Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
puuuzi

3 spørsmål som står igjen...

Recommended Posts

Hei! Først, takk til deg / dere som startet denne nettbutikken og gir oss det vi ikke finner i selv de mest velutstyrte parfymerier. Jeg har lagt min Mach3 på hyllen, og gått over til en Merkur HD og Proraso-skum. Men selv om jeg synes HDen gir minst like bra barbering som den gamle Mach3-en er det ennå et par tre spørsmål som gjenstår før den virkelige «close shave» er i havn.

1) Aj, aj, aj som det raspes opp på halsen. Resten av ansiktet er OK og ganske tett barbert men halsen er ikke bra. Og litt kuttet opp. Jeg bruker et ovenfra og ned og sidelengs mønster, men det vil liksom ikke slutte å raspes opp der. Det kan kanskje ha noe med pkt 2?

2) Fanken! Det skummet vil ikke bli perfekt! Noen gode tips for å få et godt skum som dekker ansiktet bra gjennom to omganger?

3) Hvem har egentlig rett; amerikanske homsepatruljen eller barbergeekene når, det gjelder å barbere mot hårene. Hver gang noen gjør dette av homsepatruljens prøvekaniner, vrir de seg i sofaen. Men barbernerdene på nett mener det er helt kosher å gå mot hårretningen. Sitter noen på et fasitsvar her?

Sliter med halsen selv, men har du sett filmene her?

http://www.youtube.com/user/mantic59

Først, prøv Gillette blad, ikke Merkur, jeg finner Gillette til å være mye smoothere.. (blir feil å si glattere eller mykere.. :) )

Selv barberer jeg rett ned, øre->nese, rett opp, og til slutt, nese->øre, har sett litt på methodshaving og tenker å prøve det etterhvert, det går litt i gata, rett ned to ganger, så øre til nese, og evt nese til øre. Ca.. men der er det mye pes med kremer etc, som jeg ikke har funnet her enda.

Mellom hver runde, skyll ansiktet, og påfør skum igjen, jeg maserer godt med børsten vær gang, da glir høvelen bedre og det iriterer mindre.

Når det gjelder skummet, jeg har ikke prøvd proraso enda, men er vel som krem flest, blir skummet for løst?, for mye vann, for tørt?, for lite vann.

Ser på videoene, bruk en kopp for å skumme i, fyll den først godt med varmt vann og døtt kosten oppi, og la det stå litt, så tømmer du ut, klemmer ut litt vann i kosten (du må prøve deg fram med hva som blir riktig), (Her har jeg i ettertid funnet ut ved hjelp av andre, at det er forskjell om du bruker krem fra tube eller boks, når du bruker tube så fungerer det greit som jeg skrev, bruker du boks, så er det bedre høre etter svirre, rist kosten for vann, roter den litt i kremkoppen, og så lag skum) så har du i litt krem i koppen, og mekker skum, og da må du huske det jeg skrev over, blir skummet løst/luftig, har du for mye vann, blir det tørt/seigt har du for lite. Det enkleste er å starte med for lite vann, og heller ha oppi litt etter litt. ikke mange dråpene du trenger ekstra..

Har du en god børste så går det rasene raskt å få godt skum..

Mange sier du ikke skal barbere mot hårene.. men, tja, jeg gjør det allikevel.. :)

1) Jeg har også veldig sensitiv hud på halsen. Resten av ansiktet er fint, men på halsen må jeg alltid være ekstra forsiktig. Bare jeg bruker null press på høvelen og lar den gli lett over huden med hårenes retning går det fint. For en del personer går det fint å barbere seg mot hårene etterpå, men dette er helt utelukket for meg da jeg får inngrodde hår samme hva jeg gjør.

2) Som sagt ovenfor gir videoene mye god informasjon. Dersom det blir raskt tørt har du bare litt mer vann på kosten, skummer opp og påfører ansiktet. Dette gjør jeg som oftest selv, da skummet lett kan bli tørt når man kommer til haka hvis man har barbert resten av ansiktet litt nøye. Ellers er det bare øving, man får følelsen etter hvert.

3) Jeg tror det varierer fra person til person. Jeg får røde prikker hvis jeg barberer mot retningen uansett (hvis jeg ikke bruker en ingrown hair treatment etterpå da..)

Barbering mot hårene er fy fy... for meg. Har du sensitiv hud eller vanskelige hår må du finne vekstretningen, dette kan enklest gjøres med å bruke en bomulls dott. Dernest må en bruke god tid på forberedelsene, Jeg smører inn skjegget med vanlig hårbalsam mens jeg er i dusjen og synes det fungerer bra. :)

Takker for mange, raske svar!

Nå har jeg barbert meg med Mach3 siden 1999 men den kan også lage sår hud under de rette forhold. DE er ikke spesielt mye hardere mot huden som jeg kan se, men skal prøve litt andre blader. Men jeg skal øve på skummet, til nå har det vært guffe fra boks som har vært tingen. I tillegg skal jeg gjøre et ekstra forsøk på å finne vekstretningen neste gang. Og ja, har bladd med gjennom Mantic59s videoer, de er klassikere. Bare litt syn at det er så vanskelig å formidle hvor mye vann som skal i skummet gjennom YouTube... :)

Ja, vanskelig å se hvor mye vann, men ta deg litt tid en dag, gjerne når du ikke skal barbere, bruk litt krem, og prøv noen runder, så finner du ut av det. Kjenn på det mellom tommel og pekefinger om hvordan konsistensen er, poenget er at skummet skal ha mikrobobler (litt som når du steamer melk til cappucino), bobler du ikke ser. Men samtidig må du ikke lage det for tykt slik at det blir klissete, som er for tørt..

Mach3 er nok ikke noen fordel altid, som du ser av videoene hos mantic, så strekker den huden for deg, mens en DE gjør det ikke.

Selv slet jeg med småkviser eller hva man skal kalle det på halsen, uansett om jeg brukte mach3 eller maskin, etter to dager med DE så var det borte, huden er helt glatt og fin, joda, litt rød og iritert noen ganger, men de knuppene/kvisene er borte.

Jeg har også en liten knupp på haka, som jeg altid måtte barbere meg rundt, både maskin og mach3 høvla den rett av, og jeg antar det er fordi mach3 strekker opp huden slik at neste blad hugger tak i den, og det siste bladet skjerer den av.

Med DE så kan jeg nå rase rett over, uten at den kuttes, jeg var redd de første gangene at nå ble det blodbad igjen, og hadde styptic'en klar, men nei, ikke behov for den.., så jeg ser foreløpig bare fordeler med DE nå.. så mye at det begynner frister med en straight... :D

Dette med det perfekte skum tar litt tid å lære seg ja. For min del har jeg innordnet en rutine som fungerer veldig bra (for meg). Først lar jeg kosten kose seg i varmt vann mens jeg renser ansiktet, deretter tømmer jeg ut vannet og rister kosten lett et par ganger. Når jeg så begynner å skumme opp kremen er den som regel alltid for tørr. Dette gjør jeg med vilje, for da kan jeg selv kontrollere konsistensen til skummet ved å tilføre en passende mengde vann. Vanligvis holder det med en liten dæsj med vann, men om skummet fortsatt er for tørt tilsetter jeg litt mer vann. Som de andre også sier er det bare fortsette å prøve deg frem. Tro meg, du vil få dreisen på det etter hvert!

Det kan også være verdt å nevne at riktig forbredning også er veldig viktig. Jeg barberer meg stort sett alltid på kvelden og som regel tar jeg meg en lang og deilig dusj først. Deretter bruker jeg alltid å rense ansiktet nøye, samt og bruke en pre shave oil. Dette hjelper godt på å forbrede ansiktet. Man skal jo tross alt skrape et meget spisst blad direkte over huden, skulle bare mangle at man ikke skjemmer bort huden litt før man går til verks med høvelen. ;)

Jeg pleier heller aldri å barbere meg mot hårene. Om jeg vil ha en ekstra tett barbering så er det noen steder jeg barberer på tvers av hårene, men aldri mot. Grunnen for det er todelt. For det første så pleier jeg å få noen inngrodde hår og kviser om jeg barberer mot hårene, ikke alltid, men på sensitive steder er definitivt risikoen til stedet. For det andre så får jeg en veldig tett barbering selv ved å barbere med hårene, og da ser jeg ikke helt grunnen til å "utfordre skjebnen". ;)

3) Jeg tror det varierer fra person til person. Jeg får røde prikker hvis jeg barberer mot retningen uansett (hvis jeg ikke bruker en ingrown hair treatment etterpå da..)

Tips til noe som fungerer godt der?

Tror jeg har utfordret skjebnen lenge nok nå, skrubber litt for mye med høvelen på det høyre kinn, så jeg lurer på om jeg må ta det litt rolig en stund.

Vetta pokker hva som har skjedd, men skjeggveksten virker å ha skutt fart noe innmari etter at jeg begynte meg DE.. hadde rimelig rask vekst før også, men nå er det krim.. og håra legger seg helt til huden, så når jeg benytter preshave oil så føler jeg at høvelen bare glir over håra.. ARG...

Så da tar jeg et par runder mothårs, og det har nå utartet seg.. litt for mye..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this