Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Paddle strop

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av en håndholdt skjerpestropp/paddle?

På enkelte fora hevdes det at en skjerpestropp med et fast og hardt underlag, som en slik paddle er, på sikt vil holde eggen på en kniv jevnere enn kun ved bruk av lærstropp. Grunnen skal være at skinnet på en lærstropp ikke vil kunne ligge helt flat mot eggen under stropping, slik at den "slipes" ujevnt. Bruk av en paddle skal derfor utsette behovet for å bruke et bryne i lang tid.

Det finnes også forskjellige typer håndholdte. Jeg er ute etter anbefaling på hvilke modeller som er best, og eventuelt hvor disse kan kjøpes. Classicshaving.com har flere varianter, men jeg er usikker på hvilke som er best, og om noen bare har skinn som er spent opp på en ramme, kontra festet på en treoverflate.

Gode råd mottas med takk :D.

I min tro er de som er laget med hardt underlag best egnet for bruk som pasted paddles etc, jeg vile nok ikke brukt min paddle for stropping, ingenting flekser som på en vanlig stropp liksom, den er mer som et bryne..

Men en loom stropp ville jeg gå ut ifra er en erstattning for en vanlig stropp, den oppspenningen er det som hjelper deg til å holde læret stramt, noe som er greit hvis du er redd for å dra stroppen ut av veggen, eller ikke har mulighet for å henge opp stropp.

Det var slik jeg hadde forstått det også.

Har derfor sett meg ut en fire-sidet paddlestrop, hvor det er forskjellige skinntyper på alle sidene. Får se når den kommer, om jeg må smøre inn minst to av sidene med slipepasta, og om skinnet ellers er slik at man får en naturlig progresjon i poleringen av eggen.

Til orientering vet jeg at Barbershop kommer til å ta inn paddle-strops utover høsten, men jeg klarte ikke å vente, og har bestilt fra en konkurrent i USA :roll:.

Jeg har en 4siders paddle fra Tony Miller, smurt med 3, 1, 0.5 diamant pasta, og 0.5chrome på den siste siden, gir en utrolig finish på eggen.

Men vurderer en loom strop etterhvert, for å bruke til daglig stropping, har tre vanlige stropper fra før, men ikke altid like greit å holde stroppen stramt, men loom stroppene ser kurrante ut på den måten.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this