Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Her tilbys det barbering med kniv i Oslo

Recommended Posts

Det har fra tid til annen dukket opp spørsmål på forumet, om det er noen som tilbyr barbering med kniv i Oslo. Jeg har nå gleden av å opplyse at det faktisk finnes et slikt sted :lol: .

Dette er frisørsalongen INCH i Ullevålsveien 47, som i tillegg til frisør og spa, også tilbyr tradisjonell barbering, inkludert varme og kalde omslag og alt som hører med ellers :D . Her er en link til hjemmesiden deres, med informasjon om priser og alt det de tilbyr http://www.inch.no/Assets/barberer.html.

Hvem blir den første til å prøve dette?

Ser bra ut. Hadde det vært et slikt tilbud i Stavanger, hadde jeg kastet meg over det. Har blitt barbert bare en gang før, i Teheran. Det gikk litt hardt ut over huden den gang.

Men som jeg pleier å si; Jeg dro til Iran med to tomme hender og kom hjem med begge i behold....... ;)

Det har fra tid til annen dukket opp spørsmål på forumet, om det er noen som tilbyr barbering med kniv i Oslo. Jeg har nå gleden av å opplyse at det faktisk finnes et slikt sted :lol: .

Dette er frisørsalongen INCH i Ullevålsveien 47, som i tillegg til frisør og spa, også tilbyr tradisjonell barbering, inkludert varme og kalde omslag og alt som hører med ellers :D . Her er en link til hjemmesiden deres, med informasjon om priser og alt det de tilbyr http://www.inch.no/Assets/barberer.html.

Hvem blir den første til å prøve dette?

Oi.... 600 spenn for en barbering.. DEN bør pinadø være bra.. :)

Er slike priser noe man kan gå utifra bør være gjengs pris for å få skrapa huden med stål?

Klarer ikke heltå bestemme meg for om den avbildete kniven er en shavette eller en skikkelig kniv.. hm..

575 kroner er en del, men du får tross alt en behandling som tar 45 minutter. Det er ikke snakk om å skrape ansiktet med stål i tre kvarter. DET hadde ikke mitt ansikt tålt.

Vi er noen som bor litt utenfor hovedstaden så hvis noen "kaster" seg ut i dette så skriv om det.

575 kroner er en del, men du får tross alt en behandling som tar 45 minutter. Det er ikke snakk om å skrape ansiktet med stål i tre kvarter. DET hadde ikke mitt ansikt tålt.

Vi er noen som bor litt utenfor hovedstaden så hvis noen "kaster" seg ut i dette så skriv om det.

Mja, det står det.. men 45 minutter?, ingen kan skrape på huden i 45 minutter?, tipper du ligger alene i minst 35 minutter... :)

Teller på knappene... :), må finne ut hvor i byen det blir, og iallefall sjekke redskapene først..

Hvis det er damer der kan du jo kikke på dem uten å få "smekk" for det. :lol:

Ullevålsveien ligger vel bortover på vestkanten. Tror ikke det er så langt å gå <_< dit (fra sentrum) Bodde ikke "krompen" i Ullevålsveien?

Holder med deg når det gjelder å sjekke ut redskapen. Det ser nesten ut som om de bruker en Feather Artist Club.

Ta en titt på "Gode tips om barbering", under første avsnitt står det en snodig ting.

Jeg siterer: "såp inn ansiktet med en ekte mårhår barberbørste"

Mårhår? Noen som har hørt om dette? Mår er jo et spesielt dyr, ikke ofte man ser de i skogen.

Nå har jeg aldri klappet en mår, men jeg innbiller meg at den har relativt lange hår i pelsen. Det må vel bety at en kost med mårhår må bli VELDIG myk???

Jeg ble skeptisk til HELE butikken.

Nå har jeg aldri klappet en mår, men jeg innbiller meg at den har relativt lange hår i pelsen. Det må vel bety at en kost med mårhår må bli VELDIG myk???

Jeg ble skeptisk til HELE butikken.

Er det ikke mårhår i disse kostene de bruker for å legge på makeup?, de er skal jo være meget myke?

Samme med malerpensler for diverse kunsteriske utfoldelser, de er vel også av mår?

Ikke nok med at dere er kunnskapsrike når det gjelder barbering. Dere er bevandret ut i sminke- og kunstbransjen også. Jeg er imponert. :)

Var i dag en tur i byen, og bestemte meg for å stikke innom INCH for å sjekke lokalitetene og tilbehøret.

Stedet ligger vis a vis Taxiholdeplassen i Ullevålsveien på St. Hanshaugen. Lokalene var flotte, og med en blanding mellom "Jan Thomas"-chic og en gammeldags barbershop ;) . Jeg syntes frisør/barberstolene oste av solid tradisjon (se bilder http://www.inch.no/), mens andre detaljer var typisk moderne og trendy.

Jeg konsentrerte meg naturlig nok om det som hadde med barbering å gjøre, og fikk hjelp av en trolig Thailandsk dame, med begrensede norsk-kunnskaper. Hun viste meg en ok hylleseksjon med barber-relatert utstyr. Der hadde de for det meste Taylor of Old Bond Street produkter, bl.a. noen egne TOBS skjerpestropper med skinn og stoff-del. Av størrelse var de omtrent som disse fra DOVO http://www.barbershop.no/barberutstyr/skje...p-15240001.html, og kostet over kr 700,-

De hadde et stort utvalg av koster, såper, kremer og såpeskåler (også TOBS), samt diverse AS-lotions osv. av andre merker. Jeg spurte om det stemte at deres koster var laget av Mårpels, noe damen bekreftet. Imidlertid kunne jeg lese på kostene at det stod "Badger"på dem, så her er det nok noe forvirring i oversettelsen :blink: . Kostene var flotte, men de holdt en høy pris.

På noe haltende norsk opplyste damen videre at de utfører barbering av kunder med kniv med utskiftbare blader, men at de vanligvis også har fullblods kniver til salgs. Disse var for tiden utsolgt, men de ventet på nye leveringer. Hun påstod at dette skulle være TOBS-kniver, noe jeg selv aldri har hørt om eller klart å finne på nettet :unsure: . Damen forklarte også at de har en god porsjon med kunder som velger barbering med kniv (til tross for en pris av nesten kr 600,-for 45 minutter).

Alt i alt et artig besøk, men jeg ser få grunner til å handle barbersaker her. Til det var prisene for høye, i forhold til tilsvarende produkter f.eks fra Barbershop :lol: , og produktene var etter det jeg kunne se, stort sett TOBS - uten at de er noe å kimse av!

Så utfordringen om hvem som blir førstemann til å bli barbert i denne salongen, står fortsatt ved lag ;) .

Interessant. Spørs om ikke jeg må en tur innom der neste gang jeg er i Oslo og "myse" litt. Om det blir noen barbering tviler jeg dog på, men for kuriositetens skyld hadde det vært moro og tittet litt iallfall. Apropos barbering, de bruker kniver med utskiftbare blader og det får meg til å tenke litt. Er det i hele tatt lov å bruke tradisjonell kniv lenger? Tenker på det med hygiene og slikt. Det er jo så mange rare lover og regler. Noen som vet det?

Reglene for offentlig knivbruk er ikke lett å forstå. Noen frisører som jeg arbeidet litt sammen med for en del år siden, en av disse var en dreven barber også, selv om han ikke har drevet med dette på mange år. Han startet en dame og herre salong utenfor Bergen, og der hadde han ikke barberings tilbud. Ifølge denne var det sendt ut et skriv fra helsedirektoratet angående barbering med kniv. På dette tidspunkt var heller ikke jeg så interessert i knivbarbering, derfor hørte jeg kun med ett øre. Jeg vil om ikke så lenge kontakte de ansvarlige myndigheter, siden jeg leker med tanken om å starte en barbersalong i Porsgrunn, kun på nostalgisk grunnlag. Men jeg har undersøkt problemet litt mere den senere tid, og noen klare svar har jeg ennu ikke fått. Det som jeg nu skriver angående dette, må dere ta med et FORBEHOLD.

Innehaver av et parfymeri i Bergen kunne fortelle at det ikke var tillatt å selge kniver, fordi at knivene var et farlig våpen. Et annet parfymeri solgte derimot kniver, for ikke å snakke om vårt kjære Barbershop. Jeg tror derfor at vi kan se vekk fra denne påstanden fra dette parfymeriet. I NRKs "Norge Rundt" kunne vi se for en tid siden en jente, ikke gammel, som barberte med "kniv" i farens salong. Ingen av disse var norske, og jenten sto på en liten skammel. Jeg kan ikke helt huske om det var en kniv med utskiftsblader. Reglene kom efter at HIV ble et problem, dette er jeg rimelig sikker på, men hva sier reglene? Før jeg kommer med hva jeg tror at reglene sier, må jeg nevne noe annet:

Jeg har aldri brukt eller sett disse knivene med utskiftbare blader. Jeg har prøvd noe tilsvarende (muligens det samme) som ble brukt til å skjære hår med, og å bruke disse var mye lettere enn å bruke kniv (jeg foretrakk alltid kniven). Hvis vi stort sett snakker om det samme, kan hygienen umulig være bedre på disse enn en kniv. Det vil alltid samle seg smuss og muligens blod i festet. Så kan sikkert de "ansvarlige" myndigheter fortelle at den såkalte kniven med utskiftbare blader skal renses. Men det kan vi også med en vanlig kniv. Og ikke bare det, når kniven kommer under "kokende" vann drepes HIV viruset, tror jeg. Alle på forumet som barberer seg med kniv vet hvor viktig det er å passe på kniven og å holde den ren. Men det er sikkert ikke lett å overbevise byrokrater. For å gi mer tyngte til min påstand, kan jeg nevne tannlegene:

For ca 10 år siden ble det skriverier angående hygienen hos disse. At redskapene til disse ble desinfisert er riktig, men det var et annet problem, nemlig der som borren skulle festes til "armen". Dette ble ikke alltid gjort rent. Tenk når blod blandet med vann spruter opp i dette feste? Hva som senere skjedde vet jeg ikke, men vi får bare håpe at vår tannlege renser også denne delen.

Min konklusjon er som følger: Barberen kan fremdeles bruke kniv, men barberen må bruke hansker. Hanskebruken er jeg sikker på? Jeg vil komme med en rapport med det samme jeg har undersøkt dette. Det kan ta litt tid.

I et eksklusivt utenlandsk blad, "Robb Report" leste jeg om en barbersalong i London, men også der brukte de utskiftbare blader, så jeg tror at det er lettere å barbere andre med disse, og de kunne fortelle at det var enklere med dette redskapet enn med kniv, som også var vanskeligere å holde.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Angående "lovligheten" med å bruke kniv i barbersalonger:

Jeg har nu undersøkt saken, og det var ikke lett å komme frem til de rette personer som kunne svare på dette "problemet". Selv smittevernsleger kunne ikke svare meg, heller ikke kommunelegene i Skien, Porsgrunn og fylkeslegen i Telemark. Til slutt kom jeg til den rette, håper jeg. Og de eneste regler hun kunne gi er: Barberer, frisører, de som driver med hudpleie, fotpleie og lignende, må melde fra til de aktuelle myndigheter. Det stilles krav fra myndighetene at alt utstyr skal rengjøres efter bruk. Hun kunne heller ikke se at det var restriksjoner på knivbruk.

Jeg nevnte at en god barberstol er dyrt å anskaffe, og at jeg ikke ville like å bli kalt inn på "overlærerens kontor" med beskjed om at jeg måtte slutte å bruke kniv efter at jeg hadde startet salongen. Hun svarte meg at det ikke ville komme reaksjoner fra deres side. Jeg er fremdeles usikker, for jeg vet at det for over 30 år siden kom et skriv som var stilet til det med å bruke kniv, men dette kan jo kun gjelde hanskebruken. Håper at jeg og forumets medlemmer er blitt litt klokere.

Tyfonikus

Takk for info'en Tyfonikus, det er vel da ting som tyder på at det å bruke kniv faktisk er lov og det er positivt :)

Man kan vel da anta at en av grunnene til at kniv ikke lenger blir brukt her i landet er at det er mere bekvemt og mindre vedlikehold ved å bruke kniv med utskiftbare blader. Hvis frisørene da ikke velger den lettvinte løsningen som en arbeidskollega av meg opplevde for ikke lenge siden. Han spurte om å få en barbering etter hårklippen og fikk dyttet en barbermaskin i hånda med beskjed om å gjøre det sjøl :huh:

Jeg konsentrerte meg naturlig nok om det som hadde med barbering å gjøre, og fikk hjelp av en trolig Thailandsk dame, med begrensede norsk-kunnskaper....

....På noe haltende norsk opplyste damen videre at de utfører barbering av kunder med kniv med utskiftbare blader,

Om jeg tipper rett, så er det nok denne dama som foretar barberingen også. Hun har sannsynligvis tidligere utdannet seg og jobbet i salong i Thailand hvor det er veldig vanlig å ta barberingen på salong. Jeg har vært bosatt i deler av året rundt om i asia i over 12 år og har vært på utallige av disse salonger og fått barbering. De er ofte veldig flinke og tar seg god tid. Det Brukes stort sett alltid shavette i asia.. trolig p.g.a. pris på ordentlig kniv. Da gjennomsnittsprisen er på c.a. 15 kroner for samme behandling i Thailand ville jeg nok ikke benyttet meg av dette tilbudet i Oslo :D

Latterlig dyrt. Poenget må vel være å sette en pris som gjør at folk kan komme innom en gang eller to i uka?

Jeg har leilighet i Kambodsja nå og og bor/jobber der 3-4 måneder i året.. gjennomsnittsprisen for en halvtime/times barbering med hode/nakke massasje er c.a. 4 kr.

Jeg har tenkt å ta kr.100.- for barberingen. Det er ikke lett å tjene penger når det er så billig, men det blir også klipping i salongen. Det er snart 40 år siden jeg barberte andre med kniv, så jeg vil sikkert bruke en halv time på hver kunde. "Gamleguttene" brukte toppen 2-3 min. på barberingen, og sepeguttene gjorde resten.

Jeg har tenkt å ta kr.100.- for barberingen. Det er ikke lett å tjene penger når det er så billig, men det blir også klipping i salongen. Det er snart 40 år siden jeg barberte andre med kniv, så jeg vil sikkert bruke en halv time på hver kunde. "Gamleguttene" brukte toppen 2-3 min. på barberingen, og sepeguttene gjorde resten.

Dette er jo en glimrende pris! Jeg kunne lett betalt 200 for en ordentlig barbering med en skikkelig kniv. Om det er en "gammel proff" som gjør jobben er jo det enda bedre :) For en 100 kroners barbering er det jo mulig å ta seg en tur til barbereren et par ganger i uka..

Til sammenligning koster det rundt 120 kroner i USA or mellom 180 og 250 kroner i England..

Tyfonikus:

Tannleger bruker vel typisk en autoklav til desinfisering; vanlig koking er ikke spesielt effektivt, og man kan ikke stole på at det tar alle bakterier. En autoklav vil gi store problemer med oksidasjon på utstyr av karbonstål, så det beste er å holde seg til effektive desinfeksjonsmidler beregnet for slik bruk. F.eks Barbicide

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbicide

En vesentlig forskjell mellom en kniv man barber seg selv med og en kniv man skal barbere andre med når det gjelder renhold er at den kniven man bruker selv får hvile. Rengjør man litt før man lar kniven hvile så blir overflaten såpass ren at den er ugjestmild for bakterier, og da skal det mye til for at bakteriene overlever over et døgn. Som ellers er det også slik at man tåler bakterier som stammer fra egen kropp best.

Jeg er nu blitt fortalt at restriksjoner angående knivbruk var HIV viruset. Barberen måtte nu barbere med hansker på grunn av at det kunne komme blod. Om dette var til barberens beste eller kundens vet jeg ikke. Jeg trener nu litt på å barbere andre, og jeg har ikke skjært dem ennu, men det samme kan jeg ikke si om meg selv, så muligens må vi ha hansker for å ikke smitte kunden. Dette siste er ikke sannsynlig, kniven går jo meget lett igjennom en tynn hanske.

Det har aldri vært noe problem angående bakterier og lignende. Å skylle kniven under "kokende" vann, for så å ta den på stroppen, og derefter under "kokende" vann når en ny skal bli barbert, bør være mer enn nok. Jeg har hørt at HIV viruset drepes når det kommer i luft, noe som blir gjort, som jeg beskrev. Bakterier er det også hvis vi skal bruke samme kam på kundene. Min læremester hadde minst 40 kammer, en for hver kunde. Kammen som vi brukte ble lagt i en krukke med klor, for derefter å vaskes grundig når dagen var slutt. Nu bruker jeg 1 kam, men desifiserer denne før neste kunde. Dette er gjort kun for syns skyld. Det er ingen hårsykdom som smitter! Jo, sier noen, lus. Men lus er ingen hårsykdom.

Når det gjelder HIV viruset, da skulle det være av interesse å høre hva en lege sa om dette. Jeg er ganske sikker på at minst en som er på forumet har legeutdannelse.

Å legge kniven vekk kan nok sikkert hjelpe på, men du verden hvor god kniven blir når vi bruker den om og om igjen, med det samme. Jeg ser på nettet at noen barberer bruker kosten i ansiktet på kunden. Dette var strengt forbudt i min tid. Å gjøre dette er meget uhygienisk. Kosten skal kun brukes til å skumme opp sepen, akkurat nok, slik at den ikke renner. Når vi så seper inn, da blir skummet mer og mer hvitt. Her slår vi to fluer i samme smekk, innsepning og fint skum. Å skumme opp sepe i en skål til det ytterste, for så å sepe oss inn, har jeg aldri forstått. Vi skal ikke se vekk fra at 98 prosent av sepen da er luft. Kan det å sepe seg inn med "luft" bli et godt resultat? Er ikke skummet kun et resultat av god innsepning? Er ikke skummet i øllet kun et resultat av godt øl? Vi nyter ikke ølskummet. Ser vi her "allegorien"? Beklager at jeg kom litt ut på viddene av det oppsatte temaet.

Hei, jeg er ny og dame i forume .Har fagbrev i herrefrisør og damefrisør faget med 12 års erfaring.  Bedømmer svenneprøver i frisør og jobber med opplæring av lærliger i bedrift. 

Derfor vet jeg at barbering ikke lengre noe frisører ( man blir både herre og dame frisør når man tar fagprøven nå) må kunne. 

Skjeggklipp derimot er en hyppig del av fagprøvene.

Skjegg og bart er også blitt in nå.

Derfor har jeg reist til England på barbererkurs . Tanken er at menn skal kunne få en trendklipp/ justere bart el skjegg og barbere bort overflødig hår. Det vil koste mindre sammen med klipp. 

Kort om priser i salong , vi må betale moms på tjenester dvs 25% , vi har mange faste utgifter - lokale,strøm, vann, oppvarming , utstyr ( eks. en saks minimum 2000,- , klippemaskin 1000,- ) oppå det kommer personal kostnader lønn ( ikke til å bli rik av) ,forsikring og pensjon. Dette gir høye priser , en herre klipp beregnes til 30 min og det koster 540,-  her . Det er nok også delvis forklaringen på at barbering forsvinner i norske salonger .. Det blir for dyrt til at det er lønnsomt..

Jeg reiste til England fordi der er herrefrisører fortsatt=barberer . 

Det var et interessant kurs med mye praksis fra ung til gammel , lys til afrocaribisk hud.

Der håpet jeg å lære å barbere med klassisk kniv. De bruker shavette og forklaringen ved siden av HIV er herpes smitte som er mye mer smittsomt. Kniven skal renses i barbercide for at den skal bli desinfisert( dermed blir knivfestet desinfisert) og bladene skal kunne skiftes fordi skjerpe stroppene ikke kan desinfiseres . Selfølgelig kan du fort skjære igjennom hansken  ( selv om det er usansynelig med rett bruk) men grunnen til bruk er at det ofte kan oppstå blod prikker under barbering og om du da har sår fra før ( noe vi frisører ofte har) på hendene kan sykdommer lett smitte. 

Jeg er i ferd med å importere varmeskap fra tyskland og kommer til å sette igang med barbering i salongen jeg jobber. Kjøper i den anledning en del produkter fra barbershop og har kjøpt noen fra England til salong bruk.

Vi har desverre ikke barberer stol , kun skjegg klippe stoler( nakkestøtte og mulig å vippe ryggen bakover).

Tanken er å gi pakkepris på forming skjegg/ bart m/ barbering og trend klipp. 

Vi kommer også til å utføre hel barbering men prisen vil da antagelig bli rundt den på Inch og vare rundt 45min.

Det som gjøres på 45 min er : 

Først en konsultasjon for å finne riktige produkter til din hud og forklare gangen i barberingen i salong til  evt uinvidde .

1. Varme håndkler

2. Eksfolierend skrubb

3. Barbering med skum med hårvekstretningen

4. Barbering på tvers av hårvekstretningen

5. Finpuss langs lepper med engangshøvel

6. Ansiktsmaske

7. Kalde håndkler

8. Fuktighetskrem

Så noe av tiden blir dere liggende for at håndkler og produkter skal virke ja .

Jeg kommer til å ha en kveld med modeller i salong for å finne ut av behandlingstid med skjegg og uten, før prismeny kan bestemmes. 

Om noen av dere er interessert i å være modell eller å komme til behandling setter jeg opp salong info under ellers så kan dere melde interesse til meg her. 

Regner med å komme igang i løpet av mars.

Salongen er :

På Håret avd Vika

Ruseløkkveien 59 

0251 Oslo

Tlf 22832252

Interessant det som du skrev, Kolibi. Jeg vet at det kom en lov i Norge ca 1974 som forbød barbering med kniv på grunn av smittefare. Den gang var det så langt jeg vet kun HIV det var snakk om. Ingen som jeg ringte til, helserådet, fylkeslegen, kommunelegen og smittevernslegen hadde hørt om loven. Jeg kontaktet helsevesenet igjen der jeg forlangte å få et klart svar. Disse kontaktet meg dagen efter, og hun som jeg snakket med kunne fortelle meg at ingen i helse Norge hadde hørt om en slik lov. Hun sa videre at jeg ikke ville få trøbbel fra dem. Dette var "betingelsen" for at jeg startet, kanskje den første rene herresalong, som også barberte med ekte kniver. Men jeg hadde en lengre samtale med helserådet, og det som da samtalen gikk ut på skal jeg referere her. Men først: Herpes var aldri noe problem, og det ble diskuter også blant de "gamle" barberere.

Intet er mere renslig i utgangspunktet enn en barberkniv. I utgangspunktet, intet er mere urenslig enn en shavette! Kniven blir skyllet med det varmeste springvann både før og efter barbering. Skulle det være bakterier på stroppen, noe som jeg tviler på er "farlig", kan et lett strøk med med desinfisering gjøres. Det siste som jeg gjør efter stropping er å ta kniven under "kokende" vann, før selve barberingen finner sted. Her må vi "ikke" stole på barbereren, fordi at denne vet at han ødelegger kniven hvis han ikke steller den på denne måten. Men hva med shavette? Det nytter ikke å ha et sterilt blad i denne hvis ikke hylsteret blir grundig rengjort. Smuss og blod er inni "kammeret" på shavetten, og denne må grundig rengjøres, mye mere enn en kniv! Med shavette, da må de stole på barbereren at denne blir gjort ren. Kvinnen som jeg snakket med var faktisk helt enig med meg.

Jeg var hos Inch for å bli barbert. Shavetten som de brukte så ikke ren ut, men den kan jo være brukt mye, og på denne måten så slik ut selv om den var helt ren. Men det som jeg reagerte på var å bli innsepet med kost. Dette var strengt forbudt i min læretid, også efter. Nu er det selvfølgelig mulig at de har en ny kost for hver kunde, eller at den blir renset ordentlig. Hun som barberte meg skyllet kun av kosten og satte den da på plass. Jeg husker at kosten var litt opp i ansiktet på en kunde, kun for å rulle av noe sepe. Da griper læremesteren meg på skulderen og sa: "En gang til og det er rett ut".

Grunnen til at jeg nevner alt dette er at det kan være av interesse også for medlemmene av forumet, og: Jeg har hørt at barbering med kniv nu er forbudt i Sverige. Hvis en slik meningsløs regel blir innført i Norge, vil jeg ignorere denne. Barber yrket blir ikke det samme uten ekte kniver, og jeg har vært i Steinkjer og i Stavanger og lært opp frisører i kniv barbering. Skulle jeg få bøter for å bryte loven, da slutter jeg.

Interessant det som du skrev, Kolibi. Jeg vet at det kom en lov i Norge ca 1974 som forbød barbering med kniv på grunn av smittefare. Den gang var det så langt jeg vet kun HIV det var snakk om. Ingen som jeg ringte til, helserådet, fylkeslegen, kommunelegen og smittevernslegen hadde hørt om loven. Jeg kontaktet helsevesenet igjen der jeg forlangte å få et klart svar. Disse kontaktet meg dagen efter, og hun som jeg snakket med kunne fortelle meg at ingen i helse Norge hadde hørt om en slik lov. Hun sa videre at jeg ikke ville få trøbbel fra dem. Dette var "betingelsen" for at jeg startet, kanskje den første rene herresalong, som også barberte med ekte kniver. Men jeg hadde en lengre samtale med helserådet, og det som da samtalen gikk ut på skal jeg referere her. Men først: Herpes var aldri noe problem, og det ble diskuter også blant de "gamle" barberere.

Intet er mere renslig i utgangspunktet enn en barberkniv. I utgangspunktet, intet er mere urenslig enn en shavette! Kniven blir skyllet med det varmeste springvann både før og efter barbering. Skulle det være bakterier på stroppen, noe som jeg tviler på er "farlig", kan et lett strøk med med desinfisering gjøres. Det siste som jeg gjør efter stropping er å ta kniven under "kokende" vann, før selve barberingen finner sted. Her må vi "ikke" stole på barbereren, fordi at denne vet at han ødelegger kniven hvis han ikke steller den på denne måten. Men hva med shavette? Det nytter ikke å ha et sterilt blad i denne hvis ikke hylsteret blir grundig rengjort. Smuss og blod er inni "kammeret" på shavetten, og denne må grundig rengjøres, mye mere enn en kniv! Med shavette, da må de stole på barbereren at denne blir gjort ren. Kvinnen som jeg snakket med var faktisk helt enig med meg.

Jeg var hos Inch for å bli barbert. Shavetten som de brukte så ikke ren ut, men den kan jo være brukt mye, og på denne måten så slik ut selv om den var helt ren. Men det som jeg reagerte på var å bli innsepet med kost. Dette var strengt forbudt i min læretid, også efter. Nu er det selvfølgelig mulig at de har en ny kost for hver kunde, eller at den blir renset ordentlig. Hun som barberte meg skyllet kun av kosten og satte den da på plass. Jeg husker at kosten var litt opp i ansiktet på en kunde, kun for å rulle av noe sepe. Da griper læremesteren meg på skulderen og sa: "En gang til og det er rett ut".

Grunnen til at jeg nevner alt dette er at det kan være av interesse også for medlemmene av forumet, og: Jeg har hørt at barbering med kniv nu er forbudt i Sverige. Hvis en slik meningsløs regel blir innført i Norge, vil jeg ignorere denne. Barber yrket blir ikke det samme uten ekte kniver, og jeg har vært i Steinkjer og i Stavanger og lært opp frisører i kniv barbering. Skulle jeg få bøter for å bryte loven, da slutter jeg.

Hei !

Nå har jeg også undersøkt litt og som jeg trodde er det den samme loven som gjelder frisør salong som gjelder for barberere. 

Den aktuelle forskriften til loven  i Norge  er :

FOR 1998-05-06 nr 581: Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet m.v.

Du finner den på lovdata sine sider på Internett. 

Menneskene du har pratet med burde også få denne tilsendt. 

Den omtaler krav til utstyr dvs type kniv, hvordan desinfeksjon av utstyr skal foregå og hva slags smitte disinfeksjonen skal fjerne. 

Kort oppsummert står det at utstyr som er utsatt for blod skal desinfiseres kjemisk eller ved koking 5 min i instrument koker . Ellers står det at ved barbering bør engangshøvel brukes. Til utstyr som ikke er utsatt for blod skal utstyret vaskes i godt varmt vann med såpe. Aktuelle smittestoff er hepatitt B-, C- og D-virus  samt HIV.

Vet ikke hvor godt denne loven håndheves pr idag . Det som derimot er viktig å ha i tankene er at det å ikke følge loven vil kunne gi problemer med forsikringsselskapet dersom noe skulle inntreffe.

Jeg som ansatt i bedrift må forholde meg til dette uansett.

Som kommentar på det du sa om Shavetten  vil jeg si dette: Den blir grundig desinfisert uten engangsblad mellom bruk ,

ved å settes i desinfeksjonsmiddel som dreper microorganismer og bakterier uten å skade metallet. Dette er samme prosedyre som for børster og kammer.

Jeg vil tro at de gjør det samme på Inch , men jeg kan ikke si det med sikkerhet.

Barber børsten er ikke i kontakt med blod  og det er antagelig derfor den  kan vaskes med kun såpe og vann. 

Dersom kunden har åpne kutt må enten børsten desinfiseres, om man velger å gjennomføre barberingen. 

Jeg har ikke din erfaring med barbering ,og har stor respekt for din preferanse av verktøy og utdannelse. 

Selv er jeg også svært kresen på mitt eget utstyr.

Slipe verktøy selv noe jeg ikke har erfaring med , selv om jeg som datter av en annen generasjons pølsemaker ,vet at det er en kunst som det tar tid å beherske fullt ut.

Mine sakser  sendes bort og slipes under mikroskop for at bladene skal passe til hverandre. 

Sløvt verktøy er noe jeg ikke bruker av mange grunner.

Dette er også en grunn til at er shavetten et  mer naturlig valg for meg enn for deg.

Min styrke er primært som herrefrisør med faste kunder til forming av sjegg i flere år. 

Jeg synes det er flott at det kan eksistere forskjellige tilbud på barbering i salong ,og håper uansett regler at du fortsetter med klassisk kniv.

Det jeg  også håper er ,at på tross av våre forskjeller i utøvelse ,at vi  kan være enige i viktigheten av at barbering i salong ikke skal forsvinne.

Dette har jeg en unik mulighet til å øve min innflytelse på gjennom arbeid som jeg  også gjør innenfor opplæring med lærlinger i frisørkjeden jeg jobber i .

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this