Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
jimaxl

FØRSTE FORSØK MED BRYNE

Recommended Posts

I går mottok jeg tre Naniwa bryner.

Dette var noe jeg ikke hadde planlagt å skaffe meg før nærmere jul, men en fest i huset gjorde at redskapen ble ødelagt. :angry: Jeg hadde da valget om jeg ville sende knivene inn til til en ekspert eller om jeg skulle ta skrittet og begynne på vegen mot den komplette (hobby) barberer. Jeg bestilte bryner, :rolleyes: og i dag har jeg slipt knivene for første gang.

Jeg må få sagt at knivene var ubrukelige i den tilstand de var i. Jeg kunne med andre ord ikke få ødelagt noe. ;) Med dette som bakteppe satte jeg i gang. Rigget meg til i kveldsola ute på altanen. Bismarckkniven tok jeg først. Hadde fått noen gode råd fra Barberer’n og Sandman, og med disse rådene i bakhodet satte jeg i gang. Begynte med stenen på 5k. Ti runder. Test. Dårlig resultat. :( Ti nye runder. Test. Dårlig resultat. Ble forbannet :angry: og skjønte at jeg måtte begynne på en grovere sten. Fant fram stenen på 3k og tok noen runder på den. Deretter tok jeg ti runder på 5k stenen. Nå hadde det skjedd noe. Kjørte noen runder til. Fikk ikke noe godt resultat på testen (skjære hår på underarmen), men bestemte meg for å gi meg mens leken var god. Avsluttet med rundt 30 runder på 10k steinen.

Nå var det Wapienciaen som skulle skjerpes. Denne var ikke fullt så dårlig som Bismarcken så her holdt det med mellom 15 og 20 runder (kom av tellinga) på 5k før jeg avsluttet med 30 runder på 10k.

Nå tok jeg med meg knivene på badet og stroppet knivene. 30 runder på baksida av stroppen og til slutt 60 runder på den glatte sida.

Tiden var kommet til å testing. :blink: Kjapp dusj. Pisket opp et rikt skum av Mama Bear sin Mandarin Ice. Påførte dette med min deilige Semogue kost. Så tok jeg Bismarcken og barberte meg WTG. DET LUGGET IKKE. :D Det fungerte. Kniven har nok vært skarpere, men jeg kunne barbere meg med den.

Neste pass (XTG) ble gjort med Wapien. Dette gikk også bra. Det gikk faktisk så bra at jeg på halsen tok et siste pass ATG. Wapien har bestått.

Alt i alt er jeg VELDIG fornøyd med meg sjøl. Dette var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Jeg har hatt mye større problemer med stroppen. På den har jeg klart å få kniven til å bli utrulig sløv.

Har sett på noen videoer om sliping. Jeg begynte med å holde kniven i ei hånd, men fant fort ut at jeg følte meg mer komfortabel med å legge en finger på kniven mens den ble dratt forsiktig over steinene. Tror ikke dette er noen stor forbrytelse. <_< For meg så var dette betryggende for da “kjente” jeg at jeg hadde kontakt med steinen hele tida.

Nå mangler jeg bare et diamantbryne for lapping før jeg har ALT som trengs. Siden blir det bare å tenke på å UTVIDE samlinga……… SUKK. B)

Prisen på steinene var kr 1 250,46 + 520 kroner i toll og moms. Ikke direkte billig , men jeg tror steinene er verdt det.

Oppfortdrer alle til å melde seg inn på Øk 200-kronersgrensen for moms og toll på pakker fra utlandet NÅ! på Facebook. Du finner linken her

Gratulerer med dine første selvslipte kniver :) bare man følger noen enkle kjøreregler så er det faktisk ikke så veldig vanskelig. Moro å høre at resultatet ble bra og jeg tror nok posten din vil inspirere flere til å starte med sliping.

Min foreløpige erfaring med naniwa brynene er bare positive, alt fra pris til brukervennlighet og resultater så jeg tror dette er ett bra utgangspunkt for både nybegynnere og de som har holdt på en stund.

En diamantplate til avretting vil du ha stor glede av. Det gjør prosessen litt mer behagelig og enkel.

Hold oss oppdatert :)

jeg mottok selv to naniwa-bryner i forrige uke, og fikk kniv(er) å slipe for ikke mange dagene siden.. Kjøpte meg en 3k- og en 8k-sten (tenkte jeg skulle gjøre dette billig så billig som mulig uten at det gikk ut over kvaliteten.. etter et par runder på ebay for å få tak i noen kniver sprengte jeg budsjettet mitt maaaange ganger.. dette er ingen billig hobby, og ebay er et farlig sted).

Den første kniven jeg prøvde å slipe gikk det ikke særlig bra med.. den var veldig sløv, og kniven var skjev (hele eggen kom ikke nedpå stenen når jeg la den flatt på stenen). Det hele var fryktelig frustrerende, og endte nesten med at jeg kastet hele skjiten. Dagen etter fikk jeg noen flere kniver som var noe skarpere, og jeg satte meg ned og jobbet noen timer med 8k-stenen (og en del stropping), og resultatet ble helt fantastisk. disse stenene er rett og slett helt fantastiske (uten at jeg har noe å sammenligne med..).

Den første kniven jeg prøvde å slipe gikk det ikke særlig bra med.. den var veldig sløv, og kniven var skjev (hele eggen kom ikke nedpå stenen når jeg la den flatt på stenen).

Dette er slett ikke så uvanlig som man skulle tro. Trikset er å "rulle" kniven gjennom x-draget. Dvs å flytte tyngdepunktet fra hæl til tå når du sliper. Bruk x-drag og en skrå vinkel, 35-45 grader, med hælen først. Ta en tusj og marker bevelen og ta ett par-tre drag og sjekk. Gjør du ting riktig skal tusjmerkene forsvinne, i motsatt tilfelle så justerer du deg inn til det er riktig. Hold på på 3k til kniven kutter armhår. Dette kan ta noe tid så for å unngå frustrasjon så ta det i små doser :)

Dagen etter fikk jeg noen flere kniver som var noe skarpere, og jeg satte meg ned og jobbet noen timer med 8k-stenen (og en del stropping), og resultatet ble helt fantastisk.

NOEN TIMER?????? Hvor får du tak i tålmodigheten til å jobbe så lenge. Det er deilig å ha en skarp kniv, men betyr det at jeg må sitte i flere timer før jeg er i mål så spørs det om jeg ikke må inn på Barbershop for å kjøpe meg en god porsjon av nevnte egenskap. :blink:

barberer'n

Bruk x-drag og en skrå vinkel, 35-45 grader, med hælen først.

Blir dette som å bevege kniven over brynet omtrent som du bruker en ljå? Går det an å bruke denne teknikken sjøl om kniven ellers er helt i orden?

barberer'n

En diamantplate til avretting vil du ha stor glede av. Det gjør prosessen litt mer behagelig og enkel.

Er det mulig å få kjøpt slike diamantplater i Norge?

NOEN TIMER?????? Hvor får du tak i tålmodigheten til å jobbe så lenge. Det er deilig å ha en skarp kniv, men betyr det at jeg må sitte i flere timer før jeg er i mål så spørs det om jeg ikke må inn på Barbershop for å kjøpe meg en god porsjon av nevnte egenskap. :blink:

jeg har en jobb som tillater meg å pusle med småting så å si hele tiden, så da var det ikke så vanskelig å multitaske med kniven. dessuten er jeg jo helt grønn på å skjerpe kniver, så jeg tok den tiden jeg trengte og prøvde å være så grundig som mulig, og da tok det litt ekstra tid. regner ikke med å bruke så lang tid hver gang jeg skal skjerpe knivene :)

Dette er slett ikke så uvanlig som man skulle tro. Trikset er å "rulle" kniven gjennom x-draget. Dvs å flytte tyngdepunktet fra hæl til tå når du sliper. Bruk x-drag og en skrå vinkel, 35-45 grader, med hælen først. Ta en tusj og marker bevelen og ta ett par-tre drag og sjekk. Gjør du ting riktig skal tusjmerkene forsvinne, i motsatt tilfelle så justerer du deg inn til det er riktig. Hold på på 3k til kniven kutter armhår. Dette kan ta noe tid så for å unngå frustrasjon så ta det i små doser :)

Nå er jo naniwa-stenen så bred og fin at jeg ikke trenger å ta x-drag, men burde jeg gjøre det likevel? Skal sette meg ned i morgen å ta denne kniven. Til nå har jeg heller prøvd å presse bladet ned så bevelen ligger flatt, men det er kanskje ikke så lurt i lengden..

Nå er jo naniwa-stenen så bred og fin at jeg ikke trenger å ta x-drag, men burde jeg gjøre det likevel? Skal sette meg ned i morgen å ta denne kniven. Til nå har jeg heller prøvd å presse bladet ned så bevelen ligger flatt, men det er kanskje ikke så lurt i lengden..

Poenget er ikke her at du har en bred og fin sten, poenget er å ikke ødelegge kniven :)

Hvis du har en bred sten, og en kniv som er helt perfekt, så vil det fungere helt fint å la kniven gli rett fram, men det er desverre slik at de fleste kniver ikke er perfekte, det er en liten vridning eller skavank på de, og hvis du da sliper på samme måte så vil du ødelegge kniven rimelig raskt. (dvs, du klarer nok å fikse den igjen da)

Test dette først, bruk tusj som Terje skriver, ta et par drag, se om tusjmerkene forsvinner jevnt over bevel'n. Hvis så ikke skjer, så er det mye sannsynlig at kniven er litt skjev. DETTE forutsetter at du har et bryne som er 100% også da.., med et 100% flatt bryne så vil du også kunne se med det blotte øye om kniven er skjev, men det er ikke altid enkelt, jeg gjorde ikke det på en kniv jeg har, før jeg slipte den til skogs..

Hvis så kniven ikke er perfekt, så sliper du i x, og bruk tusj da også, så du lærer deg hvordan du skal føre kniven så du får jevn sliping.

Jeg også bruker iblant fingeren fremst på kniven for å holde den litt nede, men ikke press, bare holde den jevnt, men etterhvert når du får vanen inne så forsvinner dette behovet.

Etterhvert som man finner ut at det å bruke x er helt grei måte å slipe kniver på, så gjør du raskt det om kniven er perfekt eller ikke, og lurer på hvorfor i alledager du rotet med den første måten.. så finner du ut at du kan kjøpe smalere bryner, som igjen gjør at du kan ta deg råd til gamle barberbryner, coticuler, belgiske blå, etc, også har vi en til i klubben :)

Blir dette som å bevege kniven over brynet omtrent som du bruker en ljå? Går det an å bruke denne teknikken sjøl om kniven ellers er helt i orden?
Jeg bruker denne teknikken på samtlige av mine kniver, men på de som er helt strøkne uten skjevhet eller vridning har jeg litt mindre vinkel, ca 20-30 grader.

Jeg legger ved en link som viser forskjellige metoder og teknikker. De jeg bruker oftest er "The 45 degree x-stroke" og "The rolling x-stroke". Håper dette virker oppklarende :)

Er det mulig å få kjøpt slike diamantplater i Norge?
Det vet jeg faktisk ikke, jeg mener jeg hørte om noen som solgte diamantplater her i landet engang, men jeg er veldig usikker. Kanskje noen andre vet det?

@dennis.se: Asbjørn sa det meste i svaret sitt, jeg vil bare føye til, IKKE prøv å presse bladet ned for å få kontakt hele veien. Det er viktig at du har likt trykk, eller mangel på sådan over hele eggens lengde. Lær deg heller til å bruke "rolling x-stroke", det er litt uvant til å begynne med, men etterhvert faller det helt naturlig på de knivene som er vridd eller skjeve :)

Barberer'n: Jeg legger ved en link som viser forskjellige metoder og teknikker. De jeg bruker oftest er "The 45 degree x-stroke" og "The rolling x-stroke". Håper dette virker oppklarende

Det var nyttig å kikke på den linken du la ved. Klarer nok ikke alle de forskjellige teknikkene, men syns det var nyttig å lese at det er viktigere å trene et kvarter hver dag enn to timer en gagn i uka. Dessuten fant jeg det interessant å lese om "bølgen" som dannes i forkant av eggen.

På bakgrunn av dette fant jeg fram brynene igjen i dag. Gampet og jobbet en stund og fikk til et langt bedre resultat enn ved forrige forsøk. :D Nøyde meg med å jobbe kun med en kniv i stedet for to. Dette var nok også lurt.

Har lest om igjen de rådene som forskjellige er kommet med når det gjelder sliping av kniv. Jeg finner rådene meget positive, og jeg skal kun tilføye noen få ting. Det å bruke fingeren på den andre hånden, slik at kniven presses forsiktig ned er et godt hjelpemiddel, og det er ingen "skam" å gjøre dette. Selv om brynet har bredden til kniven, tror jeg det er riktig, selv da, å bruke X strøk. Det som jeg er uenig med dere "alle" er stroppingen av kniven, men la nu det ligge. Grunnen til mitt innlegg er som følger:

Da jeg drev som aktiv barber brukte vi kun en type sten. Jeg har skrevet tidligere at bryner har jeg lite greie på. Jeg vet bare at de bryner vi brukte i faget var "perfekt", og at jeg savner disse i dag. Brynene var av natursten. Mitt første spørsmål er: Når vi omtaler et bryne med 2,4,6,8000 k, er k bestemmelsen kun på de syntetiske bryner? Jeg har prøvd syntetiske bryner med blandet resultat. Men nu har jeg kanskje sett lyset. Og det forholder seg slik:

Jeg oppsøkte en grossist i frisørartikler, og her hadde de et bryne som het Arkan. Jeg er rimelig sikker på at dette er en Arkansas sten, men muligens ikke de Arkansas stenene som selges over nettet. Brynet er så langt jeg kan se identisk med de gamle gode. Jeg har vært inne på nettet flere ganger, men ikke funnet denne stenen. Stenen er 1,7 cm tykk, bredden er 5 cm og lengden er 17.05 cm. Hvis det er noen som kan hjelpe meg med mine undersøkelser angående dette bryne, så skal jeg komme med en avgjørende detalje som jeg heller aldri har sett på nettet. Det følger med en liten sten i tillegg til den store. Denne lille stenen skal brukes til å "raspe" opp hovedstenen.

Jeg vet at enkelte barberartikler tidligere kun ble solgt til barberer, og det er mulig at denne omtalte stenen også blir det. Med andre ord, det beste i barber og frisørartikler var forbehold de profesjonelle, men jeg tror ikke at det alltid er slik i dag. Og hvis så er, er de knivene som vi kjøper i dag ikke "mesterknivene"? Jeg er rimelig sikke på at den tiden er forbi i de fleste tilfeller.

På forhånd takk, Tyfonikus

Gritstørrelse når man ser på de forskjellige syntetiske brynene går på hvor mange partikler det er på et visst areal. Naturstein kan også beskrives på samme måten, men da er det snakk om tilnærminger siden det varierer.

En fin natursten kan sammenlignes med en 5k-12k syntetisk bryne, i en og samme bryne. Trykk og det at partiklene naturlig ikke er identiske gjør at man ikke kan sette noe fint tall på det. Det er også slik at partiklene brytes ned når de har løsnet, slik at når man holder brynen fuktig og sliper så vil det etter endel drag gi finere sliping enn det første draget.

I japan har de tradisjon med ekstremt fine bryner, og man kan fremdeles få tak i gode naturbryner derifra som sliper fint. Selv har jeg en Nakayama derifra. De groveste av disse blir brukt til siste slipesteget på samuraisverd, de fineste har ingenting for seg på noe annet enn barberkniver. Disse blir annslått å ligge på mellom 20k og 70k om man skal sammenligne med syntetiske bryner. Med andre ord, veldig fint.

Min farfar har endel erfaring innen sliping av diverse kniver, og har diverse gamle bryner liggende. I gamle dager så var det å ha en skarp ljå viktig i landbruket, og det var til dette de fleste virkelig fine brynene ble anskaffet for før. Disse er så fine at de kan gi en skarp barberkniv med rett bruk.

Nettop det at partiklene i naturstein er naturskapte med alt det innebærer gjør at naturstein er så flott til sliping. Partiklene varierer i størrelse, brytes ned, og man får en bredde i en enkelt stein.

Takk jzono1 for godt svar, og hvis jeg har forstått det riktig så "opererer" ikke naturstenene med k. systemet så konsekvent som de syntetiske. I Japan har de lange tradisjoner når det gjelder stål, og jeg har hørt at de bruker 14 dager på å slipe et sverd.

Når det gjelder ditt Nakayama bryne, har du en liten sten ved siden av, slik at du kan raspe opp stenen? Jeg har lagt merke til at de syntetiske stenene danner hurtig glassur (slurry)?, mens de gode gammeldagse stenene, som jeg nu har fått tak i, ikke danner dette. Derfor må den "raspes" opp mer enn en gang iløpet av et oppsett.

Slik ser den ut:

karasu011.jpg

karasu008.jpg

Den skal brukes uten å raspes opp, sliping med lett trykk frigir små mengder partikler slik at man får en minimal slurry etter et titalls drag. Når man etterhvert letter på trykket og lar kniven ligge kun med sin egen tyngde mot brynen så brytes partiklene i slurryen ned og gir en veldig fin polering av eggen.

Nakayama-bryner av den fineste sorten er kun egnet til å ta en allerede god nok egg til nye høyder. Den sliper så sakte at det ikke er noen vits i å bruke den på en kniv som ikke allerede gir en grei barbering.

Når det gjelder syntetiske steiner så er det mye forskjellig ute og gå. Alt ifra de med perfekte partikler som aldri brytes ned til de som brytes ned gradvis når man først har bygd opp en liten slurry. Det minner meg på en måte om polering av biler. Der opereres det med et par sentrale begrep: "dimnishing abrasives" og "constant cutting abrasives." Når man polerer med slipende polermiddel så må man ned i partikkelstørrelser som er sammenlignbare med det som man bruker ved polering av barberkniver.

De to begrepene kan også brukes for å beskrive det som skjer når man sliper metall. Jeg starter med "constant cutting" - direkte oversatt; konstantslipende. Partiklene som sliper er konsekvent like i form, og strukturen slik at de ikke forandrer form etter en tids sliping. Med slike slipemidler så oppnår man en definitiv grense for hvor glatt overflaten blir; etter at man har oppnådd det så spiser man seg bare gradvis lenger ned i overflaten uten at det blir bedre av den grunn. Med slike slipemidler så har man en fast definert partikkelstørrelse, ofte oppgitt i enten grit ("k-systemet") eller som selve størrelsen på partiklene. (F.eks 3um diamantslipepapir)

Begrepet "dimnishing abrasive" - direkte oversatt bortsmuldrende slipemiddel. Partiklene starter med en gitt størrelse. Under belastning smuldrer de ihop og blir mindre. Sliper man med tilførsel av nye partikler vil man få en salig blanding av partikler i forskjellige størrelser(f.eks om man sliper på en naturstein og holder såpass trykk at det tilføres partikler til slurryen) - men sliper man videre uten å tilføre nye partikler vil de partiklene man sliper med bli mindre og mindre. Mindre partikler, finere sliping. Her også kan man bruke grit-systemet, men da ender man opp med en tilnærming.

Nettopp det at naturstein vanligvis fungerer som en dimnishing abrasive gjør at det å bruke en typisk syntetisk vs. en naturlig bryne er så forskjellig. De fleste syntetiske bryner er constant-cutting, noe som er flott til bruk på vanlige kniver - men ikke helt ønskelig når man skal få eggen så fin som en barberkniv krever. Et grit-system gir fine, forholdsvis sammenlignbare tall for syntetiske steiner, men tvert man er borti naturstein, evt. syntetiske bryner som er designet for at partiklene skal smuldre ihop så kan man ikke sette et enkelt tall på hvor fin slipingen blir, og hva skal man med et tall som ikke sier noe om faktiske forhold?

At man må raspe opp en naturstein flere ganger under et oppsett er ganske så logisk, det frigir store partikler med skarpe kanter. Når man har ført metallet over overflaten mange nok ganger til at man igjen må raspe opp er det sånn at kantene på partiklene som stikker opp er blitt avrundet så mye at de ikke lenger sliper effektivt, og partiklene man friga med forrige opprasping ikke lenger er store nok til å virke.

I praksis ser man at med konstantslipende midler må det til flere steg med forskjellige midler for å komme i mål, mens med smuldrende slipemidler kan man få forskjellig sliping ut av et og samme slipemiddel med å variere teknikk og slipemåte. Det forklarer at man kan klare seg med en enkelt naturstein, mens man må ha flere syntetiske, for å utrette det samme.

Går man langt nok i å forklare og undersøke slike fenomener kommer man faktisk ingen vei med et vanlig lysmikroskop. :blink: Med både kunstige og naturlige slipemidler har vi mulighet til å slipe utrolig fint, man er fort inne i nano-teknologiens verden når man skal beskrive det som skjer ved den fineste sliping. Vil man, så er det kun metallets naturlige egenskaper som setter begrensningene for hvor fin en egg man kan få til; men i praksis vil en for fin egg slites så alt for fort til at det er vits i å gå så langt.

Du gir en god beskrivelse av naturlige/syntetiske stener. Beskrivelsene burde være "pensum" for alle. Dessverre er ikke Andreas tilgjengelig, hvis han hadde det, burde det bli klistret.

Har selv prøvd kun to syntetiske stener, og den som jeg har, en japansk, er meget god, men jeg foretrekker de naturlige. Men knivene er forskjellige, og det har hendt en gang at jeg måtte bruke det syntetiske for å få et godt resultat. Dette overrasket meg, men jeg tror at det kun er ett unntak av hundre. Efter at jeg mottok Arkan brynet, føltes det som i gamle dager. Normalt holder det kun med å bruke dette, men av og til avsluttet vi slipingen med et oljebryne. Da mener jeg at "nano" resultatet er oppnådd. Er ikke verden rar: En venn av meg fikk den "perfekte" kniv med å bruke vann på oljestenen, og en kunde som jeg klippet for ikke lenge siden, kunne fortelle at vi skulle bruke olje på vannsten.

Som jeg nevnte, knivene kan være forskjellig. Normalt får vi det vi betaler for. Læremesterem min fortalte meg en "yrkeshemmelighet", som ble bekreftet av en annen barber av den gode gamle skolen. På frisørfagskolen ble det ikke nevnt. Jeg vil derfor dele denne hemmeligheten med dere:

Vi kan kjøpe to identiske kniver, uansett pris. La kniven være helt tørr, og så ånd på dem. Nu skal duggen trekke seg like fort inn mot midten, slik at duggen blir oval. Det er ikke nødvendig at duggen trekker seg nedover og oppover med det samme. Når duggen nesten er en strek, da skal den gradvis bli mindre både under og over. Og er stålet helt perfekt, skal det nærmest bli en prikk igjen, før alt går vekk. Denne testen forteller ikke om en kniv er god, eller at stålet er godt, men kun om knivmakeren har gjort et godt arbeid. Selv om en dyr kniv ikke klarer testen, vil nok denne i utgangspunktet være bedre enn en billig kniv som klarer testen. På midten av 70 tallet kjørte jeg litt buss. Vi kunne få to busser som var "tvillinger", og de var på millimeter like. De hadde samme dekk også. Den ene bussen kunne være en slede på glatt føre, mens den andre var perfekt.

Jeg skal (hvis alt går bra) starte en barbershop i Porsgrunn. Da vil jeg reise til Oslo for å kjøpe to kniver, og da vil jeg teste dem slik som jeg har fortalt. Salongen skal være i gammel stil, med en lapp på døren: "seksløperne legges fra seg utenfor". Barberingene vil være billig, så jeg må klippe litt også. Det er over 40 år siden jeg barberte andre, men en del frivillige har allerede meldt seg, slik at jeg får litt trening allerede nu. Uff, jeg er meget rusten.

Takk igjen jzono1, dette med slipestener kan du

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this