Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Joakim

ny kniv

Recommended Posts

hei,

akkurat kjøpt meg en ny baberkniv, kjøpte den i amerika og fikk beskjed om at den

var klar til bruk når jeg kjøpte den. Men når jeg skulle sette igang var kniven forholdsvis sløv,

har ikke fått tak i meg strykereim enda, så kan det bare være at litt stryking skal til ? :)

Lurer også på hvor jeg kan få tak i en sten til å hone kniven med? lest på forumet her, og funnet mange svar, men fant altså ikke svar til de spørsmålene...

Og en ting til, noen som kanskje har ei strykereim og anbefale en enkel nybegynner ? trenger

jeg strykepasta til strykereima?

Mvh

-Joakim

Hei, og gratulerer med kniv :D

Du kommer nok til å få mye glede av den, men som du skriver, så må du sørge for å får den skarp nok først.

Her får du kjøpt det meste av det du trenger: http://www.classicshaving.com/Home.html.

Siden for bryner, stropper med mer: http://www.classicshaving.com/page/page/522944.htm

Et veldig vanlig og godt bryne, med forskjellig korning: http://www.classicshaving.com/catalog/i ... 196094.htm

En fin stropp fra Barbershop: http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=530

Eventuelle pastaer: http://www.barbershop.no/kategori.php?k ... ategori=46

Det er lagt ut informasjon og linker her på forumet, slik at du skal kunne se hvordan det forskjellige skal brukes. Om du ikke finner, kan du bare poste et nytt spørsmål. Her er det mange som både kan og vil hjelpe til ;)

Lykke til.

tusen takk for veldig godt og raskt svar. jeg gleder meg stort til å begynne å barbere meg med kniven, har aldri likt barbering noe spesielt før, men nå kjenner jeg det kribler i fingra med og komme igang.

Norton "Waterstone" 4000/8000 3" bryne var forresten utsolgt på classicshaving.com, er det noen andre internetsider som kan anbefales? og man må altså utenlands for å få kjøpt et skikkelig bryne?

er også litt usikker på det med den pastaen, det er sånn at den trengs ikke, bare hvis man ønsker å ha en litt røffere slipe effekt av strykereima? er altså litt opp til hverenkelt om man vil\liker å ha pasta på reima eller ikke?

Jeg ble også veldig overrasket over at vi hadde et så godt og mye brukt forum i norge.

Glad jeg er medlem :)

-joakim

Jeg har en lengre periode fulgt med på http://www.walhalla.no/ for å se når de får inn Norton 4K/8K, men det tar tydeligvis sin tid (jeg har fulgt med siden tidlig oktober), og den estimerte prisen gikk opp dramatisk da krona plutselig stupte mot dollaren i høst, så det ser nesten ut som om import er like greit. Det er mulig noen av de andre steinene de har, evt ting som sverdoljer osv, kan være relevante for oss da, men det ser ut som om det er mest grovt.

Jeg tror du sannsynligvis også bør tenke på en finere bryne enn 8K, men Norton-steinen er sikkert kjekk å ha for grovarbeid. Sannsynligvis er kniven din brynt "shave-ready" på fabrikk-eggen og ikke satt en liggende bryne-egg på, og i så tilfelle er det mest ideelt å starte med noe grovt forsåvidt. Selv satte jeg dog eggen på en stainless 1/4-kniv med en DMT 8K, og jeg har hørt om andre som bruker den til alt og klarer seg uten å gå grovere. Det er sikkert ikke ideelt, og jeg har ikke erfaring med noe annet, så ikke tolk dette som noen anbefaling...

ja, riktig, ser det blir vel omtrent samme pris, så får bare se ann hvor de får den inn først.

Nå er jeg så fersk at jeg vet ikke mye om bryner, når vi snakker finere bryner så mener vi høyere verdi enn 8k, som f.eks 10k ikke sant? Og når man honer kan man begynne med grovt og gå opp til finere, eller bare holde seg til et finere og bruke lengre tid på honingen?

Og det er nok antagelig shave ready egg jeg har, og da er det bare å stroppe kniven og kaste seg iveien antagelig ?

Liggende bryne-egg sier du ? :)

Er fersk selv, så ta et jeg sier deretter...

Eggen på kniven bestemmes av vinkelen bladet har mot slipegjenstanden når den lages. En fabrikk-egg er som regel laget med veldig høy vinkel mellom bladet og sannsynligvis en slipestein. (Bryne = flat stein, slipestein er en rund, roterende stein). Når du lager en egg på en bryne så er det håpløst å holde kniven i en bestemt vinkel uten ekstra-utstyr annet enn liggende, dvs at ryggen på kniven også ligger nedpå steinen (gjerne beskyttet med elektriker-tape). Da får du en spissere egg med større "bevel"-flate enn fabrikk-eggen. Det er det jeg kaller "liggende bryne-egg". Å lage den eggen kan være litt arbeid.

De som selger nye kniver online og tilbyr de "shave-ready" har lært seg teknikker for å skjerpe fabrikkeggen, så de slipper å "sette" eggen på kniven - og det betyr at du må gjøre det når du begynner med bryning selv. Det skjedde i alle fall med den jeg hadde shave-ready fra Lynn Abrams (SRP). Skarp i to uker, og så måtte jeg prøve å sette eggen selv. Det viste seg da at knivbladet var "warped", noe du ikke legger merke til når du skjerper slik Lynn gjorde det, men som blir helt håpløst når du legger kniven flatt på brynen og merker den bare tar nedpå brynen langs deler av eggen.

Har du kjøpt kniven i en butikk kan det være at selgeren sa den var klar til bruk uten å ane hva han snakket om - spesielt om det ikke var en spesialbutikk. Min stainless steel-kniv - det første kjøpet mitt - var kjøpt i en krimskrams-butikk og *det* var en skuffelse å prøve å barbere seg med. Det var bare å glemme. Hadde jeg stroppet til verdens ende hadde den sannsynligvis fremdeles bare vært klassifisert som smørkniv.

Angående graderinger av bryner så er typiske "finishing stones" 10K-16K. 30K om du er gæren. Jeg har en Shapton 16K jeg skal bruke som finishing stone, men den fikk jeg nettopp levert og har ikke fått tatt ibruk ennå.

Å bryne seg ihjel på en fin bryne kontra å bruke en grov bryne gir nok ikke det samme resultatet. Poenget med å hele tiden bruke så grov bryne som passer jobben best er at du da jobber minst mulig med metallet. For metall gjelder det motsatt av hva det gjør for brøddeig - jobb minst mulig med den. Med mye bryning på en fin bryne så varmer du opp stålet mer og flytter mer rundt på metallet på eggen. Stålet var igjennom en herdingsprosess da den ble produsert, og det er mulig mye av den effekten kan bli ødelagt. Mange lar f.eks. barberkniven hvile minst 48 timer mellom hver gang de bruker den fordi da mener de stålet får herdet seg bedre enn om de forstyrret stålet med barbering og stropping hver dag. Dette er prosesser jeg ikke kan noe om, men det kan godt ha noe for seg. Som ferskis har man sjelden muligheten til å rotere mange kniver dog, så ikke bekymr deg for dette. Grunnen til at jeg gjorde det med DMT 8K'en min er at den har rykte på seg for å skjære metall mer eller mindre like raskt som andre 4K-bryner.

kniven jeg kjøpte er en solingen kniv, regner med det er noe tilsvarende den billige dovo-solinger kniven de har her på barbershop.no selv om det ikke står dovo på bladet mitt. fikk du forresten honet Lynn Abrahams kniven ?

jeg tenker litt på å bare sende inn kniven for å få honet den, men er en teknikk jeg må lære meg før eller senere så kan jo like godt bli før.

Men hvis man får tak i seg et 8k bryne, er dette da nok på de fleste kniver for å holde de ved like?

Har mye å lære når det gjelder honing, men kommer vel etterhvert det man trenger vil jeg tro.

Ja, leste om den 24timers regel ihvertfall mellom hver barbering, men som du sier, stiller ikke max krav til noe av utstyrer i den fasen jeg er nå, bare jeg får ting til å virke forholdsvis godt så er jeg mer enn førnøyd for nå.

Et annet, hett tips er å kjøpe en billig ebay-kniv fra en velrennomert selger og bruke den å øve honingen på. Stas-kniven fra Dovo sender du til en honemeister, som f.eks. Lynn Abrams, så du har en "riktig" slipt kniv så du vet hva du jobber mot.

takk for linker, tok litt tid å se igjenom, men veldig "idiot" gjennomgang der, så fikk svar på det meste jeg lurte på gitt :)

og ja, hadde vel vært en lur tanke det, men er litt vel ivrig, så kan nok hende at jeg kaster meg iveien så fort jeg kan. men nå skal jeg få tak i strykereim også skal jeg se hvordan det går, får jeg litt tid kanskje før jeg må hone, kanskje jeg har fått tak i stein til da :)

Hvis noen vet om et trygt å raskt sted jeg kan bestille Norton "Waterstone" 4000/8000 3" honen hadde jeg satt pris på det, finner den en del steder når jeg googler den, men vet ikke helt hvilken som er best å bestille ifra

Nei, den ble dyr der ja. Mener den ble lagt ut til <500 først, men siden den har ligget som "under bestilling" i to måneder så er ikke å vente på dem noe å satse på nei. Men greit å følge med, og et sted å peke på om noen spør spesifikt etter et norsk sted å bestille fra - om de får den inn til slutt.

For min del er Walhalla omtrent innen gangavstand, så regnestykket var uten frakt, fortollingskostnader, og import-moms - som i utgangspunktet var en grei deal inntil prisen ble jekket opp. Nå er de vel dyrere enn egenimport selv om man får alle de påslagene.

Å bryne seg ihjel på en fin bryne kontra å bruke en grov bryne gir nok ikke det samme resultatet. Poenget med å hele tiden bruke så grov bryne som passer jobben best er at du da jobber minst mulig med metallet. For metall gjelder det motsatt av hva det gjør for brøddeig - jobb minst mulig med den. Med mye bryning på en fin bryne så varmer du opp stålet mer og flytter mer rundt på metallet på eggen. Stålet var igjennom en herdingsprosess da den ble produsert, og det er mulig mye av den effekten kan bli ødelagt. Mange lar f.eks. barberkniven hvile minst 48 timer mellom hver gang de bruker den fordi da mener de stålet får herdet seg bedre enn om de forstyrret stålet med barbering og stropping hver dag. Dette er prosesser jeg ikke kan noe om, men det kan godt ha noe for seg. Som ferskis har man sjelden muligheten til å rotere mange kniver dog, så ikke bekymr deg for dette. Grunnen til at jeg gjorde det med DMT 8K'en min er at den har rykte på seg for å skjære metall mer eller mindre like raskt som andre 4K-bryner.

Har du noen linker til steder som viser at temperaturstigning fra sliping på ett manuelt bryne kan føre til at herdingen av stålet blir ødelagt?

- Bjørn Erik

http://theperfectedge.com/ selger Norton til "grei" pris, hvis du ser bort fra dollarkursen :), vet ikke hvor mye frakta blir, men tror du kommer rimeligere unna enn Walhalla.no sin pris, ser de ligger på nesten 800 spenn for den steinen, og ingent angivelse av når den kommer inn..

Howard har jo også andre nyttige steiner han ;)

Tipper det fort blir billigere å ta det inn fra utlandet, også har du jo muligheten til å ta inn en finisher i samme pakka.

- Bjørn Erik

Har du noen linker til steder som viser at temperaturstigning fra sliping på ett manuelt bryne kan føre til at herdingen av stålet blir ødelagt?

Nei, når du påpeker det virker det ganske innlysende at du ikke kommer opp i de temperaturene det må være snakk om for å gjøre noe særlig med herdingen - man skyller jo og kniven under glohett vann uten at det skal gjøre noe.

Det er vel heller den andre effekten - at du flytter mer rundt på metallet når du bryner videre på metall som allerede er brynet til den jevnheten brynen gir.

http://theperfectedge.com/ selger Norton til "grei" pris, hvis du ser bort fra dollarkursen :), vet ikke hvor mye frakta blir, men tror du kommer rimeligere unna enn Walhalla.no sin pris, ser de ligger på nesten 800 spenn for den steinen, og ingent angivelse av når den kommer inn..

ja, det var god pris i forhold til mange av de andre stedene jeg fant i går som også hadde det norton bryne

tusen takk, veldig hyggelig å være med i gjengen å :)

Sier du det, så bra da, sendte han akkurat en mail nå for å høre om han hadde bryne på lager og

hvor lang tid det eventuelt tok å shippe dette over til Norge :)

Har faktisk akkurat sendt en mail til han selv også, trenger å "spe" på litt :D

Leveringstida ligger som regel på mellom 8 og 14 dager, muligens noe lenger nå som "julekjøret" så smått har begynt.

men han holder til i amerika eller ? klarer å vente et par uker jeg, tror jeg har skarp nok kniv til at den skal holde såpass lenge, litt trist å måtte gå tilbake til høvel selv bare for en periode.. Nå glemte jeg å spørre han om det, men kan jo spørre deg, vet du om han har no allright 12k bryne eller ?

men han holder til i amerika eller ? klarer å vente et par uker jeg, tror jeg har skarp nok kniv til at den skal holde såpass lenge, litt trist å måtte gå tilbake til høvel selv bare for en periode.. Nå glemte jeg å spørre han om det, men kan jo spørre deg, vet du om han har no allright 12k bryne eller ?

hvis du skal handle fra Howard er vel mulighetene for en finisher enten en coticule eller Shapton 16K. Howard er en autoritet på coticuler og slett ikke så værst på Shapton heller. Rett og slett en sikker kilde.

+1 på det W&B sier. Personlig har jeg både coticule og shapton 16k. Enkelte kniver liker coticulen best, mens andre gir best resultat på shapton som finisher. Skulle jeg velge en av de ville mitt personlige valg vært shapton 16k.

Ellers får du tak i en 12k her http://www.classicshaving.com/catalog/item...944/5202698.htm Vet om minst ett forum medlem som bruker den og får veldig bra resultater.

Den er jo noe billigere, men så får du jo frakt fra to forskjellige steder og da er det kanskje ikke så mye å spare likevel... :?

ja riktig, men hvis jeg da har 4k\8k stein og 16k til finisher, trenger ikke da en 12k for å bryne imellom 8k og 16k da?

Du "må" ikke ha det, selv om det ikke er noen ulempe akkurat, men jeg vet det er endel på straightrazorplace som går rett fra norton 8k til shapton 16k og er fornøyd med det.

Det har blitt meg fortalt at det er en regel som sier at en kan hoppe opp til det dobble av korningen uten problemer, slik som hoppet fra 4K til 8K, dermed skal det være tryggt å hoppe fra 8K til 16K, noe det også er etter mine erfaringer.

Om du skal kjøpe Shapton 16K eller coticule er vel nesten helt umulig å si når du ikke vet hva slags finish du liker på eggen, selv bruker jeg begge deler dvs noen er satt opp på 16K og andre er satt opp på coticulen.

Har til og med lest om folk som bruker coticule etter 16K for å lage en litt "mykere" egg, uten at jeg har prøvd det selv.

Hva har du tenkt å "lappe" brynene med?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this