Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

Barberhones

Recommended Posts

Et produkt som ikke har vært mye omhandlet her på forumet, er de såkalte "barberhones". Etter min mening er dette ypperlige bryner å bruke til en rask sliping av en kniv som begynner å bli sløv.

Dette er typisk relativt små bryner, som barberene pleide å ha for hånden for mindre oppfriskning av barberkniven der og da. Størrelsen kunne variere, men som regel passet de godt inn i en håndflate. Grit'en/korningen er ofte litt usikker, men de ligger vanligvis mellom 9K - 12 K.

Jeg har anskaffet noen slike bryner, og bruker dem stadig til å holde en egg ship-shape. Til å begynne med syntes jeg den begrensede størrelsen var litt avskrekkende, men etter hvert endret dette seg til det motsatte :) . Nå er brynet nesten blitt en forlengelse av min venstre hånd, mens høyre hånd kontrollerer knivens bevegelser på det. Det er forskjellige teknikker man kan bruke, men jeg liker spesielt godt en teknikk hvor hele bladet dreies 360 grader, flatt på brynet, mens det beveges fra den ene kortenden til den andre i et tradisjonelt X-mønster. Samme bevegelse gjentas i begge retninger. Det kan også utføres to hele 360 graders dreininger på denne lengden, om man ønsker. Resultatene av denne teknikken er meget gode, og teknikken lærte jeg av en gammel barber i Oslo. Han hadde igjen lært dette under sin frisør/barber-utdanning for mange år siden.

Jeg legger ved noen halvdårlige bilder av et tilsynelatende sjeldent "Dubl Duck barber hone" med to forskjellige sider, som jeg vant på eBay. Den ene siden er merket "for bruk først", det andre med "avslutning". Dette er et dry-hone, og kan benyttes tørt. Vanligvis fukter jeg det allikevel mot slutten av en økt.

Slike bryner kan absolutt anbefales, og de er forholdsvis lette å få tak i på ebay. post-92-1244833067_thumb.jpg

post-92-1244833058_thumb.jpg

post-92-1244833044_thumb.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...