Jump to content
Barbershop.no forum
nocandy

Barbering eller nødvendig hårfjerning?

Recommended Posts

Etter å ha brukt Gillette sine høvler siden begynnelsen på 80-tallet fra de med 2 blader til de siste nye med 5 blader, har jeg endelig gått til innkjøp av en DE høvel. Har aldri vært fornøyd med de masseproduserte plastdingsene, har liksom aldri blitt helt bra.

Har alltid brukt kost til påføring av såpe/skum. Gjennom hele 80- og 90-tallet brukte jeg barbersåpen Crabtree & Evelyn Sandalwood. Begynte å reise mindre og problemet var å få tak denne såpen igjen, begynte derfor med (uttørrende) barberskum fra Gillette sammen med kosten min. Huden ble verre, barberingen ble verre, det ble et ork hver morgen å barbere seg. Det var ikke noe glede, bare et nødvendig onde for å se noenlunde presentabel ut.

Denne uken fikk jeg pakken fra Barbershop med min første DE høvel, en Mercur 23c, mens jeg ventet på pakken så jeg gjennom alle videoene om våtbarbering for lære meg de grunnleggende teknikkene før jomfrushaven. En kamerat hadde nettopp kommet hjem fra London og hadde tatt med seg såpen min så jeg kunne starte med skikkelig såpe og høvel.

Kosten sto i varmt vann mens jeg dusjet og ristet bare pent av vannet før jeg begynte å piske opp såpen. Dette var noe jeg alri hadde gjort før, piske opp såpen til et mykt, deilig og behagelig varmt skum. Ansiktet sitrer når kosten med skummet traff ansiktet, dette var nesten en nær SPA-opplevelse. Nervene var i høyspenn når jeg skulle ta det første draget. Hva var dette for en ukjent lyd? Høvelen kuttet hårene akkurat som den skulle, selvtilliten steg og jeg ble ferdig med første pass, skummet var fortsatt deilig varmt og smurte inn ansiktet på nytt for andre pass. Dette var en skikkelig nytelse tenkte jeg da jeg tok tak i høvelen på nytt.

Har aldri hatt så tett og glatt barbering, samtidig som velbehaget og nytelsen steg i takt med barberingen ble ferdig. Det holdt med 2 pass for at jeg skulle bli helt glatt uten stubber.

Etter denne opplevelsen er dette noe jeg nå ser frem til hver morgen og nyter så lenge jeg kan.

De som aldri har prøvd en DE høvel, har virkelig gått glipp av noe skikkelig maskulint samtidig som det er nesten som en SPA-opplevelse hver morgen. Følelsen av varmt skum, massasje med kosten og tettere barbering enn jeg trodde var mulig er noe jeg virkelig unner meg.

Gleder meg ti lneste barbering!

Jeg har sett lyset!

This post has been promoted to an article

Hallo NoCandy.

Velkommen i klubben av helfrelste. :D Det var skikkelig fornøyelig å lese om din første opplevelse som DE-bruker.

Jeg ser at du har hatt omtrent den samme utviklinga som meg. Jeg har også bestandig brukt kost, men jeg var ikke så kvalitetsbevisst som deg. Jeg brukte en stick som het Parba. Den var MYE bedre enn gillette sine bokssåper, men ikke noe mer enn ok. Din favorittsåpe (Crabtree & Evelyn Sandalwood) får du kjøpt på Barbershop.no så du slipper å få venner til å handle for deg.

Jeg vet ikke hva slags barberblad du bruker, men jeg har gode erfarniger med både Feather- og Derbybladene. Har ikke prøvd Gillette sine på over tjue år, men jeg tror neppe de er dobbelt så gode som de andres, og da tenker jeg på prisen.

Jeg håper du finner deg til rette her på forumet, og at du holder oss oppdatert om utviklinga som DE-frelst. Her er det mye nyttig å lære, og VELDIG mange fristelser. <_<

Nå er mye utsolgt på Barbershop.no, men når hyllene fylles opp igjen så er det bare å handle i vei. Jeg vil legge inn et godt ord for produktene fra Mama Bear. Mandarine Ice er en frisk og god såpe som lukter godt.

NoCandy

Har aldri hatt så tett og glatt barbering, samtidig som velbehaget og nytelsen steg i takt med barberingen ble ferdig. Det holdt med 2 pass for at jeg skulle bli helt glatt uten stubber.

Det er faktisk noe som gir en enda tettere barbering og enda bedre opplevelse, men det kan jeg komme tilbake til ved en annen anledning. ;)

Etter å ha brukt Gillette sine høvler siden begynnelsen på 80-tallet fra de med 2 blader til de siste nye med 5 blader, har jeg endelig gått til innkjøp av en DE høvel. Har aldri vært fornøyd med de masseproduserte plastdingsene, har liksom aldri blitt helt bra.

Har alltid brukt kost til påføring av såpe/skum. Gjennom hele 80- og 90-tallet brukte jeg barbersåpen Crabtree & Evelyn Sandalwood. Begynte å reise mindre og problemet var å få tak denne såpen igjen, begynte derfor med (uttørrende) barberskum fra Gillette sammen med kosten min. Huden ble verre, barberingen ble verre, det ble et ork hver morgen å barbere seg. Det var ikke noe glede, bare et nødvendig onde for å se noenlunde presentabel ut.

Denne uken fikk jeg pakken fra Barbershop med min første DE høvel, en Mercur 23c, mens jeg ventet på pakken så jeg gjennom alle videoene om våtbarbering for lære meg de grunnleggende teknikkene før jomfrushaven. En kamerat hadde nettopp kommet hjem fra London og hadde tatt med seg såpen min så jeg kunne starte med skikkelig såpe og høvel.

Kosten sto i varmt vann mens jeg dusjet og ristet bare pent av vannet før jeg begynte å piske opp såpen. Dette var noe jeg alri hadde gjort før, piske opp såpen til et mykt, deilig og behagelig varmt skum. Ansiktet sitrer når kosten med skummet traff ansiktet, dette var nesten en nær SPA-opplevelse. Nervene var i høyspenn når jeg skulle ta det første draget. Hva var dette for en ukjent lyd? Høvelen kuttet hårene akkurat som den skulle, selvtilliten steg og jeg ble ferdig med første pass, skummet var fortsatt deilig varmt og smurte inn ansiktet på nytt for andre pass. Dette var en skikkelig nytelse tenkte jeg da jeg tok tak i høvelen på nytt.

Etter denne opplevelsen er dette noe jeg nå ser frem til hver morgen og nyter så lenge jeg kan.

De som aldri har prøvd en DE høvel, har virkelig gått glipp av noe skikkelig maskulint samtidig som det er nesten som en SPA-opplevelse hver morgen. Følelsen av varmt skum, massasje med kosten og tettere barbering enn jeg trodde var mulig er noe jeg virkelig unner meg.

Gleder meg ti lneste barbering!

Jeg har sett lyset!

Hei NoCandy

Velkommen inn i menigheten av de frelste :)

Her finner du oss som har hatt samme nær religiøse opplevelse i forbindelse med tradisjonell barbering som deg, og som deretter aldri har sett oss tilbake (annet enn for å lete etter tidligere tiders overlegne kvalitetsprodukter). Du oppsummerer presist den gleden denne formen for barbering gir, og heretter vil barberingen være dagens absolutte høydepunkt.

Du vil selvfølgelig bli utsatt for ubeskrivelige fristelser fremover, for det bugner av gode såper, kremer, høvler, barberblader m.m. der ute ;) . Trolig vil du også før eller siden måtte gi opp all motstand, og begynne den møysommelige, men ytterst behagelige veien, for å teste ut hvert eneste produkt som finnes.

Om som Jimaxl aldri sa :rolleyes: , så finnes det faktisk enda et nivå på veien mot barberings-Nirvana. Da snakker vi om et ultimate barberingsredskap - barberingskniven. Men, du skal få kose deg i fred med DE-høvelen så lenge, og så vil du kanskje bli nysgjerrig på hva som er bak neste sving, etter hvert.

Velkommen skal du være, og vit at du her er omgitt av likesinnede.

Regner med at det blir kostbart å teste ut alle produktene jeg har lysst på, men det får komme etterhvert. Nå skal jeg kose meg skikkelig hver morgen på badet med gode produkter og den tetteste og glatteste barbering jeg noen gang har hatt. Har hatt en barbering med kniv i England for noen år siden, synes jeg er like glatt med min nye DE høvel. Bare tiden vil vise hva som skjer rundt neste sving.

Neste innkjøprunde kommer til å bestå av ny kost, stativ og bolle, og kanskje noen aftershaveprodukter.

Takk for velkomsten!

Skal forsøke å "arbeide" for å få inn fler av mine nærmeste venner og familie til en bedre barbering.

Har nå barbert meg på "gamle" måten i 2 år, så en oppdatering er på sin plass.

Det har blitt noen kutt her og der, men generelt veldig lite i forhold til de moderne høvlene man finner i butikken. Barbersåpene og barberkremene har nok også et stort ansvar i så måte. Har testet både Merkur 34c og Futur og er kjempefornyd med begge to, forskjellene er deres styrke. Merkur 34c er lett, solid og har et riflet langt skaft som er for meg er veldig godt å holde i med såpe på hendene, mens Futur har justeringsmuligheten og er tyngre og gir en suveren balanse, men er ikke så god å holde i med såpe på hendene.

Når man begynner å barberer seg på "gamle" måten er det mye å tenke på, ikke med selve barberingen, men alt rundt. Det er så mange såper og kremer å velge i at alle skulle finne sin favoritt, bokskrem er ikke å anbefale siden den tørker ut i alle fall min hud og sikker mange andre også, men det merker det sikkert ikke så godt siden de må kline på med masse fuktighetskrem etter barbering.

Min er faring er at det lønner seg å barbere seg minst hver andre dag så huden ikke blir irritert og rød og ha skarpe blader i høvelen.

Kost er et kapittel for seg selv og jeg trenger vel ikke si at det er mange å velge i også her. Etter innkjøpet av Simpsons The Colonel X2L Best Badger barberkost har jeg latt de andre 6 kostene ta ferie på ubestemt tid. Det tar tid å lære seg å lage skikkelig skum, men når det først sitter er dette den mest behagelige barberingen. Etter jeg skiftet til DE høvel har jeg aldri angret på mitt valg.

"Man time" på badet er for meg er etter dusjen å piske opp såpen i en varm såpekopp, med Simpsons-kosten og så høre lyden av hårene som blir kuttet og ikke dratt ut som med butikkhøvlene og deretter bruke dagens valg av godlukt.

Min konklusjon er at dette er barbering av høyeste nytelse og kvalitet jeg ikke vil gi slipp på! Har fått flere i den nære vennekretsen til å skifte ut. Jeg angrer bare på en ting, jeg skulle gjort dette for lenge siden!

Det gleder meg å se andre dele min opplevelse. Merker at i tillegg til et perfekt skum har det mye å si hvor mykt du har klart å fått skjegget ditt på forhånd. Jeg jobber aktivt med å spre budskapet med barbering, fikk nettopp fetteren min til å kjøpe barbersaker for 2800.

Jeg har irritert meg i årevis på prisnivået på den urdårlige kvaliteten på Gillette`s produkter, og stor takk til min venn som viste meg veien til tradisjonell barbering har jeg endelig fått en skikkelig godfølelse for å barbere meg :)

Har siden skjeggveksten tok en mer "voksen" form av stritt helvetes skjegg irritert meg over at de konvensjonelle produktene er overpriset, og av en middelmådig kvalitet. Nå, derimot, har jeg det glatteste, mest komfortaple fjeset du kan tenke deg :)

Skummer sepen http://www.barbershop.no/crabtree-west-indian-lime-barbersape-skal på ansiktet etter å ha prøvd de andre teknikkene, og dette viser seg for meg å være det beste - med en tilhørende http://www.barbershop.no/merkur-futur-tradisjonell-barberhovel -bruker Feather blader, og har gjort dette siden starten... Etterbarberingsproduktene jeg bruker er http://www.barbershop.no/proraso-liquid-cream-aftershave , deretter http://www.barbershop.no/truefitt-hill-aftershave-balm som gjør den klassiske lukten komplett for min del :)

Samtidig må jeg berømme barbershop.no`s fantastiske kundeservice og generelle vennlighet :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...