Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
deleuze

Tips til kjøp av barberkniv

Recommended Posts

Eg vurderer å skaffe meg ein barberkniv? Har aldri brukt ein barberkniv før og har heller ikkje så god peiling på kva anna utstyr eg må skaffe meg? Nokon som vil gi meg nokre råd om dette? Eg vurderer å bruke mellom 2000 og 3000 kroner på dette.

Ville vore takksam for råd.

Heisann

Har selv brukt barberkniv i over et år nå og skal prøve å komme med noen råd.

Dovo knivene som jeg selv har endel av er veldig bra. Du får de i både rustfritt stål og vanlig karbonstål.

Når du får kniven er den desverre sjeldent klar for barbering rett fra esken. Så enten må du lære deg å slipe selv (som jeg har gjort)ellers må du få sendt den til sliping før du tar den i bruk. Denne tjenesten er desverre ikke lett å få utført her i landet, selv om jeg håper å kunne tilby det en gang i fremtiden.

Det er et større miljø for dette i USA og der har de også endel som tilbyr sliping av både nye og brukte kniver. Anbefaler dette da bruk av en kniv som ikke er 100% skarp er både farlig og ubehagelig å bruke.

Å slipe selv er ikke vanskelig, men krever en god del trening før det sitter. Av den grunn er det å anbefale at du får tak i en brukt kniv som ikke er så dyr å trene deg på. i tillegg bør den være av karbonstål da disse er lettere å sette opp en rustfritt stål.

Vær også klar over at her holder det ikke med et vanlig bryne, men et veldig fint et. Det jeg selv bruker heter Norton combination waterstone 4000/8000 grit.

I tillegg til en "barberklar" kniv trenger du også en skjerpestropp i lær. Den til dovo som barbershop selger har jeg selv og den er veldig bra, litt kort og smal, men helt grei å starte med. Selv har jeg i tillegg en som er både lengre og bredere og Dovo stroppen blir nå mest brukt som reisestropp.

En god barbersåpe er alfa og omega for å mykgjøre skjegget før barbering. Tabac shaving soap som barbershop selger kan anbefales.

En god kost er også nødvendig, selv har jeg både grevlinghårs kost og syntetisk kost,jeg foretrekker grevling kosten, men for å få ned startprisen litt fungerer det greit med syntetisk også.

Håper dette kan gi deg noen svar, og helt til slutt:

Ikke la deg skremme av det jeg har skrevet om sliping og slikt. Ta deg god tid og vær forberedt på at det kan ta litt tid å få ting til å sitte. Men når brikkene først begynner å falle på plass er det utrolig morsomt og barberingene jeg får med kniv nå slår alt annet jeg har prøvd.

Er det mer du lurer på skal jeg prøve å svare så godt jeg kan

Lykke til :D

Takk til barberer'n for et godt svar :) Han har egentlig dekket over det meste, så det vil ikke være noe vits i at vi legger til noe hvis det ikke kommer andre spesifikke spørsmål. Skjerpestroppene fra Dovo er midlertidig utsolgt, men de bør være på lager innen 1 ukes tid. Vi prøver også å få tak i Norton slipestener, og håper de kan være på lager om et par ukers tid, men ting går dessverre litt tregt med å få svar.

PS: Overskriften er forandret til "Tips til kjøp av barberkniv", siden dette er litt mer beskrivende.

Ang bryner:

Har lett rundtomkring, og jeg klarer ikke å finne noen i norge som selger hverken Norton eller DMT bryner, ei heller stativer til slike bryner.

ref ang stativ: http://www.badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=28478

(altså, bare for å holde fast brynet, samt få litt klaring til knokene, i den grad det trengs)

De nermeste jeg fant som selger DMT er en bedrift i stavanger (http://www.verktoyas.no/) men de svarer ikke på epost, så jeg har bestilt et lass fra usa:

Norton 4/8K

Woodcraft Chinese 12K

Shaption 16K GlassStone

DMT Dia-Sharp D8C Course 325 Grit

DMT Dia-Sharp D8E Extra Fine 1200 Grit

DMT Dia-Sharp D8EE Extra Extra Fine 8000 Grit

Belgian Yellow Coticule

Blue Stone

Slurry Stone

Dette ble vel rundt 8 kilo, så det koster noen kroner å få det overlevert, det jeg dog håper på, er at postverket ikke har krasja landinga så jeg får en eske med støv. Jeg bor i Oslo så pakken skal ikke transporteres for langt hertillands, så jeg krysser fingrene.

Diskuterte litt med "joel" på B&B, og han sier at man kan likegreit kjøpe kun D8EE og en pasted paddle strop, så har man det man trenger. Mens andre sier at du vil ikke få like finn egg med 8K diamant som med 12K og 16K stein, så jeg falt for det og kjøpte likegreit begge veier for å sikre meg :D

Merker at i norge, når man leter litt etter bryner, typisk Jernia, ClasOhlson ogsåvidere så oppgis ting i grovt/fint.. :D, ikke akkurat for slikt bruk vil jeg anta, men i sportsbutikker der har man ibant litt diamantbryner, men det er lommeformat, noe som trolig lettere ødelegger en egg, enn de store. Men i norge oppgis ikke bryner i grit, men i mikron.. så hva f.eks 4K/8K norton ville ha hatt slags benevnelse i norge vet jeg dog ikke.

:)

Jeg Dovo Prima Klang (PK) tidligere i uka, prøvde såvidt å teste den, men ble så andpusten at jeg måtte legge den bort.. jeg kjøpte den i tro at den var shaveready, men den hugget seg fast i hårene (nå hadde jeg todagers sjegg så..). Testet den på nytt senere på dagen, etter at jeg hadde tatt at par drag med fatboy'n for å redusere håret, da fungerte det bedre, men jeg fikk de samme symptomene som sist, andpusten.. scary :)

Idag fikk jeg Sanguine CoolCut straigth, og en Sanguine shavette klone, testet klonen litt nå, og den var overaskende lett å bruke i forhold til PK'n, så jeg tror for de som ønsker å starte basic så er shavette en veldig fin starter, antar den er mindre kilen med bladmontering etc, også. (Sanguine tar kun halve DE blad, og er litt "farlig" å montere, kosta £4.49, så jeg tok en sjangs..)

Fordelen vr dog at jeg ble ikke andpusten av denne i forhold til PK'n, så.. kanskje den vil hjelpe meg å ta eggen av det problemet :D

Den andre sanguinen blir vel ikke noe barberingskniv, den tenkte jeg bare å bruke til å lære meg å bruke knivene på.

Begge disse sanguinene har forøvrig fryktelig dårlige håndtak, men til prisen.. :)

Har også en gammel Shumate i posten et sted, som også trolig blir offer for steinene.. Jeg kommer IKKE til å teste honing med PK'n :), vil vente til jeg forstå konseptet og klarer å gjøre det uten å ødelegge eggen, så blir det pk'ns tur. I mellomtiden har jeg kanskje klart å få bort blad-redselen..

(Håper dog at det ikke er forbudt å skrive om andre produkter her?)

(Håper dog at det ikke er forbudt å skrive om andre produkter her?)

Vi foretrekker jo at det helst ikke blir reklamert direkte for konkurerende nettsider, men samtidig er det jo ønskelig at dette forumet skal være et sted der vi som er interesserte i barbering og utstyr kan diskutere ting fritt og tipse om ting som ikke er i sortimentet hos oss. At folk kjøper gamle Gillette-høvler, merker vi ikke har og annet stæsj som dessverre er vanskelig for oss å få tak i til butikken på eBay o.l. og deler erfaringer om dette er helt greit. Det blir veldig kjedelig om vi skal "sensurere" for mye her. Så stå på og skriv videre, det begynner å bli mange bra diskusjoner her og jeg håper det fortsetter sånn ;)

Ang bryner:

De nermeste jeg fant som selger DMT er en bedrift i stavanger (http://www.verktoyas.no/) men de svarer ikke på epost, så jeg har bestilt et lass fra usa:

Norton 4/8K

Woodcraft Chinese 12K

Shaption 16K GlassStone

Belgian Yellow Coticule

Blue Stone

Slurry Stone

Dette ble vel rundt 8 kilo, så det koster noen kroner å få det overlevert, det jeg dog håper på, er at postverket ikke har krasja landinga så jeg får en eske med støv. Jeg bor i Oslo så pakken skal ikke transporteres for langt hertillands, så jeg krysser fingrene.

Diskuterte litt med "joel" på B&B, og han sier at man kan likegreit kjøpe kun D8EE og en pasted paddle strop, så har man det man trenger. Mens andre sier at du vil ikke få like finn egg med 8K diamant som med 12K og 16K stein, så jeg falt for det og kjøpte likegreit begge veier for å sikre meg :D

Det er vel riktig å kalle dette for ett lass, ja,

Har inntrykk av at Joel er en tilhenger av pasta, .5micron diamant funker bra etter min erfaring.

Når regner du med å få brynene i hus? Ser veldig frem til at du får testet disse, særlig Shapton 16K virker som ett spennende bryne.

Hvilken dim gikk du for av de Belgiske steinene?

- Bjørn Erik

Steinene ligger her nå de :)

Coticulen er 8"x2.5", og den blå er like stor, antar du ikke tenkte åp slurrysteinen :D

Jeg venter på D8EE'n enda, og vurderer å skaffe en 2 eller 4 siders paddle fra Tony Miller, jeg må bare finne ut hvordan..

Det er Joel som har forvirret meg litt ja :), så først fant jeg alle disse steinene, en dude som solgte rubbet, så sier Joel at jeg bør heller gå for D8EE samt en paddle, da hadde jeg spart en bundle.

Men så sier de som elsker stein, at diamant ikke er så lækkert som stein, du får bedre finish med stein sier de, så da kjøpte jeg like greit alt..

Så det jeg spekulerer på nå, er en paddle som er ferdigpastet, trolig basert på oppsettet til Joel her: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=31768

MEd crome og sånt.. men jeg må finne ut om jeg får kjøpt pre-pasted paddle, og ekstra paste så jeg kan paste den når jeg trenger igjen, nå skal det jo holde et halvårstid minst, men siden vi er i norge, og man ikke får kjøpt så mye sånne saker, så er det like greit å få stasha opp når man først må betale frakt og toll på skjitn.

Jeg driver og prøver å få skaffet en slik nåda:

http://badgerandblade.com/vb/showpost.p ... stcount=28

så jeg kan få ting til å ligge rolig, nå er jo dmt'ene sabla tunge så de ligger forholdsvis rolig, men dog. Spurte på noen sjapper i Oslo, men du vet, ingen vet hva et bryne er lengre.. iallefall ikke noe om et stativ for å holde den i ro.. det beste tipset jeg fikk var å skru et par skruer for å holde den fast, men jeg kan liksom ikke gjøre det på kjøkkenbordet..

Når man bor i Blokk så er man litt begrenset.. :D

Testet forøvrig Tony Miller stroppen (hengende stropp), en 3" sak imorges, bare det gjorde at Dovo'n fungerte litt bedre, men tror, og håper at potensialet på dovo'n er endel høyere.

Har desverre lite peiling på slike ting, så jeg må liksom bare lese meg fram, og prøve for å se hva som skjer, jeg har dårlig med referanse for å vite hva som er bra, eller godt nok, så dette kan bli interresant.

Steinene ligger her nå de :)

Coticulen er 8"x2.5", og den blå er like stor, antar du ikke tenkte åp slurrysteinen :D

Det er helt riktig ,, høres ut som en fin størrelse, hadde vært morsomt å teste den.

S

Jeg venter på D8EE'n enda, og vurderer å skaffe en 2 eller 4 siders paddle fra Tony Miller, jeg må bare finne ut hvordan..

Sikler litt på Tony sine jeg også, mye å vurdere før en får bestillt...

Det er Joel som har forvirret meg litt ja :), så først fant jeg alle disse steinene, en dude som solgte rubbet, så sier Joel at jeg bør heller gå for D8EE samt en paddle, da hadde jeg spart en bundle.

Men så sier de som elsker stein, at diamant ikke er så lækkert som stein, du får bedre finish med stein sier de, så da kjøpte jeg like greit alt..

Har bare lest B&B fra august i fjor, er mest å finne på straightrazorplae, har inntrykk av at Joel skifter mening litt fort, uten at det er noe stort problem. Kjøpte ett Spyderco UF etter å ha lest en del om det, funker greit for meg, men nå er det jo ikke brukbart lenger i følge enkelte.

Så det jeg spekulerer på nå, er en paddle som er ferdigpastet, trolig basert på oppsettet til Joel her: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=31768

MEd crome og sånt.. men jeg må finne ut om jeg får kjøpt pre-pasted paddle, og ekstra paste så jeg kan paste den når jeg trenger igjen, nå skal det jo holde et halvårstid minst, men siden vi er i norge, og man ikke får kjøpt så mye sånne saker, så er det like greit å få stasha opp når man først må betale frakt og toll på skjitn.

Tony leverer velferdig pasted etter det jeg har lest. Advarsel, dette er etter hukomelsen:

3 micron er vel rundt 8K 1 micron ca 12K .5 micron ca 25k og .25 micron ca 50K(?) så med dette skulle en vel være dekket for det meste untatt "ebay sepcials".

widgetsupply selger CroMo .5 micron etter det jeg har fått med meg, mener å huske at det ikke kostet allverden slik at en kom under 200 kr grensa.

Jeg driver og prøver å få skaffet en slik nåda:

http://badgerandblade.com/vb/showpost.p ... stcount=28

så jeg kan få ting til å ligge rolig, nå er jo dmt'ene sabla tunge så de ligger forholdsvis rolig, men dog. Spurte på noen sjapper i Oslo, men du vet, ingen vet hva et bryne er lengre.. iallefall ikke noe om et stativ for å holde den i ro.. det beste tipset jeg fikk var å skru et par skruer for å holde den fast, men jeg kan liksom ikke gjøre det på kjøkkenbordet..

Når man bor i Blokk så er man litt begrenset.. :D

Har en gang brukt tettningslister for vindu(en slik 3M produsert sak som limes på) til å få et bryne til å ligge rolig, tettningslista bygger 2-3mm opp, og flekser litt men ikke mer en at det funket for meg. Skruer i kjøkkenbord er vel litt over grensa for de fleste :)

Testet forøvrig Tony Miller stroppen (hengende stropp), en 3" sak imorges, bare det gjorde at Dovo'n fungerte litt bedre, men tror, og håper at potensialet på dovo'n er endel høyere.

Har desverre lite peiling på slike ting, så jeg må liksom bare lese meg fram, og prøve for å se hva som skjer, jeg har dårlig med referanse for å vite hva som er bra, eller godt nok, så dette kan bli interresant.

Når jeg har herpa stroppen min nok blir det antagelig en Miller ja, med ekte lin.

Har heller ikke veldig mye peiling, men begynnte å slipe kniver i fjor og har vel satt opp ca 25 til å funke for meg, bruker Norton 4/8K, Spyderco UF og nå sist .5 micron diamant pasta, noe som gir en veldig fin egg, men jeg synes den er litt "skarp" de 3-4 første barberingene, før den blir "mykere", litt vanskelig å forklare, håper du skjønner meningen.

Hvis du går lei/gir opp noen av brynene så send meg en PM ;)

Holy moly, visste ikke at man trengte en grad i geologi og kuskinnsologi for å slipe og vedlikeholde sine egne barberkniver. :shock:

Neida, tror ikke du trenger det.. men noen av oss :ugeek:'er ut litt..

Holy moly, visste ikke at man trengte en grad i geologi og kuskinnsologi for å slipe og vedlikeholde sine egne barberkniver. :shock:

Kuskinn, mulig jeg tar feil men er det ikke hestehud som blir brukt? :ugeek:

En lærer noe nytt hver dag :lol: , eller det er for det meste ett spørsmål om hva som er bra nok, hvis en leser litt rundt omkring så er det overraskende hvor mye tid/energi enkelte bruker på å barbering :)

- Bjørn Erik

Det er helt riktig ,, høres ut som en fin størrelse, hadde vært morsomt å teste den.

Du er ikke lokalisert i Oslo vel?

Blir trolig jeg fyrer avgårde med oppsettet til Joel, har sendt et par spørsmål til Tony, men ikke fått svar enda, nå er jeg litt dårlig til å formulere meg, så mulig han ikke skjønte at jeg spurte da..

Har bare lest B&B fra august i fjor, er mest å finne på straightrazorplae, har inntrykk av at Joel skifter mening litt fort, uten at det er noe stort problem. Kjøpte ett Spyderco UF etter å ha lest en del om det, funker greit for meg, men nå er det jo ikke brukbart lenger i følge enkelte.

Har ikke vært så mye på SRP enda, stort sett bare B&B, men må nok begynne å frekventere SRP litt mer, men ser at de samme går igjen på de forskjellige fora, og på B&B så virkre det som om endel av de som er litt på vei fra DE til straigt er lokalisert, slik at det har vært mye fint for nybegynnere om ikke annet.

Tony leverer velferdig pasted etter det jeg har lest. Advarsel, dette er etter hukomelsen:

3 micron er vel rundt 8K 1 micron ca 12K .5 micron ca 25k og .25 micron ca 50K(?) så med dette skulle en vel være dekket for det meste untatt "ebay sepcials".

widgetsupply selger CroMo .5 micron etter det jeg har fått med meg, mener å huske at det ikke kostet allverden slik at en kom under 200 kr grensa.

Ja, har sett noe tilsvarende info, en ting er at det tilsvarer veldig høy mesh, men det som er poenget med chrome og slikt, er at det polerer finere enn om du f.eks hadde hatt stein/glassstein i slike høye mesh.

Når det gjelder tollgrensa så driter jeg litt i den, stort sett så ha selgerne lagt verdi under grensa, mens iblant så går det over, har berget sålangt, bortsett ifra en pakk, og da får det bare gå som det går. Det som jeg må få sjekket, er om Tony kan selge prepasted, og med ekstra pasta, ellers må jeg kjøpe uten prepaste og gjøre det selv, men det hadde vært fint om det hadde vært profesjonelt gjort første gangen.

Har en gang brukt tettningslister for vindu(en slik 3M produsert sak som limes på) til å få et bryne til å ligge rolig, tettningslista bygger 2-3mm opp, og flekser litt men ikke mer en at det funket for meg. Skruer i kjøkkenbord er vel litt over grensa for de fleste :)

Ja, noe slikt hadde jo gått ann, finnes jo også sånne matter du legger under gulvmatter etc for å få ting til å ligge rolig, det kunne jo benyttes, men litt av årsaken til at jeg ser etter en slik ramme, er at du får litt høyere arbeidshøyde, noe som er interresant med D8EE, den er jo veldig tynn, så du får lite plass til fingrene..

Btw, har du DMT bryner?, D8C?, jeg kjøpte en D8C og en D8E som er brukt, selger sier han har knapt brukt de, og de ser forsåvidt lite brukt ut. Men, overflaten på de ser litt snodig ut, den er forsåvidt glatt, men det ser ut som om man har kastet stein på den, masse små groper/hakk?, når jeg stryker fingern over så kjenner jeg ikke noe problemer, så det virker å være greit, men merkelig...

Når jeg har herpa stroppen min nok blir det antagelig en Miller ja, med ekte lin.

Er litt usikker på hva som er bra av canvas/cotton? eller lin, mener jeg leste noen komentarer et sted om at lin ikke var så digg, men er litt usikker?, canvas eller lin siden er vel tenkt for paste for de som vil bruke det?, men man kan vel bruke det uten paste også? (må seriøst lese papirene fra Tony på dette..)

Har heller ikke veldig mye peiling, men begynnte å slipe kniver i fjor og har vel satt opp ca 25 til å funke for meg, bruker Norton 4/8K, Spyderco UF og nå sist .5 micron diamant pasta, noe som gir en veldig fin egg, men jeg synes den er litt "skarp" de 3-4 første barberingene, før den blir "mykere", litt vanskelig å forklare, håper du skjønner meningen.

Jeps, bruker Feather blader, så jeg skjønner godt hva du mener :), Joel kommenterte også Shapton 30K glassstone, var vist rimelig uegnet, nettopp pga at ting ble alt for skarpt, du kutta hårene uten å ha peil på at det ble gjort, også skrapa du av overhuden... akkurat som mitt første forsøk med feather.. på tørr hud.. (var litt dum da.. )

he:), tenkte jeg får altids skjerpet noen kjøkkenkniver om det går feil med barberknivene :)

Tony bruker horsehide ja.., fola blakken.. :)

En lærer noe nytt hver dag :lol: , eller det er for det meste ett spørsmål om hva som er bra nok, hvis en leser litt rundt omkring så er det overraskende hvor mye tid/energi enkelte bruker på å barbering :)

Problemet er at noen ikke finner ut hva som er bra nok.. jeg er redd jeg er der foreløpig.. tok av litt på barberhøvler også, har ca 40 stykker nå, og nå tester jeg kniver.. dvs, har ikke fått til å barbere meg enda, annet enn å skrape litt, men håper det skjer noe etterhvert, hvis jeg får kvessa ting..

Tid og energi på barbering jo, ja, er litt rart.. før ofret jeg det aldri en tanke, nå er det morsomt.. men har funnet ut at det er vist ikke noe feil med meg, ser det er mange andre som er litt i samme båt.. har flere ganger lurt på om jeg ikke kan barbere meg flere ganger om dagen, så jeg får testet ting :), og ser at andre har hatt samme tanker... så, joa, mulig jeg har blitt lit skjør, men er trolig i samme båt som endel andre..

Mulig ikke så mange i norge enda men..

Jaggu, så de duger til mer enn lim altså. Ikke dårlig. :D

[quote="asbjorn"]

Coticulen er 8"x2.5"' date=' og den blå er like stor, antar du ikke tenkte åp slurrysteinen :D[/quote']

Du er ikke lokalisert i Oslo vel?

Nei, er nok mer type Elverum

Blir trolig jeg fyrer avgårde med oppsettet til Joel, har sendt et par spørsmål til Tony, men ikke fått svar enda, nå er jeg litt dårlig til å formulere meg, så mulig han ikke skjønte at jeg spurte da..

Har vel inntrykk av at det Joel sier funker, så det er sikkert grei

Har ikke vært så mye på SRP enda, stort sett bare B&B, men må nok begynne å frekventere SRP litt mer, men ser at de samme går igjen på de forskjellige fora, og på B&B så virkre det som om endel av de som er litt på vei fra DE til straigt er lokalisert, slik at det har vært mye fint for nybegynnere om ikke annet.

Det er mye av de samme ja, blir egentlig slik at det stedet en begynnte å lese først blir foretrukket, Selv om jeg foretrekker SRP så ser jeg at Joel har laget endel bra FAQ som absolutt er hvert å lese

Ja, har sett noe tilsvarende info, en ting er at det tilsvarer veldig høy mesh, men det som er poenget med chrome og slikt, er at det polerer finere enn om du f.eks hadde hatt stein/glassstein i slike høye mesh.

Når det gjelder tollgrensa så driter jeg litt i den, stort sett så ha selgerne lagt verdi under grensa, mens iblant så går det over, har berget sålangt, bortsett ifra en pakk, og da får det bare gå som det går. Det som jeg må få sjekket, er om Tony kan selge prepasted, og med ekstra pasta, ellers må jeg kjøpe uten prepaste og gjøre det selv, men det hadde vært fint om det hadde vært profesjonelt gjort første gangen.

Har bare pasta en lærbit selv, like greit å få Tony tilå gjøre det

Har en gang brukt tettningslister for vindu(en slik 3M produsert sak som limes på) til å få et bryne til å ligge rolig' date=' tettningslista bygger 2-3mm opp, og flekser litt men ikke mer en at det funket for meg. Skruer i kjøkkenbord er vel litt over grensa for de fleste :)[/quote']

Ja, noe slikt hadde jo gått ann, finnes jo også sånne matter du legger under gulvmatter etc for å få ting til å ligge rolig, det kunne jo benyttes, men litt av årsaken til at jeg ser etter en slik ramme, er at du får litt høyere arbeidshøyde, noe som er interresant med D8EE, den er jo veldig tynn, så du får lite plass til fingrene..

Btw, har du DMT bryner?, D8C?, jeg kjøpte en D8C og en D8E som er brukt, selger sier han har knapt brukt de, og de ser forsåvidt lite brukt ut. Men, overflaten på de ser litt snodig ut, den er forsåvidt glatt, men det ser ut som om man har kastet stein på den, masse små groper/hakk?, når jeg stryker fingern over så kjenner jeg ikke noe problemer, så det virker å være greit, men merkelig...

Har ikke DMT, så jeg tenkte ikke på arbeidshøyden, godt poeng det der!

Når jeg har herpa stroppen min nok blir det antagelig en Miller ja' date=' med ekte lin.[/quote']

Er litt usikker på hva som er bra av canvas/cotton? eller lin, mener jeg leste noen komentarer et sted om at lin ikke var så digg, men er litt usikker?, canvas eller lin siden er vel tenkt for paste for de som vil bruke det?, men man kan vel bruke det uten paste også? (må seriøst lese papirene fra Tony på dette..)

Tony er vel bankers i svarene sine, har bare lest at lin skal være bra, men har canvas nå funker det også, mulig det rett og slett er en slik hvor bra må det være ting :)

Har heller ikke veldig mye peiling' date=' men begynnte å slipe kniver i fjor og har vel satt opp ca 25 til å funke for meg, bruker Norton 4/8K, Spyderco UF og nå sist .5 micron diamant pasta, noe som gir en veldig fin egg, men jeg synes den er litt "skarp" de 3-4 første barberingene, før den blir "mykere", litt vanskelig å forklare, håper du skjønner meningen.[/quote']

Jeps, bruker Feather blader, så jeg skjønner godt hva du mener :), Joel kommenterte også Shapton 30K glassstone, var vist rimelig uegnet, nettopp pga at ting ble alt for skarpt, du kutta hårene uten å ha peil på at det ble gjort, også skrapa du av overhuden... akkurat som mitt første forsøk med feather.. på tørr hud.. (var litt dum da.. )

Uff, hørtes ikke bra ut i det hele tat

he:), tenkte jeg får altids skjerpet noen kjøkkenkniver om det går feil med barberknivene :)

Norges skarpeste kjøkkenkniver :) , har litt inntrykk av at det med sliping kanskje blir overdrevet litte grann, det har lett for å bli en slik vanskelig, magisk sak, men med litt øvelse går det greit

(Quoting ble litt herk)

Fant forøvrig en slik:

http://www.mse.iastate.edu/fileadmin/ww ... ShExps.pdf

Finnes mye bra info rundt på nettet, skulle bare ha vært samlet endel..

Ja, Joel har laget en bra guide, men synes den burde bli oppdatert etterhvert, siden han nå har konvertert til D8EE og slikt, så burde denne guiden være litt reflektert på det også, nå så leser man denne guiden, tror det er riktig, så leser man videre i forumene og ser at alt er endret.. jaja..

(Quoting ble litt herk)

Fant forøvrig en slik:

http://www.mse.iastate.edu/fileadmin/ww ... ShExps.pdf

Finnes mye bra info rundt på nettet, skulle bare ha vært samlet endel..

Ja, Joel har laget en bra guide, men synes den burde bli oppdatert etterhvert, siden han nå har konvertert til D8EE og slikt, så burde denne guiden være litt reflektert på det også, nå så leser man denne guiden, tror det er riktig, så leser man videre i forumene og ser at alt er endret.. jaja..

der er det litt riktig nerde stoff, når det gjelder FAQen til Joel så er det akkurat det som jeg synes er litt vanskelig å henge med på, at noe som er helt topp det ene øyeblikket plutselig er helt ubrukelig. Så det er vel litt mer sånn at en må begynne ett sted og så ta det videre derfra, når behovet melder seg.

Ang bryner:

[...]

Norton 4/8K

Woodcraft Chinese 12K

Shaption 16K GlassStone

Belgian Yellow Coticule

Blue Stone

Slurry Stone

Kunne du gi en link til den gilde plassen som solgte deg dette lasset? Jeg har fått kloa i en gammel barberkniv som skal ofres for å lære meg sliping. Jeg har vurdert å kjøpe en blåstein og coticule direkte fra bruddet, men jeg synes de tar vel mye i frakt...

Jeg kjøpte dette fra en bruker på B&B, og etterfylte med D8EE fra en Ebay selger.

Jeg betalte vel ca $30 for frakta på alle steinene utenom D8EE, noe jeg synes var veldig sympatisk fraktpris, det utrolige var at alt kom fram helt også, ikke defektivt..

Av alle steinene så er det vel blåsteinen jeg er litt usikker på, har ikke sett skrevet så mye om hva den brukes til, men den er vle smart å ha tenker jeg.

Mulig jeg må sjekke om det går ann å kjøpe en slurrystein til den, og bruke den som en polerstein, men har ikke funnet ut hvor i rekken den kommer, sammenlignet med shapton, coticulen ogsåvidere.

De lærde, sier at det skal holde med KUN D8EE for å sette bevel, slipe og slikt, også gå over til en pasted strop med 3micron, 1micron, 0.5.micron diamantpasta, og 0.5chrome for å gjøre siste polering og finish.

3micron, er jo det samme som 8000 Grit, men man kan ikke erstatte D8EE f.eks med pasta dog:)

Har bare ventet evigheter på å få svar på å få kjøpt en paddle med pasta.. så får jeg noe svar fra mister Tony, så blir det vel en bestilling av det, og da bør jeg være på plass.

Brukte gårsdagen på å lappe alle steinene nå (bortsett fra shapton), samt har testet D8EE på en ratkniv, det ser ut til å fungere fint, men jeg må ha litt mer tolmodighet :D, skal se om jeg tester flere av steinene istedet for å vente på paddle..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this