Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
dennis.se

sten og stropp for nybegynner

Recommended Posts

Hei,

jeg har omsider bestemt meg for å gå til innkjøp av kniv, og trenger dermed en stropp og en sten å slipe med..

etter å ha lest litt rundt om kring, har jeg satt sammen to "pakker" fra to forskjellige nettsteder, og lurer nå på hvem av dem jeg skal velge. er selvsagt åpen for andre forslag også.

den ene pakken er fra classicshaving.com, og inneholder en norton 4000/8000 sten og en Illinois "Russian Leather" stropp på 2,5"

den andre pakken er fra straigtrazordesigns.com og inneholder en naniwa super stone 8000 og en Straight Razor Designs 3" Red Latigo Strop

begge pakkene kommer på rundt $130 + frakt (≈$30), og kommer akkurat innunder budsjettet.

fordelen med den første, slik jeg ser det, er at stenen har to forskjellige grits. den andre har en bredere stropp og en bedre sten (?), men kun en gritsize.

er det noen som har noen tips til hvilken "pakke" jeg bør gå for? evt om jeg burde gå for noe annet?

Heisann og velkommen i rekkene :)

Det første alternativet du nevner er nok det som vil bringe deg "lengst" med tanke på at du får to grit. Med en 4k og 8k er det lettere å vedlikeholde en kniv. En 8k kan brukes til oppfrisking, men er kniven for sløv eller du har fått ett mindre hakk eller må sette bevel må du nok ned litt i grit.

Personlig ville jeg valgt "pakka" fra SRD, men i tillegg ville jeg tatt med en Naniwa 5k. Det bringer deg riktignok over budsjettet, men jeg tror likevel det er en bedre løsning enn Norton 4k/8K.

Men hvorfor ikke bare kjøpe kniven og stroppen først og se om dette er noe for deg før du investerer i bryner? Bare forviss deg om at forhandleren leverer kniven "shaveready". Å barbere seg med kniv krever en viss trening før man begynner å få sving på sakene og skal man samtidig lære seg å slipe kan det bli litt overveldende..

Er du derimot overbevist om at dette er noe du vil holde på med og du har lyst til å kjøpe steiner med en gang vil jeg likevel anbefale deg å få få din første kniv levert "shaveready" så du har en standard og ett sammenligningsgrunnlag for hvordan en skarp kniv skal være.

Håper dette var til litt hjelp, ellers er det bare å spørre, vi begynner å bli endel på forumet nå så svar får du nok på det meste :)

Takker for raskt svar.

Har sendt mail til ThePerfectEdge for å høre om fraktkostnader derfra. De selger norton-stenen til en meget god pris, og de tilbyr også en flattening stone til lapping av stenen. (på forsiden nevner de også at de selger stropper. har noen hørt noe om disse stroppene fra TPE?)

hva slags utstyr kan jeg evt bruke til å lappe en Naniwa-sten, eller er ikke dette like nødvendig? er selv mest lysten på å bestille fra SRD, men dersom jeg i tillegg til to stener må ha lappeutstyr kan det fort bli en smule for dyrt.

kommer til å kjøpe en grei kniv fra eBay, for så å gå til innkjøp av en "skikkelig" kniv senere.

Stroppene til TPE har jeg ikke hørt noe om, men Howard selger jo bra utstyr han så det burde ikke være noe dårlig produkt. Jeg har ikke prøvd red latigo stroppen til SRD, men jeg har 3" Premium I Leather Strop'en deres og den er veldig bra og jeg ville nok heller gått for en strop fra de for å være på den sikre siden.

Naniwas (og Norton også for den saks skyld) kan du lappe på våtslipepapir av litt god kvalitet (3M f.eks). I starten er dette som regel nok, etter hvert som du får flere bryner å lappe og kniver å slipe er det etter min mening ikke økonomisk å bruke våtslipepapir.. Da er ett mere fornuftig valg en diamantplate. Når det gjelder flattening stone antar jeg det er Norton's du mener? Jeg hadde en slik, men ga den bort da jeg ikke var fornøyd med overflaten den ga på Norton 4k/8k, jeg synes den ble litt for grov, særlig på 8k så jeg endte alltid opp med å gå over med våtslipepapir til slutt. Jeg gav den bort til Sandman på forumet her, kanskje han "piper" inn med sine erfaringer? Naniwa trenger som sagt å lappes, jeg har nylig fått både 1k og 12k i naniwa, men har foreløpig ikke fått brukt de nok til å kunne si noe om hvor ofte dette må gjøres.. Norton 4k må etter min erfaring lappes forholdsvis ofte for å bibeholde en ren og glatt slipeflate da den er forholdsvis bløt og porøs.

det kan se ut som om jeg kommer til å bestille fra SRD, og da tar jeg like så godt to stener først som sist. havner kanskje over budsjettet, men jeg bruker heller litt ekstra på noe jeg blir fornøyd med enn litt mindre på noe jeg kanskje vil angre på eller må bytte ut senere.

du nevnte at du ville tatt en 8k og en 5k sten. hvorfor ikke en 3k sten i stedet for 5k? synes det virker som et bedre valg, men vil gjerne høre med dere først.

du nevnte at du ville tatt en 8k og en 5k sten. hvorfor ikke en 3k sten i stedet for 5k? synes det virker som et bedre valg, men vil gjerne høre med dere først.
Tanken var at har du en 5k og en 8k så kan du supplere det senere med 1k og 12k og da har du ett oppsett som spenner fra bevelsetting til avslutting. Jeg forstår sånn sett tankegangen med en 3k og en 8k og det er forsåvidt ingenting i veien for å velge det alternativet. Jeg tror bare at ett 3k bryne er litt i grenseland for hvor langt ned du bør gå før 8k.

Men bevares det er klart det går :)

Alright. Da har jeg bestilt en naniwa 8k-sten, en naniwa 3k-sten, og en 3" red latigo stropp :)

tok 3k-stenen fordi den gir meg et mer "komplett" sett enn en 5k-sten. det bir mer arbeid på 8k-stenen, men det får så være. forhåpentligvis blir dette billigere i lengden (da det forhåpentligvis vil ta lengre tid før jeg føler jeg trenger flere stener)

SRD var forresten fantastiskt raske med ordren. den sto som shipped få timer etter bestillingen, og den ble bestilt på memorial day - en fri-dag i USA. slik service og hastighet har jeg kun opplevd herfra før (mistenker at barbershop bestikker posten.. ingen andre pakker kommer frem like fort :P). synd de tar minimum $30 for shipping.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this