Jump to content
Barbershop.no forum
kimmern

Start pakke for en nybegynner

Recommended Posts

Hei jeg har nå iløpet av de siste ukene lest meg litt opp på det med barbering og etterhvært fått meg en kjempe interesse for denne "hobbyen"

jeg her selvfølgelig tenkt å investere i straight edge razor etter hvert men tror jeg skal bynne litt i det små med en Merkur Futur med kanskje "featherblad" (valgte de fordi det sies at de skarpest, men er det bra for meg?)

det jeg kanskje trengte er noen innnlegg på hvilke barber produkter jeg bør kjøpe...

*Hvilken kost er det som er bra? ( har sett litt på de badger kostene men det er jo så mye å velge i, hva er forskjellen?

*Hvilke Pre-shave produkter er bra

*Aftershave

*Hva er best krem\såpe?

nå er jeg ikke den med mest penger men jeg gidder liksom ikke å kjøpe det som er billigst, bare for å kjøpe en som er bedre senere så jeg vil jo ha utstyr som er litt ordentlig :-)

så er det noen erfarne barberings glade folk som kan hjelpe meg ville jeg ha satt stor pris på det :P

Mvh

Kimmern.

Hei, og velkommen

Hva med å rett og slett begynne med "Startsettet" ( http://www.barbershop.no/gavesett/barbering-startsett-1.html )? Det inneholder det du trenger for å kunne begynne med denne form for barbering. Her får du meget gode produkter til en flott pris.

Proraso's produkter er blant de beste som finnes, og kombinert med Feather-blader og Merkur 34C høvelen får du svært mye kvalitet for en rimelig penge. Om du tar det rolig og pent i begynnelsen (kun tyngden av høvelen mot huden), bør det ikke være noe problem med disse ekstra skarpe Feather-bladene. Ikke bli overrasket om du skulle få et kutt eller fem i starten. Det er få som unngår disse, men etter hvert vil teknikken komme, slik at det ikke blir noe problem ;)

Du spør om pre-shave produkter. For de flestes del, holder det å fukte huden godt med varmt vann før man såper den inn (etter en dusj passer bra). Om dette ikke holder, finnes det mange forskjellige produkter å velge mellom ( http://www.barbershop.no/barberprodukter/foerbarbering ), men jeg bruker ikke slike selv, og kan ikke gi noen anbefalinger. Det kan sikkert andre her.

Om du heller vil velge å kjøpe enkelt-produkter, kan du sikkert få gode tips, men det blir selvfølgelig dyrere.

Du har vel også studert alle tips som er samlet her?; http://www.barbershop.no/artikler ?

Lykke til

Hei og velkommen.

Er for tiden uten datamaskin noe som gjør at dette neppe blir noe langt svar. Må nemmelig bruke iPoden. Spørsmålene dine er mange, og jeg skal være forsiktig med å være bastant.

Jeg begynte med en Futur og for meg har det vært en førsteklasses høvel. Jeg nøler ikke med å anbefale den. Når det gjelder såpe/krem så er det vanseligere å komme med anbefalinger. Jeg har både kremer og såper på badet. Jeg foretrekker såpe, men innimellom er det greit å finne fram en barberkrem. Sandman foreslo Proraso og er du en kremtilhenger så er det et meget godt forslag. Når det gjelder såper så nøler jeg ikke med å foreslå Mama Bear sine såper. Liker du såper med litt "sting" i så gå for ei av ice-såpene. Liker du en aromatisk såpe så kjøp den som heter: "Toasted Coconut." Jeg har den og den lukter helt nydelig.

Koster har jeg lite greie på. Vil bare si at hva du enn gjør så ikke kjøp en syntetisk en. Jeg har en og den syns jeg er for myk. Får liksom ikke arbeidet skummet inn i skjegget.

Pre-shave? Har aldri brukt det. Har aldri hatt behov for det. Følg Sandman sitt råd og du klarer deg godt.

Når det gjelder aftershave så må du nesten prøve deg fram. Er du som meg så liker du den korte svien som kommer når du klapper sprit i ansiktet. Er du mer forsiktig finner du deg en mild og god aftershave balm. Har sett her i forum at flere anbefaler Nivea sin.

Håper du ble litt klokere.

Håper det ikke ble for mange skrivefeil. Gidder nemmelig ikke lese gjennom svaret.

Lykke til.

Ps. Min mening er at de skarpeste bladene er de beste. Gå for Feather sine.

Hei!

Eg er også ganske ny på området. Eg kjøpte eit Muhle sett med grevlingkost,skål til å lage skum og ei barbersåpe. + ein Merkur 34c , blad og ein del andre såper og barberkremar og after shave balm.

Dette settet er rimeleg og kosten har fungert heilt fint. Ingen problem å vispe opp skum verken med krem eller såper.

Settet kan anbefalast.

Har ikkje prøvd så mange kremar og såper enno,men synes alt eg har prøvd har fungert godt. Største forskjelen for meg som er nybegynnar er lukten.

takk for fine svar.. har nå i hverfall bestemt meg for såpe.. tror jeg skal gå for den mama bear svirre anbefaler her på forumet med lime ice lukt.

Har vel egentlig lås meg litt på den futuren (pga vision er "litt" dyr) håper at den er en god høvel.. har jo fått gode referanser..

aftershaven jeg tenkte jeg skulle prøve er Truefitt & Hill 1805 Aftershave Balm, husker en her på forumet sværget til denne så jeg får se hvor bra den er.. blir jo å kjøpe fler uansett.. så kosten lurer jeg på om det blir en sånn Edwin Jagger Best badger m\stativ og greier... har lyst på en sånn "silver tip" men den blir litt dyr i første omgang..

virker dette som et greit kit for dere som er mer erfarne?... hmm.. kom akkurat på at jeg må investere i mikse kopp også.. :P

mvh

Kimmern

Hei og velkommen!

Det er litt smak og behag når det gjelder såper/kremer, after- og prekremer, men det du har satt sammen er alle gode produkter. Kremer er litt lettere (mindre arbeid) å skumme opp til god barberkrem enn såpene, men det er egentlig ikke så stor forskjell.

Edwin Jagger Best badger har jeg brukt selv i ett og et halvt år, og er et skikkelig arbeidsjern. Kan TRYGT anbefales!

Når det gjelder høvler, så er min klare oppfatning at nybegynnere i tradisjonell barbering bør satse på en vanlig høvel, ikke en justerbar en. F.eks Merkur 34C eller 38C, eller Parker sine høvler er gode alternativer. Da kan man unngå en usikkerhetsfaktor som høvelinnstillingen gir mens man lærer seg det grunnleggende. Men for all del, ALLE høvlene i sortimentet til Barbershop er gode.

Mikse-kopp: det er jo ikke sikkert at alt må kjøpes, da. Sjekk i kjøkkenskap! Utrolig mye der som kan brukes.

Kanskje du heller trenger en Alum-blokk. Desinfiserende og stopper småblødninger fra "razorburns". Har god nytte av den.

Uansett hva du velger: Dette er iallefall bedre enn plastic fantastic og dagligvare-guff..... Keep us posted.

Kupper denne tråden litt jeg siden det vel neppe er nødvendig med en ny tråd om omtrent samme tema.

Jeg har planer om å forsøke en DE høvel, og som den utstyrsfriken jeg er velger jeg å gå for litt ok greier med en gang.

Kjører et budsjett på 2000 kr.

Tenker å starte med en enkel og grei høvel ala en av Merkur sine til rundt 400. Gjerne en silver tip kost siden jeg kommer til å kjøpe en slik før eller siden uansett selv om det helt sikkert går ann å ha et fint liv uten... :) Utenom dette har jeg ikke snøring på hvilke kremer/aftershave evt skåler/stativer etc jeg bør ha og tar gjerne imot anbefalinger for en totalpakke som vil komme under 2000.

Velkommen andas.

Hvis du satser på OK greier har du kommet på rett plass! Du har sikkert lest litt på forumet og funnet litt info allerede. Ser ut som en grei start du legger opp til og du kommer LAAAANGT med 2000:

Merkur 34C: 300. Mûhle Silvertip: 350. Gillette barberblader 45. (=700)

Produkter: Hvilke lukter liker du? Det er vel det som betyr noe her. Har inntrykk av at alle såpene/kremene her er bra, noen er mer omtalt enn andre: Mama Bear, Colconk, T&H, C&E, Proraso, Tabac, Lucky tiger, osv-osv. Så det du TRENGER, er vel å finne en lukt du liker og så velge en krem (lettest å skumme opp) og en aftershave. Komplettèr med blodstillerstift eller Alumblokk, og en preshave hvis du har behov for det.

Jeg bruker å si at skål til å skumme opp barberskum kan kanskje finnes i kjøkkenskapet, men det er ikke alltid tilfelle, så da er det bare å velge en du liker i nettbutikken her. Stativer er kjekt å ha, men trengs strengt tatt ikke (..... :P ) Hadde villet brukt litt tid på å finne noe passende.

Lykke til!

Nei, det er jo det som er litt fortvilt. Kanskje du kan finne disse gode produktene i et parfymeri. Men mest sannsynlig ikke, det er lite av skikkelige barberprodukter i butikker (kanskje Tabac). Å beskrive lukter er ikke lett, men let litt på forumet, her er tråder der dette blir diskutert. Og så går det jo an å prøve seg litt frem (jeg har vel 10-12 forskjellige tuber og krukker stående, noe er nesten ubrukt andre er snart tom......) :rolleyes:

Edit: åja, slettet tekst ja. Da ble svaret rart!

Nei, det er jo det som er litt fortvilt. Kanskje du kan finne disse gode produktene i et parfymeri. Men mest sannsynlig ikke, det er lite av skikkelige barberprodukter i butikker (kanskje Tabac). Å beskrive lukter er ikke lett, men let litt på forumet, her er tråder der dette blir diskutert. Og så går det jo an å prøve seg litt frem (jeg har vel 10-12 forskjellige tuber og krukker stående, noe er nesten ubrukt andre er snart tom......) :rolleyes:

Edit: åja, slettet tekst ja. Da ble svaret rart!

takker for svar, tenkte kanskje at det var "upassende" spørsmål på et forum for en butikk...

:D , det diskuteres litt av hvert på forumet.

Det er jo en grunn til at denne internettbutikken ble startet..... Er dårlig med skikkelig gode mannfolkprodukter i butikkene.

Hei, jeg er helt fersk på forumet og foreløpig uinnvidd ang tradisjonell barbering. Jeg har lest en del foruminnlegg og kommentarer på forskjellige produkter og kommet frem til at jeg skal prøve denne nybegynnerpakken:

Proraso Styptic Gel

Merkur Progress tradisjonell barberhøvel

Mühle Alum Block

Truefitt & Hill Pre Shave Oil

Truefitt & Hill Ultimate Comfort Aftershave Balm

Baxter of California Under Eye Complex

Derby Extra barberblader 5-pakning

Truefitt & Hill Ultimate Comfort barberkrem

Baxter of California Oil Free Moisturizer

Blodstillerstift

Kanskje litt overkill med pre shave oil, styptic gel, blodstillerstift og Alum block, men jeg har blandingshud mellom fet og veldig tynn/sensitiv hud og kraftig skjeggvekst. Jeg har alltid plagdes med å få en god barbering iom at jeg blir sår og rød med en gang jeg går over samme område flere ganger. Jeg satser på at disse produktene og barbermetoden kanskje kan påhjelpe situasjonen slik at jeg slipper å gå rundt som en boms lenger. Åja, jeg har en ganske stor kost fra Acca Kappa (803AV) fra før av. Noen som kjenner til om det er en ok kost?

Uansett om det ikke skulle funke for sårhet, er det verdt det pga kulhetsfaktoren og stilinnslag på badet. Gleder meg til å prøve.

Jeg har alltid plagdes med å få en god barbering iom at jeg blir sår og rød med en gang jeg går over samme område flere ganger.

Etter at jeg selv gikk fra å bruke en flerbladshøvel til en Merkur 23, gikk sårheten jeg assosierte med det å barbere meg betraktelig ned.. Så lenge jeg ikke slurver med såpa, teknikken eller venter for lenge med å bytte blad, blir det nesten ikke noe sår hud i ansiktet mitt..

Jeg satser på at disse produktene og barbermetoden kanskje kan påhjelpe situasjonen slik at jeg slipper å gå rundt som en boms lenger.

Selv hvis det å gå over til en DE-høvel ikke hadde hjulpet, så hadde jeg allikevel barbert meg oftere enn jeg gjorde før. Det er rett og slett litt stas å skumme opp såpe/krem med en kost og børste det utover fjeset..

Åja, jeg har en ganske stor kost fra Acca Kappa

Jeg har ikke kjennskap til merket, men pure badger er definitivt ikke dumt..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...