Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Ace

Vedlikehold av barberkniv

Recommended Posts

Hei.

Jeg har akkurat fått med en kniv, en "razor strop" som det heter på godt norsk og en "puma pasta".

Det jeg er litt usikker på er dette i forhold til vedlikehold av kniven før/etter barbering.

Lærstroppen har en grønn side og en lær farget side. Jeg har skjønt at pastaen skal smøres på den grønne siden. Spørsmålet er hvor mye pasta skal påføres? Hvor mange gjentagelser skal jeg gjøre med kniven på den grønne feltet og den andre "lær siden"?

Håper noen har tips om hvordan jeg skal gjøre dette!

Ace

Hei, og gratulerer med anskaffelsen av kniv :D

Hva slags kniv er dette, og hvor har du fått tak i den?

Du sier ikke noe om din eventuelle tidligere erfaring med bruk av barberkniv, men vær klar over at det nok er en bratt lærings-kurve for å mestre dette ;). Vet du også om kniven din er "shave-ready", dvs slipt tilstrekkelig skarp til å kunne gi en effektiv og behagelig barbering? Det er kun de færreste kniver som egentlig er klare til å benyttes med en gang, og det kan tenkes at den må slipes litt på et bryne først. Dette krever spesielle bryner og teknikker, men dette er sikkert noe noen av oss på forumet kan bistå litt med i så fall ;)

Normalt sett, med en god og skarp kniv, trenger du kun å "stroppe den" på lærsiden før hver barbering. Det krever typisk mellom 20 - 40 runder. Her er en god instruksjonsvideo du bør studere:

Mange anbefaler også å gi kniven noen få runder på stroppen etter barbering (og etter at kniven er tørket forsiktig av med et håndkle eller papir), for å fjerne mikroskopiske vannpartikler fra bladet.

Du sier at den ene siden på stroppen er grønn. Min første tanke er at da er stroppen kanskje allerede innsatt med grønn slipepasta. Dette er en pasta man påfører i et meget tynt lag på en av sidene på en stropp, og er kun ment til periodisk sliping av en kniv, når den begynner å føles sløv. Dette varierer selvfølgelig med bruken når dette skjer, men det er i alle fall ikke noe man skal gjøre daglig. Her er Barbershops grønne pasta.

http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=505. Jeg kjenner ikke "Puma Paste", men kanskje andre på forumet gjør det, og kan uttale seg om det er noe du bør bruke. Jeg foreslår at du avventer litt å påføre denne pastaen, til du er klar over hva det egentlig er :?.

For påføring på en lærstropp, kan du trykke ut 5-6 ertestørrelse-mengder pasta, jevnt fordelt i stroppens lengde. Dette smører du så meget godt og tynt utover hele skinnflaten, og pass på at du ikke får dette på den rene skinnsiden. La pastaen deretter tørke en dags tid før du eventuelt bruker den.

Hvor mange runder du trenger på grønn pasta, avhenger av hvor sløv kniven din har blitt, men om jeg frisker opp en kniv på pasta, pleier jeg å ta ca 10-20 stk, tørke godt av bladet og deretter avslutte med 50-60 runder på rent skinn. Så prøver jeg kniven, og vurderer om den har blitt skarp nok, eller om den fortsatt trenger flere runder på pasta. Dette krever litt erfaring med hvor skarp kniven bør være, og om det er mer "å hente" ved å bruke pasta ;)

Det som også er viktig, om man sliper kniven på pasta, er å tørke godt av bladet før man eks skifter mellom forskjellige typer pasta (du skal aldri bytte mellom forskjellige farger på samme side på stroppen!), eller går over til rent skinn. Hvis ikke, vil du "smitte over" slipepartikler mellom de forskjellige sidene, og det er ikke ønskelig.

Håper dette har vært til litt hjelp ;)

Som litt tillegs info:

The cutting edge cannot be maintained unless a good leather strop is used. On one side of the

strop, we lightly spread a Puma green paste and nothing on the other, (with the exception of

our black extrafine Puma paste) Generally, you may use the leather without paste if a high

quality strop is used, Russian leather for example.

On the side covered with green paste, the razor is stropped no more than 3 times by applying

light pressure. Then, we wipe the blade with a cloth in order to ensure that no accumulation of

green paste that produced the wire maybe be deposited on the side of the the leather that has

not been pasted. On this side of the leather we may strop 20 20, 30; 40 or even 50 times

without any problems.

Sakset fra: Puma information@ SRP

Sandman har vel dekket det meste i innlegget sitt, utover det er det bare å si, gratulerer med kniv og lykke til!

Jøss!

Takk for svært utfyldende svar! Fikk svar på det meste her!

Jeg har fått meg en Dovo Solingen Ibenholdt (?)

http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=612

Har brukt kniven 10-15 ganger, og jeg må si at jeg mestrer det veldig bra. Har kun klart å kutta meg litt i overleppa en gang, men det var tross alt kl.06 om morgenen før jeg skulle på jobb og hadde jævlig dårlig tid..

Så langt må jeg inrømme at jeg har brukt stort sett bare den grønne siden, og avsluttet på lærsiden av stroppen.. Det ser ut til at det har gått bra med kniven.

Takk for all hjelp så langt!

Forresten.. Hva er grunnen til at man ikke bør bruke aftershave med alkohol? Trodde nesten det var med på å desinfisere jeg..??

Ace

Med eller uten alkohol... Desinfeksjon er jo en positiv sak, men tørking av huden er en negativ sak, så får man velge :)

Man kan vel kompansere med krem etter alkoholen da.. selv ser jeg ut som disse tegneseriekattene hvis jeg forsøker noe med alkohol.. (iallefall så langt)

Må bare si at jeg hadde en fantastisk bra barbering i dag med kniven. Bare en liten ting, det er at jeg fikk litt rødflammete og sår hud rett etterpå.. Prøvde med både varmt håndkle og kosten i varmt vann, men jeg tror nok det er fordi skummet blir for kaldt. Er det noen som har et bra tips om hvordan det går an å holde skummet varmt?

Ace

Hei igjen

Rød og sår hud kan bety at du enten bruker for stort trykk på kniven, eller at den ikke er skarp nok, slik at eggen "rasper og river" skjegget mer enn den skjærer det. Det kan også bety at du ikke har preparert huden og skjegget godt nok på forhånd, før barberingen.

Skjegget må fuktes og smøres før og under barbering, og det kan du eks oppnå ved å barbere deg rett etter en dusj, eller ved å påføre varmt vann direkte på skjegget. Det ideelle er å fukte et håndkle med varmt vann, og holde det rundt underansiktet i minst 30 sekunder, men du kan også ta vann i hendene og gni det godt inn.

Deretter må du sørge for at du oppnår et godt skum fra en barbersåpe eller barberkrem (og da mener jeg ikke skum på boks :evil:). Sjekk her for tips:

. Barbershop har et meget godt utvalg av gode såper og kremer, og det er noe du absolutt bør anskaffe.

Om du ikke allerede har investert i en god barberkost, synes jeg du også bør vurdere dette. Barbershop har selvfølgelig også her et godt utvalg: http://www.barbershop.no/kategori.php?k ... ategori=27

Å holde barberskummet varmt gir en ekstra dimensjon til barberingen, og mitt beste tips er å anskaffe en "scuttle". Dette er en "barberkopp" i keramikk, med dubbel bunn og sider. Disse fylles med varmt vann, og bidrar til å holde innholdet varmt ganske lenge. Her er en anerkjent leverandør av slike: http://www.georgetownpottery.com/store/ ... de=Shaving.

De tar $ 42 for scuttelen og $ 11 for frakt til Norge, så det er ikke så ille.

Ellers kan du forsøke å plassere en bolle/barberkopp o.l. i en vask fylt med varmt vann til litt under kanten av koppen (på utsiden :roll:). Jeg synes dette er noe kronglete, og stortrives med min scuttle og dens spesialdesignede funksjonalitet.

Hold oss oppdatert på hvordan det går med bruken av kniv. Du har akkurat entret en ny dimensjon innen barberingsopplevelser, og vil trolig aldri se deg tilbake :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this