Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
jimaxl

NY KNIVBRUKER I DAG

Recommended Posts

Jeg har nu lagt inn mine 5 snutter på YouTube. Jeg har hatt mye trøbbel med å få dette klart. Jeg måtte nedgradere kvaliteten på kameraet, samtidig som kvaliteten på innholdet måtte begrenses kraftig. Jeg ville gjort det bedre.

Men først: Jeg har også kjøpt en Wapienica kniv som ser ut som fransk slipt, noe jeg kommer inn på i min siste snutt. Jeg har fått denne polske kniven meget skarp og god, men jeg tviler på at den har et mykt stål som den kniven som jeg beskriver i mine fem snutter. Men i motsetning til min gode venn barberen, så roser jeg ikke Norton stenen.

Her er filmene:

Dette var skikkelig bra Tyfonikus.

Når det gjelder snutten om stropping er jeg enig i at det er viktig å holde høy hastighet for ett bra resultat. Jeg vil derimot ikke anbefale en nybegynner å prøve det da det er å invitere til uhell, enten med kniv eller stropp. For en nybegynner er det nok bedre tror jeg at bevegelsene gjøres sakte og kontrollert til bevegelsene og følelsen for stroppingen sitter, så får man heller etterstrebe høy hastighet etterhvert som selvtilliten og kunnskapen øker :)

Når det så gjelder fin side kontra grov når man skal stroppe så er jeg tildels enig. Jeg bestilte for ett par år siden ett slags "benkebryne" med magnetisk overflate fra en netthandel i USA (forøvrig herfra: http://www.handamerican.com/). Det fulgte med tre forskjellige typer lær/skinn påklebet en magnetisk tape så de kunne monteres på benkebrynet. Den ene var i grovt, porøst bøffelskinn. Denne var ifølge produsenten beregnet til å sette inn med pasta. Den andre hadde en mere "semsket" overflate, ikke ulikt baksiden på en stropp, denne skulle brukes før den tredje skinnbiten som var i glatt lær, maken til det vi finner på finsiden av en stropp. Jeg kunne ifølge produsenten også sette inn den semskede skinnbiten med pasta, men han så helst at jeg brukte den som den var for å stroppe kniven på etter at jeg hadde slipt den og før jeg brukte finsiden.

Jeg har siden brukt den semskede siden etter at jeg har slipt en kniv men de påfølgende stroppingene har jeg stort sett kun brukt finsiden på den hengende stroppen min (noe som har fungert bra). Etter å ha sett snuttene dine kommer jeg nå av ren nysgjerrighet til å legge om rutinene på stroppingen min en stund fremover ved å bruke den semskede siden og se om jeg merker noen forskjell.

Jeg må vel ærlig innrømme at jeg er litt skeptisk til noe av det du sier mht at en kniv skal holde så lenge som du sier uten å slipes :)

Men i motsetning til min gode venn barberen, så roser jeg ikke Norton stenen.

He he, dette blir vi nok aldri enige om :)

Forslag til Andreas: Disse snuttene fortjener vel en plass der de er lette å finne, "sticky" f.eks.

Jeg har nå fått sett filmene dine Tyfonikus, meget informativt!

Jeg føler meg hvertfall litt tryggere på å kjøpe en barberkniv nå, jeg lurer selfølgelig på ting enda, men svarene kommer vel etter erfaringen man får.

Ser hvertfall frem til å prøve ut kniv snart.

Dette var veldig bra Tyfonikus!

Filmene hadde veldig mye god info, selv om jeg er litt skeptisk til din motstand mot Norton 4K/8K da jeg tror/synes at min funker bra for meg.

Stroppe sekvensen var veldig bra, men det burde kanskje legges til at det er viktig å lære seg den grunnleggende bevegelsen først, før en øker farten når teknikken sitter. Hastigheten på stroppingen er jo viktig for resultatet, høyere fart gir bedre resultat, etter min mening.

Knivslipesekvensen hadde veldig mye bra info, veldig god visualisering av selve slipebevegelsen. Likte veldig godt at du tok frem forskjellen i lyd på en uskarp/skarp kniv det er sånne små detaljer som er veldig gode retningslinjer for når kniven er skarp eller ikke, selv om det tar en del forsøk før en klarer å gjenkjenne lydene.

Du hadde ett godt poeng i den siste delen også, hva skal vi snakke om hvis kniven er bra/skarp nok, tror nok vi som er på div forum på nettet har en tendens til å gjøre ting litt mer komplisert enn de egentlig er, og ikke minst diskutere side opp og side ned om ting som faktisk ikke har noen stor praktisk betydning.

Nok engang, tusen takk for disse filmene!

@Andreas: Som barberer'n var inne på, kan du lage en egen post/"sticky" i forumet med linker til disse filmen?

Veldig flotte videoer! Mange takk for dette :)

Jeg har tatt meg den frihet å lage en ny tråd for diskusjon av videoene. Den finner dere ved å trykke her. Det er fint om vi tar alle kommentarer der, så blir det litt enklere å holde oversikt :)

Holder meg til denne tråden sjøl om den burde fått et nytt navn. Har tross alt over tre(!) uker bak meg med kniv. <_<

Det jeg vil spørre om denne gangen er:

Det er greit at du Tyfonikus ikke liker Norton-steinen, men kan du foreslå et GODT alternativ for meg? Kniven min kunne nok ha trengt en liten overhaling snart (jeg er ei kløne på stroppen) og da vil jeg ha et godt bryne. Da jeg skrev at jeg ønsket å kjøpe en Norton, var det basert på at de aller fleste bruker denne stenen. Men jeg vet godt at det ikke bestandig er slik at flertallet nødvendigvis har rett.

En annen ting; Hvor får jeg tak i en "glasskloss" som jeg kan feste sandpapiret på når jeg skal/må lappe brynet?

Håper noen kan svare og at vi atter kan få litt aktivitet på forumet. Syns det har vært dødt her ei stund nå. Er virkelig ALLE spørsmål stilt?

Hei alle sammen. Jeg er nu i Bergen og jeg har ikke hatt muligheter til å svare, men jeg kommer hjem sent tirsdag til min egen computer. Jeg vil nu prøve å komme med noen kommentarer, fra en venns computer.

Stroppesekvensen er det viktigste, og hvis denne ikke læres ordentlig er vi like langt. Jeg vet at dette er vanskelig, men øvelse gjør mester. Det kan høres litt rart ut når jeg nu hevder at kniven skal ligge litt løst i hånden, slik at snuingen går lett. Tren, tren og atter tren. Hvis mine teorier er rett, skal en kniv muligens kunne holdes resten av livet kun på en god hengende stropp, men jeg ser at det er noen som er i tvil om dette, og kanskje har de rett. Mine tanker angående dette er: Hvis en kniv lik den som jeg har med mykt stål kun skal holdes på en paddlestropp, hvorfor skulle ikke en kniv med hårdere stål kunne holdes på en røffere hengende stropp? Men det forutsetter at kniven er perfekt i utgangspunktet.

Når det gjelder stener, da må jeg medgi at jeg ikke er noen ekspert, fordi de gamle gode holdt for meg. Men jeg vet om en sten er god når jeg prøver den, og dette har jeg greie på. Når jeg får to kniver som er satt opp på et Norton bryne av en ekspert, og disse kniver er ubrukelig, da må jeg ta konsekvens av dette. Når jeg selv sliper noen kniver på et Norton bryne, mister knivene kvalitet med det samme. Skulle vi en gang komme sammen, vil jeg ha det demonstrert, det å sette opp en kniv på dette brynet.

Den store stenen som jeg brukte på mine filmer er en japansk sten, kjøpt i Danmark. Jeg har ikke navnet her, men barberere'n har det, tror jeg. Jeg kan gi deg navnet på stenen når jeg er tilbake i Porsgrunn/Skien. Han har også mer greie på stener enn det jeg har, men han har sikkert vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket når han roser Norton stenen. Så hvis han setter Norton opp som alternativ nr.1, da velger du alternativ nr.2. Hørte du det Terje, den var god :)

Jeg vil senere lese alle kommentarer grundig, og da kommer jeg tilbake

Tyfonikus

Jeg mener og huske at steinen Tyfonikus bruker i filmen er denne:http://usa.jahenckels.com/659henckels

Når det gjelder Norton brynet kan jeg ikke få sagt ofte nok hvor viktig det er å plane brynet når man får det. Både for å fjerne fabrikkoverflaten og for å rette det. Har du gjort det Robert ;) Ei diamantplate i 300-400 grit fungerer utmerket, brukes våtslipepapir så begynn på ca 300 grit og videre til 600 grit og avslutt på rundt 800 grit.4k siden på Norton stein er porøs og den krever hyppig rengjøring og planing for å fungere optimalt, det er iallfall min erfaring.

La det være sagt at jeg ikke påstår at Norton stein er "det eneste rette" jeg har selv byttet den ut med Shapton "ceramic on glass" serien og bruker den nå svært sjelden og da som regel kun 8k siden.

Men som en innfallsport til å begynne å slipe sine egne kniver både mht til hva den koster og at du får både 4k og 8k i en sten mener jeg det er ett veldig bra utgangspunkt.

MEN, det har vært tilfeller hvor Norton stein har fabrikasjonsfeil og resultatene blir som det Tyfonikus beskriver, bare så det er sagt :)

I tillegg til overnevnte link til Henckels brynet tror jeg disse kan være ett bra alternativ til Norton: http://straightrazordesigns.com/index.php?...pha_filter_id=0

Jeg har ikke prøvd disse selv, men de får bra kritikker på SRP.

Shapton "ceramic on glass" serien: http://straightrazordesigns.com/index.php?...pha_filter_id=0

er mitt personlige valg og de brynene jeg bruker mest idag.

I tillegg har jeg også en yellow coticule, en utrolig allsidig stein og den stein jeg synes det er mest morsomt å bruke, vet ikke hvorfor egentlig, men det er noe spesielt med natursteiner.

For rent vedlikehold av eggen burde man komme langt med en "barber hone" av den gamle skolen. Jeg har dog ingen erfaring med disse. De er ikke helt enkle å få tak i lenger, men på ebay hender det det dukker opp noen.

Swaty er vel ett merke å holde utkikk etter blant annet. Sandman her på forumet har vel ett slikt og kan sikkert si mer om det enn jeg kan.

@JimaxI: Hvis du velger å gå for våtslipepapir for å avrette steinene så kommer du langt med ei glassplate, ca 1 cm tykk, en glassmester burde kunne skaffe deg det. Pass bare på at den er minst like stor som slipepapiret. Slipepapiret fukter du og kleber det fast på glassplata (som naturligvis må være glatt "flytende" glass) Bruk så rikelig med vann på slipepapiret og før stenen i sirkel- eller åttetallsmønster på papiret. For å bli ferdig innen rimelig tid lønner det seg å starte forholdsvis grovt og gå opp på grit'en etterhvert. Tegner du i tillegg ett rutemønster på steinen med en blyant før du starter burde du få en ide om når den er rett.

Slipepapir metoden fungerer bra den, men alt etter som hvor ofte du bruker brynene og hvor mange du har av disse er det ikke sikkert at det er den mest økonomiske løsningen på sikt.

Ei diamantplate er både rensligere og raskere.

Hvis mine teorier er rett, skal en kniv muligens kunne holdes resten av livet kun på en god hengende stropp, men jeg ser at det er noen som er i tvil om dette, og kanskje har de rett. Mine tanker angående dette er: Hvis en kniv lik den som jeg har med mykt stål kun skal holdes på en paddlestropp, hvorfor skulle ikke en kniv med hårdere stål kunne holdes på en røffere hengende stropp? Men det forutsetter at kniven er perfekt i utgangspunktet.
Jeg er vel en av disse "noen" ;) La det være klart at jeg ikke beskylder deg for å komme med usannheter Robert, men litt skeptisk er jeg, på en sunn måte :)

Norton brynet:

Jeg har ikke gjort som du sier når det gjelder avretning, men jeg har gjort noe annet. Først, Henckel brynet som jeg har er mye finere, og det har samme grit som Norton brynet. Jeg har nu slipt ned Norton med diamantbryne på den ene siden. Det ble betraktlig finere og glatt, men ikke så "glatt" som Henckel brynet. Altså, Norton er "grovere". Men her er det noe som skurrer. Da jeg slipte en kniv på den siden som jeg ikke har slipt ned, ble brynet like avrettet og fint som den siden jeg hadde brukt diamantbrynet efter ikke mange knivdrag. Da vi tørket av begge sidene efterpå kunne vi ikke kjenne forskjell på den siden som jeg avrettet med kniv og den siden som jeg brukte diamant på. Min konklusjon er. Det er unødvendig å slipe ned.

Nu prøvde jeg en kniv på den siden som jeg hadde brukt diamant på, og efter få drag ble kniven dårlig, men efter få strøk på Henckel ble kniven øyeblikkelig skarp. Riktignok er dette kattevask, men det bør tale sitt tydelige sprog. Det står heller ikke noen steder i bruksanvisningenså langt jeg vet, at Norton skal slipes ned. Når Norton blir tørt, er begge sidene rue og "oppsvulmet" og denne ruheten går vekk med en gang vi begynner å slipe kniven. Er ikke dette å smøre fett på flesk, det å slipe det ned, når kniven gjør samme nytten.

Hvorfor skal Norton være halvfabrikat? Jeg utfordrer hvem som helst til å slipe en kniv på Norton brynet, og bevise at det er godt. Husk, det har vært "eksperter" som har prøvd tidligere.

Tyfonikus

Om noen skulle være interessert i å kjøpe dette Henckels-brynet som Barberer'n og Tyfonikus snakker om, så selges det bl.a. her; http://www.amazon.com/gp/product/B0013HFACW, og de sender også til Norge. Har nettopp bestilt et derfra selv, og prisen inkludert frakt, kom på kr 930,-.

Dette brynet har en grit/korning på 3 K og 8 K, mens det vanligste Norton-brynet har 4 K og 8 K. Henckels har derfor en litt grovere side enn Norton.

Jeg har lenge benyttet Norton-brynet til sliping av mange kniver, og fått gode resultater. Men uten å ha prøvd andre bryner selv, er det vanskelig å uttale seg noe om forskjellen i kvaliteten på disse. Medlemmer på dette og andre barberfora, har kanskje andre merker som sine beste anbefalinger, men det er interessant å prøve ut merker og modeller som er mer ukjent så langt :rolleyes:

Jeg har nu slipt ned Norton med diamantbryne på den ene siden. Det ble betraktlig finere og glatt, men ikke så "glatt" som Henckel brynet. Altså, Norton er "grovere".
Til sammenligning kan jeg nevne at jeg har shapton "ceramic on glass" bryner i følgende grit: 2000-4000-8000-16000. Når jeg kjenner på disse kjenner jeg ikke forskjell på grovheten, alle virker like fine eller grove om man vil etter at de er avrettet på diamantplate. Konklusjon må derfor bli at det er "skjæremediet" produsenten har brukt i brynet som avgjør og ikke hvorvidt brynet kjennes glatt eller grovt ut.

Når Norton blir tørt, er begge sidene rue og "oppsvulmet" og denne ruheten går vekk med en gang vi begynner å slipe kniven.
Merkelig... jeg har to stk Norton 4k/8k bryner og ingen av de har de egenskapene i tørr tilstand som du beskriver. Tvert imot, begge sidene er glatte og harde og særlig 8k siden har ett nesten fløyelsaktig preg. Hvis det er slik du beskriver ville jeg sendt det tilbake til forhandleren og forlangt ett nytt.

Det står heller ikke noen steder i bruksanvisningenså langt jeg vet, at Norton skal slipes ned.
I min informasjonsfolder som fulgte med Norton brynet står følgende: "Because waterstones wear faster than oilstones, they need to be periodically flattened or "lapped. You can do this by simply rubbing a water-filled stone on a 220 grit waterproof sandpaper on a flat plate glass or machines surface. The 4000 and 8000 grit stones should be finished on 400-600 grit waterproof paper to leave a smoother texture. Waterstones can also be flattened on a diamond stone or lapping bed"

Hvorfor skal Norton være halvfabrikat? Jeg utfordrer hvem som helst til å slipe en kniv på Norton brynet, og bevise at det er godt. Husk, det har vært "eksperter" som har prøvd tidligere
I ett og ett halvt år brukte jeg Norton brynet og fikk bra barberinger ut av knivene jeg satt opp på det. Lykkelig uvitende om at det var ubrukelig til formålet.

Jeg anser meg forøvrig ferdig med å kommentere mer i denne tråden. Siden det er personer på forumet som både har mye mer erfaring og er faglærte ser jeg ingen grunn til å bidra med mere.

Du barberer'n så jo også mitt Norton bryne, og det er jo glatt som ei ..., og brukt riktig så kan jeg ikke helt si at dette brynet burde være dårligere enn andre.

Det man dog vet, er jo at det er tross alt er BILLIG bryne (Se nå bort ifra frakt, toll og alt det der), og det gir nok mye for pengene sammenlignet med andre bryner.

Etterhvert som vi har forsøkt oss fram, så har vi nok funnet andre bryner som gir oss gode resultater, men som koster noe helt annet, vi har Shaptons, gir fin feedback, sliper fint og mykt, men koster mye mer enn Norton.

Vi har Coticuler og belgiske blå, suverene stener på mange måter, men koster skjorta. (Har litt for mange av de allerede)

Vi har gamle barber steiner, og om minnene sier at dette er suverene stener, så la det være så, hvis tilgjengeligheten tilsier at vi må betale premium for såkalte NOS og whatnot, så har det ingen interrese for den alminnelige bruker, han kan allikevel ikke benytte noe man ikke kan få skaffet!

Norton har nok i sin tid blitt valgt pga pris, tilgjengelighet og ytelse (da i sammenheng til prisen selvsagt), pga at dette ble startet i miljøer i USA, det at vi i Norge og Europa forøvrig har en helt annen tilgang til stein (stort sett fraværende) så har det blitt til at vi, pga mangel på andre innspill, har tatt til oss det man har forsøk i USA, fordi vi vet at andre har fått det til å fungere med disse.

Hadde derimot tilgangen på kurrante steiner i samme grit-størrelser vært lettere her i Norge, så hadde vi garantert ikke snakket om Norton, da hadde vi trolig brukt det som vi har her, og det som er tilgjengelig (Gud forby øksebrynene på Clas Ohlson og Jernia).

Så, ja, vi bruker det vi vet vi kan bruke, og det vi vet vi kan få kjøpt. Etterhvert eer noen av oss gale nok til å oppgradere og bytte utstyr, pga de samme forutsetninger som ovenfor.

Hva er galt, hva er riktig?

Det som er riktig, er nok det som er riktig for DEG, dvs, du, meg, hvemsomhelst, alt etter hva du har fått tak i eller ikke.

Vi har lenge forsøkt å fortelle hva vi har syntes om de forskjellige brynene etterhvert når vi har fått tak i flere, og har erfaring og sammenligningsgrunnlag, erfaringer og vår synsing er også temmelig personlig, så vi må også ta det i betraktning når vi sier ditt eller datt.

MEN, ingen anbefaling er overhodet interresant hvis man ikke vet hvor man kan få tak i nevnte objekt, og at det er innenfor en pris man er villig til å betale for.

Utover dette, så tror jeg vi burde fått tatt en samling snart, så kunne vi se på hverandres bryner, sammenligne de, og ta erfaringer derifra, det hadde vært veldig morsomt å sett hvordan et Norton bryne, eller annet bryne for den del, hvordan dette ser ut etter å ha bli benyttet over lengre tid uten f.eks lapping/avretting :) Jeg har overhodet ingen tro på at avretting er bortkastet, men basert på måten man bruker en stein på, så kan det hende at det ikke er like nødvendig som vi har trodd.

Jeg er ikke faglærd når det gjelder bryner. I min tid som barber hadde vi kun 1 type sten. Jeg mener også å ha hevdet dette minst i gang at bryner ikke er mitt sterke felt. Avrettning ble aldri gjort, gud skal vite at vi burde gjøre dette. Dette begrepet har jeg nu nettopp lært. Jeg har heller ikke anbefalt Henckel brynet, fordi at jeg ikke har prøvd dette nok. Men jeg vil påstå at jeg kan sette opp kniver, også å stroppe dem, muligens bedre enn noen. Men når jeg ikke får kniver skarp, og personer som "sies" å kunne det, og knivene blir ubrukelig på Norton brynet når også disse sliper knivene på dette brynet, da må jeg si dette med kraftige ord.

Jeg vet kun hva som fungerer, uansett navn på de forskjellige brynene. Som alle sikkert har lagt merke til, da visste jeg ikke navnet på Henc. brynet, fordi at jeg har inntil nu hatt liten interesse på dette feltet. Og her har jeg også påpekt at andre har mer greie på dette enn det jeg har. Og videre, når mine kniver som jeg har prøvd på Norton brynet blir sløve, da må jeg dessverre stille en del spørsmål.

Det var ikke for å kverulere når jeg skrev mitt forrige innlegg, men tro det eller ei, det var for å lære! Og nu har jeg fått vite at brynet skal slipes ned, noe som jeg også gjorde. Norton ble meget glatt og fint, men det gjorde det også da jeg førte kniven over brynet på andre siden. Mitt spørsmål vil derfor bli. Kan kniven ta skade av at den "renser" brynet, selv om det er noe få strøk. Jeg tviler på dette.

Det er mulig at noen kniver, uansett merke, kan være "allergisk" mot noen bryner. Jeg vet at noen kniver går lettere igjennom noen skjegg enn andre, riktignok nesten ikke merkbart, men dog merkbart.

Jeg prøvde flere ganger å sette 2 T.I. kniver opp på Norton, uten resultat. Så fikk jeg endelig tak i et godt gammelt bryne, og nu skulle alt bli så mye bedre. Men T.I. knivene ble ikke merkbart bedre, selv på dette brynet. Men hva skjedde så, jo, jeg brukte Henckel brynet, og da ble de brukbar. Henc. brynet brukte jeg forrige tirsdag for å sette opp en sløv kniv i salongen, u t e n resultat. Forstår dere poenget!

Jeg har ikke uttalt meg som fagmann med dette innlegget, jeg har kun kommet med en del filosofiske spørsmål.

Vennlig hilsen, Tyfonikus

Utover dette, så tror jeg vi burde fått tatt en samling snart, så kunne vi se på hverandres bryner, sammenligne de, og ta erfaringer derifra, det hadde vært veldig morsomt å sett hvordan et Norton bryne, eller annet bryne for den del, hvordan dette ser ut etter å ha bli benyttet over lengre tid uten f.eks lapping/avretting :) Jeg har overhodet ingen tro på at avretting er bortkastet, men basert på måten man bruker en stein på, så kan det hende at det ikke er like nødvendig som vi har trodd.

Jepp, det bør vi nok få til snart! Det har jo blitt nevnt flere ganger på forumet, men så er det alltid det med for lite tid, osv. Akkurat nå sitter jeg i Zambia, er her i fem uker for å gjøre et feltarbeid i forbindelse med studier. Er tilbake 23. april, så det er godt mulig vi kunne prøvd å få det til en eller annen gang etter det. Jeg har ikke kjempemasse plass på kontoret, men det går sikkert fint å få til en liten sammenkomst. Det er en fotograf/journalist som ønsker å skrive noe om barbering i Aftenposten (om jeg ikke tar helt feil nå), så det hadde jo vært nyttig å samle såpass mange med god peiling for å demonstrere litt diverse teknikker, osv. Vi kan jo starte en ny tråd med diskusjon om når/hvor/osv. så slipper vi å avspore helt her :)

så slipper vi å avspore helt her :)

:lol:

Jeg forsøkte å "redde" tråden et par ganger, men det gikk ikke så bra. Folk ville det helt annerledes.

For å avslutte med litt "stil": Jeg er ikke lenger noen blodfersk nybegynner. Sliter fremdeles litt med haka, men begynner å få tak på det. Joda, jeg har fått noen "uhell", men ingen større enn at "go'stiften" har stanset det.

Overleppa er en annen del av fjeset som byr på visse utfordringer. Det ER irriterende å kjenne på at leppa ikke er så glatt som resten av ansiktet.

Det som likevel er det største problemet er at jeg bare har en kniv, og den har jeg klart å få sløv i løpet av mine lite elegante strøk på stroppen. Når jeg får litt bedre råd skal jeg kjøpe meg et par kniver til, men foreløpig får Shavetten duge.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this