Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
deleuze

Tips til kjøp av barberkniv

Recommended Posts

OK. Da får jeg se om jeg ikke kan bestille et lass fra Ardennes-Coticule. Kanskje det blir slipe-/byggestein i julegave på alt av slekt og venner... :-)

Etter hva jeg har sett rundt omkring på nettet, sliper blåsteinen tregere enn den gule. De blir sammenliknet med de to sidene på et 4000/8000 Norton-bryne. Mitt håp er å klare meg med kun disse to -- bruke blåsteinen til litt grøvre arbeid, og coticulen til å avslutte/polere. I første omgang tenker jeg å unngå slipende pasta på strykeremmen.

Hvilke fraktkostnader snakker vi om?, har du fått noen antydninger?

coticulen min er 6x20 cm stor, 625 gram, den blå har samme størrelse, men 525 gram (er jo litt tynnere)

men den blå, den er utrolig glatt da, jeg lappet den råraskt på D8C'n, og nå ser den ut, og føles som glass.

Når de nå er tørre, så kjenner jeg ikke forskjell på Norton 8K, Kinesisk 12K og den blå.

Vile kanskje anta at en D8EE kunne være en bra kombinasjon med kinasteinen og coticulen kanskje?, er på dypt vann når det gjelder stein enda dog.

Når det gjelder pasta på reima, ja, det vil jeg også unngå, derfor jeg ønsker å kjøpe en 4siders paddle med pasta i varierende grad.

Hvilke fraktkostnader snakker vi om?, har du fått noen antydninger?

coticulen min er 6x20 cm stor, 625 gram, den blå har samme størrelse, men 525 gram (er jo litt tynnere)

men den blå, den er utrolig glatt da, jeg lappet den råraskt på D8C'n, og nå ser den ut, og føles som glass.

Når de nå er tørre, så kjenner jeg ikke forskjell på Norton 8K, Kinesisk 12K og den blå.

Vile kanskje anta at en D8EE kunne være en bra kombinasjon med kinasteinen og coticulen kanskje?, er på dypt vann når det gjelder stein enda dog.

Når det gjelder pasta på reima, ja, det vil jeg også unngå, derfor jeg ønsker å kjøpe en 4siders paddle med pasta i varierende grad.

Blå belgisk er vel oppgitt til 4000 grit

Belgisk Coticulen er oppgitt til 8000 grit

i følge http://www.theperfectedge.com/belgian.shtml

D8EE og Kina 12K bør funke bra sammen, coticulen vil jo ha samme grit som D8EE så det blir vel litt "smør på flesk" å bruke begge før 12k

- Bjørn Erik

hm, en grit kan vel oppleves på forskjellige måter kanskje, synes den blå jeg har er glattere en nortons 4K, men det kan vel kanskje også ha med tettheten å gjøre?

Jeg har vel mangeganger smør på flesk her da.. jaja...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this