Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Joakim

ny kniv

Recommended Posts

skjønner skjønner, hehe, virker som det er veldig lite som det er et enkelt og greit svar på, men slik det skal være det ! hva jeg skal lappe brynene med? du, det kommer litt ann på hva lapper vil si? jeg tror nok at jeg kommer til å starte med et 4k\8k bryne ifra Norton, også kjøper jeg et finish bryne etterhvert. koster jo litt penger det her, så må ta litt etter litt :)

skjønner skjønner, hehe, virker som det er veldig lite som det er et enkelt og greit svar på, men slik det skal være det ! hva jeg skal lappe brynene med? du, det kommer litt ann på hva lapper vil si? jeg tror nok at jeg kommer til å starte med et 4k\8k bryne ifra Norton, også kjøper jeg et finish bryne etterhvert. koster jo litt penger det her, så må ta litt etter litt :)

Det er vel som oftest slik med dette som med en del andre områder der entusiaster samles, godt nok er ikke bra nok, endel av de tingene som blir diskutert er vel knapt nok merkbare i praksis hvis en ikke vet at det er en forskjell i utgangspunktet.

Var nok litt upresis, "lappe" eventuellt "lap" er ment å bety noe i følgende retning: holde brynet flatt, som oftest med ett av følgende alternativer, sandpapir, DMT diamant bryne i Coarse utførelse, enkelte andre diamant bryner som er flate nok eller Shapton sin DGLP med en toleranse på 0.001mm tror jeg det er, mulig barber'n vet mer om det.

Her er en link til hvordan lappe bryner

Det koster fort litt penger hvis en blir bitt av brynekjøpebasillen, som oftest kallt HAD.

nei, ikke mer nå :( hehe, tar aldri slutt dette her, ja, får lære meg å lape brynet også da.. hehe, blir nok sandpapir eller hva tror du ? :)

---

leste linken din, forsto litt mer av det nå, så ikke så ille ut uansett ! fikk forresten igjen mail ifra mr.howard også, koster omtrent 31 dollars å sende, også tar det et par uker fikk jeg beskjed om :)

---

han anbefalte meg å kjøpe med enten flattening stone eller prep stone. så forklaringen på hva prep stone er på siden hans; "The Norton Prep Stone is an artificial nagura stone for starting a slurry on artificial waterstones. The slurry is what does the honing and the prep stone is a fast way to start the slurry" Noen som kan forklare meg dette ?

nei, ikke mer nå :( hehe, tar aldri slutt dette her, ja, får lære meg å lape brynet også da.. hehe, blir nok sandpapir eller hva tror du ? :)

---

leste linken din, forsto litt mer av det nå, så ikke så ille ut uansett ! fikk forresten igjen mail ifra mr.howard også, koster omtrent 31 dollars å sende, også tar det et par uker fikk jeg beskjed om :)

---

han anbefalte meg å kjøpe med enten flattening stone eller prep stone. så forklaringen på hva prep stone er på siden hans; "The Norton Prep Stone is an artificial nagura stone for starting a slurry on artificial waterstones. The slurry is what does the honing and the prep stone is a fast way to start the slurry" Noen som kan forklare meg dette ?

jeg har brukt sandpapir på Nortonen og det funket greit, har i ettertid gått over til en Atoma diamantplate, og ser at det er enklere, men jeg mener at det er fullt mulig å bruke sandpapir i en "oppstartsfase" for eventuellt å prøve å holde kostnader litt nede, forutsatt at du bruker sandpapir av en grei kvalitet.

Norton prepstone har jeg ikke brukt og har heller ikke sett at den er mye omtalt på SRP, har ikke sett nytten av slurry på Nortonen min.

Norton Flatteningstone har jeg ikke brukt, men etter det jeg har lest er den laget for å "lappe" Norton steiner, og bare Norton sine, så jeg er litt i tvil til om det er ett lurt kjøp da du antagelig kommer til å kjøpe andre og hardere bryner på ett senere tidspunkt.

jeg har brukt sandpapir på Nortonen og det funket greit, har i ettertid gått over til en Atoma diamantplate, og ser at det er enklere, men jeg mener at det er fullt mulig å bruke sandpapir i en "oppstartsfase" for eventuellt å prøve å holde kostnader litt nede, forutsatt at du bruker sandpapir av en grei kvalitet.

Kvalitet er en ting.. holde sandpapiret flatt er temmelig viktig også, vått papir på glassplate er vel å foretrekke?,

Selv ville jeg vurdert en rimelig diamantplate av noe slag, jeg bruker idag DMT 325, men hvis kostnader ikek var et tema så er GDLP'n best, ellers har man jo de andre DMT og tilsvarende steiner som har ekstra huller for å lede bort slipegrumset, de burde fungere fint.

DMT 325 og denslags er helt fine steiner for å lappe steiner, årsaken for å gå for noe dyrere og bedre er hastigheten på lappinga, den fungerer suverent på Norton og coticuler, men du bruker evigheter med å lappe shapton og andre finere steiner... jeg har et par steiner jeg ikke har tolmodighet til å få lappet helt, og jeg har brukt noen evigheter på det.. spørs om jeg må kjøpe meg en julegave i år.. :D

Norton prepstone har jeg ikke brukt og har heller ikke sett at den er mye omtalt på SRP, har ikke sett nytten av slurry på Nortonen min.

Bare bambus på Norton vel?, du får jo mye slurry på norton steinen etter et par drag med kniven.. på Belgiske steiner, og andre ser jeg et poeng med slurryen..

Norton Flatteningstone har jeg ikke brukt, men etter det jeg har lest er den laget for å "lappe" Norton steiner, og bare Norton sine, så jeg er litt i tvil til om det er ett lurt kjøp da du antagelig kommer til å kjøpe andre og hardere bryner på ett senere tidspunkt.

Har vel ikke hørt annet enn dårlige ord om denne greia?, dvs, den fungerer helt sikkert greit til norton steinen, men den slites vist veldig raskt?, nei, diamantplate istedet.

Kvalitet er en ting.. holde sandpapiret flatt er temmelig viktig også, vått papir på glassplate er vel å foretrekke?,

Den hone lapping linke på SRP er veldig grei når det gjelder sandpapir, og det er helt korrekt det du sier om at det er ikke temmelig, men veldig viktig at papiret ligger i ro. Så vått papir på flatt underlag er viktig.

Selv ville jeg vurdert en rimelig diamantplate av noe slag, jeg bruker idag DMT 325, men hvis kostnader ikek var et tema så er GDLP'n best, ellers har man jo de andre DMT og tilsvarende steiner som har ekstra huller for å lede bort slipegrumset, de burde fungere fint.

DMT 325 og denslags er helt fine steiner for å lappe steiner, årsaken for å gå for noe dyrere og bedre er hastigheten på lappinga, den fungerer suverent på Norton og coticuler, men du bruker evigheter med å lappe shapton og andre finere steiner... jeg har et par steiner jeg ikke har tolmodighet til å få lappet helt, og jeg har brukt noen evigheter på det.. spørs om jeg må kjøpe meg en julegave i år.. :D

DMT C er jo en klassiker, er litt mer i tvil til den versjonen med huller. Er Shapton så vansklig å lappe? syntes det gikk fort med 16K min, har inntrykk av at coticulen min er vanskeligere å lappe.

Snakka med ChrisL på SRP ang GDLP og kom fram til at det ikke var nødvendig for meg å kjøpe den, gikk for Atoma i stedet siden den har diamantene plassert i ett "stjernemønster" i stedet for å være helt flat, slik at steinene ikke suger seg fast like mye.

Bare bambus på Norton vel?, du får jo mye slurry på norton steinen etter et par drag med kniven.. på Belgiske steiner, og andre ser jeg et poeng med slurryen..

med klare og enkle ord :D

Slurry har helt klart sin plass, men ikke i sammenheng med Norton.

Har vel ikke hørt annet enn dårlige ord om denne greia?, dvs, den fungerer helt sikkert greit til norton steinen, men den slites vist veldig raskt?, nei, diamantplate istedet.

Jepp, diament i stedet for denne, lurer egentlig litt på hvorfor Howard skal pushe den?

skjønner, klart og greit hele veien mener jeg ! da vet jeg hva jeg trenger for å komme igang ihvertfall ! prøve å få tak i meg en DMT 325 også så blir det bra :)

---

Denne stenen som Howard selger; "D8C Continuous (coarse 325 grit) diamond on 8" x 3" x 3/8" steel plate ", det er en god stein ? tenkte jeg skulle kjøpe også lappe sten ifra Howard når jeg først var igang, men litt usikker på hvilken brynene som er mest aktuelle opp mot norton brynet.. her er linken rett til diamant siden hans hvis noen ønsker å ta en titt :)http://theperfectedge.com/diamond.shtml

skjønner, klart og greit hele veien mener jeg ! da vet jeg hva jeg trenger for å komme igang ihvertfall ! prøve å få tak i meg en DMT 325 også så blir det bra :)

---

Denne stenen som Howard selger; "D8C Continuous (coarse 325 grit) diamond on 8" x 3" x 3/8" steel plate ", det er en god stein ? tenkte jeg skulle kjøpe også lappe sten ifra Howard når jeg først var igang, men litt usikker på hvilken brynene som er mest aktuelle opp mot norton brynet.. her er linken rett til diamant siden hans hvis noen ønsker å ta en titt :)http://theperfectedge.com/diamond.shtml

D8C er den som er mest brukt til å lappe bryner med, så det kan være greit å ta den med i samme pakka når du først skal kjøpe noe fra Howard.

D8C er den som er mest brukt til å lappe bryner med, så det kan være greit å ta den med i samme pakka når du først skal kjøpe noe fra Howard.

D8C, DMT 325, DMT C, samma steinen, men vi kaller den bare litt forskjellig.

En liten sak da, DMT sine steiner er noe sinnsvakt tunge, så de drar på litt på frakt-kostnader.. Howard gir deg greie fraktalternativer da, en jeg shoppa min DMT 8EE /8K stein fra på ebay, han sugde meg litt når det gjaldt frakt.. sukk :)

DMT C er jo en klassiker, er litt mer i tvil til den versjonen med huller. Er Shapton så vansklig å lappe? syntes det gikk fort med 16K min, har inntrykk av at coticulen min er vanskeligere å lappe.

Snakka med ChrisL på SRP ang GDLP og kom fram til at det ikke var nødvendig for meg å kjøpe den, gikk for Atoma i stedet siden den har diamantene plassert i ett "stjernemønster" i stedet for å være helt flat, slik at steinene ikke suger seg fast like mye.

Ja, trenger og trenger, det er jo et definisjons-spørsmål :), Shapton lar seg greit lappe, men det tar så sabla lang tid,, og den suger noe innmari.. (Altså, faktisk, den suger seg dønn fast i steinen.. )

Jeg kan ikke forstå at DMT'ene med huller skal være dårlige å bruke?, selv om Joel sier at det er bare D8C, så er det jo ikke nødvendigvis slik?

Steinene jeg tenker på er disse:

http://www.tool-shop.co.uk/acatalog/Bench_Stones.html

Når man også ser på GDLP'en, så er jo den også litt i samme gata?

Forskjellen er at disse får du kjøpt i norge.. Det blå brynet her:

http://www.verktoyas.no/rogaland/stavan ... enDocument

MEn det var kanskje ikke noe særlig rimelig heller da, 6" ser jeg, og 445 spenn.. sukk..

Hvor kjøpte du, og hva betalte du grovt for Atoma'n? Og du har D8C fra før?

Jepp, diament i stedet for denne, lurer egentlig litt på hvorfor Howard skal pushe den?

Har vel bare kopiert rått fra norton's reklame tenker jeg?, og den er jo endel billigere enn D8C.. du vet, de derre amerikanerne de krangler jo på en dollar eller to.. men for oss, der frakt, toll og alt mulig ekstratull allikevel drar på, så er det liksm ikke så farlig.. det går nesten på ett ut når det skal over dammen allikevel..

Ja, trenger og trenger, det er jo et definisjons-spørsmål :), Shapton lar seg greit lappe, men det tar så sabla lang tid,, og den suger noe innmari.. (Altså, faktisk, den suger seg dønn fast i steinen.. )

Jeg kan ikke forstå at DMT'ene med huller skal være dårlige å bruke?, selv om Joel sier at det er bare D8C, så er det jo ikke nødvendigvis slik?

Ok, det var det du mente.

Hvis Joel sier det så er det vel snarere tvert imot :? , tenkte mer på at det er litt større toleranse for flathet på DMT med plast enn på diasharp serien, men jeg mener å ha lest at enten Kees eller Bart bruker ett av DMT'ne med hull til å lappe med. Det er vel lov å si at jeg enkelte ganger lurer på hvor flat må ett bryne være før det gjøre den jobben en forventer av det, og ikke minst hvordan kvalitetssikrer og evaluerer vi resultatene vi oppnår?

Steinene jeg tenker på er disse:

http://www.tool-shop.co.uk/acatalog/Bench_Stones.html

Når man også ser på GDLP'en, så er jo den også litt i samme gata?

Forskjellen er at disse får du kjøpt i norge.. Det blå brynet her:

http://www.verktoyas.no/rogaland/stavan ... enDocument

MEn det var kanskje ikke noe særlig rimelig heller da, 6" ser jeg, og 445 spenn.. sukk..

Hvor kjøpte du, og hva betalte du grovt for Atoma'n? Og du har D8C fra før?

Fra So på Japan Tool, men det er en fyr på eBay som selger de også, han har/hadde en buyitnow, med mulighet for bets offer, pris på $100US når jeg kikket på det. Prisene på Japan Tool har nå¨har gått rett til værs sammen med yenen, så det er vel lite interessant for øyeblikket. Har ikke noen 8C, vurderte den, GDLP og Atoma. DMT 8C var i følge So "not so suited for lapping", det er vel akkurat det suget imellom stein og plate han mente, og når det dukket opp en "sikker kilde" som hadde hatt en og ødelagt den på å lappe andre steiner enn Shapton, så var ikke valget så vanskelig. Akkurat hva jeg betalte for Atomaen er jeg litt usikker på det var litt mer i den pakka, også var det noe rabatt og forsikring osv. Men hvis en har en 8C fra før tror jeg det er litt overkill å gå for en #400 Atoma, da funksjonen neppe er så forskjellig.

Har vel bare kopiert rått fra norton's reklame tenker jeg?, og den er jo endel billigere enn D8C.. du vet, de derre amerikanerne de krangler jo på en dollar eller to.. men for oss, der frakt, toll og alt mulig ekstratull allikevel drar på, så er det liksm ikke så farlig.. det går nesten på ett ut når det skal over dammen allikevel..

ja det er jo ett godt poeng, men det er jo en dyr måte å spare på, skal en tro det en leser, når det virker som om mange kjøpere en 8C etterpå.

Det ble voldsomt med bryne-lapping-fokus her nå. Jeg har en DMT8K (EE) og den antar jeg jeg ikke trenger å flate ut - i alle fall ikke på leenge. I tillegg har jeg en ny Shapton 16K, og jeg antar (siden jeg ikke driver profesjonelt med å restaurere barberkniver e.l.) jeg kan ha den også flere år før den er i nærheten av å trenge flatgjøring? Mener dere jeg er på jordet i de antagelsene? Burde ikke Joakim også like gjerne vente med å styre med lapping stones til han vet at straight-razor-shaving er en hobby som sitter? Man skal alltids kjøpe seg en ekstra kniv eller to senere, evt paddles, stropper eller pastes - skjønner ikke at å få med seg en lapping stone er akkurat det første man må tenke på - det går alltid et lass med mer utstyr... Tror det er mer å hente på bryne-teknikk i starten enn at man har en 0.001micron-verifisert jevn brynestein...

det hadde ihvertfall vært uhyre greit hvis det var tilfellet Lasarus. Godt med litt nedgradering av ting her også, og ikke bare mer og mer :)

Det ble voldsomt med bryne-lapping-fokus her nå. Jeg har en DMT8K (EE) og den antar jeg jeg ikke trenger å flate ut - i alle fall ikke på leenge.

DMT'n trenger ikke å lappes, den skal være flat ihht spekk.

I tillegg har jeg en ny Shapton 16K, og jeg antar (siden jeg ikke driver profesjonelt med å restaurere barberkniver e.l.) jeg kan ha den også flere år før den er i nærheten av å trenge flatgjøring?

Min var ikke flat og jeg synes at den funket bedre etterpå.

Mener dere jeg er på jordet i de antagelsene? Burde ikke Joakim også like gjerne vente med å styre med lapping stones til han vet at straight-razor-shaving er en hobby som sitter?

Det var derfor jeg nevnte at Nortonen kan lappes med sandpapir, at andre alternativer kom opp som en følge av ett spørsmål om Norton Flatteningstoneen får så være.

Man skal alltids kjøpe seg en ekstra kniv eller to senere, evt paddles, stropper eller pastes - skjønner ikke at å få med seg en lapping stone er akkurat det første man må tenke på - det går alltid et lass med mer utstyr... Tror det er mer å hente på bryne-teknikk i starten enn at man har en 0.001micron-verifisert jevn brynestein...

Det å ha et flat bryne gjør at en kan eliminere en feilkilde mens en prøver å lære seg å slipe kniven. Derfor mener jeg at det er greit å lappe brynet, hvilken metode en velger får være opp til hver enkelt. Nortonen miner i hvertfall avhengig av å holdes flat, hvis ikke blir den fort litt hul.

det hadde ihvertfall vært uhyre greit hvis det var tilfellet Lasarus. Godt med litt nedgradering av ting her også, og ikke bare mer og mer :)

Lapp Nortonen din med sandpapir du, sånn som i linken til lapping 101 lenger ned i tråden her, det funket helt greit for meg.

Det ble voldsomt med bryne-lapping-fokus her nå. Jeg har en DMT8K (EE) og den antar jeg jeg ikke trenger å flate ut - i alle fall ikke på leenge. I tillegg har jeg en ny Shapton 16K, og jeg antar (siden jeg ikke driver profesjonelt med å restaurere barberkniver e.l.) jeg kan ha den også flere år før den er i nærheten av å trenge flatgjøring? Mener dere jeg er på jordet i de antagelsene?

Som Bjørn Erik sier, du trenger ikke å lappe den, men jeg fant, og flere med meg har funnet ut at det kan være greit å "lappe" den litt, dvs, ikke lapping i normal forstand, men bruk 8K steinen på en Norton f.eks, på min så var det noen nubber som hektet seg fast i kniven fra tid til annen.. Men dette er vel det man kaller break-in, ikke lapping..

Forøvrig så synes jeg vel at DMT 8K er en.. brutal stein.. :), men suveren men tanke på at den er flat.. forever..

Burde ikke Joakim også like gjerne vente med å styre med lapping stones til han vet at straight-razor-shaving er en hobby som sitter? Man skal alltids kjøpe seg en ekstra kniv eller to senere, evt paddles, stropper eller pastes - skjønner ikke at å få med seg en lapping stone er akkurat det første man må tenke på - det går alltid et lass med mer utstyr... Tror det er mer å hente på bryne-teknikk i starten enn at man har en 0.001micron-verifisert jevn brynestein...

Mja, du trenger ikke 0.001 micron etc, men det er greit om steinen er flat, det kommer litt ann på metoden dere benytter på slipinga, jeg vil gå ut ifra at X-mønster krever ikke samme flathet som om du sliper kniven rett frem.. Men, Norton er en merkelig myk stein i forhold til alle andre steiner (Belgiske, Thurigans, Shaptons etc.. ), og det er utrolig hvor raskt den blir salrygget. bare se.. :), jeg lappet min to ganger samme kvelden, syntes det var litt rart men... (Og jeg lapper ikke fordi det er morsomt... )

Det er vel det som også ble skrevet i en annen tråd her, denne:

viewtopic.php?f=7&t=298

Det er noe forskjell på dagens steiner kontra de gamle.. De gamle var hardere, og trengte mindre lapping under bruk enn f.eks Norton steinene....

Men ja, siden vi ikke finner så mye av de gode gamle, bortsett fra belgiske blå og coticules, så ender vi opp med steiner og rask som kanskje ikke er optimalt, så det blir mye av det.. Hadde flere benyttet kniver og slkt, så hadde man kanskje vært mer i nærheten av andre med slikt utstyr, og kunne kanskje lånt litt for ting som lapping etc.. men se..

Men, Norton er en merkelig myk stein i forhold til alle andre steiner (Belgiske, Thurigans, Shaptons etc.. ), og det er utrolig hvor raskt den blir salrygget. bare se.. :), jeg lappet min to ganger samme kvelden, syntes det var litt rart men... (Og jeg lapper ikke fordi det er morsomt... )

Er enig med Asbjørn her. Jeg er på alle måte en nybegynner når det gjelder å slipe, men jeg fikk nesten sjokk over hvor fort Norton steinen faktisk ble "slitt". Hvis man bare har en Norton stein, kan du jo ende opp med at kniven blir ubrukelig, selv om er aldri så nøye, tålmodig og presis i slipingen din. Uten engang å vite at det egentlig ikke er din feil, men steinen. Noe som må være frustrerende, og kjipt.

Hadde flere benyttet kniver og slkt, så hadde man kanskje vært mer i nærheten av andre med slikt utstyr, og kunne kanskje lånt litt for ting som lapping etc.. men se..

Får tenke strategisk ang julegavene denne julen da - lærstropper til alle mannfolka i familien / vennekretsen...

det jeg lurer på nå er om jeg skal droppe norton bryne og ordne meg bare et 12k bryne. Jeg trenger ikke noe annet enn 12k bryne for og vedlikeholde en allerede skarp kniv ? Eller er det noe annet alternativ til bryne med de samme kriterier, altså bare vedlikehold av en allerede skarp kniv

det jeg lurer på nå er om jeg skal droppe norton bryne og ordne meg bare et 12k bryne. Jeg trenger ikke noe annet enn 12k bryne for og vedlikeholde en allerede skarp kniv ? Eller er det noe annet alternativ til bryne med de samme kriterier, altså bare vedlikehold av en allerede skarp kniv

For rent vedlikehold så hadde jeg vurdert en coticule, den kan du bruke både med og uten slurry. Brukt med bare vann gir den en egg som er god å barbere seg med, synes jeg. Når du får ett lite hakk/nick i eggen er det mulig å lage en slurry på coticulen, dette gjør at en ganske raskt kan fjerne endel metall før en går over til å bruke bare vann på coticulen som en siste polering. Denne fleksibiliteten gjør at jeg mener det er så nære et ideelle vedlikeholdsbryne som en kommer, forutsatt at du bare skal ha ett bryne.

Får tenke strategisk ang julegavene denne julen da - lærstropper til alle mannfolka i familien / vennekretsen...

Vil ikke det sende prisene rett til værs? La oss vente til neste jul med det, jeg skal bare kjøpe litt mer utstyr først :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this