Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
HenrikWL

Fjerne skum fra kniven

Recommended Posts

Det er jo en kjensgjerning at det samler seg skum på kniven etter hvert barberingen skrider frem. Mitt spørsmål er som følger: skyller dere kniven under rennende vann, eller tørker dere den på et håndkle eller lignende (slik barbererne gjorde i sin tid)?

Grunnen til at jeg spør er jo dette med fuktighet, og det faktum at stål og fuktighet ikke trives godt sammen. Jeg prøvde i dag å tørke kniven på håndkle i stedet for å skylle den, og jeg må si at resultatet ble bra. Kniven ble like ren som når jeg skyller den (i hvert fall tilsynelatende). Jeg tenker som så at jo mindre vann kniven blir eksponert for, jo bedre er det.

Hvilke tanker har dere om dette?

Og mens vi er inne på kniver og vann: har noen av dere noen tips til noen metallpoleringsmidler som er bra? Fått en svart flekk på kniven, og lurer på hva som er tilgjengelig i Norge. Gidder ikke kjøpe MAAS fra USA når det garantert finnes tilsvarende midler her i Norge.

Istedet for Maas bruker jeg denne, fungerer bra http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15073973

Jeg pleier å gi bladet en runde med teknisk sprit og skylle med varmt vann etter hver barbering før jeg tørker av med ett håndkle uten å komme borti selve eggen og legger den oppslått en time eller to før jeg rydder den vekk. Spriten er egentlig bare for å fjerne eventuelle såpe- og fettrester en lett stropping på håndkleet gjør sikkert samme nytten. Alt etter som humøret er hender det jeg gir den 8-10 runder på lærstroppen også før den ryddes vekk.

Det med å tørke kniven har jeg også slitt litt med, hva gjør man egentlig?, foreløpig så drar jeg kniven baklengs over magen :), for å ta bort skummet, også skylle litt, men mulig man burde bruke het håndkle istedet?

Polering, prøv Autosol, den fungerer utmerket for meg, hvis du tar sorte flekker før de blir for gamle, ta litt autosol på fingeren, og gnu forsiktig, tar ikke mange rundene før den er borte.

Vi har vel bare to midler her, Autosol, og Autoglym, jeg har prøvd begge, og synes autosol fungerte best.

Etter bruk av kniven, skyll den godt i skikkelig varmt vann, tørk den, og la den ligge åpen for å tørke (hvis du har mulighet til det). Så bør du sette den inn med litt olje som egner seg, anbefaler at du sjekker fitjarsoap.no, der har de nå Camelia Sinensis (med fare for skrivefeil) som er oljen som anbefales brukt på stål til kniver etc. Dette er en olje man har brukt i alle år i japan for å holde kokkekniver og diverse fri for oksyderinger.

Det med å gi kniven noen runder på stroppen før man pakker den bort er et veldig godt tips, mener det har blitt diskutert tidligere, du vil vel få bort evt små vannpartikler etc som vil starte oksydering på selve eggen med det?

Mange gode råd her. :)

Men jeg tenkte mer på å ikke få kniven våt i det hele tatt. I stedet for å skylle kniven under rennende vann, tørker man bare bort skummet med et håndkle. Lurte på om noen hadde erfaringer med det, men det ser ikke sånn ut. ;)

:)

Jeg ser et lite problem med å tørke kniven med håndkle da.. jeg vil helst ikke at noe skal være i nærheten av eggen, uten at man gjør det i form av stropping.

Ja, du kan stroppe i håndkle'et, men det krever raskt stort areal for å ta vare på skummet, etterhvert som du barbererdeg.. hm.. mulig jeg bruker for mye skum enda.. :)

Det går faktisk veldig bra. Både å dra kniven med ryggen først som i en stroppebevegelse, samt å legge kniven mellom tommel og pekefinger (med eggen pekende ut av håndkleet så klart) og dra den ut. Sistnevne ga bedre plassutnyttelse av håndkleet, for det skal jo sies at det ble en del skum på det.

Jeg tenker som så at hvis det holder kniven tørrere, så er det bra. :D Man slipper jo uansett risikoen for vann i pivoten og slike ting. Riktignok er det jo vann i skummet, men det er jo også masse oljer og sånt der og det er sånt kniver liker, er det ikke? ;)

Jeg skal prøve nå i en periode så får vi se.

Riktignok er det jo vann i skummet, men det er jo også masse oljer og sånt der og det er sånt kniver liker, er det ikke?

jepp og fett og urenheter og salter ifra huden.

Riktignok er det jo vann i skummet, men det er jo også masse oljer og sånt der og det er sånt kniver liker, er det ikke?

jepp og fett og urenheter og salter ifra huden.

:D

Det er jo også slik at all olje ikke er god olje.. Det er litt av årsaken til at f.eks Sinensis er fin, er fordi det er en olje som ikke harskner blant annet.

Bruk av sprit på kniven er ypperlig siden spriten vil fortrenge vann, olje etc, jeg er dog usikker på rekkefølgen av vann og sprit, jeg skyller den i varmt vann først, før jeg bruker spriten på kniven, mulig det er dumt, siden spriten tørrer ut kniven, kanskje for mye?

Uansett, venter på en flaske eller to med sinensis så får jeg prøvd det også.

Jeg forsøkte også jojoba olje, og det ser ut som om det kan være rimelig greit til langtidslagring, men jojoba er vel egentlig voks har jeg blitt fortalt, og det kjennes også slik ut, det blir et vanskelig fett/voks lag å få bort. (Vel, renner glatt bort med litt sprit da.. )

Istedet for Maas bruker jeg denne, fungerer bra http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15073973

Det kan jeg heldigvis skrive under på i dag. Tok frem min Dovo for et nytt bryningsforsøk i dag og oppdaget til min forskrekkelse at den hadde fått en sort-aktig rund flekk på den ene siden, var vel ca 4mm i diameter. Kniven har blitt degradert til sekundærkniv og har ligget urørt en håndfull dager etter at jeg fikk en ny shaveready en og jeg ennå ikke har fått til å gjøre Dovo'en så skarp som shave-ready skal være, etter en god del forsøk. Med min nye Shapton 16K begynner det å nærme seg heldigvis.

Brukte sprit før barbering og våpenolje etter på kniven i starten, men da jeg fikk nummer 2 som hadde inngraveringer med lakk som løsnet litt sannsynligvis pga oljen begynte jeg å legge de fra meg uten den behandlingen, bare skylling i glohett vann, tørking med håndduk, og noe stropping. Hadde planlagt å olje Dovoen før evt "langtidslagring", men må ha glemt det (dvs neppe planlagt at den skulle ligge urørt i mange dager).

Uansett, jeg fikk tatt det akkurat i tide virker det som, og 5 minutter med gnukking var det som trengtes. Med kunnskap om hvor flekken var, og med riktig synsvinkel og belysning, så går det såvidt an å se en anelse forskjell i glansen om man studerer nøye. Må vel gå over med en dremel om det skal bli helt usynlig...

Jeg kan også bekrefte at Autosolen fra Clas Ohlson fungerer utmerket. Det blir, som Larsarus bemerker, en abnormalitet i glansen som synes fra en bestemt vinkel, men jeg tenker ikke over det. For å få den bort tror jeg faktisk man må gå over hele knivbladet, og det gidder jeg ikke.

"optikerens brillerens" fra norenco fungerer perfekt til rengjøring av bladet. spray på, skyll med kaldt vann, blås bort vannet - ferdig.

baxter-kremen er ekkel når det gjelder rengjøring, teknisk sprit klarer ikke å gjøre noe med den, ei heller vann.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this