Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
jzono1

Te :)

Recommended Posts

Noen fler som liker god te?

Bestilte litt ifra o-cha.com idag:

Chiran Kagoshima Green Tea Bags

Uji Green Tea Bags

Washi Green Tea Canister

Shizuoka Green Tea Daily Sencha

Tokoname Teapot KI703

Samashi Water Cooler KI1118

Tokoname Teacup KI1234

Har vært gjennom en pakke med Chiran Kagoshima teposer tidligere, dette satte vanlig grønn te man får kjøpt i butikk her i landet litt i perspektiv. Det ble kjedelig :P Forøvrig kjente og bikkja forskjell - aromaen er så sterk at hun reagerte på første koppen, plutselig sto snuten i været :)

Det kreves litt arbeid for å få gode resultater med slik grønn te, så fort temperaturen blir for høy blir det bittert. Siden jeg liker den vitenskapelige arbeidsmetoden så har jeg faktisk brukt ett lite IR-termometer for å finne fram optimal temperatur for forskjellige tesorter, selv om det å ta det på slump når det ikke lenger er synlig fordamping fra koppen også fungerer ok.

Yepp, men har dårlig med navn på min te, jeg fikk en pakke fra kina, forsto ingenting av teksten..

Men det er sånne supertørkede blader, som sveller ut og blir store når de har trekt en stund, så de er ikke kvernet/most som brent te bruker å være.

Har også merket bitterheten, men de tebladene jeg bruker har jeg hørt at du kan brygge 3-4 ganger på, så gang nummer to er ikke bittert, men jeg har ikke tenkt på at det kunne være varmen som var årsaken, så spørs om jeg må forsøke med litt lavere temperatur..

Hvilken temperatur finner du fungerer best på slik te?

Lipton er litt ut nå ja..

75-65 grader avhengig av hvor god kvalitet det er på teen. Svart te skal jo vanligvis trekkes med nesten helt kokende vann, dette fordi behandlingen faktisk tar vekk endel av bitterheten som oppstår ved høyere temperatur.

Øk og temperaturen for gjenbruk, og prøv kortere trekketid, siden bladene allerede har ekspandert og blitt våte.

For meg er te en høst- og vinterdrikk så jeg har så vidt begynt å finne de frem igjen, særlig med tanke på været den siste tiden.

Rart hvordan det skulle sammefalle med denne tråden :)

Da går det for det meste i sort te:

Darjeeling

Grand Yunnan Imperial el Finest China Tea (blanding)

Lapsang Souchong

og som regel uten melk og sukker.

Har selv snuset litt rundt på o-ca.com og forumet der, samt adagio.com, men har aldri fått somlet meg til å bestille noe.

Hvordan var leveringstid og slikt jzono1?

Jeg kjøpte noe Green Gunpowder Tea i løsvekt sist jeg var i Hellas. Utrolig god te. Dette var helt klart en annen kvalitet enn det vi får kjøpt av "grønn te" i butikken her til lands.

Har ikke rørt pose-te etter mitt første møte med ekte grønn te.

Leveringstiden var som forventet - fortolling og frakt opp fra oslo tok omtrent like lang tid som frakt ifra japan. Har fått det iløpet av 1-2 uker hver gang jeg har bestilt derifra. Paypal eller direkte med visa/mastercard som betaling. Grei fyr som driver butikken :)

Ingen bruker sukker i teen ikke sant?

Honning er jo et fint alternativ for søtning av te, men hvilken anbefales?, kjøpte en flaske "flytende ekte honning" fra honning-centralen, var jo grei nok, men må bruke en salig dæsj for at det skal være smak..

Har også en krukke med argentinsk honning, tykk voks, en salig teskje er nok, men tar litt tid før den smelter i koppen.

Begge typene er på denne siden:

http://www.honningcentralen.no/default. ... TEM_ID=487

Nei, det er en stund siden jeg brukte sukker eller annen form for søtning i teen, bortsett fra når jeg besøker bestemor i Edinburgh, da er det full pakke! :D

Jeg vil vel tro all form for honning vil være søt nok, men det kommer vel an på hvor sterk du brygger teen din og om det er svart eller grønn te.

Kan være pga forskjølelse, tingen er at før likte jeg ikke honning, syntes det luktet og smakte pyton..

Idag har jeg tømt en halv flaske honning, og jeg hverken kjenner smaken eller lukter det..

jaja.. :D

Kan være pga forskjølelse, tingen er at før likte jeg ikke honning, syntes det luktet og smakte pyton..

Idag har jeg tømt en halv flaske honning, og jeg hverken kjenner smaken eller lukter det..

jaja.. :D

:lol:

Du for ta et real drag av Proraso (eller andre mentol produkter) for å klarne opp i sinusene dine så kjenner du kanskje litt. Det er ikke gøy å være tett, men honnig skal jo uansett være godt for immunsystemet ;)

For de som bor i Oslo vil jeg anbefale Stockfleths på det sterkeste. De har mye bra te og de ansatte i butikken (erfaring fra den som ligger i Lille Grensen) vet mye. Sjekk http://www.stockfleths.as

Jeg liker også Le Palais des Thés på Grünerløkka.

En av mine favoritt teer er Irish Breakfast . Det er svart te som kommer fra India. Synes denne er klart bedre enn mye av den svarte teen su kjøper over allt, ihvertfall pose te. Den kan bestilles enkelt og greit fra adagio.com. Med den siste bestillingen slengte jeg også med en stor kopp de hadde som så veldig grei ut (www.adagio.uk.com/teaware/jumbo_cup_and_infuser). Så litt kjekt ut med egen infuser i koppen. Denne viste seg å være knust når jeg fikk pakka og er sendt i retur.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this