Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Den klassiske splæsj

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst til å teste noen av disse klassiske aftershave splash on produktene som så ofte dukker opp i SOTD på B&B, og iløpet av uken har de begynt å dukke opp:

Jeg har et par til underveis, så det blir artig å se om noen av de faller i smak. Jeg har kun testet Kolnisch Wasser no. 4711 hittil og den svei som bare rakkern! Føltes som om jeg hadde blitt dratt ut av Hjemme Alene slik ansiktet mitt så ut i speilet. :D Svien gikk imidlertid over rimelig kjapt og selv om jeg måtte på føre litt fuktighetskrem etterpå for å fukte huden nok, hadde jeg null irritasjon fra en relativt agressiv barbering med en ny kniv. Det blir spennende å fortsette testingen, spesielt Aqua Velva blir interessant å prøve. Den blir jo hyllet som et fantastisk produkt av veldig mange våtbarberere.

IMG_0616.jpg

Var det uproblematisk å få slike alkoholiserte varer over dammen?

Har litt lyst til å kjøpe Dominican Bay Rum for å finne ut hvordan den er, men er litt feig på å bestille den foreløpig..

Ja, B&B f.eks vil ikke sende sine samplepacks ut av USA pga restriksjoner på alkohol.

Det har noe med flyfrakt + alkohol = dårlig ide, de er vel rett for noe jihad aktiviteter i lufta sikkert.

Dette har jeg faktisk ikke enset en tanke. Jaja, får satse på at ikke en av mine aftershaves har tatt fyr og sprengt et fly, eller noe slikt. Kolnisch Wasser sparket jo skikkelig fra seg, så den var en hissig liten sak. :D

Når jeg tenker meg om er det en av pakkene jeg venter på som har vært veldig lenge i postgangen nå, kanskje den har blitt stoppet. Hmmm...

:), undersøk om de sendte med tracking, har mottatt flere pakker med trackingnummer, men har ikke fått nummeret, når pakken kommer, og jeg sjekker trackinga så ser jeg at den har vært med på mye rart..

Det har noe med flyfrakt + alkohol = dårlig ide, de er vel rett for noe jihad aktiviteter i lufta sikkert.

Jepp, det er blitt veldig dyrt/vanskelig å få tilsendt ting med mye alkohol i. Det blir stemplet som farlig gods, og da tar ikke tollen i mot det og det må fortolles gjennom et annet firma. Det er heller ikke alle transportører som vil sende det, og de fleste tar vel ekstra betalt. Blir i alle fall temmelig dyrt.

Fabelaktig! Denne testen digger jeg allerede før den er utført, siden jeg er veldig fan av sånne splæsjer. Selv har jeg disse:

Pinaud Clubman (Original)

Pinaud Clubman Bay Rum

Old Spice Classic

Proraso

Musgo Real

Old Spice fikk jeg faktisk kjøpt rett av hyllen i Norge, de andre er importert. Alle er egentlig helt konge - på hver sin måte, siden de også er nokså forskjellige. Elsker dem alle sammen, jeg!

Ble litt overrasket over å se 4711, for øvrig. Det merket forbinder jeg med en parfyme som brukes utelukkende av gamle kjerringer (min 88 år gamle farmor snakker ofte om at farfaren min pleide å kjøpe med en flaske 4711 til henne når han var i Tyskland på forretningsreise, og at denne duften er så vanskelig å skaffe til veie her til lands nå for tiden. Trond-Viggo Torgersen (YouTube) har tydeligvis også sansen for kvinner som bruker den, for øvrig :D ). Men det står jo After Shave Lotion på flasken din, så da er det vel riktig :)

Er spent på å høre hva du har å si om Aqua Velva og den Old Spice-varianten til høyre på bildet! Keep up the good work! :)

Hehe, kanskje jeg har blitt rundlurt på bayen og blitt tilsendt en flaske med parfyme for gamle damer. Skulle tatt seg ut. :D Det herlige med de fleste av disse produktene er at nesten samtlig benytter beholdere av glass!

Det herlige med de fleste av disse produktene er at nesten samtlig benytter beholdere av glass!

Nemlig - glass er tøft! Har fått inttrykk av at Old Spice bare selges på plastflasker i USA nå, og at glassflaskene må kjøpes på eBay og sånn, men den jeg kjøpte er iallfall av glass, og det er vel dine også. Proraso og Musgo Real bruker også glass, og Pinaud, som bruker plast, har i det minste et relativt brukbart design på flaskene sine. Ingenting å klage på, med andre ord. :)

Så absolutt! Veldig trist at mange velger å gå over til plast. Selv om noen har flotte beholdere i plast, særlig Pinaud som du sier er dyktig der, skulle jeg virkelig ønske at trenden var motsatt.

Hvordan går det med splæsjene, Svirre? Jeg liker iallfall meget godt dem jeg har selv, og i sommer har jeg knapt nok brukt balm i det hele tatt (kun solkrem nå og da :) ). Dagens var Old Spice, den lukter SÅ godt ... :D

Det går meget vel! Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til dette her, men hittil er det kun en av splæsjene jeg ikke har likt. Det mest overraskende er hvor fuktighetsgivene de er, jeg trenger så og si aldri å påføre fuktighetskrem etter vesken er klasket på kjakan. Den som hittil fremstår som min soleklare favoritt er Aqua Velva Ice Blue! Den er virkelig helt fantastisk! Jeg er på hytta en to ukers tid nå så jeg har ikke tatt med meg allverdens med produkter, men Aqua Velva ble pent pakket ned i toalettmappen. Når den påføres etter barberingen er det et knapt merkbart lite sing fra alkoholen og deretter er det som å dytte ansiktet ned i en bøtte med is. Avkjølingseffekten til Aqua Velva er som Lime Skin Food ganger fem! Den er helt fabelaktig.

Interessant, må prøves :) Hvordan kan dette sammenliknes med vanlige aftershave balm? Kan tenke meg å gå for Svirres råd, og forsøke Aqua Velva. Hvor kan denne kjøpes? Søkte på eBay, men fant mange alternativer...

God helg!

Jeg kjøpte Aqua Velva av denne selgeren. Av de jeg fant som sendte til Norge, så hadde han billigst frakt.

Det er flere ting som skiller disse splæsjene fra balmer, men det mest merkbare er at de inneholder alkohol. Det varierer veldig fra produkt til produkt hvor mye man merker svifølelsen, det kan være alt fra skrike høyt i kjent "hjemme alene" stil til et forsiktig lite zing. Aqua Velva er veldig skånsom sånn sett, der merker man nærmest ikke alkoholen når man påfører den.

Pinaud Clubman Bay Rum er den helt klart verste som jeg har prøvd når det gjelder svie. Den svir ikke mer enn andre av selve alkoholen, men noen sekunder etter at man har påført den, føles det rett og slett som om huden brenner (må være et eller annet den inneholder som forårsaker dette - den er helt spesiell). Av den grunn liker jeg den dårligst av splashene mine. Proraso er derimot ganske skånsom, og som en på B&B sa: "It cools while it burns".

Jeg kjøpte en flaske Brut av Fabergé (glassflaske) i sommer. Jeg likte den :)

Huden er myk og fin etter påføring så det ingenting å utsette på de fuktgivende egenskapene. Jeg husker morfaren min brukte Brut, men jeg ble overrasket over hvor godt jeg synes den lukter. Den kommer til å være god om våren.

Det er alltid artig med barbersaker som bringer frem nostalgia! For min del ruver Old Spice på toppen av den listen, det var nemlig min farfars yndlingsmerke. Han brukte både barbersåpen og ikke minst den alkoholbaserte splæsjen deres, så hver gang jeg bruker Old Spice lukter jeg som farfar. :)

Dette er en tråd som bør få leve en stund til. Jeg har bestandig brukt splæsj, men har lenge følt at det ikke har vært helt stuerent. Etter at jeg har lest denne tråden så er det lettere å komme ut av skapet. Det er kanskje meg det er noe galt med, men jeg liker den litt sviende følelsen man får når aftershaven møter mitt nybarberte ansikt. Syns også at mange av splæsjene lukter utrulig godt. Det hender sjølsagt at huden føles tørr, men med en god fuktighetskrem blir det ikke noe langvarig problem for meg.

Akkurat nå bruker jeg Allure (Chanel), Dark blue (Hugo Boss) og FLOÏD. For tiden er det den sistnevnte som er favoritten. Old Spice, Brut og Aqua Velva har alle vært gjester på mitt bad. Det er lenge siden så det er vel på tide å se om det går an å få tak i dem igjen. Har spesielt god lyst på å prøve Aqua Velva-en igjen. :D

Det er en ting jeg har lurt på: Hvor lenge etter påføring er det at lukten "henger i"? Er det sånn at jeg kan spre godlukt på bussen flere timer etter at stoffet er påført? :mrgreen:

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this