Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
jazzyjohn

Oppsummering etter en uke med skikkelig barbering

Recommended Posts

Nå er det gått en uke siden jeg første gang gikk løs på ansiktet med sylskarpt verktøy, tid for oppsummering.

Utstyrt med en Merkur 34C ladet med Gilette blader, Proraso Pre-shave cream, Proraso Eucalyptus & Menthol Shaving Cream, en Omega Stripey barberkost og The Gentlemens Refinery Unscented Aftershave Balm, synes jeg uka har gått overraskende bra.

Første dagene var jeg litt sår og blødende, men da jeg "slapp taket" på høvelen og lot den gli av egenvekten mot ansiktet, gikk ting så meget bedre. Fant et tips om å holde høvelen med kun to fingre helt ytterst som fungerer perfekt! Tror nok jeg i starten var i Mach3-modus, og trykket høvelen mot fjeset.

I dag har jeg mitt glatteste ansikt etter å ha overlevd en WTG, XTG og ATG uten et eneste sår :-)

-Og gleder meg til morgendagens barberingssession!

Folk sier at "man sparer penger siden bladene er så billige", men hva sier dere? Jeg sikler nå på en ny kost, flere kremer osv i rotasjon, flere høvler... Samt etter å ha lest Svirres produktomtaler om scuttles har jeg også lyst på varmt skum! Hmm, hvor lenge må man leve for å spare penger? :-)

Men uansett; tror samboeren min frem til nå har brukt mye mere toalettprodukter, så jeg har vel litt å gå på! Hehe

Skjønner ikke helt hva dere mener med RAD, men tipper på Razor Addiction Disorder :-)

Man kan spare penger om man har stålkontroll og holder seg til få produkter som gir mye for pengene, men for mange utvikler dette seg til å bli en hobby og da er det jo artig å ha noe å variere med. Og så har du de av oss som blir helt gale og kjøper, vel, alt. :D Vi har vært inne på elementet om å spare penger før, og det vi stor sett har konkludert med er at hobbyer generelt er gjerne noe man bruker litt penger på, det være seg dykking, hi-fi eller barbering. Jeg synes også det er relativt enkelt å forsvare investeringen, for de fleste hobbyer får man kanskje praktisert en gang i uke eller kanskje enda sjeldnere. Å barbere seg kan man jo gjøre hver dag!

Skjønner ikke helt hva dere mener med RAD, men tipper på Razor Addiction Disorder :-)

Egentlig er det vel "acquisition disorder", altså det at du bare MÅ skaffe deg flere produkter hele tiden. Men dette betyr jo at man er rimelig "addicted" også, så ... :)

Gratulerer jazzyjohn, og velkommen.

Folk sier at "man sparer penger siden bladene er så billige", men hva sier dere?

Sånn er det: Siden blada er så billige (100 Derby-blader til 169,- billig og bra), så kan pengene brukes på viktigere ting, som skikkelige barberprodukter! (tynt.... men i prinsippet riktig) 8-)

Samt etter å ha lest Svirres produktomtaler om scuttles har jeg også lyst på varmt skum! Hmm, hvor lenge må man leve for å spare penger? :-)?

Varmt barberskum får du slik: Fyll vasken med varmt vann, sett en keramisk bolle oppi (omtrentlig 15 cm diam, 10 cm høy). Der bløtlegges også kosten. La det stå i 5 min eller mer. Så lager du skum i bollen, varmen holder seg en god stund i skummet. Sikkert ikke like bra som scuttle, men det er en god start, bare å teste ut og se om du ikke finner noe som holder på varmen.

RAD: "Radical Acquisition Disorder"

Oppvarming.JPG

Hmm, hvor lenge må man leve for å spare penger? :-)

Ca et år. Veldig grovt og generelt: La oss si man bruker ett barberblad i uka. Jeg betalte ca 150 kr inkl frakt for 100 barberblad fra Encure Eshop. Altså 1,50/uke. Ett blad Mach3 Turbo koster ca 25 kr. Hvis vi tar i og øker prisen for DE blader til 2 kr/stk, blir det en prisforskjell på 23 kr i uka, eller ca kr 1200/år. Man kan få mye gromt utstyr for det beløpet! Såpe/skum/krem/aftershave bruker man uansett, og er ikke tatt med i dette eksemplet.

Dette er tørre og kjedelige tall basert på en som kun vil få av seg skjegget. Har man barbering og barberutstyr som hobby, blir bildet noe helt annet. Det vet jo jeg, som har/har hatt hobbyer som Hifi, fluefiske, foto, modelljernbane, musikk etc! Rart ikke banken piper.... ;)

Men jeg mener fortsatt at man kan bruke økonomien for å overtale noen til å konvertere til ordentlig barbering. Så blir man like gæern som oss andre, og etterhvert blakk men lykkelig. Hehe.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this