Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
LadyLuna

Trenger hjelp til gavekjøp...

Recommended Posts

Min kjære forlovede ønsker seg "ekte" barberhøvel i bursdagsgave, og det akter jeg å gi ham ;) Siden jeg selv ikke har noe særlig skjeggvekst hadde jeg håpet på noen råd fra noen som har det, eller har mer kunnskap om barbering enn meg ;)

Bursdagsbarnet har til nå bare brukt vanlig 3- blads Gillette høvel fra dagligvareforretning, og trenger derfor alt nødvendig utstyr. Men hva er egentlig nødvendig? Er det tilstrekkelig dersom jeg kjøper høvel, børste og skum/krem/såpe?

Jeg vil si at han har relativt kraftig skjeggvekst, så da vil det kanskje være lurt å kjøpe en med et "open tooth" hode, som for eksempel Merkur 25C? Eller har hodet på den tilsvarende Merkur 23C noen fordeler som 25C ikke har (med tanke på vektbalanse og slikt)? Eller kanskje jeg heller bør gå for den litt mer kraftige varianten, for eksempel en 38C..? Men dere vil kanskje si at disse forskjellene har lite å si for en nybegynner?

Børster har jeg få forslag til selv, men tror ikke jeg vil gå så veldig høyt opp i pris, da jeg regner med at han som skal få dette kommer til å skifte ut utstyret etterhvert som han finner ut om det jeg har kjøpt er det rette for ham eller ikke (Og forøvrig kan jeg jo nevne at denne typen høvel bare er en mellomlanding, da han har ønske om å oppgradere til barberkniv etter at han har blitt komfortabel med denne typen høvel.).. Men er de som er laget av ekte grevlinghår mye bedre enn de syntetiske, eller merker en nybegynner ikke mye til denne forskjellen heller?

Når det så gjelder om jeg skal kjøpe barbersåpe eller barberkrem er jeg også i tvil. Hva er lettest å bruke, og hvordan påvirker hudtypen valget av disse? Og hvilke andre faktorer spiller inn når jeg skal velge ut rett produkt?

Alle tilbakemeldinger er hjelpsomme, da mitt mål er å skaffe et litt bedre grunnlag enn bare mine egne antakelser når jeg skal velge ut denne gaven.. På forhånd takk :)

Hei

For det første - for en hyggelig forlovede du må være :D. Å være så interessert i din kjæres barberingsutstyr, må jo være den ulitmate bekreftelse på dette :lol:.

Du har rett i at en høvel, kost og barber-krem eller såpe (+ kanskje noe småtteri) er nok til å kunne sette i gang med en ny barber-opplevelse.

Hvilke modeller du bør velge blir nødvendigvis relativt subjektivt, men her er et lite forslag ut i fra egne erfaringer:

Høvel: Merkur 570 Progress (http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=111), En meget god høvel i en middels prisklasse. Den har den fordelen at den har et justerbart hode, slik at agressiviteten i kuttingen kan justeres etter smak og behag. Dine egne forslag er også gode valg, men disse mangler altså denne justeringsmuligheten. Denne er også meget god, og i samme prisklasse: http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=606. Om din forlovede mener alvor med overgang til barberkniv, kan han kanskje heller legge litt mer penger i en god kniv senere:?

Blader: til en høvel trenger du også blader. Disse blir langt billigere enn de multibladene som er å få kjøpt, og finnes i mange varianter. Disse fra Feather regnes som de skarpeste på markedet, og som med alle skarpe barberprodukter er varsomhet et nøkkelord http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=494

Kost: En god kost vil med riktig vedlikehold vare i mange år. Den er like viktig uansett hvilket barber-redskap man bruker, og jeg vil anbefale at du kjøper en kost som er laget av grevlingbust. Barbershop har et stort utvalg av gode koster, i mange prisklasser. http://www.barbershop.no/kategori.php?k ... ategori=27. Mange, inkludert meg selv, har svært gode erfaringer med koster fra Vulfix. Du får en god kost til en lavere pris enn tilsvarende fra andre produsenter. Hva med denne, om økonomien tillater det? http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=95.

Jeg ville også anbefale å kjøpe et enkelt stativ til å henge opp kosten i. Dette sørger for at den tørker skikkelig mellom bruk (http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=91)

Barber- krem eller såpe: Også her mye smak og behag, men de største forskjellene her er at krem vanligvis har omtrent samme konsistens som tannkrem, mens såpe er mer eller mindre hard som en alminnelig håndsåpe. En såpe vil vare lenger enn krem ved normal bruk. Krem er noe lettere å skumme opp enn såpe, men begge deler gir en helt annen opplevelse enn barberskum på boks :roll:.

Min egen favoritt er denne kremen fra Proraso: http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=64.

En såpe jeg liker veldig godt er denne fra Colonel Conk: http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=622

For å være føre var - sørg for å ha en styptic pencil/blodstiller-stift tilgjengelig :lol:. Til å begynne med (og senere også...) vil man sannsynligvis kutte seg litt under barberingen, og en slik stanser effektivt mindre blødninger. http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=576.

For korrekt bruk av utstyret, ligger det mye informasjon ute på disse sidene. Finner han ikke svar i forumet, er det bare å poste en forespørsel, så vil han vanligvis ha et svar innen kort tid.

Vær obs på at din forlovede løper en stor risiko for å bli angrepet av et farlig virus som herjer i våre barberkretser :roll:. Den arter seg på den måten at det raskt ikke holder med kun én høvel, én såpe osv osv. Som du ser her i shoppen, så er det en stor verden der ute, med masse gode produkter som må prøves ut. Ikke døm han for hardt, for dette er en arena hvor vi menn må ha lov til å skjemme oss selv bort litt 8-).

Selv er jeg spent på hvor lang tid det tar før din forlovede dukker opp på disse sidene og forespør om barberkniver, bryner, stropper osv. Diagnosen er herved stilt.

Skriv noen ord om hvilke modeller du til slutt velger da?

Lykke til.

Tusen takk for raskt svar Sandman, og for komplementet :D

Av de to høvlene du foreslo likte jeg best Merkur 39C, da denne ser ut til å være en mellomting mellom de forslagene jeg selv kom med, altså at den har det beste fra alle.. Men vil denne kombinert med Feather- blader være fornuftig for en nybegynner, da den, som jeg ser du skriver i din produktomtale, har et aggressivt hode? Uansett kommer jeg nok til å skaffe ham en blodstillerstift før han setter igang, som du anbefaler ;)

Prisen på den kosten du foreslår er nok litt i overkant av hva jeg hadde planlagt å gi, men ettersom du sier at koster varer lenge kan får jeg heller se på det som en investering dersom jeg kjøper den ;) Men hadde du (eller noen andre) hatt noen forslag i lavere prisklasse dersom jeg vil se litt andre alternativer, da jeg selv som sagt ikke vet helt hva jeg skal se etter..? Stativ kommer jeg nok også til å kjøpe ja, ihvertfall dersom jeg kjøper den dyre kosten..!

Takk for forslag til såpe og krem også. Akkurat det er jo ikke så veldig dyrt, så jeg tar det ikke så tungt dersom jeg kjøper en type han ikke liker, da han bare kan kjøpe nytt selv.

Takk for advarselen om "barber- syke" ;) Jeg regner nesten med at forloveden min kommer til å bli hardt rammet av denne, og at han temmelig kort tid etter bursdagen sin (som forøvrig er i begynnelsen av april) kommer til å "flytte inn" her på Barbershop.no sine sider for å få tips til selve barberingen og for å utvide arsenalet på barberhylla, men dette får jeg heller se om jeg ikke klarer å leve med ;)

Når jeg bestemmer meg for hvilke produkter jeg kommer til å kjøpe kan jeg godt skrive noen ord om hvilke det ble, og ikke minst for hvor godt de slo an hos min kjære ;)

Men fram til da er jeg fortsatt interessert i flere tilbakemeldinger!

Hei!

Ditt engasjement er en gave i seg selv :)

39C kan anbefales på det sterkeste. Har forsøkt diverse høvler, men den ender alltid opp som min definitive favoritt. Den krever imidlertid at en kjenner sin skjeggvekst og hadde for meg en relativt langt læringskurve, men er superduper når dette sitter.

Jeg har personlig forsøkt tre bladtyper i min 39C:

-Merkur: Fullstendig ubrukelig for meg. Ga en smertefull barbering.

-Feather: For skarpe etter min smak, og kan fort gi et noe blodig resultat.

-Gillette Platinum: De dyreste (vel, DE-blader er billig uansett, så who cares). Gir et meget bra resultat, en perfekt match til 39C. Anbefales!

Av koster kan denne fra Vulfix være et rimeligere alternativ? Har benyttet denne en stund, og er strålende fornøyd.

Ellers så er kremen fra Proraso ypperlig, som anbefalt av Sandman. En after shave av noe slag, bør også være med.

Ellers er det viktig å huske at dette blir veldig subjektivt, da alle ansikter er forskjellig.

Uansett, dette blir en perfekt gave! :)

Hei og velkommen! Knall gave du legger opp til, tøft av deg å finne veien hit, da. 8-)

En forsiktig start med tradisjonell barbering koster fra rundt 750,- Da får man gode, drøye produkter, mye bedre enn plastic-fantastic. Det meste av det som selges her er bra, og det er smak og behag som vil avgjøre. Som nybegynner er det ikke lett å velge, men jeg ville vurdert følgende utstyr/produkter:

Høvel: Merkur 34C HD til 279,- http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=242

Kost: Edwin Jagger Best Badger til 349,- http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=398

Krem: Proraso http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=64

eller Tabac http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=64 til 99,-

Blad: Derby extra til 19,- http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=788 (et par pakker)

Jeg lager barberskummet i en bolle jeg fant på kjøkkenet, billig og enkelt, men det funker!

Dette mener jeg er meget godt utgangspunkt for en nybegynner. Jeg ser at noe dessverre er utsolgt hos Barbershop, men du finner ikke maken til service enn her, så en det vil nok løse seg. En god start er å sjekke litt rundt i dette forumet og se på Mantic59 sine videoer på Youtube, masse informasjon å plukke opp.

Lykke til med gaven og keep us posted!!! ;)

Hei,

Dette kommer til å bli den kuleste bursdagsgaven han har fått :D

Det er en helt ny teknikk som må læres med barbering med DE-høvler. Blant annet må man ikke presse høvelen mot huden men la den gli lett på huden. I tillegg må man lære seg å holde høvelen i riktig vinkel hele tiden. Det er lurt å holde variablene så få som mulig ( :o den aller vanskligste teknikken) i begynnelsen til teknikken sitter. Jeg vil derfor anbefale Merkur HD 34/38 med Derby Extra-blader. De er like gode som Gillette Platinum.

Når det gjelder koster tror jeg en 'best badger' fra Edwin Jagger, Simpson eller Vulfix vil være gode å starte med, så her er det bare å velge en du liker utseende på, men Simpsons er de mest prestisjetunge. Det er egentlig ikke noe behov for stativ til kosten, men det ser litt stiliger ut.

Jeg vil heller lagt litt mer i en krem og gå for en av Truefitt&Hill sine produkter. Grunnen til det er at de er så stilig innpakket at jeg tror det vil være en bonus siden det er en gave. Og her kan du jo velge mellom mange gode dufter, men det er Rose, Lavendel og Mandel som er klasikkerne. Og da kan du også kjøpe en matchende etterbarberingkrem fra T&H (de er fantastiske).

Jeg vil også anbefale at du tar kontakt med Andreas i barbershop så kan han hjelpe deg med å sette sammen en flott gave ut i fra budsjettet dit.

Lykke til!

Tusen takk for menge nyttige svar! :) Selv om det jo fører til at valget blir enda vanskeligere, da jeg får så mange forslag som alle virker gode, men det kommer jo av subjektiviteten i denne "gesjeften" ;)

Merkur 39C som Sandman foreslo i det første innlegget er nok den høvelen jeg fortsatt heller mot. Og når det gjelder krem (det blir nok krem i stedet for såpe) og eventuell after shave er jeg ikke så engstelig, for som sagt kan han etterhvert kjøpe nye dufter og typer dersom han ikke trives med den jeg ender opp med til ham..

Men når det gjelder kost er jeg fortsatt veldig usikker.. men det er fordi jeg, som nevnt, ikke vet helt hva som karakteriserer en god kost. Til nå har jeg disse fem forslagene oppe til vurdering:

Vulfix Super Badger barberkost 2235

Simpsons Berkeley Best Badger barberkost

Vulfix Pure Badger barberkost

Vulfix Super Badger barberkost 2233

Edwin Jagger Best Badger barberkost + stativ sort

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål å komme med her, blant dere som er så bevandret i denne "verdenen" men hva er forskjellen på disse? Hva gjør at en Badger- kost er bedre enn en annen? Noen har mykere bust enn andre kanskje, eller varierer kanskje tettheten på busten?

Igjen: takk for hjelpen så langt :) Jeg tror min forlovede kommer til å finne seg godt til rette på dette forumet, særlig siden dere andre her inne er såpass engasjerte :D

God kveld igjen :D

Det ante meg at du ville få mange forskjellige forslag, slik at valget allikevel ville bli vanskelig :?. Jeg har selv en Vulfix 2235, og er veldig fornøyd med den. Dette er også en populær kost hos andre her på forumet, og det skyldes nok at den er en skikkelig kvalitetskost til en relativt lav pris :cry:.

Imidlertid tror jeg dine andre alternativer for koster også er svært gode, så la økonomien bestemme hvilken du velger. Den største forskjellen mellom dem ligger nok kun i størrelsen.

Din forlovede er hjertelig velkommen inn i forumet, men vi vil ikke ta noe ansvar for hvor mye av matbudsjettet han eventuelt legger igjen i barber-artikler :?.

Dette er spennende! Du love oss å gi tilbakemelding etter bursdagen. Jeg ser du har fått mange gode råd, så jeg skal ikke belaste deg med enda fler, bare understreke det Guttorm skrev igår om at det er veldig viktig at man ikke øver press på høvelen under barberingen. Jeg begynte med denne galskapen for ca et år siden, og har smertelig fått erfare hvordan det kan gå hvis man er for tung på labben. Et godt råd er å forsøke å holde den med kun to fingre når man barberer seg.

Forøvrig er kjærester som deg gull verd; for 4-5år siden fortalte jeg min kone at da jeg var liten gutt, var jeg så misunnelig på de av naboguttene som hadde modelljernbane. Det syntes jeg så så spennende ut. Ikke lenge etter hadde kona kjøpt et startsett til meg. Da var jeg 54 år... Det er kona si, det! :) At jeg i etterkant har svidd av noen titusener på den hobbyen også er en annen historie...

LadyLuna, fortvil ikke!

Selv om du har fått en masse forskjellige råd her, så er alt dette gode produkter, uansett hva du velger! La tilgjengelighet, økonomi og egne ønske bestemme (det er ikke nødvendigvis slik at dyrere utstyr er bedre for en nybegynner). Tror det er små kvalitetsforskjeller. Lykke til! ;)

Nå har jeg kikket litt rundt på Barbershop.no, med deres forslag i bakhodet, og kommet fram til det jeg tror er den endelige gaven...

Jeg endte opp med en Merkur 39C med både Feather og Gillette Platinum barberblader, Vilufix Super Badger barberkost 2235 med Proraso barberkrem og dette stativet. I tillegg kjøper jeg en blodstillerstift, til tross for at min forlovede har snakket stort om at han nok ikke kom til å skjære seg dersom han kjøpte barberkniv :lol: After shave og andre lignende produkter tror jeg jeg får la bursdagsbarnet selv gå til innkjøp av etterhvert, da jeg allerede er laangt over vårt omtrentlige forhåndsavtalte bursdags budsjett :P

Ellers vil jeg nevne at også jeg merker den faren dere alle nevner med å bli "bitt av basillen".. For det var veldig fort gjort å barre gå "litt" til opp i pris når jeg skulle velge de ulike artiklene ;) Men så tror jeg da at min kjære blir svært fornøyd med denne gaven og at det er noe han kommer til å ha glede av lenge :)

Jeg vil igjen takke alle for hjelpen, og be dere om å komme med innvendinger til handlelisten min dersom dere skulle ha det! (Jeg kommer neppe til å bestille dette før om en ukes tid uansett..)

Han kommer garantert til å bli glad.

Jeg fikk selv en barberkost av samboeren til jul, og det var en veldig fin gave.

En gave jeg bruker hver dag, som oftest rett etter jeg våkner opp.

En kost skal visstnok vare i 15 år, ved rett behandling, og man kan kjøpe ny bust hvis busten blir altfor slitt. Da kan man ha kosten resten av livet, og barna etter der, og det vil være et kjempefint minne.

Høvelen kan vare i mange generasjoner, og det kan vel fort bli en tradisjon at den blir gitt fra far til sønn igjennom flere generasjoner.

Det har aldri vært slik i min familie, men jeg har nå startet tradisjonen, og min kommende sønn skal tvinges til å bruke min høvel, og gi den videre til sin sønn. :)

En super gave, enkelt og greit :)

Blodstillerstiften er uansett kjekk å ha. Ikke koster den mye heller. Har kun skåret meg èn gang med DE/slant, men fra tid til annen blir det litt blod likevel, selv om det ikke er et kutt.

Barberingsarven blir allerede nå videreført min syv måneder gamle sønn, som diller med grevlingskosten mens han babler på stellebordet :)

Hei igjenn alle!

Nå har jeg endelig sendt avgåre bestillingen. Og takketvære god service fra Andreas og hans medarbeidere i barbershop er alerede pakken på vei, så nå venter jeg i spenning ved postkassen ;)

Den endelige bestillingen ble som følger:

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Gillette Platinum barberblader 5-pakning

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Proraso Liquid Cream Aftershave

Edwin Jagger plaststativ til barberkost (kremfarget)

Blodstillerstift

Merkur 39C Slant barberhøvel

Så nå håper jeg fortsatt at min kjære bir fornøyd, noe jeg egentlig ikke tviler på ;)

Ellers får dere alle ha takk for all hjelp og tilbakemelding! :)

Ps. Jeg kommer nok til å skrive en liten post etter bursdagen hans! ;)

Hei igjenn alle!

Nå har jeg endelig sendt avgåre bestillingen. Og takketvære god service fra Andreas og hans medarbeidere i barbershop er alerede pakken på vei, så nå venter jeg i spenning ved postkassen ;)

Den endelige bestillingen ble som følger:

Proraso barberkrem eukalyptus i tube

Gillette Platinum barberblader 5-pakning

Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Proraso Liquid Cream Aftershave

Edwin Jagger plaststativ til barberkost (kremfarget)

Blodstillerstift

Merkur 39C Slant barberhøvel

Så nå håper jeg fortsatt at min kjære bir fornøyd, noe jeg egentlig ikke tviler på ;)

Ellers får dere alle ha takk for all hjelp og tilbakemelding! :)

Ps. Jeg kommer nok til å skrive en liten post etter bursdagen hans! ;)

Hei igjen

Det ser ut til at du har gjort noen gode valg når det gjelder utstyr :D , så din kjære har ingen grunn til å klage. Tvert i mot. En rask hoderegning tilsier at du har brukt en pen slump penger på denne gaven, men det vil allikevel spares inn på sikt (selv om du vel har blitt advart mot faren for at trangen til å kjøpe mer, kanskje vil melde seg :rolleyes: ). Det hadde vært artig å høre hvordan bursdagsbarnet klarer å håndtere dette utstyret, så send noen ord om en stund, ja.

Lykke til ;)

Jeg ser min kjære enda ikke har fått tid til å skrive en oppdatering her, så da gjør like godt jeg det :rolleyes:

Jeg fikk pakken sist tirsdag, og er kjempefornøyd!

Høvelen måtte selvsagt prøves med en gang, og det gikk ganske greit etter å ha studert mantic59 sine videoer. Det største problemet var å få nok skum, men dette løste seg da jeg tilsatte mer vann. Såvidt jeg klarer å se av videoene har han nesten ikke noe vann i koppen, og han rister lett av børsten før han begynner å lage skummet. Dette holdt ikke i det hele tatt for meg, på tross av at jeg hadde mer barberkrem i koppen enn han hadde.

Jeg har også et "problemområde" nederst på halsen hvor skjegget "snur", dvs det vokser oppover igjen. Her virker også halsen/huden/skjegget ekstra sårt, og jeg endte opp med å få noen små sår i det området, og litt røde områder etter barbering. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å motvirke dette? Det var kun i dette området jeg fikk sår og ble rød.

Før barbering hadde jeg meg en god dusj, jeg hadde varmt vann i fjeset mellom hver barbering, og masserte skummet godt inn hver gang. Jeg var allerede klar over problemområdet nederst på halsen (etter å hatt samme problemet med vanlig 3-blads høvel), så jeg var så forsiktig som mulig her, og fulgte skjegg-retningen så godt jeg kunne første kuttet.

Jeg bruker forresten Merkur Super-bladet som fulgte med høvelen, kan dette ha noe med saken å gjøre? Jeg ser bjornaha nevner at dette ga smertefull barbering hos han.

Jeg bruker forresten Merkur Super-bladet som fulgte med høvelen, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Mange, deriblant meg, liker ikke Merkur sine blader. Min subjektive mening er at Gillette og Wilkinson sword er bedre. Det er også lurt å barbere første strøket MED hårene uansett hvilken retning de vokser. Lykke til.

Mange, deriblant meg, liker ikke Merkur sine blader. Min subjektive mening er at Gillette og Wilkinson sword er bedre. Det er også lurt å barbere første strøket MED hårene uansett hvilken retning de vokser. Lykke til.

+1, G og WS bladene er også mine favoritter der, men Derby er også veldig gode blader, og mer erfaring så vil du kanskje sette pris på Feather bladene..

Merkurbladene de er noe av det værste.....

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this