resten var også meget smakfullt og stilrent. Det bør ikke være tvil om hva slags salong dette er.

Her burde det ligge an til snarlige besøk fra fjern og nær (bare du får trent litt på de første kundene ;) ).

Lykke til

Hei Tyfonikus.

Dette ser utrulig tøft ut. Jeg bor litt for langt unna til at jeg kan bli en stamkunde, men nå har jeg fått et påskudd for å ta en sommertur til Telemark. Lykke til med prosjektet. :D

Zardoch: Tror ikke det er MACen som gjorde at bildene ikke ble lastet riktig opp. Hvis jeg skjærer meg. Er det kniven si skyld eller er det mi skyld? <_<

Jeg syns mac er et MEGET fornuftig valg. (Tyfonikus imponerer meg mer og mer.)

Hei alle sammen.

Jeg minnes at de gamle barbersalongene hadde brune panelplater på veggene, og at inventaret mer i de lyse eller hvite farvene. Han som jeg leier av kunne ikke godta et slikt inngrep, derfor valgte jeg dunkelt eller mørkt inventar. Men ruten og døren er mer i stil med de "gamle" barbersjappene, som hadde en ramme i vinduet, slik at ingen kunne se inn.

Godt at jeg får støtte i mitt Mac valg. Zardoch bor litt over 3 mil utenfor Bergen, og det burde forklare alt (he, he).

Zardoch fortalte meg at bildene måtte zoomes ut, men selv dette blir ikke godt nok, mener jeg. Han nevnte også noe annet, at bildene kunne lastes ned for så å brukes? Jeg kan kontakte Zardoch i morgen, men jeg er rimelig sikker på at det er mange på forumet som kan forklare dette.

Bildene som jeg la ut kommer rått fra kamera, og er på ca. 2 MB hver. Derfor er de større enn skjermen...

Dersom dere ønsker det kan jeg komprimere dem ned i et webvennlig format og poste dem på nytt.

Men en vel så god løsning er å høyreklikke på thumbnailen i meldingen og velge "lagre mål som..." På den måten kan dere se bildene i eget lokalt visningsprogram. Da blir ikke kvaliteten på bildene redusert.

For meg, ihvertfall, fungerer det ikke å høyreklikke på thumbnailen, da bare åpnes bildet.

Jeg klarte det dog ved å bruke firefox sin egen zoom-ut-funksjon (Ctrl+-), og da fikk jeg se dem.

Ser absolutt veldig bra ut!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...