Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Monosokk

Antikkbutikker og gamle høvler

Recommended Posts

Tok for moroskyld turen innom et par antikkbutikker i dag, og kom over en høvel som ser identisk ut med Merkur 1904 (lik denne: www.shavingstuff.com/pictures/merkur1904.jpg).

Er det noen som kjenner til denne høvelen og om det evt. finnes noen som likner? Hadde vært moro å restaurert den.

Ellers overraskende godt utvalg av kniver i disse butikkene også. Artig hobby, dette :)

Ja, sannsynligvis, men etter å ha googlet Gillette 1904 (første?) finner jeg ingen informasjon om denne modellen. En sylinderformet modell fremstår visstnok som den første (fant ingen link med bildet for øyeblikket).

Likner veldig. Hvis dette er #1, hva har jeg da funnet og hvor stammer Merkur 1904 fra? :blink:

Post nr 50:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.ph...1303&page=3

Høvelen der er tett oppimot samme som jeg har, jeg har en 1918 modell (basert på serienummeret)

Hvis du går lengre ned, til post 57, så ser du bilde av to stykker, som ser ut til å være litt avvikende

Det som er med de gamleste, så vidt jeg vet, er at de gamle brukte anderledes, tykkere blader, slik at hvis du setter inn et nytt blad, så blir det for tynt.

På min 1918 modell, så er det normale blader som brukes (Noe som forøvrig også sier litt om hvor lenge våre blader har eksistert....)

Ellers finnes det mye bra info her:

http://www.geocities.com/safetyrazors/index.htm

(Forøvrig det mest teiteste stedet man kan hoste slike sider... sukk.. kapasiteten på siten der er oppbrukt jevnt over hele tiden)

Interessant lesing, asbjorn! Flotte høvler, ingen tvil om det. Jeg finner dessverre ingen informasjon om opphavet til Merkur 1904 -kan den kanskje være inspirert av en tidlig prototype, eller er det en mye senere modell?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this