Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Joakim

ny kniv

Recommended Posts

For rent vedlikehold så hadde jeg vurdert en coticule, den kan du bruke både med og uten slurry. Brukt med bare vann gir den en egg som er god å barbere seg med, synes jeg. Når du får ett lite hakk/nick i eggen er det mulig å lage en slurry på coticulen, dette gjør at en ganske raskt kan fjerne endel metall før en går over til å bruke bare vann på coticulen som en siste polering. Denne fleksibiliteten gjør at jeg mener det er så nære et ideelle vedlikeholdsbryne som en kommer, forutsatt at du bare skal ha ett bryne.

Hvis man bare skal ha én stein til vedlikehold av en egg, så hørtes dette ut som en bedre idé enn Norton. ;)

er de så dyre ? og er dette stein man kan kjøpe i norge? jeg ser at det er 4k grit sten, ihvertfall de jeg fant på hjemme siden dems, dette spiller ikke så stor rolle på naturstein siden jeg kan bruke denne som en finish stein ?

er de så dyre ? og er dette stein man kan kjøpe i norge? jeg ser at det er 4k grit sten, ihvertfall de jeg fant på hjemme siden dems, dette spiller ikke så stor rolle på naturstein siden jeg kan bruke denne som en finish stein ?

Det viktig å skille mellom Belgian Blue Waterstone (BBW) og coticule, der BBW er oppgitt til å ha en grit i området 4-6K mens coticulen har ett grit estimat i området 8-10K.

Tror du kommer billigere unna med å handle enten fra Howard eller direkte fra Ardennes Coticule, enn å lete etter en i Norge. Hvis du skal handle fra de Ardennes bør du sende en mail dit og forklare at du skal ha den til å slipe barberkinver på, så du får en som er finest mulig.

Kombosteinene er fine, men som Asbjørn sier litt dyre, og til ditt formål tror jeg at jeg hadde prøvd meg med en coticule først. Når du sjekker priser og sånn så bør du se på størrelse fra 6x2"

Jeg har en 6x2 combo, og den kosta meg ca $130, tror jeg rakk å kjøpe før dollarn steg for mye også, ser nå at en slik fra Howard ligger på ca $150, så det har gått endel opp, sammen med at dollarkursen har skutt i været..

Som W&B sier, det er Coticulen du bør starte på, jeg har to coticuler, en blå og en combo, men mest fordi jeg ville forsøke forskjellige størrelser, samt at en 6x2 combo er en rett hendig størrelse.

(Litt morsomt å regne på dagsprisen på mine coticuler nåda, mangeganger bedre avkastning på steinene enn fondene i banken :D )

nå er kniven min på ei ukes ferie for å brynes, så da tar jeg meg ei ferie uke også ! takk for alle god hjelp så lenge, også snakkes vi om ei uke :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this