Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Jakob.tj

Barbering med kniv.

Recommended Posts

Hei.

Jeg er 15 år og har virkelig lyst til å begynne å barbere meg med kniv, men har fått påpekt at jeg burde vente til jeg blir litt eldre og huden blir hardere og renere.

Jeg er ikke så veldig plaget av kviser og huden i ansiktet er ganske glatt, men den er fremdeles ganske myk.

Kan jeg likevel barbere meg med kniv eller vil det bli veldig ubehagelig og i så fall, på hvilken måte?

Jakob

Hei Jakob.

Det er snart 40 år siden jeg sluttet som barber, og vi hadde i utdannelsen mye om hudlære, men mye er gått i glemmeboken. Du må derfor se på mitt innlegg med et lite forbehold, men husker jeg rett, tror jeg at jeg ikke er langt fra sannheten.

Det er mulig at huden blir hardere jo eldre man blir, men dette er intet grunnlag for at vi bør vente med å barbere seg med kniv. Det er enklere å barbere noen med myk hud, men da må det gjøres riktig. Strammes det ikke riktig, da kan kniven sette seg fast, men normalt går skjegget lettere av når huden er myk.

Jo lenger opp i årene vi blir, jo tynnere blir huden, og det er vanskelig å barbere noen som har tynn hud og at den samtidig er elastisk. Har du en god kniv da skal det ikke være ubehagelig hvis det sepes inn riktig.

Men du bør vente litt med kniv, og heller bruke høvel. Bruker du maskin, da kan det gjøre vont hvis du går over til høvel, for ikke å snakke om barberkniv, først og fremst de første gangene efter maskinbruk.

Har du spørsmål så skal jeg prøver å besvare disse så godt jeg kan.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this