Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
jimaxl

KOMBINASJONSBRUK kniv/høvel

Recommended Posts

Dette er kanskje ikke så interessant for de som har barbert seg med kniv en stund, men for for oss som plages litt med kniven er dette en kanskje en tanke. :mellow:

Først litt om min bakgrunn. :blink:(ånei, ikke nå igjen)

Jeg barberte meg da det begynte å klø i den tiden jeg brukte flerbladshøvler. Så fikk jeg meg en Futur og det ble artigere å barbere seg. Begynte å barbere meg ca annenhver dag. Ble noen ganger fristet til å gjøre høvelen mer agresiv, og resultatet ble sår hud på halsen. I februar fikk jeg tak i en Shavette og deretter en kniv. Ambisjonen var å barbere seg med kniv hver dag. Denne overgangen ble vel tøff for huden (særlig halsen) min. Gikk så over til å barbere meg med kniv annenhver dag. Dette var ikke noen optimal løsning. Av en eller annen merkelig grunn førte det til at jeg ble plaget med inngrodde hår :angry: (på haka). Jeg liker godt følelsen av å være nybarbert og ønsker å barbere meg hver dag. Hva skulle jeg finne på? <_<

Dette er løsninga jeg har forsøkt et par uker, og som ser ut til å fungere. Jeg barberer meg annenhver dag med kniv/Shavette og annenhver dag med høvel. Dette har gått utrulig bra. Planen videre er gradvis å venne ansiktet til kniven ved å bruke kniv to dager og høvel en dag. Dersom dette fungerer så bli det å utvide med en ekstra dag med kniven før høvelen tas i bruk igjen. Håper jeg kan bli heltidsbruker av kniv innen sommeren. :)

Er dette noe som andre er/har vært "plaget" med?

Er det andre løsninger der ute?

Tar det lang tid før ansiktet er klart for å bli utsatt for kniven hver dag?

Hvordan var overgangen for deg?

Hvis det kan være noen trøst så er du ikke alene om denne problemstillingen. Med ømfintlig hud og skjegg som ståltråd har det å barbere seg vært noe jeg har utsatt idet lengste den tiden jeg brukte flerbladshøvler. Det begrenset seg som regel til en gang i uka.

Etter at jeg gikk over til kniv har ting blitt mye bedre og jeg barberer meg som regel annenhver dag problemfritt, noe som er ett stort fremskritt mot en gang i uka før jeg startet med kniv. Faktisk blir barberingene så tette så det er ikke behov for mere og jeg har ikke spesielt treg skjeggvekst. Det skal dog sies at jeg har en jobb hvor det å møte nybarbert hver dag ikke er ett krav.

Men dette løser jo ikke ditt problem :unsure:

Etter som jeg forstår så fungerer det bra for deg å bruke Futur'en. Du kombinerer også kniv og shavette. Jeg har aldri brukt shavette så det er vanskelig for meg å si noe om det. Men merker du noe forskjell på kniven og shavetten? Hva føles mest komfortabelt og gir minst irritasjoner? Og hva slags rutiner bruker du når du barberer deg, bruker du ett pass, to eller tre? Å gå mothårs med kniv krever både litt trening og en optimalt skarp kniv + en veldig flat vinkel.

Husker jeg ikke helt feil har du en Wapi kniv, dette er bra kniver som normalt er veldig komfortable å barbere seg med. De har dog en litt kraftig "grind", tilnærmet wedge. Kanskje det kunne være en løsning å prøve ett blad med mere hulsliping?

Personlig foretrekker jeg ekstra hollow eller full hollow grind da jeg synes de gir bedre feedback under barberingen. Ekstra hollow grind flekser dessuten litt mer i motsetning til wapien som kan kjennes stiv og død. Dette blir bare som forslag å regne og ikke noe absolutt da smak og behag som kjent er forskjellig :)

Ellers er det utrolig mange variabler når det gjelder knivbarbering, alt fra prep, strekking av hud, hvor skarp kniven er, stropping o.s.v Du ble kanskje ikke så mye klokere av dette, men alt jeg kan oppmuntre deg til er å prøve deg forsiktig frem. Litt mere stropping, prøve en annen såpe, gå kun medhårs en periode på utsatte steder, fokusere på strekking av huden, vinkel på kniven og ikke minst prep og etterbehandlingen av huden.

Håper dette kan hjelpe deg noe.

Tusen takk for utfyllende svar. :)

Den største hjelpa er nok å høre at jeg ikke er den eneste som sliter med dette.

Jeg har heller ikke en jobb der jeg må være nybarbert hver dag, men etter at jeg første gang kjente på mitt glattbarberte ansikt så føler jeg meg mer vel når jeg er nybarbert. Denne følelsen vil jeg gjerne ha hver eneste dag.

Rutinene mine er nok etter oppskrifta. Og huden strekker jeg. (Av og til føler jeg at jeg har navelen oppunder haka.)

Den største synda er nok at jeg må ta 3 pass.

Når jeg blir så flink som Sandman:

etterlot et fullstendig glattbarbert ansikt etter én WTG
da kan jeg barbere meg. <_<

Kniven min er nok ikke all verden, men den fungerer greit når den er skarp nok. Shavetten gjør samme jobben, men jeg syns den er litt vanskeligere å jobbe med. Flere kniver kommer nok etterhvert. Har bare vært nødt til å prioritere andre ting et par måneder.

Et siste spørsmål: Hva er best av rustfritt- og karbonstål?

Å få ansiktet helt glatt etter en WTG som Sandman beskriver er absolutt oppnåelig, men det krever litt trening og en skarp kniv :)

Et siste spørsmål: Hva er best av rustfritt- og karbonstål?

Dette er litt vanskelig å svare på siden det går litt på smak og behag. Men min erfaring er at karbonkniver føles mildere mot huden. Selv om de rustfrie jeg har (2stk Dovo) barberer tett så føles de ikke så komfortable som knivene jeg har i karbon. Nå er jeg ganske vár på slikt også da så ta det litt deretter.

Fordelen er jo at de ikke ruster så lett og visstnok skal holde lengre på eggen.

Men min erfaring er at karbonkniver føles mildere mot huden. Selv om de rustfrie jeg har (2stk Dovo) barberer tett så føles de ikke så komfortable som knivene jeg har i karbon.

Veldig oppklarende. Det spørs nok om jeg ikke må gå for karbon da sjøl om de er litt dyrere etter det jeg har sett. MEN pytt pytt. Den koster ikke stort mer enn to billetter på "Mamma Mia." OG den varer jo lengre. <_<

Er det ingen andre der ute som har erfaringer om denne overgangen fra høvel til kniv? Erfaringer som kan deles med oss andre?

Har nå fått tilbake kniven min etter at den har vært til en liten (?) oppgradering. En fantastisk forskjell. Har nå latt den få gli to ganger gjennom skjegget siden tilbakekomsten, og jeg må si at maken til brabering finnes ikke. Begynner å få taket på sjølve barberinga også. To pass + litt finpuss holder nå. :) MEN ansiktet mitt må nå ha ei pause fra Wapien, og da er Futuren veldig grei å ha. Kan ikke ha den så veldig aggressiv, men får et greit resultat.

For folk som lurer på hvor en skal få tak i en billig og helt grei kniv, så gå hit

jeg kjøpte den kniven i stål. Den er tung. Skulle jeg ha handlet i dag ville jeg ha valgt en med plastikk-scales.

Lykke til. :lol:

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this