Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

To gamle kniver, brukt av barber i Norge

Recommended Posts

Jeg har vært så heldig å bli kjent med et par norske, tidligere barberer. Disse har vist seg å være veldig hyggelige og gavmilde, og har gitt meg mange gode tips om bruk av kniv, bryner osv. I tillegg har jeg fått en del gammelt barber-utstyr de selv har brukt for nesten en mannsalder siden.

Jeg ville bare vise noen bilder av et par av knivene jeg har fått. Den ene er en "Triangel Solingen Manganese Steel", som lå i sin originale tre-eske, laget for to kniver. Den andre Triangelkniven var borte, og i stedet fikk jeg med en norsk :) kniv, merket "H.O. Lund Oslo, Heartring". Dette er den første norske barber-kniv jeg har sett, men kvaliteten er det ikke noe å si på. Den har også et flott håndtak i imitert skilpaddeskall.

Begge knivene viser tegn på mye bruk, og trolig er bladene over tid slipt ned fra 4/8 til rundt 3/8. Allikevel er de i svært god stand, og gir fabelaktige barberinger, etter at jeg tok dem noen runder på et barber-hone.

Knivene jeg nylig fikk av den andre barberen jeg kjenner, tyder på at norske barberer foretrakk smale blader. Jeg skal forsøke å lage en post om disse senere, men de har en bredde på rundt 2/8-3/8, og ellers meget smale håndtak. Dessverre hadde disse en del rust, og vil kreve mye jobb for å få i stand.

Det hadde vært artig om noen kjente noe til produksjonen av norske kniver generelt, eller også disse H.O. Lund knivene spesielt.

post-92-1251663937_thumb.jpgpost-92-1251664150_thumb.jpgpost-92-1251664293_thumb.jpg post-92-1251664306_thumb.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...