Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Monosokk

Første forsøk

Recommended Posts

Etter etterlengtet ankomst av min Tony Miller-stropp, var det endelig tid for min første barbering med kniv. To ting overrasket meg:

1. Det var uventet lett å føre kniven, både med høyre og venstre hånd. Ingen kutt, selv på halsen.

2. Særlig første passering (med hårene), var svært vanskelig da kniven lugget og hoppet. Det føltes til tider som om det var en Victorinox kjøkkenkniv jeg førte mot huden. Jeg forsøkte alle vinkler, med mer eller mindre samme resultat.

Jeg har fått inntrykk av at en kniv skal skjære hårene som smør, hvilket gir meg følgende alternativer: Kniven er sløv i utgangspunktet (selv om den ble levert ferdig slipt), jeg har sløvet den med manglende erfaring på stropping eller min teknikk er riv ruskende gal.

Uansett, er morsom opplevelse selv om jeg måtte gjøre ferdig arbeidet med slanten ;)

Hei, og gratulerer med overgang til kniv ;) .

Ikke bli for skuffet om de første barberingene ikke går så bra. Det ville nesten være rart om du skulle mestre dette fra første forsøk, så tillat deg en viss læringsperiode.

At kniven hopper og lugger kan bety at den ikke er skarp nok, men det kan også være teknikken som ikke er korrekt. Kjenner du til noen av de vanlige måtene for å sjekke om en kniv er skarp? Selv får jeg alltid en veldig god pekepinn ved å føre kniven mot hårene på underarmen, et stykke opp fra huden. Eggen bør da "suge seg fast" og "poppe" hårene forholdsvis enkelt. Imidlertid har jeg kniver som kommer dårlig ut på denne testen, men som allikevel barberer meget godt. Det motsatte kan også være tilfelle, så den ultimate testen vil alltid være å barbere seg med kniven.

Vinkelen du bruker mot huden er veldig viktig (ca. 30 grader er ofte anbefalt), og det samme er å strekke huden på flaten du barberer. Er du grundig med forberedelsene, dvs ordentlig fukting av hud og skjegg med varmt vann på forhånd? Og hva med innsåpingen - får du vispet opp et tett og godt skum, og påført dette grundig der du skal barbere deg? Min erfaring er også at uansett hvor skarp en kniv er, vil du alltid kjenne litt lugging i det hårene kuttes (dette merket jeg også hos en profesjonell barber, som hadde en uhyggelig skarp kniv :unsure: ).

Om du ikke har studert instruksjonsvideoer om disse emnene, foreslår jeg at du gjør det. Det er linket til flere slike på forumet her, men ellers kan du søke på YouTube etter videoer om "straight razor shaving", "stropping a straight razor" og lignende.

Det viktigste er å ikke gi opp, men å akseptere at dette er et håndverk som krever trening før resultatene kommer :D .

Hold oss oppdatert.....

Takker :)

Jeg tok testen, og jeg _tror_ ikke den er bestått. Jeg strakk huden og forsøkte absolutt alle vinkler. Haken lot seg ikke barbere i det hele tatt.

Forberedelsene skal være bra, etter å ha perfeksjonert med DE i lengre tid. Får bbs med min slant hver gang. Har den siste tiden skummet opp direkte i ansiktet. Min klare favoritt hittil (bare for å komme med en liten digresjon).

Jeg gir selvsagt ikke opp, og det er greit å vite at det faktisk skal lugge litt ;)

+1 på alt det Sandman sier, bare ett par småting i tillegg..

Siden du har brukt DE i lengre tid skulle det ikke være noe i veien med forberedelsene (jeg skummer forøvrig også stort sett kun opp i ansiktet). Eventuelle feilkilder da er, som du selv sier,barberteknikk, stropping og skarphet på kniven. Haken er erfaringsmessig det vanskeligste stedet å barbere seg så at du ikke klarte det skal du ikke ta så tungt. Ett par små tips: ta korte drag med kniven og prøv også å la tåen på bladet lede, iallfall der det er praktisk mulig. Som Sandman var inne på er vinkelen veldig viktig, prøv deg litt forsiktig frem til du finner punktet der kniven skjærer best uten ubehag, vanligvis mellom 20 og 35 grader. Kinnskjeggpartiet pleier å være det enkleste stedet å barbere seg og det kan være lurt å følge Lynn's råd om å ta kun det med kniv til teknikken sitter litt og heller gjøre ferdig resten med høvel i starten. Hvis alt stemmer skal du kunne barbere kinnene uten at det skal være så mye lugging/motstand så det er ubehagelig. Overdriv også gjerne forberedelsene litt i starten så du er sikker på at det ikke er der feilen ligger.

Prøv deg litt frem og se hvordan det går og skulle du være i tvil om kniven er skarp nok eller du har fått rundet eggen på stroppen kan du alltids sende den til meg så kan jeg ta en titt på den.

Lykke til, og som Sandman sier: Hold oss oppdatert :)

Takk for gode råd fra dere begge!

Det høres fornuftig ut å kun fokusere på kinnpartiet fremover, for å finne optimal vinkel. Det burde da, teoretisk sett, ikke ta lang tid å finne ut om kniven faktisk er sløv eller ikke.

Jeg forsøkte å være bevisst på at bladet skulle ligge helt flatt mot stroppen, men det er selvsagt ikke umulig at bladet ble vinklet noen grader da dette er første gang jeg forsøker å stroppe.

Barberer'n: Jeg setter stor pris på tilbudet, og sender den gjerne til deg om alt skulle feile :)

Holder dere oppdatert etter neste forsøk om et par dager ;)

Jeg klarte selvsagt ikke å vente til min vanlige tredagers (som normalt er minimum for en bbs), og stod håpefull foran speilet med mitt nye og farlige redskap :blink: (Stroppingen gikk for øvrig bra; teknikken og hurtigheten forbedres for hvert drag).

Etter å systematisk forsøkt vinkler fra 1 til 50, var jeg ikke i stand til å få selv én cm glatt, men heller en følelse av førstegradsforbrenning eller ostehøvelbarbering (kona og guttungen får dra alene på café i morgen, pappa er ikke representativ, hehe).

Dog; ingen kutt! ;)

For å ta det positive først: ingen kutt er bra :)

Men følelsen du beskriver av førstegradsforbrenning og i tillegg uten å bli glatt er ikke fullt så bra ;)

Nå er nok mulighetene store for at ansiktet ditt ikke hadde fått tid til å "heles" skikkelig etter sist gang og at du derfor ble ekstra sår. Det lønner seg å gi ansiktet ett par tre dager på å hente seg inn når du er ny i dette. En knivbarbering er veldig eksfolierende og det tar litt tid for ansiktet å venne seg til dette.

Likevel, det du beskriver høres ut for meg som en kniv som ikke er skarp nok. Jeg foreslår at du venter ett par tre dager og lar ansiktet ditt få hvile litt før du prøver igjen. Hvis resultatet fremdeles er like dårlig så send meg gjerne en PM for å få adressa mi så kan jeg ta en kikk på kniven for deg :)

Det du kan gjøre er å dra kniven mot håra på underarmen som Sandman beskrev. Ideelt sett skal den "poppe" armhår ett stykke over huden. Prøv det først, skjer det ikke noe så gå gradvis nedover mot huden til den kutter hår og se hvor langt ned du må før det skjer noe. Hvis du må så langt ned at kniven subber i huden og håra blir motvillig kuttet da kan du være ganske sikker på at den ikke er skarp nok. Dette blir litt individuelt mht hvor stive/tykke armhår du har, men burde gi en god pekepinn. Stropp den gjerne opp før du tester og gi oss en tilbakemelding :)

Må alltid se det positive, må vite :) Siden jeg nå ser ut som en solbrent skotte, stopper det seg selv noen dager, hehe.

Jeg tok testen, og kniven kutter motvillig først ved direktekontakt med huden. Tror dette bekrefter mine mistanker om sløv kniv... :(

Jeg tok testen, og kniven kutter motvillig først ved direktekontakt med huden. Tror dette bekrefter mine mistanker om sløv kniv... :(

Mja... dette hørtes ikke optimalt ut. Og det var etter at du hadde stroppet eller? Du kan gjerne gi den ett forsøk til etter at du har fått normal ansiktsfarge ;) Men det kan virke som kniven din hadde hatt godt av en liten justering.. :unsure:

Hvis du ikke alt gjør det så prøv 30-40 runder på stoffsiden først og 60-70 på lærsiden før du skal prøve den neste gang og se om du får hentet ut litt ekstra :)

Har benyttet stoffsiden, men ikke så mange runder som du anbefaler. Ca 20 på stoff- og 25-30 på lærsiden. Skal forsøke med flere runder -takk for tipset :)

Har benyttet stoffsiden, men ikke så mange runder som du anbefaler. Ca 20 på stoff- og 25-30 på lærsiden. Skal forsøke med flere runder -takk for tipset :)

Det skal normalt holde det, men i og med at kniven ikke spiller helt på lag så er det greit å prøve noen ekstra runder for å se om det kan hjelpe litt :)

Jeg fikk faktisk et noe bedre resultat etter stroppingen du anbefalte meg, barberer'n. Det ble ikke skarpt nok til å foreta en komplett barbering, men jeg fikk i hvert fall tatt noe av kinnskjegget. En vekker for viktigheten av stropping, that is :)

Jeg fikk faktisk et noe bedre resultat etter stroppingen du anbefalte meg, barberer'n. Det ble ikke skarpt nok til å foreta en komplett barbering, men jeg fikk i hvert fall tatt noe av kinnskjegget. En vekker for viktigheten av stropping, that is :)

Det høres bra ut :) Stroppingen er ganske viktig og jo bedre du blir på det jo bedre resultat får du. Hjalp det litt på tettheten på barberingen eller var det fremdeles mye stubb igjen? Det skulle også være interessant å høre om det begynner å bli mere komfortabelt eller om det fremdeles er mye lugging/ubehag?

Hei!

Tenkte det var på sin plasss med en oppdatering på prosjekt barberkniv :)

Etter svært god slipehjelp fra barberer'n, går barberingen så meget bedre. WTG går som en drøm over hele ansiktet. XTG og ATG er det noe verre med, men det antar jeg at er normalt og ikke minst krever erfaring (pluss at skjegget mitt er kraftig). Men på den annen side, BBS trenger da ikke være et krav for å få en god barbering? WTG med kniv ser da også meget bra ut ;)

Uansett, det ble enda høyere hobbyfaktor etter overgang til kniv. Også takk til dere andre for gode innspill og råd!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this