Jump to content
Barbershop.no forum
padda

Noen spørsmål fra en nybegynner

Recommended Posts

Nå er det riktignok 2 måneder siden jeg fikk min første pakke fra barbershop, men jeg merker at jeg har fremdeles lassevis å lære!

Har jobbet meg opp et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

For det første så kutter jeg meg litt fremdeles, jeg pleier å ta 3 pass, først WTG, så XTG og så ATG til slutt. WTG pleier å gå helt fint, XTG medfører et lite kutt, og etter ATG har jeg masse småkutt. Hvorfor er det egentlig jeg kutter meg? Har det en direkte årsak mtp vinkel på høvelen, eller er huden blitt for tørr, presser jeg for hardt, eller er det bare litt av hvert? Kutter dere dere fremdeles som har holdt på med dette en stund?

Og så bruker jeg den blodstillerstiften som jeg har kjøpt her. Jeg tørker godt av den, og lagrer den tilogmed liggende på dopapir for at alt vannet skal forsvinne hvis det er litt igjen. Likevel driver den å smuldrer veldig opp der den er festet i "håndtaket", og snart ser jeg for meg at den knekker. Hvordan kan jeg forhindre det?

Og så er det dette med ATG-barberingen.. Jeg har fått med meg det at jeg kun skal la vekten av høvelen jobbe, og ikke trykke noe særlig selv, men når jeg begynner med ATG er det så mye motstand i hårene at jeg føler jeg må aktivt tvinge høvelen oppover. Jeg fortsetter dog, for hvis jeg ikke gjør det får jeg ikke et veldig bra resultat av barberingen. Har også prøvd å gå flere ganger WTG eller XTG før jeg går ATG, men for det første pleier huden min å få nok av 3 pass, og for det andre synes jeg ikke det er noe forskjell på én eller to ganger XTG.

Og så er det sånn at jeg ikke alltid får tid til en skikkelig barbering, og derfor har jeg en Philips-maskin liggende i skapet vedsiden av DE-høvelen. Denne bruker jeg til tørrbarbering om morgenen, noe som medfører at jeg får tørr hud, og derfor smører jeg alltid med en ASB. Den jeg bruker da, og har brukt i flere år, er L'Occitane sin Cade, som fungerer som både en ASB og en fuktighetskrem. Den er ganske tjukk, ihvertfall mye mer enn TGR ASBen jeg kjøpte her, som er nesten flytende, og som jeg bruker etter våtbarbering. Jeg synes at hvis jeg bruker TGR etter maskinen, blir det ikke nok, jeg må ha en som er tjukkere. Er det da noen annen ASB dere vil anbefale at jeg prøver som kanskje finnes på barbershop, eller kjøper jeg bare en ny Cade? Er det forresten noen som har erfaring med den nye Cade'n, med lavendel?

Mye ting på en gang, og det kommer sikkert mer etterhvert som jeg beveger meg lengre inn i våtbarberingsterrenget =)

Jeg er også interessert i innspill. Jeg har prøvd med på barbering med DE-høvel (har en Progress) siden i februar, og har dessverre ikke fått helt dreisen på det. Det er herlig å barbere seg med gammeldags metode, men jeg kutter mer hver gang. Dette skjer særlig nede på halsen. Det kan gå bra om jeg bare barberer med hårene, men da blir ikke barberingen særlig bra. Med en gang jeg barberer meg mot kommer kuttene, og blodstillerstiften er flittig i bruk.

Lurer også på om det har noe med vinkelen å gjøre, men har eksperimentert litt med dette uten at det ble særlig bedre. Har derfor gått tilbake til å barbere meg med Mack 3.

Det har uansett kommet noe godt ut at forsøket. Å bruke kost og proraso-krem er fantastisk mye bedre enn det elendige skummet fra Gillette, men aller helst skulle jeg selvfølgelig ha fått til å barbere meg me de-høvelen.

Hei

Jeg ønsker Padda og Larsen hjertelig velkommen til forumet, og velkommen i den engere krets av "våt-barberere" :lol: . Dere har begge mange spørsmål, og har også støtt på de vanlige problemene, med kutt, småsår osv.

I stedet for å komme med lange, kompliserte svar, foreslår jeg at dere først leser og ser gjennom informasjons-stoffet dere finner her: http://www.barbershop.no/artikler

Om dere etter å ha satt dere inn i det vell av gode råd som finnes i disse artiklene og videoene, fortsatt lurer på noe, er det bare å poste deres spørsmål.

Bare ett tips her og nå; Padda skriver

Og så bruker jeg den blodstillerstiften som jeg har kjøpt her. Jeg tørker godt av den, og lagrer den tilogmed liggende på dopapir for at alt vannet skal forsvinne hvis det er litt igjen. Likevel driver den å smuldrer veldig opp der den er festet i "håndtaket", og snart ser jeg for meg at den knekker. Hvordan kan jeg forhindre det?

Du kan jo prøve denne her i stedet: http://www.barbershop.no/proraso-styptic-gel.html.

Håper dette hjelper noe, og viktigst av alt - ikke gi opp med en gang, Våtbarbering med DE-høvel eller sågar kniv, krever en del trening. Men, når teknikken sitter, vil dere aldri gå tilbake til dyre multibladhøvler og guff på boks.

Lykke til :)

Takk for tips. Jeg har lest alle tips på Barbershop, og har sett videoene på Youtube, men klarer fortsatt ikke å få til en barbering uten små-sår. Har fått det til noen få ganger når jeg kun barberer meg med hårene, men da blir ikke barberingen bra.

Kan det tenkes at DE-høvler rett og slett ikke passer for alle? Har ikke dette problemet med Mach 3.

Bruker en Progress, og har prøvd forskjellige innstillinger - også den aller snilleste. Vil det kanskje fungere bedre med en annen høvel?

Er det noen av dere andre som har hatt slike problemer, og som ikke klarer å komme over dem selv etter flere månenders trening?

Bruker du merkur sine barberblader? Isåfall er det trolig en stor del av årsaken, merkurbladene er skrap. Prøv deg frem med andre barberblader og finn typen som passer huden din best.

Jeg har også lest alle artiklene, og sett de videoene jeg kommer over, men har ikke blitt noe særlig mye klokere.

Jeg bruker forresten Derby-bladene.

Sandman: Takk for tipset med den styptic-gelen. Har i det sist latt kuttene mine bare blø ut uten å gjøre noe med dem, går greit så lenge de er små, så kommer nok ikke til å prøve verken en sånn eller en ny blodstillerstift.

Forresten så ser jeg på høvelen min at den begynner å bli matt, og litt hvit som om det var kalk i vannet. Hva er beste måten til å få den skinnende blank igjen? Krom-puss?

Forresten så ser jeg på høvelen min at den begynner å bli matt, og litt hvit som om det var kalk i vannet. Hva er beste måten til å få den skinnende blank igjen? Krom-puss?

På disse nyere Merkur høvlene så bruker jeg bare vanlig såpe og neglebørsten, blir skinnende blank hver gang :), mener jeg leste på en av høvlene at det var anbefalt å vaske de hver gang du skifter blad.

Hei padda og Larsen.

Nå har det gått en stund siden det var aktivitet i denne tråden. Hvordan går det med dere?

Småsår og kutt er noe som kan forekomme alle, det er tross alt ekstremt skarpe blad man drar over huda. Jeg så ofte ut som en kjøttkake på halsen den tiden jeg brukte Makk3. Dette forsvant helt med DE, skikkelig skum og kraftig forbedret teknikk. Men småsår og kutt kan likevel forekomme og er litt irrterende og kjedelig. Den perfekte barbering er fremdeles vanskelig å oppnå. :huh: Men uansett: De-barbering er best!

Padda: Jeg tror at maskinbarbering kombinert med våtbarbering er uheldig for huda. Prøv å holde deg til en type (våtbarbering!) slik at huda får en type påvirkning å forholde seg til.

Man skal være forsiktig med mothårsbarbering, uansett om man har problemer eller ikke. Det er viktig at hårene er korte nok, huda er passe stram, passe press og fart på høvelen, osv-osv. Jeg har gode erfaringer med å barbere tredje pass med en liten vinkel i forhold til vekstretningen, altså ikke rett mot hårene på mitt problemområde rundt adamseplet. Huda er tynnere og mer ømfintlig her. Ellers i ansiktet er ikke ATG noe problem for meg. Men mer enn tre pass tror jeg ikke er lurt, det blir vel litt tøft for huda.

Dessuten er det viktig at huda får tid til å "reparere" seg når man har problem med barberinga. Kanskje barbere seg annen eller tredje hver dag en periode (så får man heller se litt uflidd ut en dag eller to, kanskje i helga). På den måten huda får ta seg inn igjen, og kanskje er det mulig å overkomme problemene.

Hei igjen!

Nå etter et par flere måneders bruk går stort sett alt så meget bedre. Jeg kutter meg litt fremdeles, men for tiden er det så lite at jeg bryr meg ikke om det. Jeg er nøyere på å få nok fuktighet i ansiktet, og har begynt å dyppe kosten i litt vann når jeg er nesten ferdig å påføre skum, for så å gå over litt med ekstra våt kost. Dette gjør at jeg ikke synes huden tørker ut mellom passene som den gjorde før.

Dog kuttet jeg meg ganske mye sist gang jeg barberte meg, men tror det var et tegn om at det var på tide å bytte blad. Hvordan kjenner man egentlig på forhånd at bladet begynner å bli slitt?

Ellers barberer jeg meg fremdeles med maskin innimellom, ettersom jobben krever at jeg stiller nybarbert hver dag, og det er ikke alltid jeg setter av tid til våtbarberingen. Dette går stort sett greit, utenom det at jeg på langt nær får like bra resultat med maskinen. Men huden tror jeg ikke merker noen problemer med det.

Sliter litt fremdeles med ATG-passet, spesielt akkurat på haken og overleppen hvor jeg merker mye motstand idét jeg begynner draget. Må gjøre det fort over veldig svakt et par ganger før jeg kommer helt ned, og pleier å få masse razorburn på overleppen. Men det er vel prisen man må betale.

Ellers har jeg gått over til Proraso Pre/Post og splash istedetfor TGR, og synes det funker helt fortreffelig!

Jeg bumper denne, ettersom ingen la merke til at det var et spørsmål midt i den forrige posten =)

Hvordan vet man når det er på tide å bytte blad? Vet man det etter man har hatt en skikkelig dårlig barbering, som jeg, eller kan man merke det før man er ferdig?

Jeg bumper denne, ettersom ingen la merke til at det var et spørsmål midt i den forrige posten =)

Hvordan vet man når det er på tide å bytte blad? Vet man det etter man har hatt en skikkelig dårlig barbering, som jeg, eller kan man merke det før man er ferdig?

Jeg har ikke brukt høvel på lenge men jeg pleide å bytte blad (stort sett Wilkinson) når jeg merket at de var sløve. Jeg fikk bare ca 2 eller 3 barberinger pr. blad.

Det er på øynene man først blir blind, har jeg hørt :P

Bladbytte: når de blir sløve. Jeg bruker Derby Extra for tiden og de skifter jeg etter ca. en ukes daglig bruk (veldig greit å ha en fast byttedag). Gillette Platinum sies å holde seg skarp lengre. Men bytt når DU synes det er på tide!

Kjenner jeg at det lugger det aller minste på første drag, skifter jeg blad. <_< Barberbladene er så billige at det ikke er noen vits i å holde på med et dårlig blad.

Jeg bruker nesten utelukkende Feather sine blad. Før jeg putter det inn i Futuren, drar jeg det en gang gjennom en vinkork. Andre her på forumet har prøvd dette uten å bli happy av det. For meg fungerer det helt utmerket. Bladet blir ikke sløvt. Det blir på en måte litt "mildere," men gir like fullt en topp barbering. :lol: Har heller ikke merket at bladet blir fortere sløvt. Kanskje andre som har erfaringer med dette?

Hvor ofte må du bytte vinkork lurer jeg på? Bruker du bare hvitvinskork for å unngå misfarging? Vurderer nesten å prøve dette. Kanskje jeg skal bruke en whiskykork i stedet slik at jeg slipper herpingen fra åpneren.

Hei. Jeg har holdt på denne "korkingen" i snart et år (ti måneder) og har ennå ikke behøvd å skifte. Jeg drar barberbladet kun en gang gjennom korken. Dvs. en gang på hver side. Den korken jeg bruker er en rødvinskork. Har ikke sett antydning til misfarging. Lykke til.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...