Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Alain Metre Barbier Coiffeur - Paris

Recommended Posts

Har nettopp kommet hjem etter en lang ferie utenlands.

Turen gikk bl.a. til Paris, og der fikk jeg lyst til å undersøke mulighetene for å finne en forretning som solgte barberutstyr, og kanskje også tilbød barbering med kniv.

Takket være meget god hjelp fra Andreas hos Barbershop (tusen takk), fikk jeg adressen til den eneste gjenværende mesterbarberer i Paris - "Alain Maitre Barbier". Han holder til i et ganske bortgjemt lite lokale i 3. arrondisement (bydel), 8 Rue Saint-Claude, og det er fort gjort å overse salongen.

Men, jeg fant den heldigvis, og ble ønsket velkommen inn av en korrekt og hyggelig gentleman, som viste seg å være Alain selv. Han snakker dårlig engelsk, men med en kombinasjon av engelsk og fransk fikk jeg forklart mitt ærend. Det var i første omgang å få en skikkelig barbering med kniv, og han hadde heldigvis tid der og da (det virket som om det kunne lønne seg å bestille time på forhånd). Føst fikk jeg en hyggelig og lærerrik samtale med Alain om barbering, samt anledning til å se meg rundt i salongen, som også fungerer som et museum for barberutstyr.

Han selger også en del barberartikler, bl.a. Thier-Issard kniver (som han mente var verdens beste ;)), men han hadde kun de to-tre dyreste modellene, så mitt reisebudsjett tillot ikke et innkjøp, uansett hvor mye det fristet.

Etter å ha snakket og tittet en stund, ble jeg plassert i en god barberstol, og Alain fant frem en TI-kniv og dro den noen runder på en paddle-strop (han forklarte for øvrig at han meget sjelden slipte opp knivene på bryne, og mente at stroppen eventuelt med pasta, stort sett var nok). Deretter ble jeg umiddelbart såpet inn med krem (Proraso), og han forklarte at han kun benyttet varme håndklær først dersom kunden hadde spesielt kraftig skjeggvekst.

Så begynte selve barberingen, som var så fjærlett at jeg nesten ikke merket noe til den. Han gjorde først en komplett WTG, såpet deretter inn på nytt, og tok en ATG. Til slutt finpusset han litt rundt omkring, før han åpenbart var fornøyd.

Så gned han over ansiktet med en Alum Bloc, før han skylte av kosten med varmt vann, og benyttet den fuktige kosten til å vaske bort såperestene i ansiktet. Så skylte han kosten i kaldt vann, og strøk den over ansiktet, trolig for å lukke porene.

Deretter smurte han meg inn med en Proraso Pre-Post Shave Cream, og pakket hodet mitt inn i et varmt og fuktig håndkle. Det var her jeg holdt på å sovne - for en ytterst behagelig opplevelse dette var :D.

Aller sist tok han av håndkleet, tørket med lett hånd av ansiktet, og påførte godlukt fra en flaske merket "Alain", trolig hans eget merke. Med et stort glis om munnen reiste jeg meg opp fra stolen, og kunne kjenne at kjeven var glatt som en barnerumpe :lol:.

Hele seansen tok vel omtrent 25 minutter, og kostet 23 Euro (ca kr 190,-). Prisen i seg selv tilsier at dette er noe man ikke gjør så ofte ( i tillegg til at Paris er litt langt unna :roll:), men det er absolutt noe som bør prøves av alle tilhengere av barbering med kniv.

Alain benyttet som nevnt Proraso-produkter til barberingen, og han hevdet hardnakket at dette var de beste som finnes. Kremen benytter jeg fra før av, men jeg gikk derfra med Pre-Post kremen, som virkelig var en herlig å påføre huden etter barberingen. Den kan også benyttes før barberingen, for å klargjøre hud og hår.

Jeg vil også nevne at Alain hadde en yngre ansatt i salongen, som også kunne barberingens kunst, så det er trolig at tradisjonen vil bli bragt videre av ham. Allikevel, Alain opplyste at han var den siste barbermester i Paris, så man bør kanskje kjenne sin besøkelsestid om man tilfeldigvis er i Paris :?.

For salongens hjemmeside, inkludert en virtuell omvisning i salongen/museet, klikk inn på linken under:

http://www.maitrebarbier.com/page/acueil.html

Et besøk kan virkelig anbefales.

Om eg noen gang (tviler sterkt) skal til paris så må eg nok innom der og prøve. Har lenge hatt lyst til å prøve ein god knivbarbering på ein salong.

Skal til liverpool i oktober ei gang håpte å finne noe der og,

noen som har vert i liverpool og fått ordntlig barbering??

Det virket som en flott opplevelse! Synes i grunn ikke det var noe å si på prisen heller. Denne sjappen skal definitivt besøkes om jeg noengang får rotet med til Paris. :)

Om eg noen gang (tviler sterkt) skal til paris så må eg nok innom der og prøve. Har lenge hatt lyst til å prøve ein god knivbarbering på ein salong.

Skal til liverpool i oktober ei gang håpte å finne noe der og,

noen som har vert i liverpool og fått ordntlig barbering??

Kan du ikke ta en liten (? :roll:) avstikker til Dublin, og besøke denne salongen?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this