Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Krister

Whisky

Recommended Posts

Ettersom dette er et forum for menn av den typen som barberer seg med kniv, samt den litt mindre barske typen, deriblandt meg, som barberer seg med DE-høvel, så synes jeg det var for dumt at det bare skulle stå topics angående te og sommerøl. Skal ærlig innrømme at jeg fikk litt lyst å prøve litt skikkelig te slik som det var snakket om, men her skal det i hvert fall omhandles mindre andre lidenskap i tillegg til barbering. Whisky. Enten om du har noen favoritt du vil dele med andre eller en opplevelse er det bare å komme med det. Hva som helst som omhandler emnet. Jeg tenkte å begynne med mine favoritter.

Glenfiddich 15y. Speyside, single malt. En utrolig lettdrikkelig og god whisky. Litt rundere og mer kompleks i smaken enn 12y. En god venn på fest.

Laphroaig 12y. Islay, single malt. Denne karen her er en virkelig smaksbombe. Det første en merker når flasken blir åpnet er lukten av røkt sjø som brer seg ut i rommet. Kan nesten minnes litt om varmrøykt makrell. Smaken er sterkt preget av at den er røykt. Utrolig fyldig og fin smak. Ingenting er bedre enn å sitte seg ned med et lite glass av dette en kveld etter en hard dag. Tar du den med på fest vil du ganske fort få klager på den sterke røykelukten.

Begge whiskyene bør nytes bare uten noen form for is eller vann. Helst i godt lag.

Godt at noen setter pris på Whisky. Jeg pleier å flåse med at kvinner liker Vodka med blandevann, Cognac kan begge kjønn drikke, men mest menn, men Whisky er for "barske" menn. For meg er det en stor forbrytelse å blande de edle dråper med vann eller lignende. Det er mulig at jeg ennu ikke er barsk nok til å drikke Laphroaig, muligens er jeg nok innrøkt fra før.

Nu er det så godt som sikkert at jeg starter barbersalong i Skien, og jeg vil da søke om skjenkeløyve. Drinker og øl skal være bannlyst, kun vin, whisky og cognac skal serveres. Jeg regner med å få avslag, men prøver vi flere ganger, da har jeg hørt at det kan være muligheter. Håper ikke at myndighetene har sett for mye vesternfilm, hvis så er, kan jeg berolige dem med at det vil være et skilt på døren med følgende ordlyd: "Det er forbudt å ta seksløperne med seg inn i salongen".

Tidig. Tar kanskje turen til Skien en gang da. Men synes virkelig at øl bør ha sin plass blandt drikkevarene. Finnes så sykt mye god øl og på varme sommerdager vil du nok slite med dehydrerte kunder. Men men.

En ting jeg prøver å få hendene på nå er Kilchoman. Nystartet islay distileri som la fylte sine første fat på 18-årsdagen min 15.12.2005. Først nå gir de ut noen 3årige smaksprøver. Vinmonopolet ser ikke ut til å kunne få den inn. Og import blir ofte litt dyrere enn det smaker. Spesielt på en 3åring.

Tullamore dew er ikke så verst egentlig. Men jeg merker at jeg liker bedre og bedre single malt.

Jeg skal prøve å ha øl til deg når du kommer innom salongen, men da skal det være Gentlemans øl. En kelner fortalte meg en gang at når klokken var presis 12.00, kom det en distingvert herreman og bestilte 2 flasker bokøl og 2 flasker pils. Så blandet han disse 50-50, og nøt de edle dråper i minst 1 time, og samtidig leste han en rekke aviser. Det hendte at han noen ganger også kun drakk Bayer øl, og han kunne fortelle at Bayer var det egentlige ølet, men at han også likte et fyldig øl.

Jeg har ikke noe godt forhold til øl, men noen ganger kan det smake utrolig godt, men det må være riktig temperert. Jeg liker også fyldig øl, men hvis jeg smaker på de lettere typene, da foretrekker jeg Løwenbrau.

Et øl som jeg ikke er begeistret for er Hansa. Jeg våger å si dette, selv om jeg er bergenser. Jeg håper at ingen bergensere leser mitt innlegg. Meningen min er det samme som å banne i kirken for mine landsmenn.

Kanskje lurt å ikke poste det i en bergenser sin tråd da hvis du ikke vil at jeg skal få vite at du ikke liker Hansa. Men skal ærlig innrømme at vanlig hansa pilsner smaker gjær. Fatølet til Hansa er derimot best av de norske etter min smak. Men mitt forhold til øl er og litt komplisert. Er så veldig mye godt. Men en slager på fest grunnet sinn lettdrikkelighet er såklart Carlsberg.

Er litt langt fra Bergen til Skien for å få en barbering. Er liksom vokst ut igjen før jeg er komt tilbake.

Har forresten sendt mail til både kilchoman og polet. Ser ikke ut som jeg klarer å få hendene på en flaske før 2010. Gleder meg:D

Dette er ein tråd som trenger meir oppmerksomheit!

Whisky, livets vann, er noke man kan elske sjølv om at man ikkje er så barsk at man barberer med kniv (Eg er ein de-høvel man).

Men i skapet står det for tiden ein flaske Cragganmore 29 yo som er dedikert til spesiele dager ellers så pleier det å stå ein Laprhoig og ein Talisker, men desverre tomt nå :( Må til vinmonopolet!

Når da kjem til is eller vann, så er is fy fy etter som da skjuler smakene, derimot så kan eit par dråper vann gjere at det ikkje river så hardt og bringe fram nye smaker, men mangen delte meininger om det :) Som regel blir da uten is eller vann for meg.

Lenge siden denne tråden har vært liv i ja. Godt å se noen som deler samme smak som meg. Laphroaig er jeg veldig glad i, men får ikke lov å drikke den av damen. Grunnet sterk røykelukt. I grunnen veldig lenge siden jeg har drukket noe særlig whisky. Fikk en datter i april så har vært veldig lite drikking på meg i grunn. Fikk vel min første helaftens gjensyn med whiskyen på lenge nettopp nå i helgen. Var utrolig gøy i grunn.

Drakk da chivas regal. 18 åring eller 21. Jaggu ikke sikker. Synes nesten blended whisky er bedre ung. Men så er jeg egentlig mest en single malt fyr.

Sitter egentlig og vurderer å kjøpe meg en parker shavette her nå. Bare for å prøve å komme inn i barskemennklubben.

Nyter akkurat nå en 17 y.o Glenfarclas, en fenomenal Speyside som er alt for sjelden å se i norske barer. Jeg er purist, ikke engang isbiter kommer i min whisky. Talisker 10 y.o. er en annen av mine favoritter, også den er fast inventar i barskapet mitt.

Nyter akkurat nå en 17 y.o Glenfarclas, en fenomenal Speyside som er alt for sjelden å se i norske barer. Jeg er purist, ikke engang isbiter kommer i min whisky. Talisker 10 y.o. er en annen av mine favoritter, også den er fast inventar i barskapet mitt.

Purist? :)

http://www.dagbladet.no/2010/10/10/tema/reise/utenriks/drikke/whisky/13750556/

Ifølge karen der så drikker man ikke whisky bar, is er ikke akseptabelt, men tydeligvis endel vann..

Dersom whiskyen er cask strength, dvs rund 60%, er det klart at det skal en dråpe vann i den. Dersom den er den mer alminnelige 40 foretrekker jeg den uten noe, og temperert. Hva kan jeg si - vi stammer fra vikingene, og skottene har syntes at vi var barbarer i over tusen år :)

Jeg har kun drukket whisky med vann én gang; da var det dog snakk om isbiter, men jeg har allikevel ikke vurdert å prøve med romtemperert vann siden da..

Jeg ser det står i artikkelen at det å vanne ut whiskyen vil dempe spritsmaken og øke smaken av selve whiskyen, men slik jeg husker min opplevelse med isbitene satt spritsmaken kraftig igjen mens selve whiskysmaken var borte.

En opplevelse som faktisk var mange hakk verre, var å bli servert en "Jack'n'coke".. Som om ikke bourbon er ille nok fra før!

Min absolutte favorittwhisky er Highland Park 30 y.o.(ca 2000,-), mye bedre enn 40 y.o. til 5 ganger prisen (10000,-). Ellers kommer det litt an på humør og anledning. Fra Islay er Laphroaigh snaskens, samt Bruichladdich og av og til Caol Ila, men helst litt lagret. Synes Lagavulin blir litt for lukket og trenger friskhet. Bowmore med litt vann. 16 y.o. Bushmills, Tullamore i drinker som Irish Coffee o.l. Skotsk blended i dem som skal ha skotsk i seg (Det er både classy og barskt å drikke klassikere som "Whisky sour", "Hair of the dog" og "Horse's Neck"). Bourbon går bedre i drinker enn alene. Japanske blir for mye fatpreg og uslepne for min del. På andre siden av dammen er det lite som faller i smak for min gane. Nærmeste er Maker's Mark og evt Canadian Club dersom jeg vil ha vann i whiskeyen men ikke har vann ;)

Mackmyea har jeg ennå ikke smakt, mest fordi de jeg kjenner som har smakt den har vært litt skuffa. Mulig de hadde for høye forventninger. Noen her som har testa den?

Virker for meg som dette forumet har alle de rette trådene!

Jeg ble tidlig svak for Highland Park. Jeg har ikke fått muligheten til å smake på noen av de virkelig gamle enda, men jeg syntes både 12, 16 og 18 er fine "allround" whiskyer.

Av andre øy-whisky liker jeg godt Laphroaig, Lagavulin og Talisker fra skye. Dalwhinnie er også en av favorittene. Jeg har en Dalwhinnie 15 for øyeblikket, den er bare nydelig. Flytende honning er det første som slår meg hver gang jeg åpner korken. En annen som er verdt å nevne er Glenmorangie Nectar D'Or. (Sitrus, honning og lys sjokolade)

Jeg har stående en flaske Jack Daniels, skal ikke påstå at det ikke går an å blande den i drinker, men hvis jeg åpner den samtidig med en skotsk flaske, så er ikke valget vanskelig.

Aceton-lukten av Jack.D er en påminnelse om hvorfor skotsk whisky fortjener sitt rykte.

CIMG0484.jpg?t=1298719720

Stemningsbilde.

Ps. Dersom det var mulig å få servert single malt til en barbering hadde jeg gladelig tatt toget til Skien. (En god øl hadde heller ikke vært å forakte. Nøgne Ø, Ægir og Haandbryggeriet har mye fantastisk god øl som det er klasse over)

Jeg var på et rom-kurs nylig med en inspirerende foredragsholder, han fortalte om en Jap-Whsiky smaking han hadde holdt der han åpnet samlingen med:

- Hvor mange liker cognac? Mange rekker hånden i været.

- Hvor mange liker Japansk whisky? Kun noen få rekker opp hånden.

- Hvor mange liker skotsk whisky? De aller fleste rekker hånden i været.

Kursholder sier: "Slapp av, dere siste blir voksene dere også."

Men fra spøk til revolver, selv om mine favoritter er fra skottland skal ikke japanerne undervurderes. De gjør det meste etter den skotske metoden og lokaliserer til og med destilleriene sine i områder av japan som minner om skotland.

Masataka Taketsuru var en japansk kjemistudent i Glasgow rundt 1919. Han besøkte og jobbet ved flere destillerier rundt om i skottland, samtidig lagde han en rekke tegninger av utstyr, bygninger og prosessbeskrivelser og lærte den gamle tradisjonen å kjenne. Senere dro han tilbake til Japan med erfaringer og tegninger i bagasjen. På den nordlige øya Hokkaido fant han et område som lignet mest mulig på det skotske høylandet, her var det også tilfredsstillende vannkilder. Her startet han det destilleriet som senere er kjent som Nikka.

Denne mannen var med i oppstarten av de to største og mest kjente whisky produsentene i Japan,(Suntory og Nikka)(et land som produserer mye mer whisky enn skotland)er å takke for at vi nå har et større mangfold på markedet!

Dersom noen ønsker å prøve seg i dette terrenget kan jeg (uten å være noen jap-eksper) anbefale:

Yamazaki 12-year-old (Kan minne om Glenfarclas 12 eller lignende søt Highland)

Miyagikyo 12 (Kan minne om en mildere lowland whisky som Auchentoshan 10 eller Glenkinchie)

Hakushudistillery.jpg

Linker:

Vinmonopolet - Japansk Whisky (7 stk)

Systembolaget - Japansk Whisky (36 stk)

Det er ett par ting jeg reagerte på når jeg leste igjennom svar porteføljen her.

- Whisky kommer fra Skottland og deles her inn i single malt og blended.

- Blended er oppsamling av mange whisky fra forskjellige Destillier som er satt sammen. Ikke vedrig som vindusspylerveske etter min mening.

- Grain omtaler jeg ikke.

- Single malt deles inn i single cask, quarter cask etc. En single malt kan være blanded sammen med andre whisky typer far same Distilli.

- Skottland deles inn i forskjellige regioner Island, Speyside, Highland, Lowland og Islay. Highland kan deles inn i øst, vest, sentral og nord.

- Japansk, svensk og dansk whisky har jeg smakt men er ikke stolt av det.

- I Irland og Usa skrives det med en ekstra e = whiskey.

- Jeg har smakt amerikansk men aldri smakt irsk.

Når alt kommer til alt så er det single malt whisky fra Islay som teller for min del. Kisten i stuen inneholder Ardbeg x 3, Laphroaig x 2 og Bowmore x 2 fra Islay.

En slenger fra Glengoyne er også å finne. Blended whisky jeg får i gave takker jeg for og tømmer rett i do. Jeg vil ikke servere noe til noen som jeg ikke ville ha drukket selv.

En siste lille ting. Tenk hvilke glass whisky drikkes av. Det finnes egnede glass men har du ikke det så ta et cognac glass.

Single malt kan drikkes på 3 måter: som vann, med vann og uten vann. Og ja en liten dråpen vann er lov til å ha i whiskyen.

Hva er det du reagerer på?

Jeg er veldig sær med det at jeg er opptatt av skrivemåten og hvor de kommer i fra i Skottland. Når jeg leser igjennom det jeg har skrevet så har jeg jeg reagert at irsk og amerikansk ikke er skrevet som whiskey.

Du har helt rett i at på i engelsktalende land så er det en forskjell der. Skotter omtaler det som whisky og irer som whiskey. Og amerikanerene har tatt stavemåten til irene. For det meste i hvert fall. Finnes unntak der og.

Men hvis du hører med norsk språkråd så er det mest korrekt å si whisky på norsk og antar det er derfor folk skriver whisky.

Er en stor fan av MacLeods og Glenfiddich. Er du glad i whiskey, er det verdt å investere i whiskey-steiner. Dette er steiner på størrelse med vanlige isbiter, som du slenger i fryseren, så i whiskeyen din. Kjøler den ned uten å vanne ut smaken. De er av sandstein tror jeg, og setter ikke smak på whiskeyen.

For de som er litt over snittet glad i whisky (forsåvidt for de som er nybegynnere også) vil jeg tipse om Port Charlotte - an turas mor; en meget spennende whisky, makan til sitrusolje har jeg aldri møtt i noen whisky før, det er både torv og sjøvann i notene der.. men den har et veldig klart sitruspreg, hvilket gjør den til en perfekt sommerwhisky, kan glatt erstatte svenske/danske akevitter til sjømaten. En av mine favoritter når det gjelder whisky som er noenlunde lett tilgjengelig er dog Lagavulin 16 year. Men akkurat nå nyter man en Port Ellen 1983 / 28 år / Old malt..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this