Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Her tilbys det barbering med kniv i Oslo

Recommended Posts

Hei igjen:

Først vil jeg takke deg for at du vil arbeide for de klassiske disipliner innen herrefaget. Dessverre er dette blitt "glemt" de siste 40 år. Det som efter min mening ødela herrefaget var kombi salongene som så dagens lys rundt 1970 tallet. Vi kan ikke bare gi innvandrerne skylden for dette med billige klipp, osv. Du aner ikke hvor mange menn som endelig har funnet en ren herresalong, som den som jeg har. Jeg vet ikke om du driver en slik kombi salong, hvis så er, vil jeg gi deg et råd. Del salongen i to, med hver sin inngang.

Det er krefter i Norge som vil bryte ut av forbundet, og innføre de gamle disipliner. I Stavanger er det kø, og de blir nu snart 4 barbererer, i deres herresalong. De har "3 flise politikken" når det gjelder kvinner. Det betyr at gulvet er flisebelagt, og kvinner kommer inn til og med den tredje fliseraden. Da må de snu. Hvis en mor kommer med sønnen sin, godtas det toppen en halv time for moren som må vente. Selvsagt må dette sees på som en humoristisk ytring.

Men jeg tror ikke at det har noe å si at kvinner er i faget. Jeg har trent opp en kvinne i Trøndelag angående barbering. Det viktigste er den "rene" herre salong.

Når det gjelder det skrivet som du refererer, da har jeg dette. Barbering er nesten ikke nevnt, men tatovering og kirurgi er behandlet nesten i hele skrivet. Da jeg startet hadde jeg forbindelse med flere angående regler. Jeg nevner her helserådet og smittevern legen i Telemark. Da jeg la frem i detalj mine synspunkter, først og fremst til helserådet, men også til smittevern legen, delte de helt og holdent mitt syn.

HIV er ikke noe å bry seg om, her drepes viruset med det samme som det kommer i luft. Herpes vil så langt som jeg har forstått det, kan renses med desinfisering. Jeg tviler på at det vil være mulig å desinfisere hylsteret på en Shavette. I så fall, da må vi stole på barbereren noe som ikke er nødvendig med en kniv. Shavetten kan gjerne koke i vann, det kan kniven også. Jeg vil ikke utdype dette siste, det er min lille hemmelighet for å få "perfekte" kniver.

Vi må også huske på at barberkosten er lite hygienisk. Vi kan ha skjært litt under barberingen, og så bruke kosten til en ny innsepning på samme person. Huden kan også gi en veske som muligens ikke kan sees under barberingen, som sikkert kan ha den samme smitte faren som blod? Uansett, det var jevngodt med sparken hvis vi brukte kosten i ansiktet på kundene da jeg tok min utdannelse. Og en annen ting. Kundens nesedråper kan blande seg i skummet, og da kan vi komme ut for "dråpesmitte", og dette kan også være alvorlig.

Jeg bruker aldri kost i ansiktet for å koste vekk hår på kunden. Selv dette ser jeg på som lite hygienisk, jeg bruker bomull.

Jeg vil ønske deg lykke til, og det kunne være hyggelig for meg å besøke dere. Det er opp til deg, men jeg skal til Oslo først kommende mandag.

Med Vennlig Hilsen,

Robert

Guest Stein..

Ingen som har vært hos Raj ?. Raj the barber på Imperium frisør i Torggata i Oslo. Torg gata 6 mener jeg.. ?.

Utrolig dyktig, grundig, SERVICE med store bokstaver. Opplever han som veldig blid og hyggelig. Alltid litt forsinka da men, da kommer han med et stort smil og tilbyr kaffe.

Så jeg kjører 75 min bare for time der. Verdt et besøk.

1 time siden, Gjest Stein.. skrev:

Ingen som har vært hos Raj ?. Raj the barber på Imperium frisør i Torggata i Oslo. Torg gata 6 mener jeg.. ?.

Utrolig dyktig, grundig, SERVICE med store bokstaver. Opplever han som veldig blid og hyggelig. Alltid litt forsinka da men, da kommer han med et stort smil og tilbyr kaffe.

Så jeg kjører 75 min bare for time der. Verdt et besøk.

Alltid hyggelig å få høre at flere utfører barbering i frisør salongene.  Reiser nu om noen minutter til Oslo, og hvis jeg får tid, vil jeg avlegge et besøk i denne salongen.  Bruker Raj barberkniv eller shavette? 

Det er ikke min mening å sutre, men jeg må forsvare min profesjon.  Det er heller ikke alltid så lett å se forskjell på shavette eller kniv i "kampens hete".

Hei.

Hva jeg har erfart hos Raj. Så bruker han både kniv og shavette. Absolutt verdt et besøk!. Hils gjerne fra Stein.

Litt flåsete den kommentaren med at han alltid er forsinket. Men vet han har veldig mye og gjøre :).

Men når sant skal sies. Det var etter at jeg var hos Raj jeg virkelig fikk opp interessen for barbering med kniv. Har alltid hatt lyst til prøve det. men det var etter jeg var hos han, jeg bestilte min første shavette. Og har som smått begynt få virkelig teken på det hjemme :) . Før gikk det i gilette høvler og. Ja......

Når det kommer til barbering synes jeg det er vanvittig imponerende og se og oppleve barberere. Som er så utrolig dyktige i jobben sin, som man lett kan se legger mye stolthet i faget sitt. Det er uten tvil et krevende håndverk. Derfor har jeg også lyst til dra og prøve flere steder. Så derfor jeg måtte inn og titte i tråden her.  

Men er uten tvil fast kunde hos Raj. Er hos han jeg har vært mest tilfreds med både klipp, barbering og service! :) .

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this