Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Lilac1

Er glyserinsåpe glyserinsåpe?

Recommended Posts

Hei, er en fan av Col.Conk serien av glyserinsåpe, og synes oppskummingsprosessen går veldig greit, med unntak av de gangene jeg bruker forvarmet scuttle, noe TGRkremene er det eneste jeg vet om som tåler.

Skiller disse seg i nevnverdig grad fra mama bear såpene?

Når det gjelder ColConk og Mama Bears så synes jeg de er temmelig like, mulig ColConk er hakket enklere å skumme opp, men det er marginalt.

Bare for å smette inn en liten kommentar ang. varme og mama bear-såper. Har det seg slik at de ikke tåler for mye varme ved oppskumming? Av og til blir Mama Bear-skummet mitt en skikkelig fiasko, uten at jeg gjør noe forskjellig fra de gangene skummet blir silkemykt. Kan det være forskjellig varme på vannet som gjør det?

Jeg har iallefall ikke merket meg noen problemer med hverken colconk eller mamabear og varmt vann, og jeg bruker temmelig varmt vann..

Jeg bruker en teknikk der jeg forvarmer scuttlen ved å la nærmest kokende vann renne over og inn i den, slik at den har en høy temperatur når "protoskummet" fra såpen går i. Resultatet er at bobler danner seg, og skummet blir ubrukelig. Dette gjelder de fleste kremer også. Dette er etter min mening eneste måte å få et skum som er "ansiktsmassasjevarmt"

TGR tåler dette.

protoskum???

Mye varmt vann på en glyserinsåpe løser den opp anderledes enn de andre såpene, blir litt rar, men har ikek vært vanskelig å lage skum av den.

Men bobler, de skal du jo piske ut med kosten, blir altid bobler istarten, men med pisking så forsvinner disse og blir mikrosmå, litt som når man skummer melk til cappucino, der ser du også de som kan faget, om bloblene er små eller store.. :)

Men jeg pleier å la bollen være godt forvarmet før jeg starter, samt at jeg setter den i bunn av vasken når skummet er ferdig, for å holde det varmt (Vasken er da fylt med varmt vann såklart), dette fungerer rimelig greit som alternativ til scutle. (Kommer jo ann på hva slags scuttle du har da?)

protoskum???

Mye varmt vann på en glyserinsåpe løser den opp anderledes enn de andre såpene, blir litt rar, men har ikek vært vanskelig å lage skum av den.

Men bobler, de skal du jo piske ut med kosten, blir altid bobler istarten, men med pisking så forsvinner disse og blir mikrosmå, litt som når man skummer melk til cappucino, der ser du også de som kan faget, om bloblene er små eller store.. :)

Men jeg pleier å la bollen være godt forvarmet før jeg starter, samt at jeg setter den i bunn av vasken når skummet er ferdig, for å holde det varmt (Vasken er da fylt med varmt vann såklart), dette fungerer rimelig greit som alternativ til scutle. (Kommer jo ann på hva slags scuttle du har da?)

Bruker Georgetown Pottery's nyeste.

Protoskummet er et uttrykk jeg hørte fra noen andre her på forumet når de skulle beskrive skummet fra såpa man viderefører til scuttlen. Boblene man får i veldig varm scuttle er store, og blir ikke mindre ved pisking, virker som skummet blir til "ingenting", samtidig som man med kald scuttle får et skum som nærmest er klart til bruk etter to spiseskjeer vann.

Jeg har bare varmt vann direkte på kosten, gnir den over såpa til overflaten blir myk, og overfører dette tette hvite skummet til scuttlen. Resultatet blir det jeg beskriver ovenfor ved henholdsvis varm/kald scuttle.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this