Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Larsarus

chromium oxide

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som vet om noe sted å få kjøpt chromium oxide i Norge eller må jeg bestille fra utlandet?

Har en Dovo Ebony Spike Point 5/8 som begynner å dra vél hardt i skjegget nå, evt trenge vel mange strøk over kinnet. I mangel av en finishing-stone antar jeg chromium oxide kanskje kan hjelpe, enten alene, eller etter skjerping på en DMT 8K om jeg må så drastisk til verks.

Larsarus

Hvis du allerede bruker kniven, og den er/har vært skarp, så er vel en DMT 8K vel drastisk å dra den over, jeg liker ikke noe særlig DMT'en i den grad. Den tar raskt og fint når du vil fjerne stål uten at det skal bli for grovt, men det blir for grovt om du sammenligner med f.eks en coticule.

Chromium ligger jo på ca 50-60K til sammenligning, så det er et langt hopp fra 8K til Chrome.

30K står det på Japanese... men det er selvsagt et brukbart sprang uansett. Men chromium oxide har vel andre egenskaper enn en bryne så om man stopper på 8K eller 12K så skulle det vel ha en funksjon uansett?

Har du noe sted man kan bestille en Coticule fra da? Eller kunne jeg kanskje heller satse på en Shapton 16K glassbryne fra Japanese? Noe dyr da - savner den tiden dollaren var <5NOK...

Mange har sagt, og jeg har nå selv erfart, at man kan barbere seg med en kniv rett fra 8K-bryning. Selvsagt ikke optimalt, men inntil jeg har de andre tingene på plass så gjør jeg bare som best jeg kan med det jeg har.

Larsarus

Skal du kjøpe coticule eller shapton bryne vil jeg anbefale Howard på denne linken : http://www.theperfectedge.com/belgian.shtml har handlet endel derfra, rent bortsett fra at han har god service så er det en grei kar å diskutere sliping med. Han bruker jo barberkniv selv så han vet hva han prater om.

Ett annet alternativ er jo denne steinen: http://www.classicshaving.com/catalog/item...944/5202698.htm

denne har jeg ikke pøvd selv, men den får bra tilbakemeldinger også er den jo noe billigere enn shapton/coticule. Ellers har vi vel noen medlemmer som har denne steinen som sikkert kan fortelle mer om den enn jeg kan..

30K står det på Japanese... men det er selvsagt et brukbart sprang uansett. Men chromium oxide har vel andre egenskaper enn en bryne så om man stopper på 8K eller 12K så skulle det vel ha en funksjon uansett?

Les teksten på boksen.. :D

60K Grit står det på boksen, men endrer seg vel etter mediumet.. (lær, film, etc)

Ellers er det vel et par til som har dette pulveret, som vet om det fungerte bra eller ikke?, selv har jeg en slik boks, og det er sabla mye pulver :)

Skal du kjøpe coticule eller shapton bryne vil jeg anbefale Howard på denne linken : http://www.theperfectedge.com/belgian.shtml har handlet endel derfra, rent bortsett fra at han har god service så er det en grei kar å diskutere sliping med. Han bruker jo barberkniv selv så han vet hva han prater om.

Samt Norton, DMT..

Veldig hyggelig kar å handle med.

Ett annet alternativ er jo denne steinen: http://www.classicshaving.com/catalog/item...944/5202698.htm

denne har jeg ikke pøvd selv, men den får bra tilbakemeldinger også er den jo noe billigere enn shapton/coticule. Ellers har vi vel noen medlemmer som har denne steinen som sikkert kan fortelle mer om den enn jeg kan..

Ville selv ha kjøpt shapton igjen framfor denne, helt sikkert en ypperlig stein, men gir dårlig med feedback sammenlignet med shapton..., men tja, prisdifferansen suger litt.. iallefall med dagens dollarkurs, burde ha shoppa mer i sommer.. sukk :)

30K står det på Japanese... men det er selvsagt et brukbart sprang uansett. Men chromium oxide har vel andre egenskaper enn en bryne så om man stopper på 8K eller 12K så skulle det vel ha en funksjon uansett?

Har du noe sted man kan bestille en Coticule fra da? Eller kunne jeg kanskje heller satse på en Shapton 16K glassbryne fra Japanese? Noe dyr da - savner den tiden dollaren var <5NOK...

Mange har sagt, og jeg har nå selv erfart, at man kan barbere seg med en kniv rett fra 8K-bryning. Selvsagt ikke optimalt, men inntil jeg har de andre tingene på plass så gjør jeg bare som best jeg kan med det jeg har.

Larsarus

Jeg har handlet med både Howard på theperfectedge og Dave på Japaneese... Begge to er hyggelige karer som har god peiling på sliping.

Om du skal ha deg en coticule skal handle hos Howard, han er den billigste jeg har sett, også er du garantert å få en stein som passer til formålet.

Jeg har litt begrenset erfaring med ChromOx, bruker det bare på en stainless kniv som ikke reponderte helt som forventet på brynene, men der fungerte det veldig bra, tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg over å hoppe fra en coticule på ~10K til Chrom, hvis en finner Chrom nødvendig da.

Om du skal kjøpe en Shapton 16K eller en coticule tror jeg blir nesten det samme, begge vil etter min erfaring gi en egg, som i hvertfall for meg, fungerer veldig bra til å barbere meg med. Shapton gir meg en egg som føles skarpere/hardere mens coticulen gir meg en egg som føles bløtere/mykere, men det er veldig små nyanser på disse eggene for meg, begge to gjør jobben sin veldig bra.

- Bjørn Erik

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this