Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
doomer

Jeg kan barbere leggene men ikke ansiktet... (ny kniv)

Recommended Posts

Hei - ny på forumet. Håper noen har noen tips.

Jeg gikk først over til DE-blader. Første gangen - au, au, au! Men nå går det mye bedre. Mye av teknikken gjaldt først og fremst trykk og vinkel.

Men nå har jeg kjøpt en barberkniv. Etter første forsøk er jeg kommet så langt at jeg kan barbere leggene, men ikke ansiktet. Jeg barberer ikke leggene til vanlig, men tenkte det var greit å teste et enklere sted enn ansiktet.

Jeg tror problemet rett og slett er at eggen ikke er skarp nok. Kniven er en Doro oliventre 5/8 fra Barbershop. Kniven ble slept av http://knivmaker.net/. Jeg vet ikke om han er god på barberkniver, men vanlige kniver kan han i hvert fall. Han laget en spesial-stropp i lær, hengende, med det jeg tror er pålimt slipepapir 5000 korning på den ene siden og en slipepasta på den andre siden. Slipepapiret er litt merkelig - det er riller i det som går diagonalt med retningen på stroppen. Skal det være sånn?

Jeg har vært og tittet på B&B og deres introsider og spesielt skarphetstestene. Det føles som å barbere seg med en kniv som er for lite skarp, det "skraper". På leggene klarer jeg med noen få passeringer å få det silkemykt. Men i ansiktet er det hardere stubble, og selv om jeg klarer å kutte ned litt, så blir det ikke helt borte - hverken mothårs eller medhårs. Jeg har gått fra 5-dagers skjegg til 2-dagers skjegg. Jeg må ned i 0-dagers skjegg.

Med tommerfingernegl-testen og tommerfingerpute-testen er kniven relativt skarp på en del av eggen, i hvert fall sammenlignet med min dårlige kjøkkenkniv. Og den blir tydeligere skarpere etter stropping. Men såvidt jeg kan se fra B&B sine sider må barberkniven være ekstremt skarp. Det er umulig å få kniven til å ligge helt flatt på stroppen, men jeg har i hvert fall stroppet den så flat som mulig og med eggen hengende etter stropperetningen. Det har jeg gjort en del ganger på den ene siden, og så snudd kniven og stroppet på den andre siden, fortsatt med eggen hengende etter. Så har jeg stroppet den på "fin-siden", med eggen hengende etter, hver side for seg.

Er det noen som har tips? Sitter jeg med "skjegget i postkassen" :D ? Jeg ser først og fremst etter følgende:

1. Noen som kan slipe barberkniven, helst i Norge, og som helst sikkert kan det godt, slik at jeg vet at det ikke er problemet.

2. Et godt stroppesystem - rimeligst mulig, færrest mulig dingser og systemer og steg, men som likevel får jobben gjort.

3. Noen tips.

Jeg kjenner meg litt igjen i Tyfonikus innlegg om å sende kniven bort og få den tilbake i uviss tilstand.

Heisann og velkommen i klubben doomer :)

Du har ett PM...

At du hører en skrapelyd når du barberer deg er ganske normalt. Forskjellige kniver og hulslipinger lager forskjellig lyd. Hvis det lugger og er ubehagelig derimot er det en annen sak. Som nybegynner vil jeg anbefale deg og være nøye med prepareringen før barbering (ellers også egentlig). Bruk rikelig med varmt vann og gjerne ett par runder med ett varmt håndkle i ansiktet for å være sikker på at skjegget er mykgjort skikkelig. Pass på at skummet ikke er for tørt i ansiktet, dvs ikke matt med ett "tørt" utseende, men skinnende og blankt. Jeg antar at du bruker en av de mange kvalitetssåper eller kremer som barbershop selger eller tilsvarende?

Det er utrolig mye teknikk i bildet når du bruker kniv. En god regel er å ha ryggen på kniven i 20-30 graders vinkel fra ansiktet. Prøv deg frem, og du vil snart finne "komfortsonen". Prøv å ikke ha for langt skjegg når du skal barbere deg. Ett annet tips, adoptert direkte fra Lynn Abrams, er å ta bare kinnene til å begynne med til du får sving på sakene og heller avslutte med DE'n. Husk å stramme huden godt så kniven får en glatt flate å jobbe mot og konsentrer deg om å barbere medhårs på første passet. Vær obs på trykket også, det bør være fjærlett.

Det er ett par andre ting... har du tatt tommelnegltesten på kniven er det en viss fare for at du har fått rundet eggen. Negltesten bruker vi generelt bare når vi setter "bevel" eller skråkanten på eggen. etter det bruker vi tommelputetesten, hengende hårtest og andre mer eller mindre kreative metoder ;) Min favoritt er armhår testen. Dvs at jeg lar kniven stryke 1-2 cm over armhåra og ser hvordan den kutter. Må jeg føre kniven helt ned ved huden for å få den til å skjære er den ikke skarp nok, iallfall ikke for meg..

Når det gjelder stroppen er jeg litt usikker, eller egentlig ikke, du stropper på rent lær før hver barbering, punktum. Noen stropper kommer med en lin eller en slags lerret/stoff side og mange bruker den før lærsiden, men det er også alt. Pasta brukes generelt til å friske opp en egg som begynner å bli uskarp. Jeg vil ikke uttale meg noe ytterligere om den stroppen du har fått da jeg ikke har sett den, men personlig ville jeg ikke latt noen av mine kniver kommet i nærheten av slipepapir på 5000 grit for en oppfrisking av eggen.

At du ikke får kniven til å ligge flatt høres underlig ut... med flatt menes at rygg og egg har kontakt samtidig, en fin demonstrasjon her:

Det er umulig å få kniven til å ligge helt flatt på stroppen, men jeg har i hvert fall stroppet den så flat som mulig og med eggen hengende etter stropperetningen. Det har jeg gjort en del ganger på den ene siden, og så snudd kniven og stroppet på den andre siden, fortsatt med eggen hengende etter.

vet ikke om jeg misforstår deg, men kniven skal stroppes alternerende, dvs at du skyver kniven fra deg, med ryggen først og når du kommer til enden av stroppen vender du kniven på ryggsiden og trekker den til deg, fortsatt da med ryggen først. Du skjønner det sikkert bedre ved å se på linken :)

jeg vil i første omgang anbefale deg å kjøpe en ny stropp, gjerne en med både lærside og linside. Jeg har både Dovo stropp og stropp fra Tony Miller her: http://www.thewellshavedgentleman.com/default.html i USA. Begge stroppene er bra, men jeg vil anbefale stropp fra Tony Miller. Barbershop har også lagt ut diverse demonstrasjonsvideoer og tips angående bruk av kniv her: http://www.barbershop.no/artikler.php?articleid=15

Håper dette hjelper noe.

Lykke til :)

Hei doomer,

interessant det som du skrev. Jeg tror at det største problemet som de fleste har er "sliping" av barberkniven. Nu skal jeg komme med et paradoks: På forumet snakkes det om 24 timers regel eller 48 timers regel hver gang kniven skal brukes, hvis jeg har forstått det rett. Dette er ikke riktig. En kniv blir bedre og bedre efter jo mer du bruker den. Men efter en tid, da begynner kniven å bli sløv. Hvor lang er denne tiden? På en annen nettside anbefaler Sollingen å slipe kniven efter ett år, noe som jeg er enig i. Da skal den settes opp på en sten. Og da må dette gjøres grundig. Da jeg barberte i barbersalongen, brukte frisørene samme kniv (jeg hadde en annen kniv, se mitt tidligere innlegg), og når denne efter lang tid ble sløv, holdt de kniven i sjakk med å bruke ekstra tid på stroppen eller en oljesten, dette ble kalt "kattevask". Dette varte kun en barbering, og samme prosess fulgte når ny barbering skulle skje. Det var nemlig en lang prosess som skulle til hvis kniven skulle slipes ordentlig (se mine tidligere innlegg), og dette hadde de ikke alltid tid til.

Jeg måtte kjøpe en del nye kniver for å se om det var så stor forskjell på de knivene (de hulslipte, også kalt tyskslipte) som selges i dag, kontra den som jeg har. Jeg kjøpte en billig kniv for kr.450-. Denne var ikke så god, men med litt ekstra arbeid fikk jeg perfekt barbering. Så kjøpte jeg en Dovo for kr.2000,-, og denne var meget god (angående kniver og sliping, se mine tidligere innlegg).

Bruk alltid hengende stropp, og unngå lærsiden. Jeg tror at den stroppen som du har er tilsvarende den vi brukte i salongen. men som jeg nevnte innledningsvis, da tror jeg at feilen er hos brukerne, ikke knivprodusenten.

Dette er et tillegg til det som Terje skrev, et innlegg som jeg støtter helt ut. Følger du disse rådene som han nevner, da vil du komme langt på vei.

Hvis du vil, da kan du sende kniven til meg, og om det er nødvendig skal jeg sette den opp, gratis.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Jeg har flere stener, en som jeg kjøpte for ikke lenge siden, og en gammel sten som jeg har fått av en kollega som som jeg gikk på fagskolen sammen med. Har også en oljesten, og jeg har gitt vekk den beste til en venn i Bergen. Grunnen til at jeg ga denne bort var fordi at den var meget smal, og vanskelig å bruke.

I mitt hovedinnlegg går jeg kraftig ut mot de stenene som er i dag, og den gang tenkte jeg først og fremst på Norton stenen. Et godt råd, ta imot det eller forkast det: BRUK ALDRI NORTON STENEN! Med denne stenen har jeg rundslipt minst 2 kniver, sendt vekk 2 nye kniver (det var en venn av meg som sendte dem vekk), og fått dem tilbake, totalt ødelagt. Og jeg kan sette opp barberkniver!

Den nykjøpte stenen er 3000/8000k, men jeg må alltid tilbake til de gode gamle. Tilsynelatende kan det virke som at vi fremdeles kan kjøpe disse "gamle" stenene, men nu er jeg ikke så sikker på dette. Det kan jo være at de beste stenene ble gravd ut for lenge siden? Jeg vet ikke. Jeg kjøpte en slik av en leverandør i Larvik, men det viste seg at denne ikke var av samme kvalitet.

Jeg er foreløbig av den oppfatningen at det ikke nødvendigvis er tettheten/finheten som er det viktigste, men hårdheten.

Da jeg drev som barber, hadde vi aldri disse problemene. Hva som har skjedd i senere tid, vet jeg heller ikke, men noe er det. Det er dette problemet som jeg ønsker å forstå.

Vennlig hilsen, Robert

Den nykjøpte stenen er 3000/8000k, men jeg må alltid tilbake til de gode gamle. Tilsynelatende kan det virke som at vi fremdeles kan kjøpe disse "gamle" stenene, men nu er jeg ikke så sikker på dette. Det kan jo være at de beste stenene ble gravd ut for lenge siden? Jeg vet ikke. Jeg kjøpte en slik av en leverandør i Larvik, men det viste seg at denne ikke var av samme kvalitet.

Hei,

hva slags stein var det du kjøpte/hvem er forhandleren av disse?

Når det gjelder stenen som jeg kjøpte i Larvik, da leverer dette firmaet kun til frisørsalonger. Har prøvd stenen litt, så den kan være bedre enn sitt rykte.

Den andre stenen kjøpte jeg i København, den som både var 3000/8000. Jeg er heller ikke helt sikker på dennes kvalitet. Dessverre har jeg ikke navnet på firmaet i Larvik, og heller ikke navnet på stenen som jeg kjøpte i København, men jeg skal finne ut av dette. Med det samme jeg har dette, vil dere få beskjed. En venn av meg i Bergen har navnet på den ene og salongen i Bergen har navnet på leverandøren i Larvik. Skal være i Bergen fra 19 januar, men skal prøve å ordne det tidligere.

Robert

Se der ja, den steinen kan jo fort være ett alternativ, den er det vel kanskje mulig å finne i Norge også, hadde vært fint om vi kunne finne steiner her, istedet for å måtte kjøpe allt en trenger, og ikke trenger, i fra den andre siden av verden.

Jeg har fått tilbake kniven etter stropping og fiksing hos Barberer'n. Tusen takk! Barberer''n var ikke helt fornøyd med skarpheten. Den er i hvert fall mye skarpere med TPT enn den var da jeg holdt på selv. Skal teste kniven i ansiktet i kveld - mere rapport følger. Skal treffe Tyfonikus snarlig og se på kniven og slipesteiner/kniver. Mere rapport da også.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this