Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
W&B

Hvor lenge varer et DE blad?

Recommended Posts

Jeg har hatt en Gillett Tech liggende en stund, og endelig tatt turen innom den lokale COOP butikken for å kjøpe meg en pakke med blader, Gillette Platinium, er det noen som kan komme med et anslag over hvor lenge ett blad er brukbart? Tenker da på antall barberinger(3 pass).

Det vil variere fra litt fra produsent til produsent, men de fleste sier vel at du kan bruke et blad 3-4 ganger med 3x pass. Bladene er jo såpass billige at jeg ville heller byttet flere ganger enn for få ganger, og risikere å få en ubehagelig barbering. 8-)

Joda, her er det mange faktorer som spiller inn. Jeg bruker mine Derby Extra ca. to uker, men så har jeg to høvler som jeg veksler mellom i samme barbering, og så blir det ikke til at jeg barberer meg hver dag. (De er kanskje litt "slappe" på slutten.)

Sjekk også: Tråden om barberblader" og "Når er det tid for bytte"-tråden lenger ned i delforumet, der er litt info å hente.....

For meg virker det som blader jevnt over holder bare 2-3-4 ganger, tilogmed Feather har jeg enkelte ganger måtte byttet etter 2 ganger.. mulig det er stålull som gror i ansiktet mitt da.. :)

En annen ting er at det er klar merkbar forskjell på hvordan forskjellige produsenters blader føles og oppfører seg. En tips er kanskje en sample pack for å teste litt ut, men den store majoriteten av folk liker Derby Extra og/eller Feather.

Tusen takk for svar

da blir det vel å bruke bladet en 3-4 ganger i starten, for så å evnetullet øke antallet barberinger etter hvert.

Tenkte også å kjøpe opp en sampelpakk etterhvert, Feather, IP og Derby Extra er vel av de som må prøves.

Hvis du vil lese om de forskjellige bladene, og har litt (mye) tid til overs kan jeg anbefale:

http://www.shavemyface.com/forum/viewtopic.php?t=29705

Sample pakker med blader kan bl.a. kjøpes hos:

http://www.westcoastshaving.com/ (USA)

http://www.connaughtshaving.com/samplepack.html (England)

Jeg har handlet hos begge. De anbefales stort.

Hvis du vil lese om de forskjellige bladene, og har litt (mye) tid til overs kan jeg anbefale:

http://www.shavemyface.com/forum/viewtopic.php?t=29705

Sample pakker med blader kan bl.a. kjøpes hos:

http://www.westcoastshaving.com/ (USA)

http://www.connaughtshaving.com/samplepack.html (England)

Jeg har handlet hos begge. De anbefales stort.

Da er sampelpack bestillt fra connaught, blir spennende å teste litt.

Bytter mine Gillette Platinum konsekvent etter hver tredje barbering (tre pass). Det sikrer i hvert fall meg en god barbering. Ved tanke på prisene, bryr jeg meg nada om de holder til ti eller tre barberinger. Glad jeg ikke benytter moderne blader :D

Den siste tiden har jeg brukt bladene en uke av gangen før jeg bytter blad. Når jeg startet med DE byttet jeg hver 3. dag. Jeg merker at bladene varer lenger nå som DE-teknikken er blitt bedre 8-)

Jeg bruker hovedsakelig Derby Extra. Jeg synes de er veldig gode. Feather bruker jeg innimellom men de er ikke like behagelige å bruke over tid, så da er det tilbake til Derbyene igjen. Av og til bruker jeg Wilkinson Sword eller Gilette Platinum for moro skyld.

... men så har jeg to høvler som jeg veksler mellom i samme barbering

Hei Fatzy,

Hvilke to høvler er det du veksler mellom?

Hei Guttorm.

Jeg har Merkur 23 C og 39C Slant. Jeg barberer først WTG, så XTG med slanten, og så tilslutt tar jeg ett drag ATG med HD'en. Dette funker veldig bra (men har jo lyst på en Futur i matt krom, da....)

høvlene.jpg

Oj,

jeg ville trodd at slant´en ville sørget for en tett nok barbering uten 23´rn.

...men jeg har bare brukt min HD 34G :roll:

Men 23 er vel en lett og fin høvel for å få en god siste passering :)

Jeg har begynt å bruke "skeiva" på siste passering for å få en så lette drag som mulig med supre resultat.

Jeg går også med tanker om en Futur eller en EJ Chatsworth :D

Joda, slant'en gir en tett og god barbering. Men jeg har et par områder som ikke er helt glattbarbert etter to drag, og 3 drag med slant'en er i meste laget for min hud. Derfor ble det slik at siste fintouchen tas med 23'en, mothårs.

23'n kom først i hus, men hadde jeg skulle kjøpt en idag, ville jeg valgt en med tykt skaft (37 eller 38) Ikke for å gi mer press, men fordi den har mer feelingen av "soliditet og tyngde".

Når du skriver "skeiva": mener du teknikken å føre høvelen på skrå (diagonalføring)?

Futuren har et litt klumpete hode som kanskje er vanskelig på trange plasser som oppunder nesa. Men jeg har en liten teori om at matt krom glir lettere over huda, og da er vel Futur eneste alternativ. Vet ikke helt..... noen som kan motsi eller bekrefte dette?

Når du skriver "skeiva": mener du teknikken å føre høvelen på skrå (diagonalføring)?

Nei, jeg mener å holde høvelen med den andre hånden.

Har HD, Slant begge i blank krom, og Vision som er matt krom, men jeg kan ikke si det er noen forskjell på glid.. prep og skum derimot..

Jepp, jeg merker ikke noe forskjell på matt og blank krom, tror ikke det er noe forskjell på motstand der. Man bør jo helst være såpass lett på hånden at det ikke skal ha noe å si hva slags overflate det er på høvelen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this