Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
barberer'n

Fabrikknye kniver, shaveready eller ikke...

Recommended Posts

Etter å ha lest denne tråden hvor det blir diskutert hvorvidt fabrikknye barberkniver er slipt/shaveready eller ikke kunne det være interessant å diskutere emnet litt. For ikke å hijacke tråden til Bertelsen starter jeg en ny hvor jeg skal komme med mine egne betraktninger og håper flere vil bidra :)

Både Dovo og Thiers Issard sliper knivene sine før de kommer ut til forbruker. På medfølgende "manual" til TI kniven min sto det utrykkelig at kniven var slipt opp og klar til bruk. Dovo advarer forbrukerne mot å slipe selv og anbefaler kunden å sende kniven til de for nytt oppsett når den er sløv.

Så langt er alt vel. Men det er nå engang slik at det er mennesker som sliper disse knivene og mye av produksjonsprosessen ellers er også for hånd. Og med hånden på hjertet, hvor mange av oss kan si at vi yter 100% på jobben hver dag året igjennom? De fleste av oss prøver nok å gjøre det, men innimellom skjer det ting i livet som får oss til å "spore" litt av, det være seg gleder eller sorger og vi klarer kanskje ikke å holde nok "fokus" på jobben når så skjer og gjør kanskje en dårligere jobb enn vi ellers ville ha gjort. Ett eksempel på dette er en fabrikkny kniv jeg fikk fra en av ovennevnte produsenter. Jeg skulle slipe den opp for en venn av meg og stusset etter en stund på hvordan bevelen utviklet seg. Kniven lå paddeflatt på steinen, men likevel var det ett par-tre mm av bladet som ikke fikk bevel på ene siden, på samme punktet på andre siden derimot var bevelen mye større enn på resten av bladet. En titt under 60x forstørring viste at bladet/bevelen var sprekt tvers igjennom på dette punktet og derfor var vridd en tanke ut av senter. At det skjer feilproduksjon er helt normalt, men dette burde blitt fanget opp under slipeprosessen for feilen var ganske tydelig. Men i dette tilfellet hadde ikke sliperen hatt nok fokus på det han gjorde. Hvem vet, kanskje var det fredag ettermiddag og han hadde en date med drømmedama på programmet, det kan jo få noen og enhver til å miste fokus :D

Videre er det vel allment akseptert at eneste sikre måten å fastslå om en kniv er "shaveready" på er å barbere seg med den. De forskjellige tester vi gjør under slipeprosessen kan si oss veldig mye, men til syvende og sist er det barberingen som avgjør og det sier seg selv at verken Dovo eller TI har tid og ressurser til å teste hver eneste kniv de produserer.

Uansett, ved kjøp av fabrikkny kniv så slutter jeg meg til Lynn Abrams sitt utsagn om å stroppe opp og teste kniven før man tar den til brynet for innimellom kan man faktisk være heldig og få kniver som barberer bra rett fra esken :)

Ganske interessant dette, jeg har selv ingen erfaring med kniv enda, men jeg er spent på hvordan min første kniv blir.

Jeg håper så inderlig at den ikke har noen feil, som kniven til vennen din, det koster tross alt ganske mye for dette utstyret.

Nå går dette litt utenfor emnet; Men, hva skal man gjøre hvis man får en slik kniv?

Hvis bevelen er knekt, da burde man vel få en ny kniv?

For å ta det litt lenger, hvis man får en slik kniv, da kan f.eks ikke jeg finne ut hva som er galt, siden jeg har ca. null innsikt i dette, jeg har heller ikke mulighet for å ta kniven under lupen for å titte etter sprekker etc.

Da vil man ha en "ødelagt" kniv resten av livet, og kanskje gi opp barberkniver etter en stund.

Jeg har dog opplevd fabrikkfeil på andre gjenstander, de fleste her har vel vært borti AG3 med dioptersikte, hvis hullet er borret skjevt i sikte (Som forøvrig ble gjort for hånd) vil man ikke treffe noe som helt, og det kan være vanskelig å justere det inn, noe som kan få fatale konsekvenser i en eventuell krigssituasjon - Hvor våpen blir delt ut i hytt og pine.

Sporet litt av her, men det får bare være. ;)

Bevelen på Frioduren min var ikke helt 100%. Må passe på litt ekstra for å få ytterenden skarp. Bortsett fra det så var den så sløv at den skrapte over armhårene og bare lagde lyd :P

Ganske interessant dette, jeg har selv ingen erfaring med kniv enda, men jeg er spent på hvordan min første kniv blir.

Jeg håper så inderlig at den ikke har noen feil, som kniven til vennen din, det koster tross alt ganske mye for dette utstyret.

Både Dovo og Thiers Issard er anerkjente merker og sannsynligheten for å få en kniv med en slik feil er nok minimal. Jeg ville bare nevne det i posten for å påpeke at feil kan skje. Selv har jeg som sagt både Dovo og TI og kommer også til å kjøpe fler. Har blant annet en Dovo "Bismarck" på ønskelista.

Men når det er sagt så skal det heller ikke underslås at iallfall Dovo sliter med warp i større eller mindre grad på noen av knivene sine.

Nå går dette litt utenfor emnet; Men, hva skal man gjøre hvis man får en slik kniv?

Hvis bevelen er knekt, da burde man vel få en ny kniv?

Hadde det vært jeg som hadde fått en slik kniv så hadde jeg putta den i en bobleplast konvolutt og sendt den tilbake til produsenten med en beskrivelse av hva som var problemet og bedt om en ny. Og det ville faktisk forundre meg om jeg ikke hadde fått det.

For å ta det litt lenger, hvis man får en slik kniv, da kan f.eks ikke jeg finne ut hva som er galt, siden jeg har ca. null innsikt i dette, jeg har heller ikke mulighet for å ta kniven under lupen for å titte etter sprekker etc.

Da vil man ha en "ødelagt" kniv resten av livet, og kanskje gi opp barberkniver etter en stund.

Som sagt så er sannsynligheten for å få en slik kniv minimal så jeg ville ikke bekymre meg var jeg deg, dessuten så trenger du ikke lupe for å se slike feil, godt lampelys holder lenge :) Det var slik jeg så at det var en feil. Lupa brukte jeg kun for å finne ut hva som var feilen. Når du ser på kniven i godt lampelys skal du se etter en jevn bevel hele veien og prøv også å vri kniven litt under lyset og se etter refleksjoner i fra selve eggen, du skal helst ikke se noen. Refleksjoner tyder på mikroskopiske hakk/ujevnheter på eggen.

Jeg kjøpte en Dovo for et par år siden, den kom fra fabrikken så sløv at den kun ville egnet seg til smør.

En Böker jeg kjøpte i fjor var nesten "shave ready" - noen få drag på kinesisk 12k var alt som skulle til.

Min erfaring er at de fleste barberkniver (jeg har bare 8) er for sløve fra fabrikk.

Min Pierre Thiers fra Thiers-Issard var OK. En annen TI fikk jeg slipt av en pro, den ble ok.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this