Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Barberskum er skadelig

Recommended Posts

Sakset fra dagens utgave av Nettavisen:

Danske forskere har funnet ut at barberskum inneholder stoffer som skader huden.

(SIDE2): Barberskum inneholder store mengder stoffer som kan være skadelige for huden.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Det er det danske informasjonssenteret for miljø og sunnhet (IMS) har på vegne av den danske avisen politiken tatt for seg de mest kjente merkene av barberskum for å finne ut hvor skadelig innholdet kan være for huden din og miljøet. Det skriver tv2nyhetene.no, fredag.

Hormonforstyrrende stoffer

På listen over de barberskum typene som kan være skadelig finner vi vanlige merker som også selges i Norge, som L'oreal og Nivea.

I seks av barberskummerkene var det store mengder parfymestoffer som kan utløse allergi og som ifølge EU skal deklareres. Seks andre produkter inneholdt konserveringsstoffer av typen parabener som mistenkes for å være hormonforstyrrende.

I ti av barberskum typene fant man stoffet triethanolamin som kan gi overfølsomhet.

I syv av produktene var det stoffer som ikke brytes ned i naturen når du skyller skummet ut med vannet i kloakken.

Sjekk listen over barberskum som er skadelig her

http://www.side2.no/helse/article2395285.ece

En meget god grunn til å bytte til barbersåper eller -kremer :D

Og konklusjonen var at der var to typer som var mindre skadelige enn andre.....

HVA MED DE TRADISJONELLE SÅPER OG KREMER, DA?

De var selvfølgelig ikke nevnt som et alternativ engang, skammelig!

Hehe, Gillette Fusion-skummet hadde "Ja" på alle de fem kategoriene over "dårlige" egenskaper. :)

Fine nyheter for oss dette her, men uansett tar jeg dette med en ørliten klype salt. Jeg syns jeg har sett mange ganger på B&B at folk har klaget over at det er parabener i en del "tradisjonelle" produkter også, men jeg vet ikke om det finnes noe annet enn mistanke om at parabener faktisk er farlige? Ikke noe i veien med å bruke føre-var-prinsippet, så klart ...

Det er jo gøy å lese slike tester :D

Etter det jeg forstår så er parabener en stor gruppe og en del av de er veldig farlige/skadelige, men ikke de som brukes i barberkremer ol. Men det er jo med parabener som med palmeolje at det går helt over styr. Derimot er det jo nok av andre stoffer i barberskum som ikke er godt for en. :)

Det er mye synsing om parabener og evt. skadevirkninger av dette rundt om.

Men en ting som er sikkert, er dette.

For noen år siden ble det oppdaget gynekomasti (utvikling av kvinnelige bryster, også kalt "bitch-tits") hos en del guttebarn i England. Det eneste disse barna hadde til felles var bruken av en shampo (eller dusjsåpe) med høyt innhold av parabener.

Da en del av disse barna sluttet å bruke denne shampoen, forsvant gynekomastien gradvis.

Shampoen ble trukket fra markedet og jeg mener å huske det ble et forbud mot så høye konsentrasjoner av parabener, som det var i dette produktet.

Dette overbeviser ihvertfall meg til å unngå produkter som inneholder mengder av parabener.

så om eg har manboobs så kan man skylde på barberkremen ;D

Det er kanskje bedre enn å skylde på whisky'en :D

(såkalte whisky-pupper)

The Gentlemens Refinery, Crabtree & Evelyn Naturals-serien, Anthony Action, Edwin Jagger (de nye såpene og kremene) og Ultra Shave (kommer i ny utgave og med nytt navn om et par uker) er vel de eneste jeg fører som er helt fri for parabener og lignende stoffer. Jeg har også nettopp fått inn en ny serie som heter Organic Grooming som også er helt naturlig (lanseres i det nye systemet). Også har du merker som Lucky Tiger som inneholder sertifisert økologiske ingredienser, men jeg er ikke helt sikker på om de er 100% parabenfrie.

Jeg vil tro at selv om de andre produktene inneholder noen potensiellt skadelige stoffer, så er det nok i mindre grad enn i Gillette barberskum, osv. Men her har jeg ikke helt oversikt, så det hadde vært interessant å funnet ut.

Hva er egentlig parabener? Hva heter det? Hvis jeg ser på innholdsfortegnelsen, eller ingredientsene, hva er det jeg skal se etter for å merke meg disse skadelige stoffene?

Såpene til Col. Conk skal visstnok inneholde en del mindre ettertraktede substanser som har vært linket til bla. kreft og allergier..

* Triethanolamine

* SLES

* DI water (Destillert vann)

* Propylene Glycol

* Soap Flakes

* Stearic Acid

* Tetrasodium EDTA

* Polysorbate-20

* Color

* Fragrance

Etter at jeg fant innholdsfortegnelsen til Conk-såpa, gikk den kjapt fra hylla der den sto og støvet ned, og til søpla.. :P

The Gentlemens Refinery, Crabtree & Evelyn Naturals-serien, Anthony Action, Edwin Jagger (de nye såpene og kremene) og Ultra Shave (kommer i ny utgave og med nytt navn om et par uker) er vel de eneste jeg fører som er helt fri for parabener og lignende stoffer. Jeg har også nettopp fått inn en ny serie som heter Organic Grooming som også er helt naturlig (lanseres i det nye systemet). Også har du merker som Lucky Tiger som inneholder sertifisert økologiske ingredienser, men jeg er ikke helt sikker på om de er 100% parabenfrie.

Jeg vil tro at selv om de andre produktene inneholder noen potensiellt skadelige stoffer, så er det nok i mindre grad enn i Gillette barberskum, osv. Men her har jeg ikke helt oversikt, så det hadde vært interessant å funnet ut.

Kjempebra info Andreas. Det hadde vært interessant å få en merking av dette i shoppen, eks at parabenfrie produkter eller organiske produkter merkes bedre slik at man får en raskere oversikt.

Takk for påminnelsen! Har tenkt å få til dette i lengre tid, men så har det gått i glemmeboksen. Skal få laget en egen kategori med disse produktene :)

Av produkter som ikke ligger i den lista du nevner så er produktene fra Mühle og Lucky Tiger også parabenfrie. Det virker også som om det begynner å bli mer fokus på dette, blant annet har Taylor fjernet parabener fra noen av produktene, og jobber med at flere skal bli parabenfrie. Også D.R. Harris har fjernet parabener i mye av varene, skal få sjekket hvilke.

Av produkter som ikke ligger i den lista du nevner så er produktene fra Mühle og Lucky Tiger også parabenfrie.

Nuh-uh.

Lucky Tigers barberkrem og aftershave inneholder faktisk methylparaben. Dog det er ikke påvist noen sammenheng mellom m.-paraben og kreft, det samler seg ikke i kroppen, det er ikke påvist å være spesielt giftig ved direkte inntak, og det forekommer naturlig i en del frukt. :)

Det har dog vært sett tegn som tyder på at m.-paraben på huden kan reagere med UVB-stråling fra sola, som igjen kan føre til en tidlig aldring av huden.

http://www.fda.gov/Cosmetics/ProductandIngredientSafety/SelectedCosmeticIngredients/ucm128042.htm

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this