Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
jimaxl

NY KNIVBRUKER I DAG

Recommended Posts

Det er ei bratt læringskurve dette her. :) Det er ikke så mange ukene siden jeg begynte å barbere meg med DE-høvel, og nå er jeg den stolte eier av en kniv. Turen til kniv gikk via Shavetten, og det er ikke tvil om at den største overgangen var fra høvel til Shavette.

I dag fikk jeg min nye (gamle) høvel, og her sitter jeg med en overraskende glatt kjake og irriterer meg over at ansiktet ikke kunne tåle flere runder. Dette er utrulig artig. Brukte riktignok kjempelang tid, men hva gjør det når jeg ikke skar meg en eneste gang. 8-)

jeg har lest her inne at det kunne være lurt å skaffe seg en kniv som ikke var så altfor dyr. Jeg gikk derfor inn for å prøve denne:http://www.theinvisibleedge.co.uk/page83.html Som sagt, kniven kom i dag og jeg ble ikke skuffet. Måtte sjølsagt ha en stropp også. Jeg bestilte den derfra også. (Unnskyld Andreas, men det var makeligheten som tok overhånd. :oops: ) Stroppen syns jeg er litt for kort, men kniven virker helt grei. Ikke noen fancy greie, men helt kurant. Er det flere i "startgropa", så kan jeg trygt anbefale folk å kjøpe en sånn som meg. (Forsøk å få de til å krysse av for at det er en gave så slipper du kanskje å betale toll. Jeg mått betale toll. :evil:) Når det gjelder å få slipt kniven så må jeg lete litt rundt. Det hadde vært greit om det var noen her til lands. Er det noen som har forsøkt denne: http://knivmaker.net/ ? Joda, jeg må vel lære meg å hone også, men jeg foretrekker å ta en ting om gangen. Når barberinga sitter så skal jeg ta et steg til. I mellomtida så må jeg vel skaffe meg en kniv til (eller to.....kanskje tre... :? Noen som sa at dette var billigere enn blader til mach3? :geek: )

Vel, dette var noen inntrykk etter sju timer som kniveier. Det kommer sikkert mer.... :roll:

Har lest en god del om kniver og stropping etc, og nå er jeg i tvil. :roll: Tyfonikus sier en plass av jeg skal bruke baksida av læret når jeg stropper. Er dette tilfelle, eller er det valgfritt? Mener også å ha lest at det ikke er nødvendig med pasta på stroppen. Stemmer det? Foreløpig har jeg brukt stroppen som den er. Har dog satt den inn med litt fett da jeg har lest ar det er nødvendig (en eller annen plass).

Er det noen ståltips å hente fra mer erfarne kniventusiaster? :D:D:D

Pasta skal du være forsiktig med, det hjelper med å slipe kniver ja, men poenget med pasta er at det gir deg en grovere slipeflate enn hvordan læret allerede er.

Selv trodde jeg også at man skulle bruke baksiden, dvs, innsiden av læret for stropping, mente det var slik bestefar gjorde det. Når man så leser på disse forumene i USA så ser det ut som om man skal bruke finsiden istedet..

Har kjøpt noen grove lær-remser hos en skinnmaker i byen, og det gir et totalt andelredes resultat på innsiden enn utsiden, problemet er bare at jeg har kappet alt i 8x3" biter.. sukk, så jeg må ta en tur til for å få kjøpt nye remser :)

Problemet er jo at stropper man kjøper idag, er jo med finsiden ut, så hva som er riktig.. vel?

Har lest en god del om kniver og stropping etc, og nå er jeg i tvil. :roll: Tyfonikus sier en plass av jeg skal bruke baksida av læret når jeg stropper. Er dette tilfelle, eller er det valgfritt? Mener også å ha lest at det ikke er nødvendig med pasta på stroppen. Stemmer det? Foreløpig har jeg brukt stroppen som den er. Har dog satt den inn med litt fett da jeg har lest ar det er nødvendig (en eller annen plass).

Er det noen ståltips å hente fra mer erfarne kniventusiaster? :D:D:D

Hei,

det hørtes ut som en bra start!

Jeg bruker finsiden av læret på de 2 stroppene jeg har, kan ikke si at det har resultert i noen problemer med eggen for meg, siden finsiden også har er den siden som vender ut når stroppen henger på veggen antar jeg at det er trygt å bruke finsiden av læret ;)

Hvis du bare har en stropp så hadde jeg holdt meg unna pasta på den, da det store flertallet av pastane inneholder slipende partikler, noe som gjør at stroppen blir mindre egnet til daglig bruk etter påføring av pasta. Ett godt tips kan være å lage seg en egen stropp for pasta, evetuellt lage seg ett benkbryne som en bruker pasta på. Når det gjelder bruk av fett på stroppen, så fikk jeg beskjed om ikke å bruke det, men heller stryke over stroppen med hånden noen ganger etter hver bruk for å holde den i god stand, dette var en Tony Miller strop, og det er mulig dette er litt avhenging av hvilken lærtype stroppen er laget av.

Hei Bjørn Erik,

Hvis en stropping gjøres riktig er slipemiddel efter min mening helt unødvendig, og jeg er heller ikke sikker på at kniven trenger/har godt av det i det lange løp. Slipepasta var ukjent da jeg drev som aktiv barber.

Jeg arbeider nu med en video som jeg vil gi bort direkte fra meg, eller gjennom Barbershop. Denne videoen/DVDen vil bli ferdig ganske snart.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Jeg takke for svar gitt til nå. :D Om jeg har blitt klokere er vel en heller tvilsom påsatand, men jeg tror ikke jeg har gjort noe galt. :?

Jeg hadde noe fett på stroppen min, men det var ikke slik at jeg metten den på noen måte, så jeg tror jeg klarer å komme ut av den "knipa" også.

Vil benytte anledningen til å spørre om det er noen som helst der ute som bruker baksida av læret når de stropper? Er det noen som har prøvd noen få ganger? Hva ble i så fall resultatet? Er det en mulighet å bruke begge sidene? Håper det er noen som føler seg kallet til å gi meg tilbakemelding. :?::?::?:

Gleder meg STORT til å få se videoen fra deg Tyfonikus. :D

Hei,

jeg har en lærstropp som er fin på den ene siden og grov på den andre. Jeg bruker kun den grove siden. Selv om jeg er skeptisk til denne stroppen, jeg mener at den grove siden er for grov, så blir kniven bedre og bedre for hver dag. Jeg kommer tilbake til dette i min video/DVD. De stroppene som er av tøy er de beste, tror jeg.

Jeg har gjort opptaket, men jeg får det ikke på nettet. Jeg vil prøve å brenne en del plater som Barbershop kan gi ut, men dette vil selvsagt føre til en liten bonus til firmaet, det er jo en del utlegg angående forsendelser. Skulle jeg velge å gi dem ut, vil jeg dekke utgiftene.

Tyfonikus

Er platene DVD eller CD?, avspillbar på PC eller dvd spiller?

På jobben har jeg tilgang til en liten maskin som kan brukes til å brenne plater, og printe på de i en smell, bare en liten Primera dings, tar 20 plater i slengen, så for små opplag så kunne jeg ha brent noen plater og levert Andreas?

(Skal bare dobbelsjekke at den brenner cd og dvd, husker ikke hva vi valgte når vi kjøpte den)

Forsåvidt ville nok det enkleste være å legge videoen ut på nett, da slipper man å sende DVDer i posten, man får sett de med en gang, og den kan nå ut til folk som kanskje ikke hadde sett det ellers. Jeg er ikke interessert i å tjene noe på disse DVDene, og hvis ikke Tyfonikus heller er det så vil nok det greieste være om de blir lagt ut.

Til Tyfonikus: Vet du hvorfor du ikke får lagt ut videoen? På hva slags side prøver du? Hva slags program bruker du til redigeringen?

Evt. så kan du sende en DVD til meg, også kan jeg legge den ut på nett hvis du vil.

Helt klart, det å legge film på nett vil jo nå flere, og være lettere tilgjengelig, hvis man har noe sted å legge det, uten å ødelegge kvaliteten for mye.

Youtube f.eks har vel en grense på ca 10 minutter?, nå ser jeg at kvaliteten der begynner å bli bedre, men man har vel ting som Vimeo og slikt som også takler endel?

Takk for alle tilbakemeldinger. Problemet er at jeg er totalt uvitende om alle dagens teknikker. Min samboers barnebarn som kan det meste på dette området klarte heller ikke å legge det ut på nettet. Jeg har for anledningen kjøpt et godt og dyrt kamera som heller ikke er så lett å betjene.

Siden det kun kan legges ut 10 min. på YouTube må jeg dele det opp i 3 snutter. Tilsammen tid vil bli ca. en halv time.

Del 1 vil ta for seg litt historikk.

Del 2 vil vise slipeteknikker, innbefattet stropping

Del 3 vil ha en del avsluttende kommentarer.

Jeg foreslår at jeg sender opptaket til Barbershop, og gjennom denne få det ut på nettet. Det vil være en enkel sak å gjøre dette om igjen fra min side, men det er et problem å få alt med seg på denne tilmålte tiden som jeg har på YouTube.

tyfonikus

Det er mulig å legge youtube klipp på over 10 minutt ut, men tror du må være "Youtube partner" da.

Gleder meg til å få sett videoen din Tyfonikus, virker veldig interessant.

Jeg foreslår at jeg sender opptaket til Barbershop, og gjennom denne få det ut på nettet. Det vil være en enkel sak å gjøre dette om igjen fra min side, men det er et problem å få alt med seg på denne tilmålte tiden som jeg har på YouTube.

tyfonikus

Ja, det er bare å sende hit, så kan jeg dele opp klippene og legge det ut. Har ganske så bra programvare for redigering, så jeg skal nok få ordnet det tror jeg!

Til Andreas

Hadde opprinnelig en film på minst 60 minutter, men det vil være vanskelig å dele den opp. YouTube godtar ca. 10 min. Jeg har derfor laget den på nytt og beregnet ca 10 min. pr. snutt. Tilsammen er det 5 snutter, og en av disse er på litt over 11 min, håper at det går.

Dessverre har jeg utelatt en del for å få det til å passe.

Sn. 1, Om utdanningen

Sn. 2, Teori angående sliping og stropping

Sn. 3, Stropping mm.

Sn. 4 Sliping av kniver

Sn. 5, Avsluttende bemerkninger.

Jeg kunne tenke mer å kalle inleggene for Barberens Hemmeligheter. Du har frie hender.

Tyfonikus

Andreas,

program? Det er min samboer som tar seg av dette, jeg har ikke peiling. Det er min samboer som ordner dette. Vi har fått det inn på datamaskinen, men nu har hun fått problemer å brenne det. Hun har innsett at Mac er en bedre og sikrere maskin, men hun er ikke helt fortrolig med den ennu, men det kommer.

Når vi får dette til, sender jeg CDen til deg, slik at du kan dele den opp. Det er kamaret som lager "snuttene", men det går i ett på CD,en. Men jeg har laget det slik til at det er innlysende hvor et tema slutter.

Håper å få det avgårde på mandag.

Beste hilsener, Tyfonikus.

Hvis jeg vet hvilket program som brukes for å redigere filmene kunne jeg muligens si hvordan man skal ordne det slik at det bare er å laste opp filmene direkte. Vil tippe at det er iMovie som brukes. Men det er ikke så nøye, det er bare å sende det så ordner jeg det i stedet :)

Det er forøvrig en meget fin ting du gjør Tyfonikus.

Jeg har ikke skaffet meg barberkniv enda, mest pga. frykt for at jeg vi stroppe feil / ikke kan slipe, osv.

Jeg tror og håper du vi hjelpe både meg og andre på en god vei. :)

EN LITEN EVALUERING AV ARBEIDET MED KNIV OG STROPP.

Trodde det var rimelig enkelt å stroppe kniven. Dette er ikke enkelt. Det er så lett å legge press på kniven, og jeg er redd for at dette sløver kniven før tida. :? Trodde også at det skulle være enkelt å snu kniven "på ryggen." Også på dette området har jeg nok tabbet meg ut. :oops: Resultatet av disse feiltrinnene blir nok at det er en eller annen knivsliper som vil få økt inntekta si om ikke så altfor lenge. ;) Tror likevel jeg venter med det til teknikken sitter litt bedre. Det er jo ikke vits i å "ødelegge" kniven en gang til før jeg behersker der grunnleggende.

Skulle jeg komme med forslag til folk som står i startgropa til å gå over til kniv så tenk over dette:

:arrow: Skaff en stropp som er (minst) like brei som kniven.

Dette gjør at du kan konsentrere deg om å dra kniven uten å legge press på den. Du slipper også unna dette med å dra kniven i et "X-mønster."

:arrow: Skaff en stropp som er lengre enn de som blir anbefalt som "nybegynner-stropp" rundt omkring på nettet.

Jeg hadde (har) problemer å "stoppe" i tide. Etter at jeg hadde dratt kniven til enden av stroppen, var det ikke plass til å snu kniven før neste drag. Jeg tror det er prisen som frister nybegynnere.

Dersom jeg er helt på jordet nå, så håper jeg det er en eller annen der ute som kan korrigere meg.

Ellers er jeg godt fornød med resultatet av arbeidet med kniven. Jeg er ikke flink ennå, men det kommer seg for hver barbering. Bruker ganske lang tid, men også her merker jeg forbedring for hver gang.

jimaxi

Alt har med trening å gjøre. Jeg kommer inn på stroppingen i den videoen som snart er ferdig. Dessverre har det vært en del problemer med redigering mm. Her vil jeg komme med påstander om stropping som aldri (så langt jeg vet) er nevnt noen andre steder. For mange vil det være som å banne i kirken.

Tyfonokus

Nå har jeg barbert meg med kniv i snart tre uker. Det tar enda laaang tid å bli ferdig, men det går bedre og bedre hver gang. :D

Skjønner nå at jeg snart må ta denne hobbyen et steg videre. Som jeg nevnte tidligere i tråden, gikk jeg til anskaffelse av en rimelig kniv. Denne har fungert greit fram til å dag, og kommer nok til å holde en stund til. Den er nok ikke så skarp som da jeg fikk den, :rolleyes: men det tror jeg kommer av at jeg har gjort, om mulig, ALLE tenkelige nybegynnerfeil på stroppen. :huh: Det jeg nå ser er at jeg må ha minst to (?) kniver til i tillegg til en stein. Jeg har lest om steiner rundt omkring og har kommet til at en Norton 4/8k må holde. Jeg vet at det er mange andre, og muligens bedre steiner, men det virker som om mitt valg er helt greit for en nybegynner. Så er planen å bruke billigkniven som "prøvekanin." Den skal få føle hva det koster å gi meg utdannelse i knivsliping. I mellomtida så må jeg jo barbere meg og det er her de to (?) nye knivene kommer inn. Er jeg heldig så blir billigkniven brukbar til jeg må sende inn nyknivene til spesialist. :)

Trodde, i min enfoldighet, at det skulle bli billigere for meg å gå fra flerblads- Gillette til skikkelig høvel. Det stemmer ikke. Utgiftene har gått rett til himmels. Trøster meg med at alle hobbyer koster og det må finnes hobbyer som både er dyrere og mer tåpelige enn å pleie sitt eget ansikt???? :blink:

Kommer tilbake med fler innlegg etterhvert som jeg skaffer meg erfaringer.

Moro å høre at det går fremover med knivbarberingen jimaxl. Det tar litt tid å komme inn i det, men øvelse gjør mester og etter en stund gjør du det som du aldri skulle gjort noe annet :D

Norton 4k/8k er en bra stein, brukte ikke annet enn kun den det første halvannet året selv, men jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøpe en DMT D8C diamantplate samtidig, både for å fjerne fabrikkoverflaten på Norton og til fremtidige avrettinger av steinen. Norton stein, og særlig 4k siden, er forholdsvis bløt og trenger å avrettes ofte.

Nå er vel ikke dollaren spesielt lav, men du får kjøpt begge deler her: http://www.theperfectedge.com/ Anbefales!!

Ser at det er en Wapienica kniv du har og etter min erfaring er dette gode kniver å barbere seg med samtidig som de er forholdsvis enkle og slipe opp.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this