Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Tyfonikus

En røst fra de gamle barberingens mestre...

Recommended Posts

Angående barbering med kniv og sliping av disse:

Først om meg selv: Jeg ble utdannet frisør og barber i 1967, og ble ansatt i Bergens største frisørsalong i 1969. Selv om barberfaget allerede den gang var på vei ut, var det travle tider med barbering i denne salongen.

Selv om jeg i store deler av mitt liv brukte barberhøvel, hendte det av nostalgiske grunner at jeg av og til brukte kniv. Dette tok helt av for ca 6 mnd siden da en venn av meg kjøpte en håndlaget fransk kniv. Videre ble jeg orientert om hva som rørte seg uti den store verden, med det resultat at jeg ble mer og mer oppgitt. Jeg ble mer og mer overbevist om at ”ingen” visste hva de snakket om, og at såkalte eksperter ikke kunne jobben sin. Før jeg ”dokumenterer” dette, er det en del forkortelser som må læres:

FSK: Fransk slipt kniv. Har intet med at den er laget i Frankrike (Det var Tyskland som produserte disse i min tid). Kniven er ikke hulslipt. Mer om dette senere.

TSK: Tysk slipt kniv, kommer sikkert ikke fra Tyskland. Kniven er hulslipt og den har ikke de

Kvaliteter som FSK.

Det var disse begreper som vi brukte og som jeg lærte av de ”Gamle Mestre”. Hvorfor det ble kalt slik vet jeg ikke. Jeg skal først konsentrere meg om TSK, siden det er en slik alle, eller majoriteten bruker.

Min venn kjøpte en håndlaget fransk (har intet å gjøre med FSK) kniv som var hulslipt. Før han mottok denne sendte han den til sliping hos en ekspert i utlandet. Jeg fortalte ham at dette ikke er nødvendig fordi at knivene alltid var topp slipt når disse kom fra fabrikk. Da han mottok kniven var den helt ubrukelig og er det den dag i dag. Til min overraskelse ga han meg samme type kniv på min gebursdag. Også den sendt vekk til denne sliperen, med det resultat at også denne var ubrukelig. Det er ikke sikkert at disse knivene er dårlige, men hvorfor får vi disse igjen av sliperen i en ubrukelig tilstand. Jeg har også slipeutstyr, men har ennu ikke klart å få knivene skarp, så muligens er disse knivene ubrukelig.

Jeg måtte prøve dette ut. De TSK kunne umulig være så dårlige. Jeg kjøpte en billig TSK, og denne var det mulig å barbere seg med. På en skala fra 1 til 10 får den fransk produserte kniven 1 poeng, den billige kniven 6 poeng og en meget dyr Dovo Solingen kniv 9 poeng. Min eksklusive FSK får 10 poeng. Vi skal nu se på selve barberingen.

Når jeg barberer meg seper jeg meg selvfølgelig inn. Når det er gjort, vasker jeg kosten og legger denne vekk. Merk dette! Når jeg ser demonstrasjoner på nettet, brukes det minst 2 innsepninger, noe som ”dokumenterer” for meg at knivene som brukes der ute er meget dårlig. Selv denne supersliperen i sin introduksjonsvideo sepet seg inn 2 ganger.

Da jeg fikk den franske kniven mottok jeg også en Paddle strop og min venn flere. Disse fjølene (de fortjener ikke et bedre navn) skal kunne brukes på TSK. Mitt råd: Bruk aldri disse fjølene, bruk hengende stropp. På den grove siden. Vær ytterst forsiktig hvis du bruker den andre siden. Før kniven meget sakte og forsiktig. Pass på at kniven ligger stødig og at både rygg og spiss er i kontakt med stroppen.

Sliping (oppsett, sette opp) av kniv på sten. Følgende historier florerer: -stryk kniven 4 ganger på den fine siden, 3 ganger på den grove og 2 ganger på den fine- eller, så og så mange ganger der eller der og annet sludder. Er det rart at knivene ikke biter? At de må sepe seg inn flere ganger. Hvorfra kommer disse ideene fra? Kniven skal slipes til den er skarp! Og dette kan ta 20-25 min. Når jeg barberte kunder, hendte det at jeg midt i barberingen måtte ta kniven på stroppen. Hvis jeg ikke fikk tid å sette opp kniven før neste barbering, slipte jeg den på en oljesten noen få drag. Kniven ble skarp, men tapte seg fort. Jeg har en mistanke om at det er slik det skjer der ute når slike meningsløse påstander kommer, så mye ditt og så mye datt.

Da jeg var oppe til eksamen fikk vi 25 min å sette opp kniven. En annen lærling kom 15 min for sent, og fikk beskjed om å bli ferdig på 10 min. Han smelte stenen i bordet med ordene: ”Jeg kan ikke sette opp en kniv på 10 min”. Vi ødelegger ikke kniven fordi vi får den skarp og den kan holdes ved like i minst ett år kun med stropp, når det gjøres ordentlig.

Jeg er heller ikke begeistret over de slipestenene som er nu. Jeg har en mistanke om at disse ikke holder mål, men jeg kan ikke si dette med sikkerhet før jeg har brukt den til en av mine ordentlige kniver. Jeg har heldigvis skaffet meg slipeutstyr av den gamle sorten selv om det er litt slitasje på utstyret.

Kniven over alle kniver: I 1969 kjøpte jeg en FSK. Den kostet minst en ukelønn dengang. Jeg har saumfart nettet for en slik kniv, men har ikke funnet noen. Jeg ville kun se om disse fantes. Ifølge de gamle Mestre var denne den beste av alle kniver, og den hadde mykt stål, ifølge disse. Denne bør settes opp på Paddle strop, men av den gamle typen. Den skal aldri slipes på sten, men skulle det utenkelige skje, kan den settes opp på oljesten.

Dette får være nok for denne gang, men jeg er villig til å svare på spørsmål. Det er mye mer å si om denne saken.

Hilsen Tyfonikus

Først vil jeg si at det er hyggelig å se en av de gamle mestere her. Du besitter nok mye kunnskap som iallfall jeg og sikkert flere med meg, vil ha mye nytte og glede av. Barbering med kniv har vel lenge stått i skyggen av mer moderne metoder/utstyr som flerbladshøvler og barbermaskiner. Personlig synes jeg det er gledelig å se at dette håndverket har fått ett kraftig oppsving de siste årene og at skaren av knivbarberere er stadig økende.

Med fare for å havne på "gyngende grunn" som den amatør jeg er (har ikke drevet med dette i mer enn drøyt to år) har jeg likevel noen spørsmål og personlige synspunkter til innlegget ditt. Blant annet er jeg usikker på hva du mener med FSK, denne er visstnok ikke hulslipt, er det da det som på engelsk kalles en "wedge"?

Du nevner også en håndlaget fransk kniv, det skulle være interessant å vite produsenten, er det muligens en kniv fra Thiers Issard?

Min venn kjøpte en håndlaget fransk (har intet å gjøre med FSK) kniv som var hulslipt. Før han mottok denne sendte han den til sliping hos en ekspert i utlandet. Jeg fortalte ham at dette ikke er nødvendig fordi at knivene alltid var topp slipt når disse kom fra fabrikk.

At knivene er topp slipt når de kommer fra fabrikk var kanskje riktig for 50 år siden da det var ett mye større antall produsenter og både konkurransen og kanskje også yrkesstoltheten var større.

Jeg har mottat flere kniver fabrikknye, og flesteparten av de har gitt en særdeles ubehagelig barbering som har føltes mer som å rykke ut hårene med rot enn en barbering.

De to største (og eneste masseproduserende?) barberknivprodusenter idag, franske Thiers Issard og tyske Dovo, sliter faktisk i perioder med å dekke etterspørselen. Det kan jo være en forklaring på hvorfor mange får kniver som er under pari hva gjelder skarphet.

Selv denne supersliperen i sin introduksjonsvideo sepet seg inn 2 ganger

Sliping (oppsett, sette opp) av kniv på sten. Følgende historier florerer: -stryk kniven 4 ganger på den fine siden, 3 ganger på den grove og 2 ganger på den fine- eller, så og så mange ganger der eller der og annet sludder.

Du referer flere ganger til denne personen uten å nevne navn og selv om jeg har en mistanke om hvem det er er det vanskelig å kommentere. Men det er tydeligvis en person som har litt innflytelse på knivbarbering da han både har egen video og går for å være en "supersliper". At vi kan være uenige om metoder som blir brukt for å sette opp en kniv er jeg med på, men å stemple en metode som feil fordi man har lært noe annet selv synes jeg blir litt snevert.. Personen burde vel heller krediteres for å holde i hevd og prøve å videreføre ett utdøende håndverk..

Jeg er heller ikke begeistret over de slipestenene som er nu. Jeg har en mistanke om at disse ikke holder mål, men jeg kan ikke si dette med sikkerhet før jeg har brukt den til en av mine ordentlige kniver. Jeg har heldigvis skaffet meg slipeutstyr av den gamle sorten selv om det er litt slitasje på utstyret.

Jeg har slipestener gravd ut av de samme gruvene som de tok steiner fra for både 60 og 70 år siden og jeg har også topp moderne og syntetiske slipestener. Når alt kommer til alt handler det om å få en egg skarp og at moderne bryner og steiner skulle være noe mindreverdig og dårligere enn tradisjonelle bryner kan jeg ikke se vitner om noe annet enn uvitenhet eller konservatisme, eller kanskje en kombinasjon av begge deler.

Som jeg har sagt før så er det gledelig å se hvordan bruk av barberkniv har fått ett kraftig oppsving, og med en kombinasjon av tradisjonelle metoder/utstyr og nyere teknikker og utstyr er jeg sikker på at vi kan verve mange flere til denne flotte kunsten som knivbarbering etter min mening er.

Oh, dette er veldig interresant.. vi trenger flere slike gamle mestere, enda bedre om de kunne ha tatt noen av oss i skole..

Selv har jeg bare rotet etter det jeg har lest meg til på nett, og er ikke fornøyd enda.. p00f..

Noen få kommentarer.

Når det gjelder "Barberingens Mestre", mener jeg ikke med dette meg selv, noe som bør komme klart frem i mitt innlegg.

Jeg også vet at stenene stort sett kommer fra samme gruve, men selv dette, de stenene er ikke alltid det samme. Jeg har heller ikke kritisert dagens "design" stener, men at jeg tvilte. Dette er en talemåte. Skulle jeg bastant hevde dette, da måtte jeg prøve alle stener som nu er på markede. Grunnen til min tvil er at jeg har brukt Norton 4000/8000 med dårlig resultat.

I barberyrket brukte vi samme type sten. Tar du vann på denne preller det av. Vi må derfor raspe den opp med en annen sten, som sikkert du også har. Da ble knivene perfekt. I Norton og en annen ny sten som jeg har blir overflaten grumset efter noen få drag, slik at den virker for myk, uten en hard bunn. Jeg er dessverre ikke uvitende. En annen grunn til min mistro angående barberutstyret av i dag er Paddle stroppen, noe som jeg allerede har begrunnet. Konservativ? Ja, og det er jeg stolt av.

Når to av oss får igjen ubrukelige kniver av "sliperen", da har denne dokumentert for oss sin udugelighet. Skulle jeg vært i samme situasjon, ville jeg sendt kniven tilbake til kunden, og beklaget at jeg ikke fikk kniven skarp.

Som en gang aktiv barber, blir jeg fortvilet over å se det som skjer når jeg ser demonstrasjons snutter, og det er ikke nødvendig å være fagmann for å se at det ikke skal være slik. Når knivene som de bruker er så sløve, skulle jeg tro at de vil få sår hud. En runde over ansiktet er nok med en skarp kniv.

Mange parfymerier selger kniver, og med disse "følger" det med en hengende stropp. Hvis knivene ikke er ferdigslipt fra fabrikk kan vi ikke sette opp kniven med stropp. Stroppen er kun beregnet til å holde kniven ved like. Derfor er jeg skeptisk til det du sier at ikke alle knivene er ferdigslipt fra fabrikk. Da jeg mottok den nye franske kniven fulgte det med et skriv hvor det står, fritt efter hukommelsen: "Klar til bruk" eller noe lignende.

Jeg ser det ikke som "metode" å slipe så mange ganger på denne og andre siden av brynet osv, som jeg beskrev i mitt siste brev. Les begrunnelsen en gang til, da jeg betvilte et slikt råd. Kniven må slipes så lenge at den blir skarp. Det er metoder for å finne ut når kniven er skarp nok.

Jeg vil tilslutt komme med to råd når det gjelder barbering:

Sep godt inn, min erfaring sier meg at de billigste barberkostene er de beste. De er stivere og de masserer sepen inn i huden på en bedre måte. Efter en kort stunds innsepning, la vannet renne slik et det er mest mulig varmt. Ta barberkosten med busten opp og påfør den en liten touch med vann og fortsett innsepningen. Om nødvendig, gjør dette en gang til. Så rull kosten på haken slik at mest mulig sepe kommer vekk fra kosten, fordel sepen uten å massere rundt skjegg partiet. Nu har vi en tjukk overflate av "hvit sne". Nu holder sepen mer på den konsistens som trengs gjennom hele barberingen. Av de demonstrasjoner som jeg har sett på nettet, ligner sepen mer på "sludd", noe som gjør at sepen lett blir hardere, slik at den ikke har den mykhet som trengs.

Under barberingen, rens alt skjegget vekk, på "kryss og tvers" med kniven, før vi går til neste flate. Strekk godt huden med venstre hånd, dette er Alfa og Omega. Skulle det efterpå være små partier som du ikke er fornøyd med, skrap forsiktig vekk dette når huden fremdeles er myk. Bruk ikke sepe. Hvis en ny innsepning overalt må finne sted, da er ikke kniven skarp nok.

Min eksklusive fransk slipte kniv er ikke "wedge", men ikke helt hulslipt heller. Jeg skal prøve å gi en beskrivelse og muligens bilder senere. Jeg er nu i Bergen, men har flyttet til Skien/Porsgrunn. Her vurderer jeg å starte en barber forretning kun på nostalgisk basis. Det vil ikke legges vekt på fortjeneste, kun som en hobby.

Først og fremst: velkommen, Tyfonikus. Jeg er alltid interessert i å få et lite innblikk i hvordan det var i gamle dager, og du er utvilsomt en ressurs for forumet.

Når det gjelder Norton-stenen, vil jeg si at din opplevelse av den er nesten like vanlig som noen annen. Noen liker stenen, andre liker den ikke. Det er sånn det er. Jeg tror det har mindre med stenens kvalitet å gjøre, og mer med sliperens personlige preferanse og teknikk (uten at teknikken en gang trenger å være dårlig - det kan simpelthen være at teknikken ikke passer på stenen).

Metoden du snakker om later til å være pyramidemetoden. http://www.straightrazorplace.com/forum ... ramid.html

Som du ser, er det mange som har suksess med metoden så å avskrive den helt på bakgrunn av egne erfaringer er kanskje litt forhastet? Det er mange måter å slipe en kniv på, og selv om ikke alle metoder passer for alle slipere er vel hovedpoenget at hver og en sliper finner seg en metode som fungerer for seg, sin kniv og sitt skjegg?

Når det gjelder dine barberingsråd: gode råd. :) Du er tydeligvis tilhenger av single-pass barbering, noe som ikke er overraskende da du nok fikk tatt langt flere kunder pr. time med single-pass barberinger enn hvis du skulle gjort flere passeringer. ;) Personlig gjør jeg 2-3 passeringer med full oppskumming hver gang (avhengig av hvor tett jeg ønsker barberingen), men det er simpelthen fordi jeg elsker følelsen, lukten og opplevelsen av varmt skum i en myk børste.

For meg er barbering i seg selv en hobby, og ikke bare noe jeg gjør for å få fjernet skjegget. Da hadde jeg kjøpt en phillishaver og fått jobben gjort på 30 sekunder.

Først om meg selv: Jeg ble utdannet frisør og barber i 1967, og ble ansatt i Bergens største frisørsalong i 1969. Selv om barberfaget allerede den gang var på vei ut, var det travle tider med barbering i denne salongen.

Suverent at vi får inn folk her som faktisk har langtids erfaring, du sier ikke noe om hvor lenge du hold dette faget i hevd, dvs, da med kniv, ikke kniver med utskiftbare blader, det hadde det vært interresant å vite.

FSK: Fransk slipt kniv. Har intet med at den er laget i Frankrike (Det var Tyskland som produserte disse i min tid). Kniven er ikke hulslipt. Mer om dette senere.

TSK: Tysk slipt kniv, kommer sikkert ikke fra Tyskland. Kniven er hulslipt og den har ikke de Kvaliteter som FSK.

Med dette, mener du at FSK er det vi kjenner som Wedge?, og Hulslipt, er det kniver som vi kjenner som hollow ground i variert grad?

ref: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=28457

Jeg skal først konsentrere meg om TSK, siden det er en slik alle, eller majoriteten bruker.

Årsaken her, er jo at dette er knivene som er tilgjengelige for oss idag, noen av oss har skaffet knivere med mindre hollow ground, quartergrind og denslags nettopp for å få en kniv som har tyngre blad, samt er stivere, og ikke flekser.

Før han mottok denne sendte han den til sliping hos en ekspert i utlandet. Jeg fortalte ham at dette ikke er nødvendig fordi at knivene alltid var topp slipt når disse kom fra fabrikk. Da han mottok kniven var den helt ubrukelig og er det den dag i dag.

Mulig det var slik før i tiden, at knivene faktisk var brukbare når du fikk de, og jeg ville anta at annet ville vært helt uholdbart, men hvorfor er det da slik at kniver vi kjøper idag er ubrukelige?, man kan tro at dette er ting som produseres som om det skulle være pyntegjenstander, ikke nok med at kniver ikke er satt opp, men ofte er de også slik at de vanskelig lar seg sette opp pga skjevheter i blad og diverse, noe som man lett kunne finne ut av når man produserte knivene hvis man satte de opp før de gikk ut. Knivene er jo allerede i prisklasser som burde tilsi at såpass burde vært gjort.

Når jeg barberer meg seper jeg meg selvfølgelig inn. Når det er gjort, vasker jeg kosten og legger denne vekk. Merk dette! Når jeg ser demonstrasjoner på nettet, brukes det minst 2 innsepninger, noe som ”dokumenterer” for meg at knivene som brukes der ute er meget dårlig. Selv denne supersliperen i sin introduksjonsvideo sepet seg inn 2 ganger.

2 runder med såpe, er noe som er blitt vist i bare såvidt meg bekjent, en video, av Lynn Abrahms, årsaken til dette, er at han sier dette er for han en grei måte å gjøre preparasjon før barbering, andre bruker oljer og gudene vet hva, han har funnet at en runde med såpe, så varmt håndkle hjelper likesågodt som å benytte oljer etc, hver mann sin måte.

Da jeg fikk den franske kniven mottok jeg også en Paddle strop og min venn flere. Disse fjølene (de fortjener ikke et bedre navn) skal kunne brukes på TSK.

Paddles er forøvrig ikke noe nytt begrep, søker man rundt så finner man mange meget gamle paddles som har blitt brukt, og disse er vel normalt ikek tenkt brukt som erstatning til strop (Loom paddle er mer i den gata), men som et redskap du smører pasta på, for så å bruke til finere sliping før du tar kniven til strop.

Siden jeg ser du referer til Paddles senere, så tyder det på at du hentyder mer til kvalitetsforskjellene på paddlene man får kjøpt?, og da er jo spørsmålet, hva slags paddles har du fått tak i?, det er mye rart der ute, og pr idag er det paddles som er laget av Tony Miller som får rimelig gode karakterer av folk..

Kniven skal slipes til den er skarp!

Selvsagt.. Sliping av kniv hvis man ikke følger med, gir deg også en wire-edge, bruker du pyramidemetoden så hjelper dette med å ikke få wireedge, men dette er også avhengig av person til person, man gjør det man finner fungerer for seg.

Da jeg var oppe til eksamen fikk vi 25 min å sette opp kniven. En annen lærling kom 15 min for sent, og fikk beskjed om å bli ferdig på 10 min. Han smelte stenen i bordet med ordene: ”Jeg kan ikke sette opp en kniv på 10 min”. Vi ødelegger ikke kniven fordi vi får den skarp og den kan holdes ved like i minst ett år kun med stropp, når det gjøres ordentlig.

Jeg tror faktisk det er et fåtall her som bruker mindre enn 25 minutter på å sette opp en kniv også..

Det er mye rart i steiner, ingen tvil om det. Diamantsteiner, blåsteiner, coticuler, barberstones, keramikksteiner også videre.

Selv har jeg et utvalg av det meste, men finner belgiske steiner til å fungere best, men de er til gjengjeld dyre. Keramikksteiner (Shapton) er faktisk veldig gode steiner, og keramikksteiner bør ikke være et ukjent fenomen, Franz Swaty lagde slike steiner for barberkniver for lenge-lenge siden, og dette er og var gode steiner, Shapton og tilsvarende er bare videreutvikling av denslags.

Kniven over alle kniver: I 1969 kjøpte jeg en FSK. Den kostet minst en ukelønn dengang. Jeg har saumfart nettet for en slik kniv, men har ikke funnet noen. Jeg ville kun se om disse fantes. Ifølge de gamle Mestre var denne den beste av alle kniver, og den hadde mykt stål, ifølge disse. Denne bør settes opp på Paddle strop, men av den gamle typen. Den skal aldri slipes på sten, men skulle det utenkelige skje, kan den settes opp på oljesten.

Hva slags kniv kan dette være?, idag har vi vel to typer stål, vanlig stål, og karbon stål, der er det variert hva folk kjøper og liker, Karbonstål er det som er størst tilgjengelighet på, og disse tar lengre tid å slipe, pga hardheten, men de skal vare noe lengre.

Jeg også vet at stenene stort sett kommer fra samme gruve, men selv dette, de stenene er ikke alltid det samme. Jeg har heller ikke kritisert dagens "design" stener, men at jeg tvilte. Dette er en talemåte. Skulle jeg bastant hevde dette, da måtte jeg prøve alle stener som nu er på markede. Grunnen til min tvil er at jeg har brukt Norton 4000/8000 med dårlig resultat.

Det er som sagt mye rart av disse steinene, det er flere og flere som finner at naturstein er bedre og gir bedre resultater enn syntetiske steiner, men så har vi da enkelte såkalte selvoppnevnte mestere som "kan alt", og snur seg med vinden.

Selv har jeg kjøpt endel steiner etter anbefalinger derifra, og har droppet det, kjøpte DMT steiner, grove og fine, de grove er forsåvidt kurrante når det gjelder å slipe bort hakk i kniven eller annen grovjobb, men den fine steinen føler jeg er, ubrukelig, dvs, den erbillig, og den får virkelig jobben gjort, men det er noe med metall mot metall som ikke føles riktig. (DMT 8K steinen som Joel i B&B skryter av)

Shaptons keramikksteiner derimot, de er virkelig gode, de føles litt som de belgiske, gir deg god følelse (feedback) når du bruker de, og de slites veldig lite, disse og de belgiske er ikke vannsteiner i den grad at de skal ligge i vann i evigheter før bruk, men du har bare litt vann på overflaten under bruk. De er faktisk også kurrante uten vann..

I barberyrket brukte vi samme type sten. Tar du vann på denne preller det av. Vi må derfor raspe den opp med en annen sten, som sikkert du også har. Da ble knivene perfekt. I Norton og en annen ny sten som jeg har blir overflaten grumset efter noen få drag, slik at den virker for myk, uten en hard bunn. Jeg er dessverre ikke uvitende. En annen grunn til min mistro angående barberutstyret av i dag er Paddle stroppen, noe som jeg allerede har begrunnet. Konservativ? Ja, og det er jeg stolt av.

Raspe?, man bruker gjenre en stein for å danne en slurry, eller slam på steinen, noe som øker grovheten på stenen så den sliper raskere, dette gjelder på de belgiske, på japanse naturstein så er det motsatt, at man får finere sliping med slurry'en. (Hørt og lest, ikke erfart..)

Norton steinen, årsaken til dens utbredelse er vel mest at det er en billig stein i USA, for oss med frakt og toll og hele skjitn, så er det nesten ett fett om vi kjøper en Norton eller andre steiner, og ja, norton steiner slites ned raskt, og de må ligge lenge i vann, som gjør at de er kanskje ikke like morsomme å bruke, som de belgiske.

Siden steiner er vanskelige å finne i Norge, så blir det litt vanskelig for oss å finne det som fungerer, så noen av oss kjøper et lass og sitter etterhvert med steiner som er gode og dårlige.. :)

Som en gang aktiv barber, blir jeg fortvilet over å se det som skjer når jeg ser demonstrasjons snutter, og det er ikke nødvendig å være fagmann for å se at det ikke skal være slik. Når knivene som de bruker er så sløve, skulle jeg tro at de vil få sår hud. En runde over ansiktet er nok med en skarp kniv.

Det er her jeg sliter litt nå, har en DOVO Solingen som jeg sikkert kan kaste i søpla (selv om den er svindyr), og har en Le Grelot, som er laget på gammelt stål i frankrike, denne er tung og fin, og jeg klarer å kutte hår :), men det føles pinfult, det river når jeg barberer meg.

Idioten Joel (jeg gidder ikke å kamuflere profilerte folk som ødelegger for andre..) slipte opp kniven på grov DMT stein fordi han ikke orket å gjøre det riktig, og har brukt x antall lag med tape på rykken, så eggen på kniven er veldig bratt i forhold til hvordan den burde være., det var dype slipemerker i eggen som tydet på at den var tatt rett fra den grove steinen og sendt i post, ikke brukbar overhodet.

Fikk så sendt den til tyskland pga bytting av håndtak, og fikk den slipt der, han som slipte den der hadde kommentarer på hvordan den var satt opp, og han fikk den mye skarpere, så nå er den nermere brukbar, men fremdeles så sliter jeg, men har lagt ting bort, i påvente av å kunne forsøke med en skikkelig barberer slik at jeg kunne finne ut om dette er noe huden min tåler, eller om det er bare kniven som fortsatt er feil..

Mange parfymerier selger kniver, og med disse "følger" det med en hengende stropp. Hvis knivene ikke er ferdigslipt fra fabrikk kan vi ikke sette opp kniven med stropp. Stroppen er kun beregnet til å holde kniven ved like. Derfor er jeg skeptisk til det du sier at ikke alle knivene er ferdigslipt fra fabrikk. Da jeg mottok den nye franske kniven fulgte det med et skriv hvor det står, fritt efter hukommelsen: "Klar til bruk" eller noe lignende.

Det er dette som også gjør at folk ikke forstår hvorfor de ikke får knivene til å fungere, de kjøper en såkalt ferdig kniv, (DOVO knivene er gode eksempler på dette), så sitter man der med en stropp og dagene går..

Det som også er veldig kjedelig, er jo at folk må investere i haugevis av ustyr for å kunne bruke en kniv, og da faller jo interressen bort for de som ikke er så hyper på å sette seg inn i alle mulige rare greier, og spesielt når det eneste vi har av informasjonskilde idag er internet, det finnes ikke mange barberere igjen, og da har vi få kilder til lærdom desverre.

Jeg ser det ikke som "metode" å slipe så mange ganger på denne og andre siden av brynet osv, som jeg beskrev i mitt siste brev. Les begrunnelsen en gang til, da jeg betvilte et slikt råd. Kniven må slipes så lenge at den blir skarp. Det er metoder for å finne ut når kniven er skarp nok.

Betyr dette også at man bruker kun en stein?, at det er feil å benytte steiner av forskjellig grad for å sette opp en kniv?

Har jo vært diskusjoner på SRP om en Bruno(?) som satte opp en kniv kun med et coticule, det tok vist endel timer..

Sep godt inn, min erfaring sier meg at de billigste barberkostene er de beste. De er stivere og de masserer sepen inn i huden på en bedre måte. Efter en kort stunds innsepning, la vannet renne slik et det er mest mulig varmt. Ta barberkosten med busten opp og påfør den en liten touch med vann og fortsett innsepningen. Om nødvendig, gjør dette en gang til. Så rull kosten på haken slik at mest mulig sepe kommer vekk fra kosten, fordel sepen uten å massere rundt skjegg partiet. Nu har vi en tjukk overflate av "hvit sne". Nu holder sepen mer på den konsistens som trengs gjennom hele barberingen. Av de demonstrasjoner som jeg har sett på nettet, ligner sepen mer på "sludd", noe som gjør at sepen lett blir hardere, slik at den ikke har den mykhet som trengs.

Ja, dette er et problem, ofte tørker skummet under barberingen, og da sier det seg selv åssen det går. For meg er det spesielt under nese og hakepartiet som tørker raskest, og siden jeg også tar sidene først, så må jeg såpe inn på nytt når jeg kommer så langt. Men som regel har jeg byttet til høvel etter noe fekting på sidene.. :)

Her vurderer jeg å starte en barber forretning kun på nostalgisk basis. Det vil ikke legges vekt på fortjeneste, kun som en hobby.

Hadde vært stilig med noen slike rundtomkring, hva med muligheter for kursing/opplæring? :)

Som du ser, er det mange som har suksess med metoden så å avskrive den helt på bakgrunn av egne erfaringer er kanskje litt forhastet? Det er mange måter å slipe en kniv på, og selv om ikke alle metoder passer for alle slipere er vel hovedpoenget at hver og en sliper finner seg en metode som fungerer for seg, sin kniv og sitt skjegg?

Det er jo også en grunn til at flere ønsker å skaffe de gamle steinene da.. Thurigan steinene jeg fikk tak i er kurrante steiner, og gir bra resultat sammenlignet med dagens.

Man må heller ikke glemme at dagens steiner er jo steiner laget for andre formål, det er jo mer tilfeldigheter at noen plukket opp en stein til $35 på en jernvare i usa og fant ut at den hjalp til å sette opp en kniv, og har blitt til en farsott ever since..

Samme dude som gjorde det, avviser jo kontant andre steiner som har samme kvaliteter bare fordi han ikke kjenner navnet.. :)

Når det gjelder dine barberingsråd: gode råd. :) Du er tydeligvis tilhenger av single-pass barbering, noe som ikke er overraskende da du nok fikk tatt langt flere kunder pr. time med single-pass barberinger enn hvis du skulle gjort flere passeringer. ;)

Det han beskriver er ikke egentlig singlepass barbering, singlepass barbering, da barberer du bare en retning for hvert pass. Måten han beskriver gir deg en raskere barbering med lite iritasjon siden du jobber med huden mens den er myk, ikke ulik bladebuffing.. Jeg har i det siste gjort dette mye med høvel, og føler jeg får bedre resultat og mindre iritasjon.

For meg er barbering i seg selv en hobby, og ikke bare noe jeg gjør for å få fjernet skjegget. Da hadde jeg kjøpt en phillishaver og fått jobben gjort på 30 sekunder.

For deg kanskje.. for meg er bruk av DE-høvel mange ganger raskere enn bruk av maskin, håpet er engang å komme dit med kniv også..

Hei hyggelig at det dukker opp folk med lang erfaring og ikke minst utdannelse i barbering her!

Sliping (oppsett, sette opp) av kniv på sten. Følgende historier florerer: -stryk kniven 4 ganger på den fine siden, 3 ganger på den grove og 2 ganger på den fine- eller, så og så mange ganger der eller der og annet sludder. Er det rart at knivene ikke biter? At de må sepe seg inn flere ganger. Hvorfra kommer disse ideene fra? Kniven skal slipes til den er skarp! Og dette kan ta 20-25 min. Når jeg barberte kunder, hendte det at jeg midt i barberingen måtte ta kniven på stroppen. Hvis jeg ikke fikk tid å sette opp kniven før neste barbering, slipte jeg den på en oljesten noen få drag. Kniven ble skarp, men tapte seg fort. Jeg har en mistanke om at det er slik det skjer der ute når slike meningsløse påstander kommer, så mye ditt og så mye datt.

Hvis du setter deg inn i bakgrunnen for Norton pyramiden vil du oppdage at det er en mening med måten den er laget på, men hvis en har peiling på sliping fra før virker den litt meningsløs, da er det bedre å slipe til kniven er skarp nok.

Hva regner du som slipeutstyr av den gamle sorten?

I barberyrket brukte vi samme type sten. Tar du vann på denne preller det av. Vi må derfor raspe den opp med en annen sten, som sikkert du også har. Da ble knivene perfekt. I Norton og en annen ny sten som jeg har blir overflaten grumset efter noen få drag, slik at den virker for myk, uten en hard bunn.

Slik jeg leser dette mener du at en stein skal være hard for å være brukbar til sliping, er dette det du mener?

Jeg har ikke prøvd så mange forskjellige syntetiske steiner, bare Norton og Shapton steiner, men begge blir "grumsete" etter kort tid, mens med min belgiske coticule tar det lenger tid før steinen blir grumsete.

Jeg vil tilslutt komme med to råd når det gjelder barbering:

Under barberingen, rens alt skjegget vekk, på "kryss og tvers" med kniven, før vi går til neste flate. Strekk godt huden med venstre hånd, dette er Alfa og Omega. Skulle det efterpå være små partier som du ikke er fornøyd med, skrap forsiktig vekk dette når huden fremdeles er myk. Bruk ikke sepe. Hvis en ny innsepning overalt må finne sted, da er ikke kniven skarp nok.

Takk for tipsene, skal prøve de neste gang jeg har mulighet til å eksperimentere litt.

- Bjørn Erik

Det er jo også en grunn til at flere ønsker å skaffe de gamle steinene da.. Thurigan steinene jeg fikk tak i er kurrante steiner, og gir bra resultat sammenlignet med dagens.

Man må heller ikke glemme at dagens steiner er jo steiner laget for andre formål, det er jo mer tilfeldigheter at noen plukket opp en stein til $35 på en jernvare i usa og fant ut at den hjalp til å sette opp en kniv, og har blitt til en farsott ever since..

Samme dude som gjorde det, avviser jo kontant andre steiner som har samme kvaliteter bare fordi han ikke kjenner navnet.. :)

Asbjørn: Hvem referer du til her?

- Bjørn Erik

- Bjørn Erik

B&B's Joel..

Takk for ditt innlegg Asbjørn. Det var meget interessant og jeg lærte en god del. Husk, jeg har ikke fulgt så mye med i det som skjer i de senere år når det gjelder slipestener. Det som har vært mitt poeng er: Hvorfor forandre på noe som er ”perfekt”? En sten må være hard efter min mening, slik at det ikke blir for mye ”grøt” på stenen. Men det er sikkert flere stener som er gode, og kanskje like gode som den jeg bruker.

En kniv blir bedre og bedre jo mer vi bruker den, men det kommer til en grense, og da må den settes opp på stenen. Det er her jeg tviler på pyramidemetoden. Hvis vi skal få en jevn gjennomslipt egg, når kniven er kommet til dette stadiet hvor den må settes opp, må dette gjøres på en skånsom metode. Derfor bør vi slipe den i minst 20 min, men det betinger at stenen ikke er for grov. Du kan sikkert få bit i kniven med 2 drag der og 3 drag der osv, men vil kniven holde? Du aner ikke så mye kjeft vi fikk av vår lærer hvis vi ikke behandlet kniven med kjærlighet og respekt.

Min fransk slipte kniv har jeg barbert med i ca 3 år i salongen som jeg arbeidet i. Jeg skal komme tilbake til denne kniven på slutten. Jeg kjøpte en dyr Dovo for ca en måned siden, og jeg har enda ikke hatt den på sten. Når jeg prøvde Norton, for å se om Dovo kniven ble dårlig, så ble den det. Nu må jeg prøve å få den på skinner igjen. Det var trist dette med din Dovo kniv, og jeg ville gjerne prøve å sette den opp. Gi et ord.

Enten om det er galt eller ikke, jeg likte beskrivelsen ”pyntegjenstand”. Men som jeg har nevnt tidligere, så står det i en beskrivelse som fulgte med Thiers Issarden at den var ferdigslipt fra fabrikken. Jeg går ut ifra at det er denne kniven du mener. Jeg har prøvd meg på den, så nu trenger jeg terapi.

Skulle vært interessant å prøve Tony Millers ”gamle Paddle”. Muligens er det den samme som den jeg har. Den er læraktig, men den er umulig å beskrive. Men efter min mening egner ikke Paddle seg til de knivene som finnes i dag. Da bør det brukes hengende stropp.

Jeg skulle også tro at det er unødvendig å bruke oljer og lignende for å få en god barbering, sepe burde være nok. Jeg vasker ansiktet godt om morgenen, men jeg tørker det ikke. Så legger jeg sepen på haken og begynner å sepe inn. Jeg mener at dette er like godt som varme duker.

Så til ”25” min. sliping. Her må jeg bruke eksempler med sakser. To ganger i 1970 skulle jeg hente sakser som var til sliping. Jeg var så heldig at jeg sto bak sliperen da han skulle slipe den siste saksen. Han brukte minst 25 minutter, og hadde et slipepapir som rullet over et ”slipebrett” som var sikkert 10 cm. Da jeg fikk ta på et slikt papir, var det nesten som å ta på et vanlig papir. Dette er mange år siden, men husker jeg rett sa han noe slikt som dette når jeg spurte om hvorfor han ikke brukte grovere papir, slik at det ville gå fortere: En saks må gradvis slipes, også dens sjel.

For ikke mange år siden leverte jeg inn en saks til en annen sliper. Han hadde diplom for denne slipemetoden og en meget avansert maskin, virket det for meg. Han tok ikke saksen fra hverandre og han slipte hvert blad ca ett minutt. Da jeg kom til salongen og prøvde saksen, var den ekstremt god. Ut på dagen, neste dag ble saksen like dårlig som den var før jeg sendte den til sliping. For ikke lenge siden leverte jeg inn tre sakser til en annen, også disse ble perfekt, og de er like god den dag i dag. Jeg ringte til sliperen, og denne kunne fortelle at han holdt på i ca 10 minutter hvis kniven hadde godt stål, og lengre hvis stålet var dårlig.

Moralen er: En kniv må slipes lenge og forsiktig for å få et bit i den som holder, og ikke bruke ”kattevask” når den settes opp. En kniv bør holde minst ett år på stropp.

Min kniv er ikke en Wedge kniv, men midt imellom Wedge og en hulslipt kniv. Den er ikke så rund i spissen, og den har ikke et så bredt blad som de hulslipte knivene. Kniven er en Biedermeier, og jeg kan ikke se at den er å få kjøpt i dag. Og nu kommer noe som jeg ikke kan forklare eller dokumentere. Men de ”Gamle Mestre” sa til meg følgende: Kniven har et mykere stål enn de hulslipte, såkalt ”tysk slipte”. Kniven skulle kun holdes ved like på en P.S. og den måtte aldri brukes på en sten. Men som jeg tidligere skrev, skulle ”uhellet” være ute, kunne den settes opp på en oljesten. For en del år siden brukte jeg den i salongen til å skjære hår med, med det resultat at jeg ikke kunne barbere meg med den. Jeg strøk den forsiktig på oljestenen, toppen ti drag på hver side, og så på P.S. noen minutter. Og jeg ble overrasket at den ble så god, og at den har holdt seg like god til denne dag. Jeg snakker ikke her mot meg selv.

En jeger som jeg kjenner hadde vært i Irland og kjøpt en slakterkniv. Selgeren sa til ham at stålet var mykt, og den måtte kun slipes med en oljesten. Jegeren fortalte til meg at han aldri hadde hatt en skarpere kniv, og at den ble ekstremt skarp bare med noe få strøk med denne stenen. Når han holdt på bladet virket det vått, og hånden nærmest satt fast på bladet.

Jeg vet ikke hvilket stål dette var, men det er selvsagt ikke Damaskus eller Sheffield stål, men det kunne være svensk stål. Det er svensk stål i min Dovo kniv, så jeg tror ikke at det er det heller. Er det noen som kjenner til de forskjellige ståltyper, ville jeg være takknemlig for å bli belært angående dette.

Hvordan kan vi vite at en kniv er skarp uten først å ha prøvd den? Min fransk slipte kniv klarer ikke hårtesten, men den glir som smør gjennom skjegget. Andre kniver klarer denne testen, men den sliter i skjegget. Jeg tror Lynn Abrahms nevnte noe om dette, at slike tester ikke var pålitelige. Her er jeg enig med ham. Men det er en test som, med unntak av en gang, alltid har vist seg å stemme.

Bit ytterst på tommelfinger slik at det blir ømt. Før fingeren med det ømme stedet over eggen. Dette må gjøres meget forsiktig, ikke press, da vil det gå ille. Jo mer kniven suges nedover i fingeren, jo skarpere er den. Glir den lett, da er den ikke skarp

Skulle noen få tak i en slik kniv som jeg har, send den til meg, og hvis den er brukbar vil du få en kniv for livet.

Jeg ville også gjerne prøvd å sette opp Dovo kniven.

PS. Det er mange demonstrasjoner angående barbering på YouTube. Her kan vi se at knivene umulig kan være skarpe, og normalt hører jeg også når en kniv ikke er skarp-

Hvis noen er interessert i bilder av min franskslipte kniv, så gi et ord.

Tyfonikus

Mailadresse:roaarb@online.no

Takk for ditt innlegg Asbjørn. Det var meget interessant og jeg lærte en god del. Husk, jeg har ikke fulgt så mye med i det som skjer i de senere år når det gjelder slipestener. Det som har vært mitt poeng er: Hvorfor forandre på noe som er ”perfekt”? En sten må være hard efter min mening, slik at det ikke blir for mye ”grøt” på stenen. Men det er sikkert flere stener som er gode, og kanskje like gode som den jeg bruker.

Da tror jeg vi er rimelig enige akkurat der, grøt på steinen, som vi kalte slurry, er det som gjør at steinen blir grovere, og kutter stålet raskere. Fint når du skal ta mye, men funker dårlig til polering. Det er der jeg syntes de belgiske steinene ble suverene, samt shapton steinen jeg har. Jeg bruker de da gjerne kun med vann, evt uten vann.

Problemet med å forandre noe som er "perfekt" er vel mer i retning av tilgjengelighet på stein, og i Norge, hva finner vi her?, nermeste vi finner av stein her tillands er stein beregnet for sliping av øks etc, og det er temmelig grove saker.. :)

Norton steinene har blitt hauset opp av grunner som nevnt tidligere, tilgjegnelighet og pris i usa, problemet er at når vi her i Norge som har andre ting tilgjengelige, spør disse "guruer", så er dette ubrukelige stein fordi de ikke kjenner navnet på steinen, selv om steinen kan ha likebra eller bedre kvaliteter.

En kniv blir bedre og bedre jo mer vi bruker den, men det kommer til en grense, og da må den settes opp på stenen.

Ja, har hørt dette, men den må være så bra at man kan bruke den i første omgang også :), noe jeg sliter med idag, jeg får tatt litt, men det er sabla vondt, og jeg vil meg ikke så vondt:), har en gammel svensk kniv jeg fikk til bedre, som fungerte engnag, så la jeg den på steinen, og vips, er den ikke der.. jaja.. :D

Det er her jeg tviler på pyramidemetoden. Hvis vi skal få en jevn gjennomslipt egg, når kniven er kommet til dette stadiet hvor den må settes opp, må dette gjøres på en skånsom metode. Derfor bør vi slipe den i minst 20 min, men det betinger at stenen ikke er for grov. Du kan sikkert få bit i kniven med 2 drag der og 3 drag der osv, men vil kniven holde? Du aner ikke så mye kjeft vi fikk av vår lærer hvis vi ikke behandlet kniven med kjærlighet og respekt.

Hvis man sliper grove ting (glem barberkniver nå), f.eks kjøkkenkniver eller morakniver (gudbedre), så ser du at etter en tids sliping den ene siden, så får du en wire-edge, eller burr (hva det nå heter), stålet bretter seg opp, såvidt jeg har forstått, så skulle pyramidemetoden avhjelpe dannelsen av denne.

Men om den fungerer. se det..

Min fransk slipte kniv har jeg barbert med i ca 3 år i salongen som jeg arbeidet i. Jeg skal komme tilbake til denne kniven på slutten. Jeg kjøpte en dyr Dovo for ca en måned siden, og jeg har enda ikke hatt den på sten. Når jeg prøvde Norton, for å se om Dovo kniven ble dårlig, så ble den det. Nu må jeg prøve å få den på skinner igjen. Det var trist dette med din Dovo kniv, og jeg ville gjerne prøve å sette den opp. Gi et ord.

Det som er viktig er jo å finne ut hvor man skal starte, hvis en kniv er nært brukbar så må den iallefall ikke på 4K siden av norton steinen, men kjøres på 8K siden. Allerhelst rett på en belgisk coticule, thurigan(jeg staver dette navnet feil altid, så forgive me), eller andre.

Enten om det er galt eller ikke, jeg likte beskrivelsen ”pyntegjenstand”. Men som jeg har nevnt tidligere, så står det i en beskrivelse som fulgte med Thiers Issarden at den var ferdigslipt fra fabrikken. Jeg går ut ifra at det er denne kniven du mener. Jeg har prøvd meg på den, så nu trenger jeg terapi.

TI kniver har vel vært kjent for å være gode, min Le Grelot er laget av TI, men av gammelt stål fra Grelots fabrikker, men Joel påstod at den måtte slipes i evigheter på en grov DMT 325 stein, så jeg vetta pokker hvor ødelagt den kan være, men etter en tur i tyskland så kutter den da hår.., men barberer meg ikke godt.

Tror vi har noen TI fans her i forumet?, selv kunne jeg ha tenkt meg en kurrant TI hvis jeg vet hva som er noe å satse på, men først må jeg få noen av mine 10-12 kniver jeg allerede har til å fungere :)

Skulle vært interessant å prøve Tony Millers ”gamle Paddle”. Muligens er det den samme som den jeg har. Den er læraktig, men den er umulig å beskrive. Men efter min mening egner ikke Paddle seg til de knivene som finnes i dag. Da bør det brukes hengende stropp.

Her er hans normale paddle:

http://www.shop.thewellshavedgentleman. ... ductId=151

selv har jeg denne:

http://www.shop.thewellshavedgentleman. ... ductId=124

Men den er kjøpt kun for å bruke slipepasta for finere polering, det er der vi bruker disse diamantpastaene, grønn chrome og slikt hvis du har lest om de.. Ja, det tar av litt for oss noenganger :)

Jeg har også en slik:

http://www.shop.thewellshavedgentleman. ... ductId=154

Meget fin strop, men disse er laget for å bruke på yttersiden på læret, ikke på grovsiden som du sier. Jeg har dog vært på en skinnbutikk og kjøpt noe remser med lær selv, og har prøvd på innsiden, og det virket for meg å være mye mer effektivt?

Dette er forresten det vi kaller en loom strop/paddle:

http://www.barbershop.no/productdetails.php?product=503

Tanken er at den er som en hengende strop, men den er oppstrammet i en ramme, ikke alle som kan henge en solid krok i veggen :D

Jeg skulle også tro at det er unødvendig å bruke oljer og lignende for å få en god barbering, sepe burde være nok. Jeg vasker ansiktet godt om morgenen, men jeg tørker det ikke. Så legger jeg sepen på haken og begynner å sepe inn. Jeg mener at dette er like godt som varme duker.

Det blir sabla mye klin med oljer, kniven blir farlig å håndtere :), men varmt håndkle er godt da.. om det fungerer vet jeg ikke, men det er utrolig digg :)

Så til ”25” min. sliping. Her må jeg bruke eksempler med sakser. To ganger i 1970 skulle jeg hente sakser som var til sliping. Jeg var så heldig at jeg sto bak sliperen da han skulle slipe den siste saksen. Han brukte minst 25 minutter, og hadde et slipepapir som rullet over et ”slipebrett” som var sikkert 10 cm. Da jeg fikk ta på et slikt papir, var det nesten som å ta på et vanlig papir. Dette er mange år siden, men husker jeg rett sa han noe slikt som dette når jeg spurte om hvorfor han ikke brukte grovere papir, slik at det ville gå fortere: En saks må gradvis slipes, også dens sjel.

Ja, det er litt dette vi også forsøker å gjøre, men vi benytter ikke den fineste steinen hele tiden, vi starter med en grovere (etter hva som trengs), og avslutter med finere stein.

Om det er noe poeng å gjøre det slik, eller sitte med 7-8 steiner, det kan være en diskusjon :)

Moralen er: En kniv må slipes lenge og forsiktig for å få et bit i den som holder, og ikke bruke ”kattevask” når den settes opp. En kniv bør holde minst ett år på stropp.

Ja, det sies også der ute at en godt oppsatt kniv bør fungere 6+ mnd eller lengre, alt etter hvordan man bruker den. Disse paddlene man benytter for pasta, er mer for å kunne oppfriske eggen litt for å unngå å måtte ta den på stein. En paddle vil være enklere (kanskje?) for folk flest, enn å ha en eller flere steiner som man må bruke.

Min kniv er ikke en Wedge kniv, men midt imellom Wedge og en hulslipt kniv. Den er ikke så rund i spissen, og den har ikke et så bredt blad som de hulslipte knivene. Kniven er en Biedermeier, og jeg kan ikke se at den er å få kjøpt i dag.

Det kan se ut som Biedermeier idag er endel av Dovo/Solingen?

http://www.straightrazorplace.com/forum ... post1.html

Her er det bilde av en annne Biedermeier også:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... post3.html

Mulig du mener på slike quartergrinds?, her er bilder av min Grelot, som er en quarter:

http://flickr.com/photos/24049122@N07/s ... 878576483/

Jeg vet ikke hvilket stål dette var, men det er selvsagt ikke Damaskus eller Sheffield stål, men det kunne være svensk stål. Det er svensk stål i min Dovo kniv, så jeg tror ikke at det er det heller. Er det noen som kjenner til de forskjellige ståltyper, ville jeg være takknemlig for å bli belært angående dette.

Stål har jeg foreløpig lite peiling på, hadde vært interresant med noe mer input her, også om det er mulig å se på en kniv hva slags stål som er benyttet (det om man ser det under sliping etc..)

Men merker godt forskjell på stålkvaliteter, har en billig kniv, basert på hvilket bryne jeg bruker, så ser jeg godt om den liker raske (DMT) eller treige bryner (belgiske), jeg nappet ut stålbiter i eggen med DMT brynet på en.. :D

Hvordan kan vi vite at en kniv er skarp uten først å ha prøvd den? Min fransk slipte kniv klarer ikke hårtesten, men den glir som smør gjennom skjegget. Andre kniver klarer denne testen, men den sliter i skjegget. Jeg tror Lynn Abrahms nevnte noe om dette, at slike tester ikke var pålitelige. Her er jeg enig med ham. Men det er en test som, med unntak av en gang, alltid har vist seg å stemme.

Det er her alle krangler :), de fleste sier vel at det er tommeltesten som fungerer best, men mange skryter av hårtesten. Knivene mine er gjere slik at de kutter håret på armen når jeg beveger den .5-1cm over huden, men er vond til barbering.. (tror kanskje sjegget mitt er lovlig hardt.. )

Bit ytterst på tommelfinger slik at det blir ømt. Før fingeren med det ømme stedet over eggen. Dette må gjøres meget forsiktig, ikke press, da vil det gå ille. Jo mer kniven suges nedover i fingeren, jo skarpere er den. Glir den lett, da er den ikke skarp

Ah, dette var en litt anderledes beskrivelse.

Jeg ville også gjerne prøvd å sette opp Dovo kniven.

Det må nok kunne arrangeres, Det som hadde vært kult, hadde vært om de av oss som er interreserte i sliping kunne ha hatt en samling engang, se på hva vi bruker av kniver, bryner etc, og se hva som faktisk fungerer.

Det må nok kunne arrangeres, Det som hadde vært kult, hadde vært om de av oss som er interreserte i sliping kunne ha hatt en samling engang, se på hva vi bruker av kniver, bryner etc, og se hva som faktisk fungerer

Pussig du skulle nevne det Asbjørn, jeg har lenge gått og tenkt akkurat det samme, vi begynner vel å bli såpass mange her nå så det kunne la seg gjennomføre med en slik samling?

Veldig interessant lesing dette her! Alltid hyggelig å høre fra folk som har peiling! Jeg er enig i at det hadde vært hyggelig å samles for å teste litt forskjellige steiner og forhåpentligvis få litt opplæring. Jeg har selv alt for dårlig kunnskap om vedlikehold av barberkniver og skulle gjerne lært mer.

- Bjørn Erik

B&B's Joel..

Ok, regnet nesten med det

Veldig interessant lesing dette her! Alltid hyggelig å høre fra folk som har peiling! Jeg er enig i at det hadde vært hyggelig å samles for å teste litt forskjellige steiner og forhåpentligvis få litt opplæring. Jeg har selv alt for dårlig kunnskap om vedlikehold av barberkniver og skulle gjerne lært mer.

Tiltredes!

Dette var en morsom tråd, selv for en skarve DE'er.

Jeg må si at jeg har lyst til å prøve meg med kniven engang...

Og en slik samling vil også være spennede for oss ikke-str8'ere så vi kan se på alt utstyret :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this